Οικογενειακές και φιλικές Ιστορίες, αμύθητες περιουσίες και η στρατηγική τριών κολοσσών στην παγκόσμια σκακιέρα της αγοράς των προϊόντων πολυτελείας.
Οι οίκοι Hermes και Chanel είναι τα δύο brands που μάλλον δεν θα καταφέρει ποτέ να αγοράσει Επιτυχημένοι, ευφυείς, διορατικοί, κοσμοπολίτες άνδρες με αμύθητη περιουσία που φιγουράρουν στη λίστα του Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη. Τρεις επιχειρηματικοί κολοσσοί μόδας, που η αξία τους μετράται σε δισεκατομμύρια ευρώ ενώ τα iconic προϊόντα τους όρισαν τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα. Οι ιστορίες τους κάποια στιγμή μπλέχτηκαν κι έκτοτε ακολούθησαν μια παράλληλη πορεία που οδήγησε στην καταξίωση, την τεράστια επιτυχία, τα ανυπολόγιστα κέρδη, την κορυφή και πάνω από όλα την αθανασία στη χρυσή βίβλο της παγκόσμιας μόδας. Οι ιστορίες του Pierre Alexis Dumas και Axel Dumas, οι οποίοι είναι επικεφαλής της Hermès, του Alain και Gerard Wertheimer, ιδιοκτητών της Chanel και του Bernard Arnault ιδιοκτήτη του ομίλου LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton θα μπορούσαν κάλλιστα να γίνουν κινηματογραφικές ταινίες, αποτυπώνοντας το success story τους και σκιαγραφώντας τις χαρισματικές προσωπικότητές τους οι οποίες έμελλε να κατακτήσουν τον επιχειρηματικό κόσμο της μόδα.
Pierre-Alexis Dumas και Axel Dumas:
Οι δημιουργοί της επιθυμίας
To 1837 o σελοποιός Thierry Hermès άνοιξε ένα κατάστημα στο Παρίσι, το οποίο έμελλε να αποτελέσει τον θεμέλιο λίθο για ένα από τα πιο πολυτελή brands στον κόσμο. Έξι γενιές και 185 χρόνια αργότερα από τις χειροποίητες δερμάτινες σέλες ο οίκος Hermès έχει γίνει συνώνυμο της κομψότητας και της πολυτέλειας χάρη σε ορισμένα larger than life προϊόντα του, όπως τα χαρακτηριστικά μεταξωτά φουλάρια του, τις τσάντες Kelly (πρωτοπαρουσιάστηκε το 1934) και Birkin (πρωτοπαρουσιάστηκε το 1984, μετά από μια τυχαία συνάντηση του τότε ιδιοκτήτη του οίκου Jean-Louis Dumas με τη διάσημη ηθοποιό Jane Birkin) τις γόβες Oran και τα σανδάλια Oasis.
Ο Pierre-Alexis Dumas είναι γιος του Jean-Luis Dumas ο οποίος συνέβαλλε τα μέγιστα στην οικονομική απογείωση του οίκου Hermès αφού οι πωλήσεις του εκτοξεύθηκαν από τα 82 εκατομμύρια δολάρια το 1980 –εκείνος ανέλαβε καθήκοντα στην εταιρεία το 1978- στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια το 2005 όταν κι ανακοίνωσε την αποχώρησή του. Ο Pierre- Alexis βρέθηκε στη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του επιχειρηματικού ομίλου το 2002 και έκτοτε είναι εκείνος που έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο σε ότι αφορά τη δημιουργία των φημισμένων Hermès προϊόντων.
Η μητέρα του Pierre Alexis ήταν η Ρένα Γρηγοριάδη-Ντιμά, σύζυγος του Jean Luis μεγαλομετόχου του γαλλικού οίκου, η οποία μεγάλωσε στην Ελλάδα και γνώρισε τον βαθύπλουτο μετέπειτα σύζυγό της σε ένα φοιτητικό πάρτι σε μια εστία του Παρισιού. Για αυτόν τον λόγο οι σχέσεις του οίκου Hermès είναι μακρές με την χώρα μας. Το 2012 ο οίκος επιλέγει τον αρχαίο ελαιώνα της Παχιάς Ράχης, στην Αίγινα, για την προώθηση του καταλόγου άνοιξη/καλοκαίρι, ενώ τόσο ο Pierre-Alexis όσο κι ο Axel Dumas είχαν βίλες στην Αίγινα, τις οποίες επισκέπτονταν πολύ συχνά για να πάρουν έμπνευση από την ελληνική ομορφιά και την παρθένα φύση του νησιού.
Ο Axel Dumas ξάδερφος του Pierre-Alexis μπήκε στην εταιρεία το 2003 και το 2014 ανέλαβε τον ρόλο του διευθύνοντα συμβούλου της εταιρείας προχωρώντας σε διαρθρωτικές αλλαγές που εκτόξευσαν τις πωλήσεις του ομίλου αλλά και την προσωπική του περιουσία. Πέρα από την επέκταση του δικτύου καταστημάτων της εταιρείας σε περιοχές όπως η Ευρώπη, η Αμερική και η Ασία, ο Axel το 2014 πήρε την πρωτοβουλία να αυξήσει την παραγωγή των τσαντών της Hermès αποφέροντας περισσότερα από 4 δισεκατομμύρια δολάρια στον όμιλο. Ο Αxel ο οποίος έχει βρεθεί στο εξώφυλλο του Forbes έχει βοηθήσει στη διατήρηση της αξίας του οίκου Hermès συμβάλλοντας μέσα από τις πρωτοβουλίες τους στη δημιουργία ενός πολύτιμου και αναγνωρίσιμου brand στην παγκόσμια αγορά. Οι ρόλοι των δύο πολυεκατομμυριούχων είναι διακριτοί με τον Pierre Alexis να εξασφαλίζει την αισθητική και την υψηλή ποιότητα των προϊόντων.
Πριν έναν χρόνο ο Pierre Alexis μίλησε με πολύ κολακευτικά λόγια για το ταλέντο του make-up expert, Γρηγόρη Πυρπύλη ο οποίος ανέλαβε τον ρόλο του creative director του Hermès Beauty Métier λέγοντας ότι: «Μοιραζόμαστε με τον Γρηγόρη ένα όραμα για την ομορφιά- ως καθημερινό σύμμαχο που αποκαλύπτει την προσωπικότητα προσδίδει κομψότητα, άνεση και ευχαρίστηση». «Η δουλειά μας είναι να δημιουργούμε την επιθυμία. Μπορεί να είναι άστατη, επειδή η επιθυμία είναι άστατη, αλλά προσπαθούμε μέσω της δημιουργικότητας να σταματάμε τον χρόνο» είχε δηλώσει ο ίδιος στο Forbes το 2014, δίνοντας έναν ξεκάθαρο τόνο ως προς τον διαχρονικό στόχο της εταιρείας. H περιουσία του οίκου Hermès αποτιμήθηκε στα 218 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023 από το Forbes καθιστώντας τους Dumas μια από τις πλουσιότερες οικογένειες του κόσμου.
Alain και Gerard Wertheimer:
Οι πιο διακριτικοί δισεκατομμυριούχοι στον χώρο της μόδας
Οι New York Times αναφερόμενοι στα αδέρφια Alain και Gerard Wertheimer τους χαρακτήρισαν κάποτε ως τους πλέον διακριτικούς δισεκατομμυριούχους που πρώτευσαν στον επιχειρηματικό κόσμο της μόδας, κρατώντας τα ηνία του διεθνούς φήμης ομίλου που ακούει στο όνομα Chanel. H οικογενειακή σχέση τους με την φίρμα Chanel ξεκινά πολύ μακριά, φτάνοντας στο 1924 όταν ο παππούς τους, Pierre Wertheimer και ο αδελφός του Paul, ίδρυσαν από κοινού με την σπουδαία Coco Chanel μια εταιρεία με το όνομα Société des Parfums Chanel. Η εταιρεία είχε ως βασικό σκοπό της την πώληση αρωμάτων αλλά και προϊόντων περιποίησης που θα έφερναν την βαρύνουσα υπογραφή της Chanel. Οι πρόγονοι των Wertheimer απέκτησαν την κυριότητα του ομίλου το 1954, αυξάνοντας χρόνο με τον χρόνο τα έσοδα τους, κρατώντας πάντοτε υψηλά ποιοτικά στάνταρ, τα οποία συνόδευαν τη φήμη και το κύρος του ομίλου.
Φτάνουμε κάπου στο 1996, όταν μετά το δυσάρεστο γεγονός του θανάτου του πατέρα τους, Jacques, οι Alain και Gerard Wertheimer αναλαμβάνουν πλήρως τον έλεγχο της αυτοκρατορίας Chanel η οποία περιήλθε στα χέρια τους εξ- ημισείας. Ο Alain βρισκόταν ήδη στον διευθυντικό θώκο του ομίλου από το 1973, όντας τότε μόλις 25 ετών. Την ίδια στιγμή ο αδερφός του Gerard, είχε αναλάβει τη διεύθυνση του εξαιρετικά προσοδοφόρου τμήματος ωρολογοποιίας της εταιρείας.
Οι παροικούντες στον επιχειρηματικό κόσμο της μόδας τους αναγνωρίζουν την κίνηση ματ να δώσουν εν λευκώ την καλλιτεχνική διεύθυνση του ομίλου του στη σπουδαία κι ανυπέρβλητη περσόνα του Karl Lagerfeld. Ο Lagerfeld υπηρέτησε πιστά το όραμα που είχε για τον οίκο Chanel επί 35 χρόνια, μέχρι την ημέρα του θανάτου του στις 19 Φεβρουαρίου 2019, έχοντας πάντοτε ωστόσο την αμέριστη υποστήριξη του Alain κατά πρώτο λόγο αλλά και του Gerard. Χαρακτηριστικά τα λόγια του Alain Wertheimer, την ημέρα που ανακοινώθηκε ο θάνατος του Lagerfeld: «Χάρη στη δημιουργική του ιδιοφυΐα, τη γενναιοδωρία και το εξαιρετικό του ένστικτο, ο Karl Lagerfeld ήταν μπροστά από την εποχή του, κάτι που συνέβαλε ευρέως στην επιτυχία της Chanel σε όλο τον κόσμο. Σήμερα, δεν έχασα μόνο εγώ έναν φίλο, αλλά όλοι χάσαμε ένα εξαιρετικό δημιουργικό μυαλό, στον οποίο έδωσα λευκή επιταγή στις αρχές της δεκαετίας του 1980 για να επανεφεύρει το brand».
Tην ώρα που ο Lagerfeld επανάφερε την καλλιτεχνική λάμψη στην Chanel τα δύο αδέρφια δούλευαν απρόσκοπτα βλέποντας τους λογαριασμούς να αυξάνονται με γεωμετρική πρόοδο κι οι ίδιοι να μπαίνουν κάθε χρόνο στη λίστα των πλουσιότερων ανθρώπων της Γαλλίας.
Οι ίδιες κρατούσαν την προσωπική τους ζωή σαν επτασφράγιστο μυστικό, δίνοντας σπάνιες δημόσιες εμφανίσεις, ενώ δεν έχουν παρευρεθεί ούτε μια φορά στα εγκαίνια κάποιων εκ των εκατοντάδων καταστημάτων Chanel που λειτουργούν σε ολόκληρο τον κόσμο. «Είμαστε πολύ διακριτική οικογένεια. Δεν μιλάμε ποτέ», φέρεται να είχε ψιθυρίσει ο Gerard Wertheimer σε δημοσιογράφο ο οποίος αδημονούσε για μια του δήλωση. Και οι δύο τους είναι συλλέκτες τέχνης, κατέχοντας ανάμεσα σε άλλα έργα του Picasso, του Matisse και του Rousseau.
Σήμερα, η Chanel εξακολουθεί να είναι ένας από τους πιο διάσημους οίκους μόδας στον κόσμο, με ένα εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων και πολυτελών προϊόντων, ενώ η περιουσία τους έχει εκτοξευθεί στα 31,6 δισεκατομμύρια δολάρια με τα δύο αδέρφια να βρίσκονται στο νούμερο 43, της σχετικής λίστας δισεκατομμυριούχων του Forbes.
Tην ίδια ώρα η συνολική περιουσία της οικογένειας Wertheimer κατέγραψε αύξηση της τάξης του 37% το 2022 και έφθασε στα 90 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον δείκτη Bloomberg Billionaires Index. Την ίδια στιγμή η iconic κλασική τσάντα Chanel δεν επηρεάστηκε καθόλου από την πανδημική ύφεση αλλά αντίθετα πωλούνταν για 8.200 δολάρια τον Δεκέμβριο του 2021, γνωρίζοντας μια αύξηση τιμής της τάξης του 60% από τα προ-πανδημικά επίπεδα. Aξίζει να αναφέρουμε πως υπήρχε «πλαφόν» αγοράς 1 τσάντας για κάθε πελάτη, με περίοδο αναμονής 2μήνου πριν την επόμενη αγορά.
Bernard Arnault:
Ο πλουσιότερος άνθρωπος του κόσμου
Τον Δεκέμβριο του 2022 όλος ο πλανήτης έμαθε το όνομα του Bernard Arnault όταν ο Γάλλος μεγιστάνας εκθρόνισε τον Jeff Bezos της Amazon και τον Elon Musk της Tesla και βρέθηκε στην κορυφή της λίστας των πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου. Ο ιδιοκτήτης της LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton έχει μια περιουσία που αποτιμάται στα 225,9 δισεκατομμύρια δολάρια πράγμα που φαντάζει φυσιολογικό –κι όχι ανήκουστο- αν αναλογιστεί κανείς ότι στον όμιλό του βρίσκονται εταιρείες όπως η Louis Vuitton, η Fendi, η Dior, η Moet, η Gucci, Tiffany & Co, η Bulgari, η Hennessy, η Sephora κaι η Hublot μεταξύ πολλών άλλων από τις 75 συνολικά μάρκες πολυτελείας που έχει στην κατοχή του. Σήμερα, ωστόσο, είναι σαφές ότι θα είναι εξαιρετικά δύσκολο να προσθέσει στο πορτφόλιό του Hermes και Chanel. Ο λόγος; Κατ΄αρχάς, δεν πωλούνται. Κατά δεύτερον, ακόμα κι αν έβγαιναν προς πώλησης, η αγορά των δύο megabrands θα απορροφούσε όλη τη ρευστότητα της LVMH.
Ολα ξεκίνησαν από έναν ταξί στη Νέα Υόρκη
Μια συνομιλία με έναν νεοϋορκέζο ταξιτζή κάπου στις αρχές της δεκαετίας του 1980 υπήρξε η αφορμή για να αλλάξει ο ρους της επιχειρηματικής καριέρας του Arnault. Ο ταξιτζής δεν γνώριζε σχεδόν τίποτα για την Γαλλία ούτε καν το όνομα του Γάλλου προέδρου, παρά μόνο τον οίκο Dior. O Arnault αποφασίζει λοιπόν να επενδύσει τα χρήματα που είχε η οικογένειά του από κατασκευαστικές και κτηματομεσιτικές εργασίες στην αγορά του καταχρεωμένου ομίλου Boussac το 1985. Μέσα σε δύο χρόνια απολύει περισσότερους από 9.000 εργαζόμενους και παίρνει τον τίτλο του Εξολοθρευτή που τον συνόδευε για πολλά χρόνια. Από τον όμιλο κρατά μόνο τον οίκο Christian Dior o οποίος αποτέλεσε την πολυτελή προμετωπίδα του μέχρι να καταφέρει να γίνει ο πιο πλούσιος άνθρωπος του κόσμου.
Ο Arnault λειτουργούσε πάντοτε διορατικά σκεπτόμενος «outside the box». Δεν φοβήθηκε ποτέ να εμπιστευτεί ταλαντούχους κι εκκεντρικούς σχεδιαστές που έφεραν τα πάνω κάτω στον κόσμο της μόδας. Χαρακτηριστική η απόφασή του να δώσει στον John Galliano την καλλιτεχνική διαχείριση του οίκου Christian Dior και στον Alexander McQueen του Givenchy. Παράλληλα έφερε το enfant terrible της παγκόσμιας μόδας, Marc Jacobs στη Louis Vuitton γέρνοντας την καλλιτεχνική πλάστιγγα για άλλη μια φορά υπέρ του, με όλα τα προσωπικά του στοιχήματα να αποδίδουν καρπούς και να αφήνουν πίσω τους κέρδη εκατοντάδων εκατομμυρίων.
Ο Arnault δεν εφησυχάζει ποτέ δουλεύοντας 24/7 για να πετύχει όλους του τους στόχους, δηλώνοντας σχετικά πως: «λέω συχνά στην ομάδα μου ότι πρέπει να συμπεριφερόμαστε σαν να αποτελούμε μέρος μιας μικρής επιχείρησης. Μην πηγαίνετε πολύ στα γραφεία, μείνετε στον όροφο μαζί με τον πελάτη ή με τους σχεδιαστές ενώ εργάζονται. Επισκέπτομαι τα καταστήματα κάθε εβδομάδα. Πάντα ψάχνω για διευθυντές καταστημάτων. Θέλω να τους δω στη βάση, όχι στα γραφεία τους να ασχολούνται με δουλειές γραφείου».
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι τον Απρίλιο του 2020 ενώ η πανδημία έφερνε νέα δεδομένα στην παγκόσμια οικονομία ο Arnault έβλεπε την προσωπική του περιουσία να αυξάνεται κατά 6,3 εκατομμύρια δολάρια μέσα σε μία μόλις εβδομάδα, αφού οι μετοχές της LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton κατέγραψαν αύξηση 7%, σύμφωνα με το Forbes.
Ενώ όλα τα φώτα της δημοσιότητας είναι στραμμένα πάνω του, από όταν κατέκτησε τον πολυπόθητο τίτλο του πλουσιότερου ανθρώπου στον κόσμο τον Γενάρη που μας πέρασε, ο Arnault αποφάσισε ότι η κόρη του Delphine θα γίνει η διευθύνουσα σύμβουλος και πρόεδρος του οίκου Dior, ενώ παράλληλα επέκτεινε το όριο ηλικίας για τον CEO της LVMH (τον εαυτό του) από τα 75 στα 80 – καθώς γίνεται 74 ετών τον Μάρτιο. Κι όσο κάποιοι τον κακολογούν για μεγαλομανία, άλλο τόσο εκείνος απαντά ότι το μόνο που τον ενδιαφέρει είναι να προωθήσει τις μάρκες του και ποτέ το όνομά του.
Credits: Getty Images / Ideal Image