Διασημότητες της Αμερικής ταξιδεύουν στην Ιαπωνία για μια συνάντηση με το ιερό τέρας της αρχιτεκτονικής Τadao Ando, που δημιουργεί κτίσματα που γράφουν ιστορία.
Bραβευμένος με Pritzker Prize, o Αndo είναι ένας ποιητής της αρχιτεκτονικής. Γεννημένος στην Οσάκα το 1941, είχε μια σύντομη θητεία ως πυγμάχος πριν στραφεί στην αρχιτεκτονική. Σε μεγάλο βαθμό αυτοδίδακτος, άνοιξε την ομώνυμη εταιρεία του το 1969. Σήμερα, είναι ένας από τους ελάχιστους εν ζωή αρχιτέκτονες του οποίου τα έργα «συλλέγονται σαν τέχνη», όπως ανέφερε ο καθηγητής αρχιτεκτονικής του Χάρβαρντ και του Πανεπιστημίου του Τόκιο, Seng Kuan. Εργα που όπως επισημαίνει το Arch Daily, αποτελούν έκφραση μιας αρχιτεκτονικής της δυαδικότητας, «ένα παιχνίδι ανάμεσα στους όγκους και τον χώρο, το φως και το σκοτάδι, την ένταση και τη γαλήνη, το υλικό και το άυλο».
Στην εκκλησία Church of Light (1999) στην Ιαπωνία, ο Ando αναπροσδιόρισε τη λατρευτική εμπειρία: σχεδίασε ένα τσιμεντένιο κέλυφος όπου εκτός από τον σταυρό στην ανατολική πρόσοψη που διοχετεύει φως στο εσωτερικό μετατρέποντας τον σκοτεινό όγκο σε ένα φωτεινό κουτί, τίποτε άλλο δεν θυμίζει την παραδοσιακή χριστιανική αισθητική. Για το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Fort Worth (2002), έφτιαξε μια σειρά από πέντε pavilions κατασκευασμένα από μπετόν, ατσάλι, γυαλί και γρανίτη που αντικατοπτρίζονται τέλεια σε μία λίμνη. Και το 2021, όταν άνοιξε το La Bourse de Commerce στο Παρίσι, το μουσείο που στεγάζει τη συλλογή σύγχρονης τέχνης του Γάλλου δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία Francois Pinault, όλος ο κόσμος μιλούσε για τον μεγαλειώδη γυάλινο θόλο του Ando.
Σήμερα, ο 81χρονος Ιάπωνας αρχιτέκτονας λατρεύεται και από μια ομάδα αγοραστών υψηλού προφίλ, για τους οποίους μια κατοικία από τσιμέντο με την υπογραφή του αποτελεί το πιο ποθητό αγαθό. Η έπαυλη στο Μαλιμπού για την οποία η Beyoncé και ο Jay-Z φημολογείται ότι πλήρωσαν περίπου 200 εκατομμύρια δολάρια στις 22 Μαΐου είναι έργο του Ando – πρόκειται για το ακριβότερο ακίνητο που έχει πωληθεί ποτέ στην Καλιφόρνια.
Ενα σπίτι μπροστά στον ωκεανό σε μια έκταση οκτώ στρεμμάτων, που σχεδιάστηκε το 1999 για λογαριασμό του τηλεοπτικού παραγωγού William Bell και της συζύγου του Μaria. Xρειάστηκαν 15 χρόνια για να ολοκληρώσουν την κατασκευή του. Η Μaria Bell το αποκαλούσε «τόσο γλυπτό όσο και κτίριο», το οποίο χρησιμοποίησαν για κατοικία και γκαλερί, καθώς έχουν μια μεγάλη συλλογή με έργα του Jeff Koons.
Για εμμονή με τον αυτοδίδακτο αρχιτέκτονα από την Οσάκα, γράφει χαρακτηριστικά η Wall Street Journal. Oι εκατομμυριούχοι φανς του τον περιγράφουν ως ιδιοφυία, δάσκαλο και ποιητή. Tα σπάνια και απρόσιτα στην τιμή σπίτια του -υπάρχουν λιγότερα από 20 στις Η.Π.Α- είναι περιζήτητα. Για την κατοικία στο Μαλιμπού είχε εκφράσει ενδιαφέρον και ο Kanye West, ο οποίος το 2021 είχε αγοράσει ένα σπίτι σχεδιασμένο από τον Αndo στην παραλία του Mαλιμπού, από τον οικονομολόγο, έμπορο τέχνης και πρώην σύντροφο της Ashley Olsen, Richard Sachs.
Ενα από τα εντυπωσιακότερα έργα του Ando είναι το Cerro Pello Ranch που ολοκληρώθηκε το 2012 για λογαριασμό του Tom Ford και πουλήθηκε πρόπερσι έναντι $40 εκατομμυρίων σε δύο επιχειρηματίες. «Αν περάσετε χρόνο στο ράντσο ή στην Αμερικανική Δύση, όλα τα πράγματα για τα οποία ανησυχείτε θα εξαφανιστούν. Ενα από τα μεγαλύτερα προβλήματά μας είναι ότι έχουμε χάσει την επαφή με τη γη και με ότι είναι αληθινά σημαντικό» είχε πει ο Ford. Στο ράντσο στη Σάντα Φε η γαλήνια ιαπωνική αισθητική εφαρμόζεται σε μια άνυδρη γη 24.000 στρεμμάτων. Τολμηρή γεωμετρία και τοίχοι από τσιμέντο εισβάλλουν στο άγονο τοπίο και μετατρέπονται σε «μνημεία μορφής και φωτός». Μια παλέτα από γήινες αποχρώσεις έρχεται σε αντίθεση με το μπλε του ουρανού και των τεχνητών λιμνών.
Πέρσι η σταρ του ριάλιτι Kim Kardasian είχε μιλήσει στην αμερικανική Vogue για τον «έρωτά της με την αρχιτεκτονική, ειδικά την ιαπωνική». Ερωτας ο οποίος εκφράζεται με μια Zεν διώροφη έπαυλη στο Palm Springs, με κυρτή τριγωνική πρόσοψη που παραπέμπει σε διαστημόπλοιο, σχεδιασμένη από τον Tadao Ando. Στις αρχές Απριλίου η Kardashian ανέβασε φωτογραφίες από τη συνάντησή της με τον “master” όπως τον αποκάλεσε, στο γραφείο του στην Οσάκα, για να συζητήσουν τις τελικές λεπτομέρειες.
O Τadao Ando πιστεύει ότι ένα σπίτι, εκτός από λειτουργικό, πρέπει να είναι και πνευματικό. Δεν παραδίδει απλώς τα σχέδια μιας κατοικίας, αλλά εμπλέκεται σε κάθε βήμα της διαδικασίας, ακόμα και στην επίπλωση. Οι πελάτες του είναι περισσότερο υποστηρικτές της τέχνης παρά ιδιοκτήτες σπιτιού, είχε αναφέρει ο Aμερικανός αρχιτέκτονας Leo Marmol. Και είναι γνωστό ότι έχει απορρίψει πολύ πλούσιους πελάτες. «Το αν θα τους δεχτώ, εξαρτάται κυρίως από την προσωπικότητα και την αύρα τους».