Ενώ όλα έδειχναν ότι το καλοκαίρι του 2023 θα μείνει στην τουριστική ιστορία της Μυκόνου ως εκείνο με το μεγαλύτερο τζίρο, οι αφίξεις και η αγοραστική κίνηση Απριλίου και Μαΐου δεν εκπλήρωσαν τις πολύ υψηλές προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί.
Η πτώση, που κυμαίνεται μεταξύ 15-25%, αφορά συνολικά το νησί της Μυκόνου, σύμφωνα με στοιχεία από ξενοδόχους και καταστηματάρχες της εστίασης και της αγοράς γενικότερα. Η αιτία; Οι ταξιδιωτικοί συνεργάτες των πεντάστερων ξενοδοχείων είναι σαφείς: Οι σημαντικές αυξήσεις που έχουν σημειωθεί στους τιμοκαταλόγους τόσο των καταλυμάτων, αλλά και των υπηρεσιών που παρέχονται στο νησί, έχουν δημιουργήσει την αίσθηση ότι η Μύκονος επιχειρεί να εκμεταλλευτεί πέραν του δέοντος το εκρηκτικό τουριστικό μομέντουμ της χώρας.
Ηδη, η απογοήτευση για το πρώτο, ουσιαστικά, δίμηνο της σεζόν από πλευράς τζίρου, έχει πυροδοτήσει κάποιες κινήσεις «οπισθοχώρησης» στην τιμολογιακή επιθετικότητα με την οποία πλασαρίστηκε εφέτος το νησί, αλλά κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το κατά πόσο οι μειώσεις της τελευταίας στιγμής μπορεί να αντιστρέψουν το κλίμα.
Για να καλύψει τις απώλειες, ο στόχος πλέον της αγοράς της Μυκόνου επικεντρώνεται στα αποτελέσματα που μπορεί να φέρει η επιμήκυνση της σεζόν μέχρι Οκτώβριο-Νοέμβριο, γεγονός που για το 2022 έφερε σημαντικά αποτελέσματα.
Τί κάνουν, όμως, οι «ποιοτικοί τουρίστες» που απέρριψαν εσχάτως την Μύκονο; Βασικός προορισμός αποδεικνύεται το Τουλούμ του Μεξικού. To Tulum είναι μια παραλία δεκαπέντε χιλιομέτρων στο Μεξικό που την περιβάλλει η προστατευόμενη χλωρίδα και πανίδα της ζούγκλας και οι πυραμίδες των Μάγιας. Στις αρχές των 90s, απέκτησε τη φήμη του VIP προορισμού όχι μόνο για το εξωτικό της σκηνικό, αλλά κυρίως για μια αντίληψη ζωής με μια φιλοσοφία και ένα στυλ που θα ονομαζόταν “bohemian chic” και θα αποτελούσε μια νέα μορφή κοσμοπολίτικης, αλλά αυτή τη φορά, χαλαρής πολυτέλειας.
Μια τρανταχτή απόδειξη της νέας bohemian chic φιλοσοφίας που ξεκίνησε στο Tulum και διαπερνά πλέον τον κόσμο της “πολυτέλειας” και ευρύτερα του μοντέρνου στυλ και τρόπου ζωής είναι και η επιτυχία του Scorpios της Μυκόνου που έχει ταυτιστεί με αυτήν ακριβώς την μποέμ-πολυτελή εικαστική ταυτότητα, το χαλαρό, συναισθηματικό ντιζάιν και την ελευθερία. Και βεβαίως, δεν είναι τυχαίο, επίσης, ότι το Scorpios ανοίγει το εφετινό καλοκαίρι στο Τουλούμ. Ετσι, το Τουλούμ που ενέπνευσε κάποτε το clubbing της Μυκόνου, πλασάρεται πλέον σαν «η Μύκονος του Μεξικού».
Εκτός, όμως, από το διάσημο μεξικανικό θέρετρο, οι απογοητευμένοι από τις τιμές της Μυκόνου τουρίστες φαίνεται να γοητεύονται και από προορισμούς όπως η Ιμπιζα ή η Σαρδηνία, η νότια Γαλλία. Η Μύκονος υπερέχει σαφώς στην ποιότητα των υπηρεσιών στην ακτογραμμή της, υπερέχει σαν σκηνικό και αίσθηση, ωστόσο το κριτήριο του value for money είναι μια στρατηγική με την οποία επιλέγουν πλέον να «αγοράζουν» ταξιδιωτική εμπειρία και οι πλούσιοι τουρίστες.
Αντίστοιχα σημάδια πτώσης της τουριστικής κίνησης είδε για το διάστημα Απριλίου-Μαΐου και η αγορά της Σαντορίνης, η οποία επίσης έχει αποκτήσει τη φήμη του υπερβολικά ακριβού προορισμού. Η πτώση φυσικά οφείλεται και στο γεγονός ότι τα δύο αυτά νησιά που αποτελούν το βαρύ πυροβολικό του ελληνικού high-luxury τουρισμού έχουν προ πολλού γίνει απαγορευμένοι τόποι για τους Ελληνες τουρίστες, οι οποίοι δεν είναι εκεί για να καλύψουν το κενό της κίνησης αφού επιλέγουν άλλους ελληνικούς ή και ξένους φθηνότερους προορισμούς.