Με τα τελευταία χρόνια να βρίσκεται στο στόχαστρο, ο οίκος Victoria’s Secret, επιστρέφει αναγεννημένος με το εμβληματικό σόου των “αγγέλων” του.
Φαίνεται πως έφτασε η στιγμή της εξιλέωσης. Το brand Victoria’s Secret πρόκειται κάπως έτσι να εισέλθει ξανά στη ζωή μας και στην εποχή της οικονομικής ανάκαμψης, καθώς μετά από πολυετή παύση το διάσημο σόου μόδας εσωρούχων-της επιστρέφει. Πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι η περιβόητη πασαρέλα της θα επανέλθει τον Σεπτέμβριο μέσω της υπηρεσίας Prime Video του Amazon. Με τίτλο The Victoria’s Secret World Tour, η επαναφορά της εμπειρίας ανακοινώθηκε για πρώτη φορά από τον Οικονομικό Διευθυντή της εταιρείας Tim Johnson.
Το νέο σόου που είναι εν μέρει ντοκιμαντέρ και εν μέρει πασαρέλα θα στρέψει, σύμφωνα με εκπροσώπους του, τα φώτα της δημοσιότητας σε μια ομάδα διαφορετικών γυναικών από διαφορετικά υπόβαθρα, που είναι προοδευτικοί ηγέτες στους τομείς τους.
Η Hailey Bieber, η Bella Hadid, η Adut Akech, η Priyanka Chopra, η Megan Rapinoe, η Valentina Sampaio, η Paloma Elsesser και η Naomi Osaka ανήκουν όλες στην κολεκτίβα αυτή, με μεγάλη πιθανότητα να εμφανιστούν κατά τη διάρκεια της εμπειρίας του runway-show.
Ολα τα παραπάνω φυσικά ελπίζουν να βελτιώσουν τη φήμη του οίκου εσωρούχων, μετά από τις απανωτές κατηγορίες που δέχτηκε για σεξισμό, προώθηση λανθασμένων προτύπων ομορφιάς και την εμπλοκή του σε σκάνδαλα. Ολα ερχόμενα να καλύψουν τη μεγάλη επιτυχία που σημείωνε το brand που ξεκίνησε από ένα απλό κατάστημα εσωρούχων.
Ο Raymond και η βικτωριανή αισθητική
Το Victoria’s Secret ήταν το παιδί του Roy Raymond. Ενός Αμερικάνου επιχειρηματία που αισθανόταν άβολα κατά την αγορά εσωρούχων για τη σύζυγό του, καθώς οι πωλήτριες τον έκαναν να αισθάνεται σαν εισβολέας και διεστραμμένος. Εμπνευσμένος από την ίδια άβολη στιγμή που ξαναζούσε, ο Raymond ξεκίνησε να δημιουργήσει ένα μέρος όπου οι άνδρες θα αισθάνονταν άνετα να ψωνίζουν εσώρουχα, ένα κατάστημα δηλαδή που να απευθύνεται και σε άνδρες.
Πέρασε τα επόμενα χρόνια μελετώντας την αγορά εσωρούχων και επένδυσε 80.000 δολάρια για να ιδρύσει το Victoria’s Secret στο Stanford Shopping Center, στο Πάλο Αλτο της Καλιφόρνια στις 12 Ιουνίου 1977 – ένα όντως εξειδικευμένο κατάστημα, όπου οι άνδρες αγόραζαν άνετα εσώρουχα. Φανταζόταν ένα βικτοριανό μπουντουάρ, γεμάτο σκούρο ξύλο, ανατολίτικα χαλιά και μεταξωτές κουρτίνες και γι’ αυτό τελικά επέλεξε το όνομα “Victoria”, αφού του θύμιζε την ευπρέπεια και την αξιοπρέπεια που συνδέεται με τη βικτοριανή εποχή.
Το Victoria’s Secret τού απέφερε 500.000 δολάρια τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του, ποσό αρκετό για να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη του brand σε τέσσερα ακόμα καταστήματα και για το λανσάρισμα ενός καταλόγου ταχυδρομικής παραγγελίας.
Αν και μέχρι το 1982 το Victoria’s Secret είχε εξελιχθεί σε πέντε καταστήματα, σαράντα σελίδων κατάλογο και είχε ακαθάριστα έσοδα, σύμφωνα με πληροφορίες, 6 εκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο, ήρθε αντιμέτωπο με την πτώχευση. Σε αυτό το σημείο, ο Les Wexner ανέλαβε δράση και αγόρασε την εταιρεία έναντι 1 εκατομμυρίου δολαρίων. Ο οραματιστής επιχειρηματίας κατόρθωσε να κάνει τον οίκο τη μεγαλύτερη εταιρεία λιανικής πώλησης εσωρούχων στις ΗΠΑ, με 350 καταστήματα σε εθνικό επίπεδο και πωλήσεις που ξεπερνούσαν το 1 δισεκατομμύριο δολάρια, έως το 1990.
Η χρυσή εποχή των αγγέλων
Το brand άρχισε να εδραιώνει την εικόνα του τα επόμενα χρόνια, ενώ το 1995 γεννήθηκε η διάσημη ετήσια επίδειξη μόδας, την οποία διηύθυνε ο Ed Razek -επί σειρά ετών επικεφαλής μάρκετινγκ της L. Brands. Ο ίδιος και η ομάδα του ήταν υπεύθυνοι για την επιλογή των μοντέλων που θα περπατούσαν στο σόου. Εξαιτίας αυτού, έγινε ένας από τους πιο σημαντικούς ανθρώπους στον κόσμο του μόντελινγκ, βοηθώντας να ξεκινήσει η καριέρα των Gisele Bündchen, Tyra Banks, Heidi Klum και Adrianna Lima.
Το 1999 η εκπομπή προβλήθηκε για πρώτη φορά διαδικτυακά, με το περιοδικό Time να την περιγράφει ως τη “στιγμή που έσπασε το διαδίκτυο”, αφού 1,5 εκατομμύριο θεατές προσπάθησαν να συντονιστούν και κατέρρευσε ο ιστότοπος. Σταδιακά οι επιδείξεις πασαρέλας-τους έγιναν πιο πλούσιες και θεαματικές. Το 2000 η Gisele Bündchen περπάτησε στην πασαρέλα αυτή με το πιο ακριβό αντικείμενο εσωρούχων που είχε δημιουργηθεί ποτέ, ένα “Fantasy Bra” με διαμάντια και ρουμπίνια αξίας 15 εκατομμυρίων δολαρίων. Τα σόους φιλοξένησαν μεγάλα ονόματα της μουσικής σκηνής, όπως η Rihanna και η Taylor Swift, αποτελώντας για το κοινό που τα παρακολουθούσε μια φαντασίωση πολλών εκατομμυρίων δολαρίων για τη γυναικεία φύση, με αποκλειστικά αδύνατα, αθλητικά μοντέλα με στρινγκ, με δαντέλα ή push-up σουτιέν με διαμάντια, το καθένα πλαισιωμένο από ένα ζευγάρι φτερά αγγέλου. Ολα περιστρέφονταν γύρω από το σόου και τα μοντέλα πάσχιζαν να γίνουν μία από τους αγγέλους της Victoria’s Secret.
Η φράση που διέλυσε μια αυτοκρατορία
Στα χρόνια του Μe too η κατάσταση ήταν τεταμένη στην Αμερική, με πολλά σκάνδαλα να ξεσπάνε σε όλους τους επαγγελματικούς χώρους και με πολλές γυναίκες να μιλούν για τη σεξουαλική κακοποίησή τους. Ο οίκος που είχε ήδη αρχίσει να αντιμετωπίζει τη δυσαρέσκεια του κόσμου για την προώθηση ενός πολύ συγκεκριμένου προτύπου ομορφιάς, δέχτηκε ένα ισχυρό χτύπημα, από κανέναν άλλο εκτός από τον ίδιο τον διευθυντή της. Τον Νοέμβριο του 2018 ο Razek προκάλεσε φρενίτιδα στο διαδίκτυο, αφού έκανε αμφιλεγόμενα σχόλια για τα τρανσέξουαλ και τα plus-size μοντέλα. Ο Razek δήλωσε σε συνέντευξή του στη Vogue ότι δεν πιστεύει ότι το σόου πρέπει να περιλαμβάνει “τρανσέξουαλ”, επειδή το σόου είναι μια “φαντασίωση”. “Πρόκειται για ένα 42λεπτο σπέσιαλ ψυχαγωγικό πρόγραμμα. Αυτό είναι”, δήλωσε στη συνέντευξη. Παρά την επίσημη συγγνώμη του στο διαδίκτυο, πολλοί επικριτές του τον κάλεσαν να παραιτηθεί.
Η εταιρεία ωστόσο, βρέθηκε ξανά αντιμέτωπη με μια νέα πρόκληση το καλοκαίρι του 2019, με τον διευθύνοντα σύμβουλό της να συνδέεται με τον καταδικασμένο για σεξουαλικά εγκλήματα Jeffrey Epstein. Ο Epstein διαχειριζόταν τα χρήματα του Wexner για αρκετά χρόνια και πρώην στελέχη τής εταιρείας δήλωσαν στη Wall Street Journal ότι προσπάθησε να παρέμβει στις επιχειρήσεις της Victoria’s Secret, προσφέροντας συμβουλές για το ποιες γυναίκες θα έπρεπε να γίνουν μοντέλα. Ορισμένα από τα θύματα του Epstein δήλωσαν μάλιστα, ότι χρησιμοποίησε τη σχέση του με τη Victoria’s Secret για να τα εξαναγκάσει σε σεξουαλικές πράξεις.
Μετά την πτώση της μετοχής κατά 40% μέσα σε ένα μόνο έτος, η Victoria’s Secret ανακοίνωσε το κλείσιμο πενήντα τριών καταστημάτων στις ΗΠΑ το 2019 και ο Ed Razek παραιτήθηκε. Ενώ το ετήσιο σόου της δεν ξαναδιοργανώθηκε. Τον Ιανουάριο του 2020 ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλός της, Les Wexner, αποφάσισε να παραιτηθεί. Η εταιρεία ανακοίνωσε τον Φεβρουάριο του 2020 την πώλησή της στην εταιρεία ιδιωτικών κεφαλαίων Sycamore Partners, σε μια συμφωνία που αποτιμά την εταιρεία σε περίπου 955 εκατομμύρια δολάρια.
Η νέα αρχή
Τον τελευταίο καιρό, η Victoria’s Secret έχει αλλάξει εντελώς την εικόνα της. Σύμφωνα με το Forbes “Οι άγγελοι της Victoria’s Secret, αυτά τα είδωλα των σωμάτων Barbie και των ονειροπολήσεων του playboy, έχουν φύγει.
Στη θέση τους είναι επτά γυναίκες διάσημες για τα επιτεύγματά τους και όχι για τις αναλογίες τους. Μεταξύ αυτών είναι η Megan Rapinoe, η 35χρονη ροδομάλλα σταρ του ποδοσφαίρου και ακτιβίστρια για την ισότητα των φύλων, η Eileen Gu, μια 17χρονη Κινεζοαμερικανίδα freestyle σκιέρ και σύντομα Ολυμπιονίκης, το 29χρονο διεμφυλικό μοντέλο και υπέρμαχος της ενσωμάτωσης Paloma Elsesser, η οποία ήταν η σπάνια γυναίκα με μέγεθος 14 στο εξώφυλλο της Vogue και η Priyanka Chopra Jonas, μια 38χρονη Ινδή ηθοποιός και επενδύτρια τεχνολογίας. Θα ηγηθούν αυτού που μπορεί να είναι η πιο ακραία προσπάθεια ανατροπής της φήμης της μάρκας. Μια προσπάθεια επαναπροσδιορισμού της εκδοχής του “σέξι” που αντιπροσωπεύει και πουλάει η Victoria’s Secret στις μάζες.
*Μετά από μια παύση τεσσάρων ετών, η επίδειξη μόδας της Victoria’s Secret θα επιστρέψει στις πασαρέλες στις 26 Σεπτεμβρίου 2023 μέσω της υπηρεσίας Prime Video του Amazon
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image