O Ελληνοβραζιλιάνος επιχειρηματίας, Γιώργος Φραγκούλης μάς συστήνει τις ευεργετικές ιδιότητες του açaí.

Πώς φτάνει ένας Έλληνας, με καταγωγή από την Θεσσαλονίκη που μεγάλωσε στην Βραζιλία, να ηγείται μιας νέας, συνεχώς αναπτυσσόμενης βιομηχανίας που τοποθετεί το wellness και την υγιεινή διατροφή στο επίκεντρο των ζωών μας; Ο Γιώργος Φραγκούλης είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός ανθρώπου που έχει μεγάλη επιμονή για να πετύχει το όραμά του. Ποιο είναι αυτό; Να δείξει στο κοινό ότι το γρήγορο φαγητό, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι είναι και ανθυγιεινό. Το μέσο του είναι το acai, και συνοδοιπόρος του το brand που έχει δημιουργήσει, ονόματι OakBerry.

Το άνοιγμα των καταστημάτων σε Μύκονο και Αθήνα, έρχεται σε μια κομβική χρονική στιγμή, καθώς το acai, στα ελληνικά ασαΐ -ο καρπός ενός είδους φοίνικα που φυτρώνει στην περιοχή του Αμαζονίου- γνωρίζει παγκόσμια αναγνώριση για τις ευεργετικές του ιδιότητες. Η ζήτησή του έχει αυξηθεί ραγδαία, γεγονός που παράλληλα εγείρει ερωτήματα για την βιωσιμότητα των πρακτικών διαχείρισης του καρπού και το οικολογικό αποτύπωμα που αυτές αφήνουν στον Αμαζόνιο. Ο κ. Φραγκούλης μιλάει τόσο για αυτή την επιχειρηματική του κίνηση, που κλέβει τις καρδιές των καταναλωτών παγκοσμίως, όσο και για την προσπάθειά του να διατηρεί η επιχείρησή του ένα πράσινο αποτύπωμα, σεβόμενη την μητέρα γη.

OakBerry: O Ελληνο-Βραζιλιάνος πίσω από μια παγκόσμια αλυσίδα 400 καταστημάτων

Τι σημαίνει ευημερία για εσάς και πόσο σημαντική είναι η υγιεινή διατροφή στη ζωή σας; Νομίζω ότι η ευημερία είναι αυτό που όλοι αναζητούν στις μέρες μας και σε προσωπικό επίπεδο. Eίναι απλά ο τρόπος με τον οποίο μπορείς να καταφέρεις να απολαύσεις τη ζωή σου και κάθε πτυχή της, από την οικογένεια, τον προσωπικό χρόνο, τη γυμναστική, το τι τρως και τη δουλειά σου φυσικά. Νομίζω ότι αυτό είναι η ευημερία στο τέλος της ημέρας.

Πώς κάνατε τη μετάβαση από οδηγός αγώνων σε επιχειρηματία στον κλάδο της εστίασης και πώς επιλέξατε αυτόν τον τομέα; Πιστεύετε ότι υπάρχουν ομοιότητες μεταξύ των δύο; Είχα ήδη δημιουργήσει την εταιρεία όταν άρχισα να τρέχω σαν επαγγελματίας οδηγός. Αν και τα δυο είναι δυο διαφορετικοί τρόποι ζωής, τελικά έχουν κάποιες ομοιότητες. Για παράδειγμα, έναν υγιεινό τρόπο ζωής. Όχι ότι είμαι ο πιο υγιής άνθρωπος στον κόσμο, για παράδειγμα μου αρέσει κάποιες φορές να καπνίζω, ωστόσο προσπαθώ στο τέλος της ημέρας να κάνω ότι καλύτερο μπορώ. Επιπλέον, τόσο από τον τρόπο που θα οδηγήσω το αγωνιστικό, όσο και το «τιμόνι» της εταιρείας, απαιτεί μεγάλη προσοχή και προσήλωση καθώς, και στις δυο περιπτώσεις, μια ομάδα ανθρώπων στηρίζονται από τις αποφάσεις σου. Η ευθύνη είναι πολύ μεγάλη, στην πρώτη περίπτωση γιατί ένα μικρό λάθος μπορεί να βάλει σε κίνδυνο τη ζωή κάποιου, ενώ στην δεύτερη μπορεί να αφήσει, για παράδειγμα, χιλιάδες οικογένειες χωρίς δουλειά και φαγητό.

Γιατί επιλέξατε το acai ως κύρια πρώτη ύλη; Ποια είναι η πρώτη σας επαφή με αυτό το φρούτο που σάς καθόρισε και ήταν αρκετό για να βασίσετε μια ολόκληρη επιχειρηματική ιδέα πάνω του; Είναι αρχικά ότι εγώ μεγάλωσα στη Βραζιλία, αν και είμαι Έλληνας. Μεγαλώνοντας λοιπόν στο Σάο Πάολο έτρωγα acai όλη την ώρα, καθώς το φρούτο ήταν κάτι πολύ κοινό σε εμάς. Ωστόσο, τότε οι άνθρωποι δεν καταλάβαιναν ακριβώς την θρεπτική του αξία και το άλεθαν με χυμό μήλου και διάφορα αρωματικά, μην κατανοώντας τα αντιοξειδωτικά του οφέλη. Ήμουν 24 στα 25 όταν είδα την ευκαιρία να αναπτύξω σε κάτι αυτή την αγάπη μου για την υγιεινή διατροφή και τον συγκεκριμένο καρπό. Βρέθηκα λοιπόν στην Αμερική, όπου ξαφνικά ένα νέο αγόρι -εγώ δηλαδή- προσπαθούσε να πείσει ανθρώπους να του νοικιάσουν ένα πολύ ωραίο κομμάτι ακίνητης περιουσίας στο Λος Άντζελες για να ξεκινήσω να χτίζω την ιδέα μου. Αφουγκραζόμενος την δυσκολία του εγχειρήματός μου επέστρεψα στην Βραζιλία, αφού σκέφτηκα ότι ξέρω τους ανθρώπους της και άρα πρέπει να ξεκινήσω από εκεί. Σήμερα υπάρχουν πάνω από 400 τοποθεσίες με το brand μας στην χώρα και λίγες περισσότερες από 400 σε 45 χώρες του εξωτερικού, από την Αυστραλία, τη Νότια Κορέα έως την Σαουδική Αραβία.

Ποια είναι η πιο δύσκολη αγορά κατά την γνώμη σας; Οι Η.Π.Α. χωρίς αμφιβολία. Ήταν η πιο δύσκολη αγορά καθώς είναι και η πιο ανταγωνιστική. Για να πετύχει λοιπόν κανείς εκεί, χρειάζεται πολύ στρατηγική, εμπειρία και χρήματα.

Οι Έλληνες βέβαια, δεν είναι πολύ εξοικειωμένοι με το acai. Μάλιστα οι περισσότεροι από αυτούς το προφέρουν λάθος. Πώς αποφασίσατε να συμπεριλάβετε την Ελλάδα στο επιχειρηματικό σας ταξίδι; Θα πω την αλήθεια. Είμαι Έλληνας, οπότε δεν υπήρχε περίπτωση να κάνω δουλειές σε 45 χώρες και η Ελλάδα να μην συμπεριλαμβάνετε σε αυτές. Ακόμα και αν έχανα χρήματα από εδώ -κάτι που δεν συμβαίνει φυσικά- δεν θα την παρέλειπα. Θεωρώ τον εαυτό μου 100% Έλληνα. Έτσι μεγάλωσα. Θέλω λοιπόν να δώσω πίσω στη χώρα που μου χάρισε ένα μεγάλο μέρος της προσωπικότητάς μου.

OakBerry: O Ελληνο-Βραζιλιάνος πίσω από μια παγκόσμια αλυσίδα 400 καταστημάτων
Το κατάστημα της ΟakBerry στο κέντρο της Αθήνας. Photo: @oakberrygr/Instagram
OakBerry: O Ελληνο-Βραζιλιάνος πίσω από μια παγκόσμια αλυσίδα 400 καταστημάτων
Photo: @oakberrygr/Instagram
OakBerry: O Ελληνο-Βραζιλιάνος πίσω από μια παγκόσμια αλυσίδα 400 καταστημάτων
Photo: @oakberrygr/Instagram
OakBerry: O Ελληνο-Βραζιλιάνος πίσω από μια παγκόσμια αλυσίδα 400 καταστημάτων
Photo: @oakberrygr/Instagram

Πώς ανταποκρίνεται λοιπόν η ελληνική αγορά στην ιδέα σας; Πολύ καλά. Ο ελληνικός πληθυσμός ανακάμπτει μετά την κρίση, οι άνθρωποι ταξιδεύουν περισσότερο και ειδικότερα οι νέες γενιές καταλαβαίνουν την σημασία του υγιεινού τρόπου ζωής. Νομίζω πλέον οι Έλληνες που έρχονται στο μαγαζί καταλαβαίνουν απόλυτα τι κάνουμ. Κάπως έτσι η Ελλάδα έχει αποδειχθεί ότι είναι ένα πολύ καλό μέρος για να κάνει κανείς επιχειρήσεις. Μάλιστα σκεφτόμαστε να επεκτείνουμε το brand μας ανοίγοντας και άλλα καταστήματα στη Γλυφάδα, τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη.

Πέρα από το acai, ποια είναι η αγαπημένη σας ελληνική γεύση; Μεγάλωσα με μια Ελληνίδα γιαγιά που, αν και στην Βραζιλία, μαγείρευε κάθε μέρα παραδοσιακές συνταγές του τόπου μας. Πολύ φέτα, (γέλια) και φυσικά το αγαπημένο μου φαγητό που τρώω κι όταν έρχομαι εδώ, τα παϊδάκια. Είμαι πολύ περήφανος για την ελληνική μου κληρονομιά.

Πώς διασφαλίζει η OakBerry ότι η συγκομιδή του acai δεν βλάπτει το περιβάλλον, τη στιγμή που το σύνθημά σας είναι ότι χωρίς βιωσιμότητα δεν υπάρχει acai; Το acai, ως φρούτο, υπάρχει μόνο αν διατηρηθεί το δάσος του Αμαζονίου. Για έναν απλό λόγο: είναι ιθαγενές και προέρχεται όλο από την περιοχή του Αμαζονίου. Κανείς δεν το φύτεψε εκεί. Ολόκληρος ο πληθυσμός του Αμαζονίου, ζούσε με το acai για τη δική του βιωσιμότητα. Ωστόσο, πριν από το 2000, δεν γνώριζαν την αξία που είχε ο καρπός. Έκοβαν τα δέντρα του για να πουλήσουν την καρδιά του φοίνικα που βρίσκεται μέσα στο φυτό, κάτι που φυσικά έβλαπτε το δάσος. Όταν κατάλαβαν ότι ο καρπός έχει μεγαλύτερη αξία από το ίδιο το δέντρο, άρχισαν να φροντίζουν το περιβάλλον και να διασφαλίζουν ότι είναι ακριβώς όπως το έφτιαξε ο Θεός. Το συλλέγουν μια φορά το χρόνο, το έχουν στην αυλή τους και ζουν από αυτό. Το acai είναι η μόνη συγκομιδή που είναι ωφέλιμη για το δάσος του Αμαζονίου. Εμείς λοιπόν απλά το συγκομίζουμε, δεν το φυτεύουμε, δεν το κόβουμε, δεν το καίμε. Θέλουμε να βεβαιωθούμε ότι το συλλέγουμε από τα σωστά σημεία.
Δεύτερον, θέλουμε να συνεργαστούμε με τους συνεταιρισμούς του τοπικού πληθυσμού, και να τους πιστοποιήσουμε για να βεβαιωθούμε ότι χρησιμοποιούν τις σωστές συσκευές για τη συγκομιδή του καρπού. Ότι τα παιδιά τους δεν εργάζονται και πηγαίνουν σχολείο. Ότι έχουν καλό φαγητό και σωστή διατροφή. Είτε φροντίζουμε το δάσος και τους ανθρώπους του, είτε δεν έχουμε acai. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο το ίδιο το φρούτο είναι από μόνο του βιώσιμο, στον πυρήνα του. Αν κόψουμε το δέντρο δεν θα έχουμε πια τον καρπό.

Τι επιφυλάσσει το μέλλον για εσάς και για την OakBerry; Η OakΒerry είναι το έργο της ζωής μου, κάτι που έχω κάνει από το μηδέν. Ωστόσο, έχουμε πολύ δρόμο να διανύσουμε. Στόχος είναι για εμάς να γίνει το OakBerry το Mc Donalds της υγιεινής διατροφής. Γιατί τελικά πιστεύω ότι το υγιεινό μπορεί να είναι και γρήγορο.

*OAKBERRY, Μητροπόλεως 66-68, Μοναστηράκι, Αθήνα & Πλατύς Γιαλός, Μύκονος