Ο όρος βιώσιμη ανάπτυξη δεν υπήρχε πριν από μερικά χρόνια στο… λεξιλόγιο πολλών επιχειρήσεων. Ο κόσμος όμως εξελίσσεται. Το ίδιο και η αγορά.
Σήμερα, το Sustainability αποτελεί όχι απλά μια από τις μεγάλες προτεραιότητες τους. Ανάγεται, ουσιαστικά, στην μεγάλη πρόκληση του ελληνικού επιχειρείν.
Η «πράσινη επανάσταση» θεωρείται γεγονός και όποιοι δεν γίνουν κομμάτι της κινδυνεύουν για πολλούς λόγους «να χάσουν το τρένο». Η άλλη όψη του νομίσματος, αυτή η οποία ενδιαφέρει ουσιαστικά, είναι οι επιχειρήσεις με όραμα, τα brands με ενσυναίσθηση, οι υπεύθυνες εταιρείες και οι χαρισματικοί managers που υποστηρίζουν ενεργά την επόμενη μέρα.
Είναι η πλευρά που αποτυπώνει τα σχέδια της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής για την Αειφορία, τη Βιωσιμότητα, την Ανακύκλωση, την Εξοικονόμηση Ενέργειας και την Πράσινη Μετάβαση σε κάθε τομέα της ζωής και της επιχειρηματικής δραστηριότητας, για ένα πιο ποιοτικό μέλλον.
Τα παραδείγματα πολλά. Από τα πλέον σημαντικά ζητήματα που οφείλουν να λάβουν υπόψη τους οι επιχειρήσεις, ανεξάρτητα από τον κλάδο τους, για να καταφέρουν να εξασφαλίσουν μια επιτυχημένη πορεία είναι αυτά που θέτει η περιβαλλοντική κρίση. Η ανάγκη, δηλαδή, για την αντιμετώπιση της και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Η δέσμευση για την συμβολή τους στην επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν από την κλιματική αλλαγή και την άνοδο της θερμοκρασίας, όσο και οι προσπάθειες για την εξασφάλιση του ανάλογου «πράσινου αποτυπώματος» στις λειτουργίες τους, επιβραβεύονται και από το καταναλωτικό κοινό, αλλά και από τους επενδυτές, ως μια γενικότερη υπεύθυνη στάση προς τις αρχές του sustainability.
Η ολοένα και μεγαλύτερη προσέλκυση επενδύσεων από «πράσινες» επιχειρήσεις επιβεβαιώνει το –σαφές- συμπέρασμα ότι η βιωσιμότητα δεν είναι μια… τάση της εποχής. Αντιθέτως, πρόκειται για μια πραγματικότητα η οποία επηρεάζει όχι μόνο τις ζωές δισεκατομμυρίων ανθρώπων στον πλανήτη, αλλά και το business model κάθε υπεύθυνης επιχείρησης, τον προϋπολογισμό της, τα έσοδα της, τα εισερχόμενα κονδύλια της, τον σχεδιασμό και την ανάπτυξη των προϊόντων της, τις στρατηγικές του marketing της και εν ολίγοις την καθημερινότητα της στο σύνολο της.
Τα αρχικά ESG (Environmental Social and Governance) δεν συσχετίζονται μόνο με τις… δημόσιες σχέσεις, την προβολή και την καλή εικόνα μιας εταιρείας.
Ορίζουν την ίδια την λειτουργία μιας επιχείρησης, αφορούν το περιβαλλοντικό και κοινωνικό αποτύπωμα τους και την εταιρική διακυβέρνηση τους (ESG) μέσω του δείκτη του βαθμού ενσωμάτωσης της βιώσιμης αειφορίας στην ατζέντα τους.
Είναι λοιπόν ανάγκη η στροφή στη βιωσιμότητα για τους επιχειρηματίες και τις επιχειρήσεις, σε όλο το φάσμα της λειτουργίας και των διαδικασιών τους.
Η «πράσινη» οικονομία πρέπει να δημιουργεί και να βασίζεται σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να περιορίζει τις εκπομπές αερίων καυσίμων.
Εν κατακλείδι, αυτό περιλαμβάνει για τις επιχειρήσεις: τις μεθόδους που ελαχιστοποιούν το ενεργειακό αποτύπωμα στην παραγωγή τους, τον σεβασμό προς τις κοινότητες στις οποίες δραστηριοποιούνται και συνεργάζονται μαζί τους, την συνέπεια προς τις αρχές της κυκλικής οικονομίας για τον περιορισμό της σπατάλης και των αποβλήτων της και την ανάπτυξη προϊόντων χρησιμοποιώντας πρώτες ύλες φιλικές προς το περιβάλλον.