Ερχονται τα ταξί που κινούνται αυτόνομα με τους επιβάτες καθισμένους σε ένα VIP lounge και με άπειρες επιλογές στο πάτημα ενός κουμπιού.

Μπορείτε να φανταστείτε έναν κόσμο που ένα application και ένας αυτόνομα μετακινούμενο σαλόνι θα αντικαθιστούσε τον οδηγό ενός ταξί; Μπορείτε να φανταστείτε την ζωή σας στην Αθήνα χωρίς την παρέα ενός ταξιτζή που με περίσσεια σιγουριά μετατρέπεται σε δευτερόλεπτα από διεθνολόγο και αθλητικό αναλυτή σε ψυχολόγο και σε εξπέρ για τα καλύτερα γεμιστά του κόσμου; Μπορείτε να σκεφτείτε την ζωή σε έναν πλανήτη χωρίς την ρώσικη ρουλέτα του ταξί στο Δελχί, χωρίς τον dettol ταξιτζή του Τόκιο, το Λονδίνο χωρίς τα μαύρα ταξί και τη Νέα Υόρκη δίχως τους δικούς της «κιτρινιάρηδες»; Και πάνω από όλα, τι θα απογίνουν τόσες και τόσες εμβληματικές στιγμές της παγκόσμιας λαϊκής κουλτούρας από το «Πήγαινέ με όπου θέλεις ταξιτζή» του μεγάλου Διονυσίου μέχρι το Ντε Νίρο στον ταξιτζή του ή τις cult φιγούρες του «Μια νύχτα στον κόσμο» του Τζάρμους; Μπορείτε, εν τέλει, να φανταστείτε ότι η μετακίνησή σας από το ένα μέρος στο άλλο θα γινόταν μέσα σε μία high tech «κάψουλα» όπου δεν θα υπάρχει οδηγός και όλα θα γίνονται με ραντάρ, κάμερες και ένα application;

Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές

Elon Musk Vs Mate Rimac
Εσείς μπορεί να μην τα έχετε σκεφτεί όλα αυτά. Αλλά δύο από τα πιο μεγάλα μυαλά της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας ήδη κάνουν τα σχέδια για την επόμενη ημέρα: την κυριαρχία των robotaxi στις αστικές μετακινήσεις. Και οι δυο τους έχουν πολλά κοινά στοιχεία. Είναι αυτοδημιούργητοι, έκαναν τα πρώτα τους βήματα εκεί που οι άλλοι δεν έβλεπαν κάποιο όφελος, και τελικά κατάφεραν να κυριαρχούν σε ότι καταπιάστηκαν.
Ο ένας είναι ο γνωστός και μη εξαιρετέος Elon Musk. O άνθρωπος που σχεδόν 15 χρόνια πριν έβαλε ως στόχο να κάνει την ηλεκτροκίνηση κυρίαρχη τάση, και έχει καταφέρει σήμερα η εταιρεία του, η Tesla, να είναι η πιο ισχυρή και η πιο πολύτιμη παγκοσμίως. Και να μην ξεχνάμε βέβαια την εκτόξευσή του στα διαστημικά προγράμματα μέσω της Space X και την σοβαρή υπόνοια ότι πολύ σύντομα ο Λευκός Οίκος θα τον έχει κάτοικο -εκτός αν το βρίσκει πολύ εύκολο ως στόχο, που όντως είναι.
Ο δεύτερος είναι ένας Βαλκάνιος, ο Κροάτης Mate Rimac. Και αυτός ξεκίνησε πριν περίπου μια δεκαετία, σκαλίζοντας στο πίσω μέρος της αυλής του τα πρώτα του ηλεκτρικά οχήματα. Μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα κατάφερε και αυτός να δημιουργήσει εκπληκτικά πράγματα, και πλέον να θεωρείται το πρώτο όνομα στην Ευρώπη σε ότι έχει να κάνει με την ηλεκτροκίνηση και τις νέες τεχνολογίες. Σε τέτοιο βαθμό που το γκρουπ VW τον πλήρωσε αδρά για να τον κάνει δικό τou, η Porsche τον αγκάλιασε με στοργή και τιμές ενώ του έδωσαν να κάνει πράγματα και θαύματα με την πιο ιστορική μάρκα στον κόσμο, την Bugatti.

Αναμφίβολα και οι δύο τους είναι μυαλά που δουλεύουν στο φουλ για να ετοιμάσουν την επόμενη ημέρα των μετακινήσεων των κατοίκων των μεγαλουπόλεων. Και διόλου τυχαία, παρά τις ποικίλες ενασχολήσεις τους, το πρώτο πράγμα που έχουν στο λεξιλόγιό τους αυτή την εποχή είναι η λέξη robotaxi. Με άλλα λόγια την κατασκευή ενός οχήματος που θα χρησιμοποιείται για αστικές μετακινήσεις και το οποίο θα κινείται αυτόνομα, χωρίς την ανάγκη παρουσίας εντός του οχήματος ενός οδηγού. Για να είμαστε δίκαιοι δεν είναι οι πρώτοι που το σκέφτηκαν. Ούτε καν οι πρώτοι που το κάνουν πραγματικότητα. Ήδη στην Καλιφόρνια υπάρχουν διάφορες start-up που επενδύουν σε αυτό το νέο trend, όπως η Cruise και η Waymo, με τη δεύτερη να είναι η πιο προχωρημένη και να παρέχει τέτοιου είδους υπηρεσίες με μεγάλη επιτυχία και σχεδόν μηδενικά προβλήματα ασφάλειας. Όμως όταν στο παιχνίδι μπαίνουν ονόματα όπως του Musk και του Rimac είναι προφανές ότι μιλάμε ένα εντελώς άλλο level στην υπόθεση των αυτόνομων ταξί, καθώς και οι δυο τους, με ό,τι καταπιαστούν καταφέρνουν να το φέρνουν στην πιο ολοκληρωμένη και λειτουργική του μορφή.

Robotaxi Verne
Στην κούρσα αυτών των δύο, προηγήθηκε για λίγες εβδομάδες ο Mate Rimac, ο οποίος παρουσίασε ήδη το δικό του robotaxi, με την ονομασία Verne. Και σας λέει κάτι αυτό το όνομα είναι γιατί προέρχεται από τον Ιούλιο Βερν, αγαπημένο συγγραφέα του Mate Rimac στα παιδικά του χρόνια και πηγή έμπνευσης για όσα έχει καταφέρει μέχρι σήμερα. Το αυτοκίνητο που βλέπουμε στις φωτογραφίες είναι αρκετά φουτουριστικό ως σχέδιο αλλά και αρκετά προσγειωμένο και στην λειτουργική του διάσταση. Στην ουσία το αμάξωμα το οποίο είναι εφοδιασμένο με ότι πιο σύγχρονο υπάρχει σε ραντάρ και κάμερες, αποτελεί το κέλυφος για ένα μικρό lounge μέσα στο οποίο ο πελάτης θα βρει όλες τις ανέσεις για να πάει με ασφάλεια και πρωτόγνωρη άνεση στον προορισμό του.

Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές
Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές

Υπάρχουν δύο πολύ όμορφα ανεξάρτητα καθίσματα (ο Rimac θεωρεί ότι οι δύο επιβάτες είναι ο μέσος όρος των μετακινούμενων με ταξί στην Ευρώπη), μία μεγάλη οθόνη 43 ιντσών και ένα σύστημα infotainment με 17 ηχεία για να γίνει η διαδρομή όσο γίνεται πιο διασκεδαστική. Οι πόρτες ανοίγουν προς τα πάνω και ο χώρος που υπάρχει διαθέσιμος για τους επιβάτες ξεπερνά ακόμα και αυτόν που θα συναντούσαν αν τους μετέφερε μία πανάκριβη limo. Μεταξύ των δύο καθισμάτων υπάρχει επίσης και μία οθόνη αφής από όπου γίνεται ο έλεγχος των λειτουργιών του οχήματος. Μία από αυτές αφορά τη δυνατότητα που έχουν οι επιβάτες να σταματήσουν το robotaxi όποτε αυτοί το επιθυμούν για να αισθάνονται ότι αυτοί έχουν τον έλεγχο και όχι μόνο το αυτοκίνητο. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και μία στρογγυλή ηλιοροφή δημιουργούν ένα πολύ φωτεινό και ευχάριστο περιβάλλον ενώ όλα τα υλικά προέρχονται από ανακύκλωση και είναι φτιαγμένα για να αντέχουν σε βανδαλισμούς ή άλλες περίεργες συνήθειες των πελατών από τις after hours οινοπνευματικές τους δραστηριότητες.

Για τους πιο παρατηρητικούς όχι μόνο δεν υπάρχει οδηγός αλλά ούτε καν τιμόνι και φρένα, οπότε όλα γίνονται αυτόνομα, με το Verne να κινείται κάνοντας χρήση της πιο εξελιγμένης τεχνολογίας αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4 και πάνω. Οι πελάτες μπορούν να καλέσουν το robotaxi της Rimac μέσω μίας εφαρμογής από το κινητό τους τηλέφωνο, και να έχουν από πριν ορίσει τον επιθυμητό εσωτερικό φωτισμό, την θερμοκρασία από τον κλιματισμό, ακόμα και το άρωμα της αρεσκείας τους. Προς το παρόν ο Rimac δεν έχει ανακοινώσει κάποια τεχνικά χαρακτηριστικά για το Verne αν και είναι σίγουρο ότι θα είναι ηλεκτρικό και με σχετικά καλή αυτονομία. Ο ίδιος υποστηρίζει ότι θα είναι έτοιμο για να κυκλοφορήσει το 2026 σε 11 πόλεις της Ευρώπης, αρχικά στην πρωτεύουσα της πατρίδας του, το Ζάγκρεμπ, και μετά στην Βρετανία, τη Γερμανία και αλλού.

Στην κούρσα για τα robotaxi υπάρχει βέβαια και ο Musk, έστω και αν τον πρόλαβε για λίγες εβδομάδες ο Rimac. Μάλιστα υπήρξαν και δημοσιεύματα στο διαδίκτυο που έκαναν αρκετό gossip για copy-paste από τον Κροάτη (είναι αλήθεια πάντως ότι το σχήμα τους μοιάζει σχεδόν ύποπτα), όμως έτσι και αλλιώς, αυτά που κάνει ο Musk έχουν ξεχωριστεί βαρύτητα. Και σαφώς μεγαλύτερη απήχηση. Ο ίδιος έχει υποσχεθεί ότι θα παρουσιάσει το δικό του robotaxi μέσα στον Αύγουστο, κάτι που μένει να αποδειχθεί καθώς πολλές φορές στο παρελθόν ο ιδρυτής της Tesla έχει αποδείξει ότι τα χρονοδιαγράμματα δεν είναι το φόρτε του.
Σε κάθε περίπτωση, και από την στιγμή που ο Musk έχει πάρει πολύ «ζεστά» την υπόθεση robotaxi σημαίνει ότι πολύ σύντομα, και σίγουρα πριν το τέλος της δεκαετίας, τέτοιου είδους αυτοκίνητα θα είναι μία συνηθισμένη εικόνα σε μεγάλες πόλεις. Η αλήθεια είναι ότι υπάρχουν αρκετά πράγματα να λυθούν σε ότι αφορά το κανονιστικό πλαίσιο για την πλήρως αυτόνομη οδήγηση. Όχι τόσο στην Αμερική όπου τα πράγματα είναι πιο χαλαρά, αλλά στην πολύ πιο αυστηρή Ευρώπη που βάζει πάνω και πρώτα από όλα την ασφάλεια των επιβατών στις μετακινήσεις τους.

Αυτά είναι τα ταξί χωρίς οδηγό και οι δύο μεγάλοι ανταγωνιστές

Η τεχνολογία πάντως έχει κάνει τεράστια άλματα σε αυτόν τον τομέα και όσο αυξάνεται η υπολογιστική δύναμη των αυτοκινήτων με νέα και πιο ισχυρά chip και λογισμικά, τόσο και πιο εύκολα θα λύνονται και τα τελευταία προβλήματα που έχουν απομείνει. Όσο για την χρήση τους, οι δύο εταιρείες υποστηρίζουν ότι δεν θέλουν να υποκαταστήσουν τις δημόσιες μεταφορές αλλά να λειτουργήσουν συμπληρωματικά. Και εστιάζουν στα πολλά οφέλη που έχει αυτή η νέα εποχή για τις μετακινήσεις, όπως για παράδειγμα την ασφάλεια, την άμεση και έγκαιρη παροχή της υπηρεσίας, το χαμηλότερο και ξεκάθαρο κόστος για τον χρήστη και την απόλυτη ιδιωτικότητα λόγω της απουσίας του οδηγού.
Το μέλλον των ταξί πάντως έρχεται με πολύ ορμή και δείχνει πολύ ενδιαφέρον. Έστω και αν χρειαστεί κάποιοι ρομαντικοί να αντικαταστήσουν το «πήγαινέ με όπου θέλεις ταξιτζή» με ένα application που διαλέγει μουσικές, χρώματα και αρώματα.