Οι συνθήκες εργασίας χωρίς καμία αμφιβολία διαδραματίζουν έναν ιδιαίτερα κομβικό ρόλο για την απόδοση των εργαζομένων και ως εκ τούτου και για τις επιδόσεις των επιχειρήσεων. Ο όρος best workplaces έχει ενταχθεί τα τελευταία χρόνια στις συζητήσεις που αφορούν την εγχώρια αγορά, καθώς ακόμα και ανάμεσα στους ίδιους τους εργαζόμενους μπαίνουν ανάλογες προτεραιότητες.
Δηλαδή, τα περιβάλλοντα και χώροι εργασίας όπου όλοι θα ήθελαν να εργάζονται και να αναπτυχθούν εντός τους. Υπό αυτή την λογική, πιο ελκυστικές και για τους ίδιους γίνονται οι πρωτοπόρες επιχειρήσεις οι οποίες κάνουν πράξη την πραγματική ισότητα και την εργασιακή δικαιοσύνη, ενώ ταυτόχρονα λειτουργούν συμπεριληπτικά.
Η φράση best workplaces παραπέμπει ουσιαστικά σε μια άτυπη συχνά λίστα με τις επιχειρήσεις που παρέχουν το καλύτερο εργασιακό περιβάλλον στην Ελλάδα, και αν αυτό θα έπρεπε να θεωρείται ως αυτονόητο, ουσιαστικά δεν είναι δεδομένο.
Οι παραβιάσεις της εργατικής νομοθεσίες, οι κακές και τοξικές συμπεριφορές εκ μέρους της εργοδοσίας, η απουσία ίσης αντιμετώπισης προς τους εργαζομένους και άλλα παρόμοια θέματα δυστυχώς δεν αποτελούν εξαιρέσεις, αλλά ίσως και τον «κανόνα» για κάποιους κακούς εργοδότες.
Ωστόσο, είναι κοινή αντίληψη για τους υγιώς σκεπτόμενους εργοδότες στην Ελλάδα, ότι ένας ικανοποιημένος εργαζόμενος μπορεί να προσφέρει με τις πραγματικές του ικανότητες στην επιχείρηση η οποία τον μισθοδοτεί και ενδεχομένως του δίνει το κίνητρο να βελτιωθεί, στο μέγεθος των ικανοτήτων του, και να ξεπεράσει πολλές φορές τον πήχη του.
Κοινή παραδοχή φυσικά, ότι ένα καλό και υγιές εργασιακό περιβάλλον είναι δικαίωμα για όλους τους εργαζόμενους.
Ένας αξιόπιστος τρόπος λειτουργίας και συνεργασίας, οι φερέγγυες και ξεκάθαρες συμπεριφορές, οι αξίες που διέπουν μια επιχείρηση και η ευαισθησία της απέναντι στα σύγχρονα προβλήματα συνθέτουν ένα καλό και ποιοτικό περιβάλλον εργασίας.
Η επιβράβευση, με τη μορφή ορισμένων μπόνους ή παροχών ή και με τη δυνατότητα επαγγελματικής ανέλιξης στην ιεραρχία μιας εταιρείας, από τη διοίκηση με αποδέκτες τους εργαζομένους, συμπληρώνουν ιδανικά το «παζλ».
Οι σχέσεις, οι χώροι, η ατμόσφαιρα, οι υποχρεώσεις, ο σεβασμός, η συνέπεια, η συναδελφικότητα, η κάθε μορφής υποστήριξη που λαμβάνουν οι εργαζόμενοι, είναι βασικοί παράμετροι για ένα καλό εργασιακό περιβάλλον, σε συνάρτηση με τη δικαιοσύνη στις όποιες οικονομικές απολαβές ενός υπαλλήλου ή στελέχους, και βοηθά μια επιχείρηση να αναπτυχθεί.
Πολλές είναι οι επιχειρήσεις εκείνες οι οποίες τονίζουν και… υπερτονίζουν το γεγονός ότι το σημαντικότερο περιουσιακό στοιχείο τους αποτελούν οι άνθρωποί τους, οι εργαζόμενοι και τα στελέχη τους, κάτι διόλου τυχαίο.
Γιατί ουσιαστικά στις δικές τους επιδόσεις βασίζεται για να βελτιώσει τις επιδόσεις της και να επεκτείνει ενίοτε τις δραστηριότητές της. Όπως ένας εργαζόμενος ο οποίος υπολειτουργεί δεν έχει εκ των πραγμάτων θέση σε μια εταιρεία, έτσι, αντιστρόφως, ένας ευσυνείδητος και αποδοτικός θα πρέπει να βρίσκει τη θέση η οποία αληθινά του αξίζει μέσα στο οικοσύστημά της.
Πολλές επιχειρήσεις δηλώνουν ότι ποντάρουν στους εργαζόμενούς τους για την ανάπτυξή τους και όσο και αν ενδεχομένως μπορεί να ακούγεται αυτό ως κλισέ, δεν είναι. Ειδικότερα, όταν μιλάμε για ολόκληρες ομάδες, που οφείλουν να συντονίζονται και να λειτουργούν από κοινού, για να πετύχουν συγκεκριμένους στόχους, οικονομικούς και όχι μόνο. Η ποιοτική και εύρυθμη εξυπηρέτηση των πελατών/καταναλωτών, για παράδειγμα, σε πολλές περιπτώσεις είναι αποτέλεσμα μιας κοινής προσπάθειας, από μια ομάδα και όχι ενός ατόμου.
Σε πολλές εταιρείες, από τη μέρα της πρόσληψης, τους οι νέοι εργαζόμενοι λαμβάνουν έναν ατομικό φάκελο με όλα τα απαιτούμενα, νόμιμα έγγραφα που απαιτεί η σχέση συνεργασίας τους μαζί τους, συνήθως με ένα καλωσόρισμα, αλλά και με σημαντικές λεπτομέρειες για την καθημερινή λειτουργία ενός οργανισμού. «Κλειδιά» που βοηθούν στην άμεση προσαρμογή τους και την υιοθέτηση εκ μέρους τους της κουλτούρας η οποία διέπει την καθημερινότητα της επιχείρησης η οποία είναι ο νέος εργοδότης τους.