Αδιαμφισβήτητη παραδοχή από τους έχοντες και μη κάποιο ζωάκι συντροφιάς, αποτελεί το γεγονός ότι δεν πρόκειται απλώς για ένα ζώο, αλλά για ένα μέλος της εκάστοτε οικογένειας.
Οι ιδιοκτήτες κατοικίδιων επιθυμούν τα ζωάκια τους να έχουν υψηλό βιοτικό επίπεδο, αναζητώντας διαρκώς ό,τι καλύτερο και πιο προοδευτικό κυκλοφορεί στην αγορά αναφορικά με τη σίτιση, την υγεία αλλά και την ευεξία τους. Η δυναμική τής σχέσης αυτής, ως προς το πρακτικό της μέρος, αποτυπώνεται σε υπέρογκα οικονομικά μεγέθη ανά τον κόσμο, αναφορικά με το κόστος ζωής των κατοικίδιων. Η επένδυση λοιπόν στη διαμόρφωση ισχυρών δεσμών μεταξύ ανθρώπων και ζώων συντροφιάς ήταν μία στρατηγική επιλογή πολλών εταιρειών, η οποία απέδωσε τα μέγιστα σε βάθος χρόνου, όπως μαρτυρούν οι αριθμοί.
Ενδεικτικά, η αξία της βιομηχανίας τροφών κατοικίδιων αποτιμάται σε $99,1 δις για το έτος 2022 σε παγκόσμιο επίπεδο και αναμένεται να παρουσιάσει αύξηση της τάξης 4,3% ετησίως μέσα στην επόμενη επταετία. Κατ’ επέκταση, η ευρύτερη αγορά των προϊόντων για ζώα συντροφιάς αυξήθηκε από $216 δις. το 2020, σε $232 δις το 2022, ενώ οι σχετικές αναλύσεις εκτιμούν ότι ο ετήσιος ρυθμός ανάπτυξης (CAGR) ο οποίος ανέρχεται σε ποσοστό 6,1%, θα εκτοξεύσει το ποσό αυτό στα $350 δις. έως το 2027.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου 70 εκατομμύρια νοικοκυριά στις ΗΠΑ, δηλαδή το 54% του συνολικού πληθυσμού, έχουν ένα ή και περισσότερα κατοικίδια, με αποτέλεσμα το ποσό που ξοδεύουν για τη συνολική φροντίδα τους να αυξάνεται ραγδαία στην πορεία των ετών από $17 δις το 1994 σε πάνω από $100 δις το 2021. Το φαινόμενο αυτό δεν περιορίζεται μόνο στις ΗΠΑ και στις χώρες της Δύσης. Αντίστοιχα και στην Κίνα παρατηρείται γιγάντωση της αγοράς κατοικίδιων συντροφιάς, αφού υπάρχουν περισσότερα από 100 εκατ. κατοικίδια, -κυρίως σκύλοι και γάτες- ενώ περισσότερες από 99,8 εκατ. οικογένειες εκτρέφουν κατοικίδια στη χώρα, σύμφωνα με μια έκθεση του 2020 από την Pethadoop. Οπως υπολογίζεται, η αξία της βιομηχανίας κατοικίδιων ζώων της Κίνας αγγίζει πλέον τα 400 δισεκατομμύρια γιουάν, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς iResearch.
Συνολικά εκτιμάται ότι το ένα τρίτο των νοικοκυριών παγκοσμίως έχουν τουλάχιστον έναν σκύλο ως κατοικίδιο, με τις γάτες και τα διάφορα είδη ψαριών να ακολουθούν στη δεύτερη και τρίτη θέση. Οι ιδιοκτήτες, λοιπόν, τείνουν να προβάλουν όλο και περισσότερο τη δική τους στάση ζωής στα ζώα που τους συντροφεύουν, επιζητώντας την ίδια ποιότητα και τις ίδιες ανέσεις γι’ αυτά, όπως κάνουν για τον εαυτό τους. Τα ζώα συντροφιάς αντιμετωπίζονται ως άνθρωποι, ενίοτε καλύπτουν την ανάγκη γονέων να διοχετεύσουν τη στοργή και τη φροντίδα τους, όταν πλέον τα παιδιά τους ενηλικιώνονται, αλλά και την τάση των millennials που αποστασιοποιούνται από τη συνθήκη του γάμου και βρίσκουν εναλλακτική συντροφιά.
Το γεγονός αυτό μεταφράζεται ως συμπερίληψη και στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον χώρο επενδύουν σε αυτή την τάση των ιδιοκτητών να αποδίδουν «ανθρώπινες ιδιότητες» στα κατοικίδιά τους και αναπτύσσουν εμπορικές καμπάνιες ορμώμενοι από την προσήλωση των ανθρώπων και την αγάπη τους προς αυτά. Αυτή η παγκόσμια τάση αποτυπώνεται εύστοχα στην εξής παραδοχή των ειδικών της βιομηχανίας: «περισσότεροι σκύλοι και γάτες, σημαίνει περισσότεροι ιδιοκτήτες σκύλων και γατών, σημαίνει μεγαλύτερη ανάπτυξη της βιομηχανίας».
Ως εκ τούτου διαμορφώνεται ένας ολόκληρος κλάδος της βιομηχανίας που εξειδικεύεται στην ευζωία και την ευεξία των ζώων, ο οποίος πλέον ξεπερνά την κάλυψη της πολύ βασικής ανάγκης της σίτισης και επεκτείνεται σε θέματα υγιεινής και καλλωπισμού, με διαφόρων ειδών συμπληρώματα, βιταμίνες, πάμπολλα είδη που αφορούν την υγιεινή και τη φροντίδα τους, καθώς επίσης και προϊόντα που σχετίζονται με την εμφάνιση και τη μεταφορά τους, ρούχα, κρεβάτια, αξεσουάρ, εξατομικευμένα παιχνίδια, ακόμα και κομμωτήρια, σπα και ξενοδοχεία για ζώα.
Τα αξεσουάρ κατοικίδιων ζώων είναι μια κορυφαία κατηγορία της βιομηχανίας στις Ηνωμένες Πολιτείες, με πωλήσεις περίπου $4,54 δις. και θετική αύξηση πωλήσεων κατά 2,7%. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι για το έτος 2019, αυτή η κατηγορία των συμπληρωματικών προϊόντων για τη φροντίδα των κατοικίδιων κατέλαβε το 40,6% των συνολικών εσόδων του κλάδου. Εταιρείες όπως η PetSmart και η Petco εξακολουθούν να κατέχουν το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς στη βιομηχανία καταστημάτων κατοικίδιων ζώων στις ΗΠΑ, παρά τη διαδικτυακή άνοδο των Chewy και Amazon. Επιπλέον οι διαδικτυακές αγορές που αφορούν τις ανάγκες κατοικίδιων ζώων έχουν σχεδόν τετραπλασιαστεί από το 2013.
Ελλάδα: Ξοδεύουμε €200 εκατομμύρια για τη σίτιση των κατοικίδιων
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που διενεργήθηκε το 2022 από τον οργανισμό έρευνας και ανάλυσης «διαΝέοσις» σε συνεργασία με την Ελληνική Κτηνιατρική εταιρεία αναφορικά με τη σχέση που έχουν οι Έλληνες με τα ζώα, το 43% των ερωτηθέντων δήλωσαν ότι έχουν κάποιο κατοικίδιο ζώο, το δημοφιλέστερο από τα οποία είναι ο σκύλος με ποσοστό 66,10%, ενώ ακολουθούν οι γάτες, τα πτηνά και τα ψάρια. Η πλειοψηφία των Ελλήνων που έχουν κατοικίδιο ζώο δήλωσε πως το υιοθέτησε απευθείας από τον δρόμο ή από κάποιο καταφύγιο, γεγονός που οδηγεί στη διαπίστωση ότι οι περισσότεροι από τους μισούς Έλληνες έχουν ως κατοικίδια ζώα που ήταν προηγουμένως αδέσποτα. Η αγορά κατοικίδιου από κάποιο κατάστημα ή εκτροφέα είναι αναλόγως αυξανόμενη, ως προς την αύξηση της οικονομικής άνεσης της οικογένειας. Σύμφωνα, όμως, με άλλα στοιχεία, φαίνεται ότι στην Ελλάδα ασχολείται τελικά με τα pets μόνο το 17% του πληθυσμού, γεγονός που σηματοδοτεί και το περιθώριο ανάπτυξης του κλάδου στην πορεία προς τους μέσους όρους της Δύσης.
Ως προς το μερίδιο της Ελλάδας στη βιομηχανία των κατοικίδιων, σύμφωνα με μελέτη του statista.com το 2019 η κατά κεφαλή δαπάνη στην Ελλάδα διαμορφώθηκε στα €18,92 εκατομμύρια, ενώ ο συνολικός τζίρος για την αγορά τροφών ήταν €198 εκατομμύρια. Συγκριτικά με άλλες χώρες της Ευρώπης το ποσοστό είναι χαμηλότερο, παρόλα αυτά παρουσιάζεται ετήσια αύξηση της τάξης του 4,5% σταδιακά έως σήμερα. Δυστυχώς στη χώρα μας δεν υπάρχουν διαθέσιμα αναλυτικά στοιχεία, ώστε να γίνει μια ολοκληρωμένη εκτίμηση συμπεριλαμβάνοντας όλα τα επιμέρους έξοδα των ιδιοκτητών για τα ζωάκια τους, ωστόσο καθίσταται σαφές ότι η συνολική δαπάνη των Ελλήνων για τα κατοικίδιά τους είναι αρκετές δεκάδες εκατομμύρια, περισσότερα από τα σχεδόν €200 εκατ. που αφορούν μόνο την αγορά τροφών.
Χαρακτηριστικά είναι τα οικονομικά αποτελέσματα της γνωστής αλυσίδας Pet City, η οποία το 2021 είχε κύκλο εργασιών 50,7 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη 6,2 εκατ. ευρώ με αύξηση τζίρου 11%. Πλέον, ετοιμάζεται να διευρύνει τις υπηρεσίες που παρέχει της ακολουθώντας τις παγκόσμιες τάσεις της αγοράς, ενώ ετοιμάζει επέκταση με δεκάδες νέα καταστήματα σε όλη την Ελλάδα, ξεπερνώντας έτσι τα 100 συνολικά. Eπίσης, στο πλαίσιο ανάπτυξης της πολυκαναλικής στρατηγικής του ομίλου, η Pet City Group απορρόφησε τις δραστηριότητες του online shop gatoskilo.gr, ενδυναμώνοντας περαιτέρω την παρουσία της στο χώρο των ηλεκτρονικών αγορών. Με αυτή την κίνηση η Pet City Group διεύρυνε το ψηφιακό στίγμα της εταιρίας με στόχο την αναβάθμιση της αγοραστικής εμπειρίας των πελατών της, αλλά και τη διάθεση μιας ευρείας γκάμας προϊόντων φροντίδας για τα κατοικίδια. Όπως έχει δηλώσει ο κος Γιάννης Γαβριηλίδης CEO της Pet City Group «Η εξαγορά αυτή είναι ένα πρώτο αλλά πολύ σημαντικό δείγμα του μετασχηματισμού του Pet City. Η στρατηγική μας πέρα από την πολυκαναλικότητα, έχει στο πλάνο και την άμεση γεωγραφική επέκταση άλλα και παροχή υπηρεσιών όπως κτηνιατρεία, grooming και φαρμακεία μέσα από τα καταστήματα μας – στο επίκεντρο είναι η εμπειρία του πελάτη και η αγάπη και φροντίδα για τα κατοικίδια μας».
Ιδιαίτερη ανάπτυξη, όμως, σημειώνει και η ασφάλιση των κατοικίδιων που αναμένεται να πάρει μεγάλες διαστάσεις και στη χώρα μας με νέα ασφαλιστικά προϊόντα που να ανταποκρίνονται στις αυξανόμενες πλέον ανάγκες της αγοράς. Το μέγεθος της αγοράς ασφάλισης κατοικίδιων ζώων αποτιμήθηκε σε 9,4 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ το 2022 και εκτιμάται ότι θα επεκταθεί με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 17,04% από το 2023 έως το 2030. O αυξανόμενος πληθυσμός κατοικίδιων ζώων, η υιοθέτηση της ασφάλισης κατοικίδιων ζώων σε περισσότερες αγορές του πλανήτη, η αύξηση του κόστους και της ανάγκης κτηνιατρικής περίθαλψης, αλλά και η αντίληψη του “εξανθρωπισμού” των κατοικίδιων είναι μερικοί από τους βασικούς μοχλούς αυτής της αγοράς. Το 2020, η Trupanion, μεγάλος πάροχος ασφάλισης κατοικίδιων ζώων με έδρα το Σιάτλ της Ουάσιγκτον, ανέφερε ότι πάνω από 800.000 κατοικίδια ήταν ασφαλισμένα σε βασικές αγορές στις ΗΠΑ, τον Καναδά και την Αυστραλία.
Σκυλίσια ζωή με κομψή πολυτέλεια
Τα ζώα λοιπόν ανταμείβονται για την αφοσίωση και τη συντροφιά που προσφέρουν, με ανέσεις που μέχρι πρότινος ήταν αναμενόμενες μόνο για τους ανθρώπους. Ο κλάδος κάλυψης των αναγκών των τετράποδων έχει επεκταθεί σε τέτοιο βαθμό που περιλαμβάνει ποικίλες παράδοξες, μα εξαιρετικά κερδοφόρες επιλογές, με τους Αμερικανούς να κρατούν φυσικά τα σκήπτρα της πρωτοτυπίας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η City Paws Pet Club με έδρα τη Μινεάπολη, που αποτελεί μια πεντάστερη εκδοχή ξενοδοχείου για σκύλους. Στις παρεχόμενες παροχές περιλαμβάνονται «πολυτελείς σουίτες» για σκύλους, με «πολυελαίους σε κάθε δωμάτιο, ένα υπερυψωμένο άνετο κρεβάτι με πολυτελή κλινοσκεπάσματα και ένα διαμέρισμα οθόνη με το κανάλι DogTV (καλωδιακή τηλεόραση ειδικά για σκύλους) σε κάθε δωμάτιο».
Εντύπωση επίσης προκαλεί η ανάπτυξη τεχνολογίας για σκύλους η οποία παρουσιάζει εξαιρετική άνθηση. Σύμφωνα με το CB Insights, μεταξύ 2012 και 2016, $486 εκατομμύρια επενδύθηκαν παγκοσμίως σε κάμερες για κατοικίδια, οθόνες τύπου Fitbit και άλλα. Γιατί, αν μην τι άλλο, τι ποιο χρήσιμο για το σκυλάκι σας από μια συσκευή που παρέχει πολυαισθητηρική αλληλεπίδραση όπως ισχυρίζεται η δημιουργός εταιρεία PetChatz, η οποία επιτρέπει τη διανομή θεραπειών, την αρωματοθεραπεία, την ανίχνευση κίνησης και ήχου, παιχνίδια, DogTV και πολλά άλλα. Ο σκύλος σας μπορεί ακόμη και να ξεκινήσει μια συνομιλία μέσω βίντεο. Στα εγχώρια δεδομένα, από την άλλη, ιδιαιτέρως ακμάζων είναι και ο κλάδος μεταφορών κατοικίδιων σε προορισμούς εντός Ελλάδος αλλά και στο εξωτερικό, με ειδικά διαμορφωμένα οχήματα για την ασφαλή και άνετη άφιξη και μετεπιβίβαση του ζώου σε αεροπλάνα, πλοία, τρένα κ.ο.κ.
Για τους πιο εκκεντρικούς μυημένους κηδεμόνες ζώων που έχουν αδυναμία στα κατοικίδιά τους και έχουν τη δυνατότητα και την επιθυμία να κάνουν την υπερβολή, ιδού μερικές πολυτελείς επιλογές αξεσουάρ:
Louis Vuitton, Dog Bag / €2.800
Το κλασικό Dog Carrier της Louis Vuitton με φυσική επένδυση από δέρμα αγελάδας, βελούδινο χαλί, δίχτυ αερισμού και ρυθμιζόμενο λουρί ώμου.
2. Dsquared2 / dog collar / €129
Ασπρόμαυρο κολάρο σκύλου με τυπωμένο λογότυπο του οίκου, κούμπωμα με αγκράφα και ρυθμιζόμενη εφαρμογή.
3. Christofle / Royal Jack silver-plated dog and cat double bowl / €650
Από τη συλλογή Royal Jack της Christofle. Επάργυρο διπλό μπολ για τροφή και νερό για γάτες και σκύλους.
4. Moncler / Poldo vinyl dog puffer-jacket / €554
Μπουφάν vinyl για σκύλους από την Moncler σε μαύρο χρώμα με επένδυση, ψηλό λαιμό, μπροστινό κούμπωμα και φερμουάρ με λογότυπο στο πίσω μέρος.
5. Prada / Triangle case leash / €580
Μαύρο λουρί για σκυλάκια κατασκευασμένο από νάιλον με το λογότυπο του οίκου.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image