search icon

Fine Living

Ο άνθρωπος που άλλαξε το design στην πρώτη του έκθεση στην Αθήνα

Είναι ο μοναδικός industrial designer που είδε το πρωτότυπο και τα σχέδια για το Lockheed Lounge, που σχεδίασε το 1988, να πωλούνται σε δημοπρασία έναντι 38 εκατομμυρίων ευρώ. Κάτι που δεν συνηθίζεται με τους εν ζωή σχεδιαστές. Ο Marc Newson, δυσκολεύεται να απαντήσει όταν τον ρωτάνε τι είναι αυτό που δεν έχει σχεδιάσει ακόμα. Γιατί […]

Ενας από τους 100 πιο επιδραστικούς δημιουργούς του 20ου αιώνα, ο Marc Newson, εγκαινιάζει την πρώτη του ατομική έκθεση στη Gagosian Gallery της Αθήνας.

Είναι ο μοναδικός industrial designer που είδε το πρωτότυπο και τα σχέδια για το Lockheed Lounge, που σχεδίασε το 1988, να πωλούνται σε δημοπρασία έναντι 38 εκατομμυρίων ευρώ. Κάτι που δεν συνηθίζεται με τους εν ζωή σχεδιαστές. Ο Marc Newson, δυσκολεύεται να απαντήσει όταν τον ρωτάνε τι είναι αυτό που δεν έχει σχεδιάσει ακόμα. Γιατί έχει ασχοληθεί σχεδόν με όλα: έπιπλα, αεροπλάνα, αυτοκίνητα, γιοτ αλλά και παπούτσια, ρολόγια, μπουκάλια ακόμα και μια συλλεκτική καραμπίνα! Πάντα σε συνεργασία με κορυφαίες εταιρείες Κnoll, Apple, Louis Vuitton, Hermes, MontBlanc, Nike, Jaeger-LeCoultre, Ferrari αλλά και με την αεροπορική Quantas ως δημιουργικός της διευθυντής.


Δεν είναι τυχαίο που οι Times τον συμπεριέλαβαν στη λίστα με τους 100 πιο επιδραστικούς δημιουργούς του 20ού αιώνα. Και να φανταστεί κανείς ότι δεν σπούδασε design, αλλά γλυπτική και κόσμημα. Ποιος είναι ο δικός του ορισμός για το design; Είναι ένας τρόπος για να λύνεις προβλήματα ανεξάρτητα αν το θέμα αφορά το σχεδιασμό μιας πένας ή ενός ποδηλάτου. «Mε τον βιομηχανικό σχεδιασμό δεν επανεφευρίσκουμε τον τροχό, αλλά τον επαναπροσδιορίζουμε» συνηθίζει να λέει επιβεβαιώνοντας την cool πλευρά που έχει κρεμάσει στον τοίχο του σπιτιού του πινακίδα με τη φράση “Believe in your fing self. Stay up all fing night”.

Ο Μarc Newson ένοιωθε πάντα κοντά στην ελληνική κουλτούρα αφού ο παππούς του είναι Έλληνας. Πρόκειται για τον πατέρα της μητέρας του, ο οποίος βρέθηκε μετανάστης στην Αυστραλία τη δεκαετία του ‘20. Από αυτόν κληρονόμησε το δεύτερο όνομά του, Andrew, τη μανία για μαστορέματα, αλλά και την αγάπη του για την Ιθάκη, στην οποία αγόρασε εξοχικό για να περνάει τα καλοκαίρια του στο Ιόνιο. Ο ίδιος γεννήθηκε στο Σίδνεϊ, όπου σπούδασε στο College of Arts και μάλλον αυτό εξηγεί γιατί πολλές φορές συνδέει το design με την τέχνη.
Από μικρός είχε την τύχη να ταξιδεύει πολύ, στην Ευρώπη και την Ασία, γεγονός που επηρέασε την αισθητική και τον τρόπο σκέψης του. ‘Έζησε στο Παρίσι, το Τόκιο για να καταλήξει το 1997 στο αγαπημένο του Λονδίνο, το οποίο δεν εγκαταλείπει με τίποτα. Αφομοιώνοντας πολιτισμικά στοιχεία από τις χώρες διαμόρφωσε το δικό του αναγνωρίσιμο στυλ: οργανικές φόρμες – «αφού η φύση είναι ο καλύτερος σχεδιαστής» – καμπύλες, φουτουριστική διάθεση, επιρροή από τη sci-fi σειρά Jetsons που παρακολουθούσε όταν ήταν μικρός.

Τη δεκαετία του ‘80, θα ξεκινήσει τη διαδρομή του σχεδιάζοντας το Lockheed Lounge chair. Είναι μόλις 25 χρονών και δεν το βάζει εύκολα κάτω, ακόμα κι όταν χρειάστηκε έξι μήνες ώστε να διαχειριστεί όπως θέλει τα φύλλα αλουμινίου. Το αναπάντεχο και εντυπωσιακό αποτέλεσμα θα γίνει το εφαλτήριο για την καριέρα του, καθώς η βιομηχανία θα εκτιμήσει τόσο τη φόρμα όσο και τη high tech διαδικασία παραγωγής. Μάλιστα, η Μαντόνα θα χρησιμοποιήσει το Lockheed Lounge στο ντεκόρ για το βιντεοκλίπ Rain. Η συνέχεια γράφεται με όρους εμπνευσμένους από το μεταπολεμικό design και εκείνος θα βρει έκφραση στο πάθος του για τα γιοτ, τα ρολόγια με την Apple, τα αεροπλάνα με το Kevin 40 J, που επινόησε για λογαριασμό της Foundation Cartier και τα αυτοκίνητα με το concept car της Ford που θα βραβευτεί το 1999. Και φυσικά δεν είναι το μοναδικό βραβείο στη συλλογή του από διεθνείς διακρίσεις. Ανάμεσα στα άλλα θα κερδίσει το πρώτο βραβείο για την εσωτερική διαμόρφωση στα αεροσκάφη A380 της Quantas.

Ο κατάλογος δεν έχει τέλος με τον πολυμήχανο Αυστραλό που θα δρασκελίσει το κατώφλι οίκων μόδας, αξιοποιώντας την εμπειρία του για να λανσάρει παπούτσια, ή αποσκευές πολυτελείας. Στη δική του φιλοσοφία ο σχεδιαστής δεν είναι brand, που σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να καπελώνει με το design του την εταιρεία με την οποία συνεργάζεται. «Οταν δουλεύω π.χ. για ένα σκάφος της Riva θέλω όποιος το δει να αναγνωρίσει την εταιρεία και όχι εμένα. Εγώ δεν είμαι brand” υπογραμμίζει.
Αν και έχει εμπλακεί σε πολύ διαφορετικά πεδία της παραγωγής ο Newson πιστεύει ότι ένα κάθισμα για το γραφείο, είναι κάτι σαν το Ιερό Δισκοπότηρο για τους designers αφού πρέπει να παντρέψουν υλικά, φόρμα, εργονομία, κόστος παραγωγής χωρίς να φανεί ο κόπος τους – που είναι μεγάλος σημειώνει με αφορμή τo Task για την Knoll.

Στο άμεσο μέλλον, θα δούμε τι θα σκαρώσει για την Ferrari αφού η LoveFrom, η δημιουργική πλατφόρμα που ίδρυσε με τον φίλο του sir Jony Iveν έχει υπογράψει συνεργασία με τον όμιλο Εxor δηλαδή με τους Agnelli. Όπως είναι αναμενόμενο έργα του συμπεριλαμβάνονται στις μόνιμες συλλογές 20 Μουσείων ανάμεσά τους τo Mοma και το Cooper Hewitt Smithsonian στην Νέα Υόρκη, το Centre Pompidou στο Παρίσι, το V&A στο Λονδίνο. Μόνιμος συνεργάτης της Gagosian, -ο μοναδικός βιομηχανικός σχεδιαστής στο πορτφόλιο της διεθνούς γκαλερί- εγκαινιάζει σήμερα την πρώτη του ατομική έκθεση στην Αθήνα με συλλεκτικά κομμάτια. «Είναι τιμή μου που θα δείξω στην Αθήνα έργα εμπνευσμένα από τα παραδοσιακά χρώματα της Ελλάδας» δηλώνει. Στην έκθεση παρουσιάζονται μέχρι τις 7/1/2023 έπιπλα από χυτό γυαλί και αντικείμενα από κλασικό μάρμαρο.

www.marc-newson.com
www.gagosian.com

Exit mobile version