Για περισσότερα από 60 χρόνια, η iGuzzini υλοποιεί εμβληματικά έργα φωτισμού χρησιμοποιώντας το φως ως εργαλείο κοινωνικής καινοτομίας.

O Cristiano Venturini, CEO της iGuzzini, μας μίλησε για το μέλλον του φωτισμού και τη δύναμή του φωτός να μεταφέρει μηνύματα και συναισθήματα, τη βιωσιμότητα, αλλά και για τα ορόσημα που καθόρισαν την ταυτότητα της εταιρείας, διαμορφώνοντάς την σε ένα κέντρο καινοτομίας αφιερωμένο στη μελέτη, το σχεδιασμό και τη διαχείριση του φωτισμού στις διάφορες μορφές του.

iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Cristiano Venturini, CEO της iGuzzini

Ο φωτισμός σήμερα βρίσκεται στο επίκεντρο της συζήτησης για τη διακόσμηση. Ξεκινάμε από το φως και μετά «χτίζουμε» το διακοσμητικό περιβάλλον. Ποια είναι η φιλοσοφία της iGuzzini; Aναπτύσσουμε λύσεις φωτισμού που μετατρέπουν το φως σε μια τέταρτη διάσταση της αρχιτεκτονικής. Κάθε φωτιστικό, τόσο εσωτερικού όσο και εξωτερικού χώρου, πρέπει να μιλά την ίδια γλώσσα με το περιβάλλον του. Επιδιώκουμε σχέδια που δημιουργούν οικειότητα όταν τοποθετηθούν σε μια κατοικία, ενώ ταυτόχρονα μπορούν να ενισχύσουν και υβριδικούς χώρους εργασίας, όπου τα διακοσμητικά στοιχεία διαδραματίζουν ολοένα και πιο σημαντικό ρόλο. Συνδυάζουμε το εκλεπτυσμένο σχέδιο και την μεγάλη γκάμα διαθέσιμων φινιρισμάτων, με μια σταθερή δέσμευση στην τεχνολογική αριστεία, όσον αφορά την απόδοση και την ενσωματωμένη νοημοσύνη.

Πόσο επηρέασε η εξέλιξη των LED τον σύγχρονο φωτισμό; Από το 2012, είμαστε πρωτοπόροι στην επανάσταση των LED, επενδύοντας για να ξεπεράσουμε τις προκλήσεις και να εκμεταλλευτούμε πλήρως τις δυνατότητες αυτής της νέας τεχνολογικής εποχής. Τα LED έφεραν επανάσταση στην εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ ένα ακόμα πλεονέκτημά τους είναι το αμελητέο μέγεθός τους σε σύγκριση με τις παραδοσιακές πηγές φωτός, κάτι που άνοιξε το δρόμο για τη νανοτεχνολογία. Μελετώντας τη συμπεριφορά των LED, έχουμε αναπτύξει προηγμένα οπτικά συστήματα  που βελτιστοποιούν την ενέργεια, χωρίς να θυσιάζουν την απόδοση. Τα LED κατέστησαν δυνατό το όνειρο των αρχιτεκτόνων και των σχεδιαστών φωτισμού: ένα προϊόν τόσο μινιμαλιστικό που είναι σχεδόν αόρατο, αλλά ικανό να προσφέρει αποδοτικό, ελεγχόμενο και άνετο φως, εναρμονισμένο πλήρως με την αρχιτεκτονική.

Λένε ότι ο σωστός φωτισμός είναι αυτός που περνά απαρατήρητος… Το φως μεταδίδει περιεχόμενο και συναισθήματα, αποκαλύπτοντας τους χώρους και τα υλικά. Είναι απαραίτητο για την ενίσχυση και την κατοίκηση κάθε περιβάλλοντος. Επιπλέον, το φωτιστικό λειτουργεί και ως στοιχείο σχεδίασης, συνδυάζοντας τόσο την αισθητική όσο και τη λειτουργικότητα του φωτισμού. Η iGuzzini σχεδιάζει και κατασκευάζει τα εσωτερικά οπτικά συστήματα που αποτελούν τον πυρήνα των φωτιστικών μας, και κατέχει πολλές πατέντες, όπως η Opti diamond, η οποία βελτιώνει την οπτική άνεση και μεταμορφώνει την αντίληψη του χώρου.

iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Easy Space
iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Crystal light – Ceiling Mount with Eco-Design

Μπορεί το φως να αλλάξει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε τον χώρο; Το φως πρέπει πάντα να εξετάζεται σε σχέση με τις σκιές που δημιουργεί. Ένα ερευνητικό πρότζεκτ με τίτλο Double Dynamic Light, που αναπτύχθηκε από την iGuzzini σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Άαλμποργκ και άλλους βιομηχανικούς συνεργάτες, ανέδειξε το πώς η διαφοροποίηση του φωτός -τόσο ως προς τη θερμοκρασία του χρώματος όσο και την κατεύθυνσή του- ενισχύει την αντίληψη του χώρου και την ευημερία. Ο σχεδιαστής φωτισμού δημιουργεί φωτεινά περιβάλλοντα, και εμείς παρέχουμε τα εργαλεία για να τα φέρουμε στη ζωή. Με μια μεγάλη γκάμα οπτικών συστημάτων, φωτιστικών και λύσεων εγκατάστασης, προσφέρουμε την τέλεια ρύθμιση φωτισμού για κάθε χώρο και χρήση.

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του «τέλειου φωτισμού» σήμερα; Δεν υπάρχει τέλειος φωτισμός, μόνο βέλτιστος φωτισμός που ανταποκρίνεται σε συγκεκριμένες ανάγκες. Η iGuzzini αναπτύσσει ευέλικτα «εργαλεία φωτισμού» με πλήθος αξεσουάρ για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για παράδειγμα, με τον ίδιο προβολέα, μπορείτε να προσαρμόσετε την κατανομή του φωτός απλά αλλάζοντας τον φακό. Για να γίνει αυτό ακόμα πιο εύκολο, έχουμε δημιουργήσει το σύστημα “push&go”, που επιτρέπει την γρήγορη, εύκολη και ασφαλή αλλαγή αξεσουάρ.

Είναι ο φωτισμός μία “γλώσσα” επικοινωνίας; Ο φωτισμός ήταν πάντα καθοριστικός στο εμπόριο για τη δημιουργία ατμόσφαιρας που αντανακλά την ταυτότητα του brand και το είδος του καταστήματος. Σε μεγάλης κλίμακας καταστήματα, προτιμάται ο διάχυτος και ισχυρός φωτισμός για τη βελτίωση της ορατότητας, ενώ στις μπουτίκ χρησιμοποιείται φωτισμός έμφασης για να δημιουργηθούν υποβλητικά εφέ, όπως σε ένα μουσείο. Το χρωματιστό φως επίσης μεταφέρει μηνύματα: το πράσινο χαλαρώνει και είναι ιδανικό για spa, ενώ το κόκκινο διεγείρει την όρεξη και την αίσθηση της επείγουσας ανάγκης, και γι’ αυτό χρησιμοποιείται συχνά σε fast food. Η iGuzzini έχει λανσάρει καινοτόμα έργα, όπως το Graphic Lighting και φέτος το Trick EM (“Emotion in Motion”), όπου το φως μετατρέπεται σε εργαλείο συναισθηματικής σύνδεσης και αρχιτεκτονικής ενίσχυσης. Επιπλέον, το project Light For Future ενθαρρύνει τους σχεδιαστές φωτισμού να χρησιμοποιούν το φως για να μεταφέρουν μηνύματα, ιδιαίτερα για τη βιωσιμότητα, μέσω φωτεινών μονοπατιών που ευαισθητοποιούν το κοινό. Επίσης, νέες ενσωματωμένες τεχνολογίες, όπως οι «φάροι», προσφέρουν υπηρεσίες, όπως ειδοποιήσεις για την καθοδήγηση των επισκεπτών σε μουσεία, καταστήματα λιανικής ή εξωτερικούς χώρους.

iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Blades of light, made by #Trick, Athens International Airport
iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Trick-360, Manacar Tower στο Mexico City
iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Trick 360, Matrix Office Park στο Ζάγκρεμπ
iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Fiat Piata 500, Lignotto

Μπορείτε να μοιραστείτε κάποια βασικά ορόσημα στην ιστορία της εταιρείας που έχουν διαμορφώσει την τρέχουσα ταυτότητά της; Η πρώτη σημαντική αλλαγή για την εταιρεία έγινε το 1975, όταν μεταβήκαμε από την παραγωγή πλαστικών φωτιστικών στην κατασκευή μεταλλικών φωτιστικών, μπαίνοντας σε μια νέα αγορά με εντελώς διαφορετική φιλοσοφία. Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, η συνεργασία μας με τον Renzo Piano στο Lingotto (σ.σ. πρόκειται για το περίφημο εργοστάσιο της Fiat που ολοκληρώθηκε το 1923, και στη συνέχεια ανακαινίστηκε από τον διάσημο αρχιτέκτονα και μετατράπηκε σε έναν πολιτιστικό και εμπορικό πολυχώρο) σήμανε την είσοδό μας στον κόσμο της αρχιτεκτονικής. Την ίδια δεκαετία, η εταιρεία επεκτάθηκε διεθνώς, ανοίγοντας τα πρώτα της ευρωπαϊκά παραρτήματα το 1984 στη Γερμανία. Τη δεκαετία του 1990, κερδίσαμε φήμη με μια καμπάνια κατά της φωτορύπανσης, ενισχύοντας τη δέσμευσή μας για περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Η έρευνα Sivra (Variable Lighting System with Automatic Regulation) οδήγησε σε συνεργασίες με ερευνητικά ινστιτούτα και πανεπιστήμια, καθώς και σε πρωτοβουλίες για την Πολιτιστική Κληρονομιά.
Στη δεκαετία του 2000, αναλάβαμε τον φωτισμό αριστουργημάτων της τέχνης, όπως τον Μυστικό Δείπνο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι το 2015 και την Πιετά του Μιχαήλ Άγγελου το 2018. Ένα ακόμη σημαντικό ορόσημο ήρθε το 2010, όταν επαναστατήσαμε στην αγορά φωτιστικών με το Laserblade, το πρώτο γραμμικό προϊόν με αόρατη πηγή. Αυτά είναι τα νήματα που συνεχίζουν να υφαίνουν την δουλειά μας, καθημερινά. Για εμάς, το φως είναι ένα ζωτικό στοιχείο: το ζούμε σε όλες τις διαστάσεις του, το χρησιμοποιούμε με στοχαστικό τρόπο για να προωθήσουμε την κοινωνική καινοτομία. Το σύνθημά μας είναι “Light That Moves”.

Πώς εντάσσει η iGuzzini το ζήτημα της βιωσιμότητας τόσο στην ανάπτυξη των προϊόντων όσο και στις γενικότερες επιχειρησιακές της λειτουργίες; Η βιωσιμότητα ήταν πάντα ένας από τους βασικούς στόχους της εταιρείας. Από τη δεκαετία του 1980, είχαμε ξεκινήσει να ευαισθητοποιούμε το κοινό σχετικά με το ρόλο του φωτισμού στην προστασία του περιβάλλοντος και της ανθρώπινης υγείας. Επενδύοντας σε έρευνα και ανάπτυξη, καινοτομήσαμε στην ενεργειακή αποδοτικότητα, την ανθεκτικότητα και την τεχνολογία, μειώνοντας το οικολογικό μας αποτύπωμα. Σήμερα, παραμένουμε πρωτοπόροι στην πορεία προς τις μηδενικές εκπομπές και ακολουθούμε την Ατζέντα του 2030 του ΟΗΕ, με στόχο τις μηδενικές εκπομπές μέχρι το 2045 ως μέρος του Ομίλου Fagerhult, και με στόχους που έχουν εγκριθεί από το Science Based Targets Ιnitiative. Πάνω από το 90% της περιβαλλοντικής επίδρασης μιας συσκευής φωτισμού προέρχεται από τη χρήση της. Γι’ αυτό επιλέγουμε υψηλής απόδοσης πηγές LED και οδηγούς, αναπτύσσοντας οπτικά συστήματα για να μεγιστοποιήσουμε την απόδοση Lm/W και τις αποστάσεις αλληλεπίδρασης. Κάθε συσκευή μπορεί να ρυθμιστεί ώστε να φωτίζει μόνο όταν και όπου είναι απαραίτητο. Το υπόλοιπο 10% της επίδρασης προέρχεται από την παραγωγή, τη μεταφορά, τα υλικά και την απόρριψη. Για να το αντιμετωπίσουμε, επιλέγουμε ανακυκλωμένα εξαρτήματα, βελτιστοποιούμε την απόδοση και την εύκολη αποσυναρμολόγηση. Χρησιμοποιούμε πάνω από 50% ανακυκλωμένους πόρους, εκ των οποίων το 94% μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί σε επόμενες διαδικασίες παραγωγής. Για παράδειγμα, στην επανέκδοση του φωτιστικού Nitia, χρησιμοποιήσαμε ανακυκλωμένα πολυμερή απόβλητα από τις διαδικασίες οπτικής παραγωγής τα οποία  «αναγεννήσαμε» με μια πατενταρισμένη τεχνολογία, με εγγύηση την ίδια ποιότητα.

iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Laser Blade InOut, Mollymook Beach House στην Νέα Νότια Ουαλία, Αυστραλία
iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Laser Blade InOut, Thune στο Όσλο, Νορβηγία

Υπάρχει μια αυξανόμενη τάση προς τα μινιμαλιστικά, μικρού μεγέθους φωτιστικά LED στο σύγχρονο σχεδιασμό φωτισμού. Πώς η iGuzzini συνδυάζει αυτή την αλλαγή με την παράδοσή της για συνεργασία με εμβληματικούς σχεδιαστές, οι οποίοι συχνά δημιουργούν τολμηρά σχέδια που κάνουν έντονη αίσθηση; Η iGuzzini πρωτοπορεί σε αυτή την τάση, όπως αποδεικνύεται από την επιτυχία του Laser Blade, το οποίο έφερε επανάσταση τον κόσμο του φωτισμού με την αόρατη πηγή φωτός του. Συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε ολοένα και πιο συμπαγείς λύσεις, τόσο για να καλύψουμε τις ανάγκες της αγοράς όσο και για να μειώσουμε τα υλικά και το βάρος. Ωστόσο, όταν το φωτιστικό έχει και λειτουργία διακοσμητικού στοιχείου, το μικρό μέγεθος δεν είναι πάντα η ιδανική επιλογή καθώς σε αυτές τις περιπτώσεις το προϊόν πρέπει να είναι ορατό και να ξεχωρίζει στο χώρο. Φυσικά, η iGuzzini είναι σε θέση να αναπτύξει και τους δύο τύπους φωτιστικών ανάλογα με τις ανάγκες σχεδιασμού και τις αισθητικές απαιτήσεις.

Πώς θα περιγράφατε την τρέχουσα κατάσταση της αγοράς φωτισμού στην Ευρώπη και παγκοσμίως; Υπάρχουν συγκεκριμένες τάσεις που διαμορφώνουν το μέλλον του σχεδιασμού και της τεχνολογίας φωτισμού; Η παγκόσμια αγορά φωτισμού έχει σημειώσει μια μικρή πτώση, αλλά αναμένεται θετική τάση ανάπτυξης για τα επόμενα δύο χρόνια. Υπάρχει αυξανόμενη ζήτηση για έξυπνα φωτιστικά, ικανά να βελτιστοποιήσουν τη υπεύθυνη χρήση της ενέργειας, με σεβασμό στον πλανήτη. Μια άλλη τάση, η οποία προέρχεται άμεσα από την αρχιτεκτονική, σχετίζεται με την υβριδοποίηση των χώρων και των λειτουργιών. Ο φωτισμός, φυσικά, πρέπει να ανταποκριθεί και σε αυτές τις νέες συμπεριφορές και ανάγκες.

Πώς θα εκτιμούσατε την τρέχουσα θέση της εταιρείας στην ελληνική αγορά και ποιες προοπτικές ή ευκαιρίες βλέπετε για περαιτέρω ανάπτυξη και συνεργασία στην περιοχή; Η προοπτική είναι πολύ θετική. Η αγορά είναι ευνοϊκή και η iGuzzini συνεχίζει να αναπτύσσεται σε τομείς-κλειδιά όπως ο τουρισμός και ο πολιτισμός. Μεταξύ των πιο πρόσφατων έργων μας, είμαστε περήφανοι που ολοκληρώσαμε τον φωτισμό της Εθνικής Πινακοθήκης στην Αθήνα πέρυσι, ενώ μόλις πριν από μερικούς μήνες είχαμε την τιμή να συνεργαστούμε με την Lighting Art του διεθνώς αναγνωρισμένου ντιζάινερ Γιώργου Τέλλου για τον φωτισμό των Ολυμπιακών Δακτυλίων στο Παναθηναϊκό Στάδιο, χρησιμοποιώντας τον συμπαγή και εξαιρετικά αποδοτικό προβολέα Agorà. Δύο σημαντικά έργα που μας κάνουν εξαιρετικά υπερήφανους.

iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
Παναθηναϊκό Στάδιο / Photo: www.lightingart.net
iGuzzini – Το φως ως συναίσθημα, καινοτομία και ποιότητα ζωής
The Scrovcegni Chapel, Πάντοβα

Ποιες λύσεις παρέχετε σήμερα ως εταιρεία; Και τι είναι αυτό που σας ξεχωρίζει ως μέθοδο και υπηρεσία; Η iGuzzini πάντα επικεντρώνεται στην εξυπηρέτηση, φροντίζοντας κάθε πτυχή που σχετίζεται με τον φωτισμό, από το σχεδιασμό μέχρι την εγκατάσταση. Έχουμε διεθνή παρουσία και διασφαλίζουμε ότι οι πελάτες μας λαμβάνουν συνεχιζόμενη υποστήριξη σε κάθε χώρα, ακόμα και για πολύπλοκα διεθνή έργα. Στην Ελλάδα, συγκεκριμένα, έχουμε χτίσει μια ισχυρή, μακροχρόνια συνεργασία με έναν αξιόπιστο διανομέα καθώς και άμεσες, διαρκείς σχέσεις με τους πελάτες μας, βασισμένες στον αμοιβαίο σεβασμό.

Πόση τεχνική εξειδίκευση και πόσο καλλιτεχνικό ταλέντο κρύβεται πίσω από τα έργα σας; Έχουμε ένα κοινό μοτίβο που διατρέχει όλη την εταιρεία, από τα προϊόντα μέχρι την επικοινωνία: είμαστε warm-tech. Τα προϊόντα μας συνδυάζουν τον ανθρώπινο, φιλόξενο σχεδιασμό και την προηγμένη τεχνολογία. Η φόρμα, το σχέδιο και τα φινιρίσματα χρησιμεύουν ως σημείο επαφής με τον κόσμο, αποκαλύπτοντας την «ζεστή» ψυχή μας, ενώ η «καρδιά» μας είναι τεχνολογική, αποτέλεσμα έρευνας και ανάπτυξης που οδηγεί σε συνεχείς καινοτομίες στον τομέα μας.

Πόσο καθοριστική είναι η συμβολή της τεχνολογίας στον φωτισμό σήμερα; Οι λύσεις φωτισμού μας είναι όλες έξυπνες, ελέγξιμες μέσω ενσύρματων ή ασύρματων συστημάτων, ή αυτόματα μέσω ενσωματωμένων αισθητήρων. Αυτό ισχύει τόσο για εσωτερικούς όσο και για εξωτερικούς χώρους, όπου τα φωτιστικά αστικών και υπαίθριων χώρων ενσωματώνουν αισθητήρες ή Zhaga υποδοχές για plug-and-play, αρθρωτό ή απομακρυσμένο έλεγχο. Η επόμενη πρόκληση, η οποία έχει ήδη δοκιμαστεί στο παρεκκλήσι Σκροβένι στην Πάντοβα, είναι η χρήση αλγορίθμων τεχνητής νοημοσύνης για την ανάλυση της χρήσης του χώρου και του φυσικού φωτός, προβλέποντας τις μελλοντικές ανάγκες φωτισμού και τα σενάρια. Η τεχνολογία περιλαμβάνει επίσης πειραματισμούς με νέα υλικά και δυναμικό φωτισμό για την προστασία του νυχτερινού οικοσυστήματος.

Υπάρχουν τάσεις στον φωτισμό που εκφράζουν και τη δική σας φιλοσοφία; Πρώτα και κύρια, ο στόχος μας είναι να πετύχουμε το «σωστό φως» -ένα φως που παρέχει την καλύτερη ποιότητα οπτικής αντίληψης και τη σωστή ποσότητα. Ένα φως φυσικό, «μηδενικού κόστους», το οποίο ενσωματώνεται με το περιβάλλον και, σε ορισμένες περιπτώσεις, το ενισχύει. Ένα φως που προκαλεί συναισθήματα και κάνει τους ανθρώπους χαρούμενους. To βιοφιλικό ντιζάιν είναι κυρίαρχη τάση σήμερα, αλλά εκφράζει και τη δική μας προσέγγιση στον κόσμο και το μέλλον, καθώς αναγνωρίζουμε τη σημασία της σύνδεσης με τη φύση για την ευημερία.

Υπάρχει κάτι που σας ενοχλεί όσον αφορά τον φωτισμό γύρω μας; Όπως με όλα τα πράγματα, το κλειδί είναι η γνώση. Εκνευρίζομαι όταν κάποιοι ισχυρίζονται ότι για να εξοικονομήσουμε ενέργεια πρέπει απλώς να “σβήσουμε το φως”. Τα σλόγκαν και τα συνθήματα μπορεί να είναι χρήσιμα, αλλά πρέπει να εξετάζονται πιο βαθιά. Η πραγματική εξοικονόμηση γίνεται όταν το φως είναι αναμμένο, αλλά χρησιμοποιούμε αποδοτικές και έξυπνες λύσεις για να βελτιστοποιήσουμε την κατανάλωση. Ο φωτισμός συμβολίζει την ασφάλεια και την ποιότητα ζωής, οπότε πρέπει να λάβουμε υπόψη πολλές παραμέτρους.

Ποια είναι η αντίληψή σας για το σύγχρονο επαγγελματικό περιβάλλον; Οι χώροι εργασίας έχουν αλλάξει δραστικά. Είναι υβριδικοί, συνδυάζοντας την άνεση του σπιτιού με την ισορροπία ανάμεσα στη χαλάρωση και την εργασία. Η ομορφιά συναντά τη βιωσιμότητα κι εμείς εφαρμόσαμε αυτό το concept στα κεντρικά γραφεία μας στο Recanati, στην Ιταλία, ανασχεδιάζοντας το χώρο για να ενισχύσουμε αυτόν τον νέο τρόπο εργασίας. Στα διαλείμματα, οι εργαζόμενοι παίζουν πινγκ-πονγκ και ποδοσφαιράκι, διαβάζουν στη βιβλιοθήκη ή απολαμβάνουν έναν καφέ σε άνετους και καλαίσθητους χώρους.
www.iguzzini.com