search icon

Fine Living

Paolo Roversi: Το έργο του φωτογράφου που μετέτρεψε τη Μόδα σε Τέχνη

Πρόκειται για μια έκθεση που παρουσιάζει 140 εξαιρετικά έργα, όπου το κοινό εξερευνά τα πενήντα χρόνια δουλειάς ενός πραγματικού καλλιτέχνη. «Μου αρέσει πολύ όταν τα πράγματα συμβαίνουν τυχαία, όταν μια φωτογραφία δεν βγαίνει όπως την είχα σχεδιάσει, αλλά με εκπλήσσει». Με αυτά τα λόγια ο “μάγος της φωτογραφίας συνοψίζει άψογα το πνεύμα μιας έκθεσης στο […]

Το Μουσείο Γκαλιερά στο Παρίσι αφιερώνει την πρώτη του ατομική έκθεση στον σπουδαίο φωτογράφο μόδας Πάολο Ροβέρσι.

Πρόκειται για μια έκθεση που παρουσιάζει 140 εξαιρετικά έργα, όπου το κοινό εξερευνά τα πενήντα χρόνια δουλειάς ενός πραγματικού καλλιτέχνη. «Μου αρέσει πολύ όταν τα πράγματα συμβαίνουν τυχαία, όταν μια φωτογραφία δεν βγαίνει όπως την είχα σχεδιάσει, αλλά με εκπλήσσει». Με αυτά τα λόγια ο “μάγος της φωτογραφίας συνοψίζει άψογα το πνεύμα μιας έκθεσης στο Μουσείο Γκαλιερά που καλύπτει την 50χρονη καριέρα του. Η έκθεση σηματοδοτεί όχι μόνο την πρώτη μεγάλη έκθεση του Ροβέρσι στο Παρίσι, μα και την πρώτη φορά που το μουσείο αφιερώνει μονογραφία σε έναν εν ζωή φωτογράφο.

Natalia Vodianova, Paris 2003

Οι εικόνες παρουσιάζονται χωρίς συγκεκριμένη σειρά και χωρίς επιτοίχιες επεξηγήσεις, προκειμένου να ενθαρρύνουν τον στοχασμό. «Δεν πρόκειται για μια πραγματική αναδρομική έκθεση, αλλά περισσότερο για ένα ημερολόγιο», λέει ο ίδιος. Ενα μικρό βιβλιαράκι παρέχει περιγραφές των έργων, τα οποία περιλαμβάνουν καμπάνιες για μάρκες όπως οι Yohji Yamamoto, Romeo Gigli και Comme des Garçons, καθώς και editorials για τα περιοδικά Vogue Italia, Uomo Vogue και W. Κυρίως όμως υπάρχουν πορτραίτα, με πρόσωπα διάσημων μοντέλων, σχεδιαστών, καλλιτεχνών.
Κέιτ Μος, Ναόμι Κάμπελ, Τζον Γκαλιάνο, Ναταλία Βοντιάνοβα και Ριάνα είναι μόνο μερικοί από όσους στάθηκαν και έλαμψαν μπροστά από τον φακό του. «Προσεγγίζω κάθε φωτογραφία σαν ένα πορτρέτο. Για μένα, το πρόσωπο είναι πάντα το κέντρο του κόσμου. Προσπαθώ να ξεχάσω όλα τα υπόλοιπα για να επικεντρωθώ στον εικονιζόμενο και υπάρχει μια πραγματική ανταλλαγή», έχει παραδεχτεί.

Lucie de la Falaise, Paris, 1990.
Lida et Alexandra Egorova, Alberta Ferretti A/H 1998-1999, Paris, 1998.
Jérôme Clark, Uomo Vogue, Paris 2005
Anna, Comme des Garçons, Tokyo, 2016
Luca Biggs, Alexander McQueen A/H 2021-2022, Paris, 2021
Sihana Shalaj, Comme des Garçons A/H 2023-2024, Paris, 2023

Παιχνίδι φωτός και σκιάς
Ο Ροβέρσι και η επιμελήτρια Sylvie Lécallier επέλεξαν τα 140 έργα, συμπεριλαμβανομένων εικόνων και αρχείων, όπως περιοδικά και κατάλογοι, που δεν είχαν προβληθεί ποτέ, από το προσωπικό του αρχείο στο στούντιό του στο Παρίσι, όπου βρίσκεται από το 1973. «Αυτό που είναι πάντα ενδιαφέρον για τους μεγάλους καλλιτέχνες της μόδας είναι ότι ο Πάολο βρίσκεται στην καρδιά της βιομηχανίας και ταυτόχρονα δεν ακολουθεί τις τάσεις της μόδας», είπε η Miren Arzalluz, διευθύντρια του Musée Galliera. «Είναι άνθρωπος της μουσικής, της τέχνης και της βαθιάς κουλτούρας και αντιμετωπίζει τη μόδα με αυτόν τον τρόπο, ως πολιτισμό».

Λαμβάνοντας υπόψη τους διαφορετικούς χώρους στο Palais Galliera, η σκηνογραφία έχει ως στόχο να μην επισκιάζει την αρχιτεκτονική του 19ου αιώνα του κτηρίου. Το φως, κεντρικό στοιχείο στο έργο του φωτογράφου, κατέχει εξέχουσα θέση στην έκθεση. Η ανάλυση των εικόνων του αποκαλύπτει δύο είδη φωτός: το τεχνητό φως, το οποίο χρησιμοποιείται ακριβώς για να σμιλεύσει την εικόνα, να αποκαλύψει το θέμα και να του δώσει ένα δυναμικό και δραματικό χαρακτήρα, και το φυσικό φως, το οποίο είναι πιο ομοιόμορφο και πιο απαλό, αποτυπώνοντας το παρόν στην πραγματικότητά του και αποκαλύπτοντας την αμεσότητά του. Ο σχεδιασμός του φωτισμού για την έκθεση συμβαδίζει με αυτή την προσέγγιση, ακολουθώντας τις ίδιες αρχές για την ξενάγηση.
«Η φωτογραφία του Πάολο είναι διαχρονική», λέει η Sylvie Lécallier. «Είναι αποκομμένη από το πνεύμα της εποχής, από τις εφήμερες τάσεις της μόδας. Βρίσκεται τόσο στην καρδιά της μόδας όσο και στην άκρη. Αυτό είναι που τον κάνει έναν φωτογράφο ξεχωριστό», συνεχίζει. Πολλές από τις φωτογραφίες προέρχονται από την προσωπική συλλογή του Palais Galliera, αρκετές από τις οποίες δεν έχουν εκτεθεί ποτέ στο κοινό.

Autoportrait Paolo Roversi, 2020
Η έκθεση Paolo Roversi στο Palais Galliera παρουσιάζει φωτογραφίες σε μια καριέρα 50 χρόνων.
Η έκθεση συγκεντρώνει 140 έργα του Ιταλού φωτογράφου.

Στη διάταξή της, η έκθεση εγκαταλείπει ένα χρονολογικό χρονοδιάγραμμα υπέρ μιας πιο ποιητικής κίνησης από το σκοτάδι στο φως. «Η φωτογραφία του Πάολο είναι τόσο διαχρονική που εγκαταλείψαμε ένα χρονολογικό ταξίδι, το οποίο δεν φαινόταν να σημαίνει πολλά για την κατανόηση του έργου του», εξηγεί η Lécallier. «Δεν θέλαμε επίσης να την εγκλωβίσουμε σε θεματικές».
Όσο για το γιατί οι συνεργασίες του με σχεδιαστές ήταν τόσο επιτυχημένες – από τον Kawakubo και τον Yamamoto μέχρι τον Romeo Gigli και τον Azzedine Alaïa – η Lécallier το αποδίδει στο καλό γούστο του Roversi. «Ο Paolo έχει πραγματικό γούστο για τα όμορφα ρούχα, καθώς και μεγάλο σεβασμό για τους σχεδιαστές που έχουν ένα πολύ ισχυρό δημιουργικό σύμπαν», λέει.

*Palais Galliera, musée de la Mode de Paris, 10, Avenue Pierre Ier de Serbie
Η έκθεση αφιερωμένη στον Paolo Roversi θα διαρκέσει έως 14 Ιουλίου 2024
www.palaisgalliera.paris.fr

Exit mobile version