Ο Θεόδωρος ή “Τεντ” Φιλιππάκος, μεγαλωμένος στη Νέα Υόρκη από Έλληνα πατέρα και Ελληνοϊταλίδα μητέρα, είναι ένας οραματιστής, που πρώτα με την ιταλική ομάδα της Venezia και σήμερα με την Athens Kallithea FC δημιουργεί δύο ποδοσφαιρικά κλαμπ με κουλτούρα και αισθητική.
Αυτός όμως, που αποτέλεσε καθοριστική επιρροή για τον Θεόδωρο ήταν ο αδελφός του, Πέτρος (φωτό). Ήταν ο πρώτος που έκανε να παρελάσει το επίθετο Φιλιππάκος στη Super League, φορώντας τις φανέλες της ΑΕΚ, του Ολυμπιακού, του Άρη και του Εθνικού, όλα αυτά στη διετία που μεσολάβησε από το 2004 ως το 2006. Όπως έλεγε και ο ίδιος σε παλιότερη συνέντευξη του “Η ιστορία του αδελφού μου με ενέπνευσε να ασχοληθώ με το management παικτών. Ήθελα να παρέχω σε αθλητές τη βοήθεια που δεν είχε ο αδελφός μου. Οι σπουδές μου στον κλάδο των επιχειρήσεων και η αγάπη μου για το ποδόσφαιρο ήταν η σπίθα για να ξεκινήσω”. Έτσι εκπροσώπησε σαν ατζέντης παικτών, τον Νίκο Κουνενάκη, πρώην αρχηγό του ΟΦΗ και τον γνωστό κυρίως στους οπαδούς του Ολυμπιακού, Νέρι Καστίγιο, αλλά και τον ελληνοαμερικάνο George John. Παράλληλα, έφτασε να γίνει καθηγητής στο πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης με αντικείμενο το branding, το marketing και όπως λέει και ο ίδιος, εκεί που το ποδόσφαιρο τέμνεται με την κοινωνία και την κουλτούρα.
Ο Θεόδωρος Φιλιππάκος αρχικά συνεργάστηκε με τη Βενέτσια το 2016 ως Chief Executive Officer. Εκείνη τη χρονική περίοδο η ιταλική ομάδα είχε προβιβαστεί στη Serie C, ενώ έβγαινε από την τρίτη χρεοκοπία της μέσα σε 10 χρόνια. Όπως δήλωσε σε συνέντευξη του στην press officer της Athens Kallithea FC και δημοσιογράφο, Ελίνα Δημητριάδη, αυτό που οι άλλοι έβλεπαν ως “κατάντια” αυτός το έβλεπε ως ευκαιρία να αναγεννηθεί ένα ιστορικό ποδοσφαιρικό κλαμπ και να δημιουργήσει ένα σύγχρονο όραμα ποδοσφαίρου και κουλτούρας σε μία από τις σημαντικότερες πόλεις παγκοσμίως. Σε σύντομο διάστημα η Βενέτσια ανέβηκε στη Serie B, αλλά επειδή ο ίδιος δεν θεωρούσε κατάλληλο τον τότε πρόεδρο της ομάδας, αποχώρησε και αποφάσισε να μείνει στην Αθήνα. Όταν η ιδιοκτησία της Βενέτσια απομάκρυνε τον πρόεδρο, ο Φιλιππάκος επέστρεψε ως Chief Marketing Officer. Tότε, η Βενέτσια άρχισε μετά από 19 χρόνια, να αγωνίζεται στα σαλόνια της Ιταλικής πρώτης κατηγορίας, ή αλλιώς ‘Serie A’.
Τον προηγούμενο χρόνο, ήταν η πρώτη σεζόν που ο Θεόδωρος Φιλιππάκος πήρε την πρωτοβουλία της εξαγοράς της ποδοσφαιρικής ομάδας της Athens Kallithea FC καλώντας ως επενδυτή τον Άντριου Μπάρογουεϊ από τις ΗΠΑ και τον Τζον Γκόλντμαν, έναν παλιό συνεργάτη του “Τεντ” που είναι και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Βενέτσια. Μιας ομάδας που μετά το ολιστικό της rebranding αναγνωρίστηκε ως “ο πιο fashionable ποδοσφαιρικός σύλλογος του κόσμου” από το περιοδικό GQ, το επιδραστικό portal Highsnobiety και άλλα αντίστοιχα μέσα. Τους τελευταίους 18 μήνες, είναι ο υπεύθυνος της εξαγοράς και της μεταμόρφωσης της Καλλιθέας – η οποία μετονομάζεται, πλέον, σε Athens Kallithea FC και η οποία παρουσίασε μια νέα οπτική ταυτότητα, που δημιουργήθηκε από το διεθνώς εμβληματικό design studio Bureau Borsche που εδρεύει στο Μόναχο.
Για την Athens Kallithea FC, η νέα οπτική ταυτότητα περιλαμβάνει το έμβλημα “AK”, τη χρονολογία ίδρυσης του συλλόγου 1966, τα πέντε αστέρια που αντιπροσωπεύουν την ενοποίηση πέντε τοπικών συλλόγων για την ίδρυση του συλλόγου της Καλλιθέας, και μία μοντέρνας εκδοχής αναπαράσταση του Θησέα όπως εμφανίζεται στο έμβλημά της. Τα παραδοσιακά χρώματα του συλλόγου, μπλε και κόκκινο, έχουν ανανεωθεί, ενώ το χρυσό έχει εισαχθεί ως νέο συμπληρωματικό χρώμα.
Το Borsche studio έχει, επιπλέον, σχεδιάσει τις εμφανίσεις της ομάδας για τους εντός και εκτός έδρας αγώνες της σεζόν 22/23, οι οποίες ακολουθούν τα υψηλά standards του design που έχουν εφαρμοστεί στη Venezia, ξεχωρίζοντας με το δικό τους μοναδικό στυλ, καθώς και οι δύο εκφράζουν μία σύγχρονη μινιμαλιστική ερμηνεία της κλασικής ελληνικής αισθητικής.
Σήμερα, ξέχωρα από το να δημιουργήσει ένα μοντέρνο statement, η ομάδα της Athens Kallithea FC έχει φυσικά ως στόχο την άνοδο στη Superleague. Εκεί ηγείται ο αδελφός του, “Τεντ”, Πέτρος Φιλιππάκος και ο προπονητής της ομάδας, Λεωνίδας Βόκολος καθώς και το υπόλοιπο team που εργάζεται με τους παίκτες. Πρόκειται σήμερα για μια όαση αισθητικής και διαφορετικότητας στο ελληνικό ποδόσφαιρο, ιστορικά πρωτόγνωρη. “Το ποδόσφαιρο έχει μία σπουδαία κληρονομιά στην Ελλάδα, αλλά αυτή έχει βασανιστεί τα τελευταία 15 χρόνια, μιας και η UEFA ενδιαφέρεται να υποστηρίξει μόνο τα πρωταθλήματα των πέντε πιο αναπτυγμένων ποδοσφαιρικά χωρών” λέει ο ίδιος και προσθέτει. “Στον πυρήνα της αποστολής της Athens Kallithea FC βρίσκεται η συμβολή, με τον δικό μας μικρό τρόπο, στον εκσυγχρονισμό και την ανταγωνιστική και οικονομική πρόοδο του ελληνικού ποδοσφαίρου, συνεργαζόμενοι με άλλους συλλόγους και ενδιαφερόμενα μέρη.” Παρακάτω η συνέντευξη που μάς παραχώρησε:
Ποια θεωρείτε ότι είναι η μαγεία του ποδοσφαίρου σήμερα;
Η μοναδική πολιτισμική του δύναμη και το παγκόσμιο κοινό του.
H ελληνική Superleague αντιμετωπίζεται σαν ένας “λευκός καμβάς” από εσάς, ξεκινάτε από την αρχή, όπως στην ποδοσφαιρική ομάδα της Βενετίας μετά τις χρεοκοπίες;
Ακριβώς. Αν η οργανωτική αρχή για κάθε επαγγελματική αθλητική λίγκα είναι η μεγιστοποίηση της ανταγωνιστικότητας και των εσόδων, τότε η Super League έχει αποτύχει. Για μία χώρα όπως η Ελλάδα, με όλα τα ατού μας, η τρέχουσα κατάσταση απλά δεν είναι αρκετά καλή. Αν διορθωθεί – κάτι που είναι εφικτό – τότε αυτό δεν θα φέρει αποτελέσματα μόνο στο αθλητικό επίπεδο, αλλά θα έχει θετικό κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο για όλη τη χώρα γενικότερα.
Τι πληρώνει το ελληνικό ποδόσφαιρο και βρίσκεται χαμηλά;
Στα μέσα της δεκαετίας 2000, η Ελλάδα όχι μόνο κέρδισε το Ευρωπαϊκό πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου, αλλά η λίγκα μας κατείχε την 7η θέση στην κατάταξη της UEFA, με όλα τα ελληνικά club να είναι αξιοσέβαστα ανταγωνιστικά στην Ευρώπη. Eκτοτε, η UEFA έχει συστηματικά εδραιώσει πρωτόγνωρη ανταγωνιστική και οικονομική ανομοιότητα, ευνοώντας τις πέντε κορυφαίες λίγκες. Σε απάντηση σε αυτή την απαιτητική κατάσταση, το ελληνικό ποδόσφαιρο έκανε τα πράγματα χειρότερα.
Δεν υπάρχει οξυμένη αντίληψη σχετικά με το μάρκετινγκ εδώ και καιρό, και, για να το θέσω απλά, αυτό μεταφράζεται σε χαμένα χρήματα για όλους, από τα μεγάλα μέχρι τα μικρά club, τόσο σε εμπορικά κέρδη όσο και σε κέρδη από τους αγώνες. Την ίδια στιγμή, η λίγκα δεν έχει οργανωθεί με έναν τρόπο που να μεγιστοποιεί την ανταγωνιστικότητα, το οποίο όχι μόνο θα έκανε πιο ενδιαφέρον και πολύτιμο το προϊόν, αλλά θα έθετε και το πλαίσιο για να αγωνίζονται καλύτερα στην Ευρώπη τα κορυφαία club της χώρας, το οποίο με τη σειρά του θα έφερνε περισσότερα έσοδα και μεγαλύτερη πρόσβαση σε ελίτ αναμετρήσεις. Οι αποτυχίες του ελληνικού ποδοσφαίρου στο μάρκετινγκ και στην ανταγωνιστικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, καθώς το ένα τροφοδοτεί το άλλο σε μία καθοδική πορεία. Και έπειτα, είναι και η σχέση της κοινωνίας με το ποδόσφαιρο. Για λόγους που έχουν ήδη διατυπωθεί και για τόσους πολλούς άλλους, το κοινό έχει απογοητευτεί με το ποδόσφαιρο. Ένα από τα βασικά προβλήματα είναι ο τρόπος που έχουμε επιτρέψει στην κουλτούρα των οπαδών να μεταφέρει τόση αρνητικότητα και τόσο διχασμό που έχει αποθαρρύνει πάρα πολύ κόσμο.
Πρόκειται για έναν σύνθετο ιστό προβλημάτων, αλλά μπορούν όλα να διορθωθούν.
Πού θέλετε να δείτε να φτάνει η Athens Kallithea FC και πως θα γίνει ένας “φάρος” για τις υπόλοιπες ελληνικές ομάδες;
Ο μεγαλύτερος στόχος για την Athens Kallithea FC είναι να συνεισφέρει στην αλλαγή στο ποδόσφαιρο στην Ελλάδα. Είμαστε ακόμη στη Β’ κατηγορία και έχουμε να κάνουμε δουλειά ως ομάδα, αλλά ξεκινήσαμε αυτό το πρότζεκτ εν μέρει για να γίνουμε μέρος μίας συλλογικής προσπάθειας για να βελτιωθούν τα πράγματα. Όπως γίνεται στο NBA ή στην Premier League, έτσι κι εμείς δεν αντιμετωπίζουμε τα άλλα clubs ως αντιπάλους αλλά ως δυνητικούς συνεργάτες, ελπίζοντας να συμμετέχουμε σε μία νέα συζήτηση που θα μας πάει μπροστά. Είμαστε μοναδικά ουδέτεροι και με πιο διεθνές mindset, το οποίο λειτουργεί βοηθητικά στην περίπτωσή μας.
Ποια είναι τα σύμβολα που συνθέτουν το DNA της Athens Kallithea FC;
Διεθνισμός. Μοντερνισμός. Προοδευτισμός. Φιλοδοξία. Συλλογικότητα. Συμπερίληψη. Κοινωνική Συνοχή. Κοινωφελής Παροχή.
Πως επιλέξατε την Καλλιθέα και πως τελικά αποκτήθηκε από “δικούς” σας ανθρώπους;
Είχα την ιδέα για ένα πρότζεκτ στην Αθήνα για πολύ καιρό. Όταν με σύστησαν στον βασικό μας επενδυτή, τον έπεισα για αυτή την ιδέα και ξεκινήσαμε να δουλεύουμε για την απόκτηση του club τον Ιανουάριο 2021. Η περασμένη σεζόν, το 2021/22, ήταν η πρώτη μας σεζόν στο club και τελειώσαμε στη δεύτερη θέση, 7 πόντους μακριά από τον προβιβασμό στη Super League 1 – πρόκειται για την πιο επιτυχημένη αγωνιστική σεζόν του club από όταν βρισκόταν στην Ά κατηγορία, 16 χρόνια πριν. Αυτή τη σεζόν θα αγωνιστούμε ξανά για τον προβιβασμό. Επέλεξα την Athens Kallithea FC για επιχειρηματικούς και αθλητικούς λόγους. Γενικά μιλώντας, βρισκόμαστε στο κέντρο της Αθήνας, σε μία γειτονιά που είναι πιο παραδοσιακή και δίνει την αίσθηση ότι είναι αντιπροσωπευτική της πόλης, χωρίς να είναι τρέντι ή τουριστική, ενώ το club έχει μία αξιοσέβαστη ιστορία, πάνω στην οποία μπορούμε να χτίσουμε για το μέλλον. Επιπροσθέτως, με γοήτευσαν το μπλε και το λευκό στα χρώματα της ομάδας, τόσο αισθητικά όσο και επειδή έχουν και έναν εθνικό συμβολισμό.
Πώς θα θέλατε να σας θυμούνται;
Ως μία ομάδα ανθρώπων που αγνόησαν την κλασική ηττοπαθή στάση ότι τα πράγματα στην Ελλάδα δεν αλλάζουν και το σιωπηλό κόμπλεξ ότι δεν ανήκουμε πραγματικά ανάμεσα στους καλύτερους της Ευρώπης. Ως μία ομάδα ανθρώπων που πιστέψαμε στις δυνατότητές μας και αγωνιστήκαμε για να φέρουμε κοντά τους ανθρώπους σε έναν κοινό σκοπό – όχι απλώς έναν αθλητικό σκοπό, αλλά έχοντας καταλάβει ότι το ποδόσφαιρο είναι ένα κοινό αγαθό που μπορεί να έχει σημαντικό θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία εν γένει.