Αυτά είναι τα εντυπωσιακά αυτοκίνητα που θεωρήθηκαν τα πιο όμορφα από περισσότερους από 10 κορυφαίους σχεδιαστές αυτοκινήτων.
Ο εκδοτικός όμιλος της Αμερικής “Hearst Autos” κάλεσε μερικούς από τους καλύτερους εν ενεργεία -και μη- σχεδιαστές αυτοκινήτων να ψηφίσουν τα ομορφότερα της ιστορίας για λογαριασμό του περιοδικού Car & Driver.
Νο5. Lamborghini Countach (1974–1990)
Δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι η Lamborghini παρήγε το αυτοκίνητο αυτό για περισσότερο από μιάμιση δεκαετία. Σχεδιασμένο από τον Marcello Gandini (εργαζόταν τότε για το studio Bertone), ο οποίος είχε διαμορφώσει στο παρελθόν και την υπέροχη Miura. Η Countach εμφανίστηκε για πρώτη φορά σε πρωτότυπη μορφή στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης το 1971. Το πρωτότυπο (η LP 500 η οποία κατασκευάστηκε σε ένα μόλις αντίτυπο) φωτογραφήθηκε για το press kit της στη Αθήνα. Ακολούθησε η LP 400 η οποία ήταν και το αυτοκίνητο παραγωγής. Είχε κινητήρα V-12 3,9 λίτρων 370 ίππων και μικρές αλλαγές από το πρωτότυπο. Αυτές αφορούσαν την μείωση της αεροδυναμικής αντίστασης, την βελτίωση της σταθερότητας στις υψηλές ταχύτητες, την καλύτερη ψύξη του κινητήρα και τα πρότυπα ασφαλείας. Κορυφαία η έκδοση 25th Anniversary των 449 ίππων.
• «Η συνολική σχεδίαση και οι αναλογίες της ήταν τόσο απροσδόκητες και εξαιρετικές που έκανε άλλα supercars της εποχής να μοιάζουν με κλασικά αυτοκίνητα» λέει ο Anthony Lo, επικεφαλής σχεδιασμού στη Ford.
• «Η απλή σχεδίαση σφήνας είναι καθαρή επιστημονική φαντασία» είπε ο Domagoj Dukec, επικεφαλής σχεδιασμού της BMW.
Νο4. Ferrari 250 GTO (1962–1964)
Η Ferrari κατασκεύασε τρεις δωδεκάδες 250 GTO από το 1962 έως το 1964, κυρίως για έγκριση στην κατηγορία αγώνων Grand Touring Car της FIA Group3. Όπως γνωρίζουν οι λάτρεις, το 250 υποδηλώνει τον κυβικό κυβισμό του καθενός από τους 12 κυλίνδρους του κινητήρα και το «GTO» σημαίνει Gran Turismo Omologato (Grand Touring Homologated). Από τα 36 κατασκευασμένα, τα πρώτα 33 είχαν αμάξωμα της Σειράς Ι 1962–1963. Τα τρία μοντέλα του 1964 ήταν Series II (250 LM).
• «Η GTO είναι ο ορισμός του sexy, σπορ αυτοκινήτου με κινητήρα εμπρός» είναι τα λόγια του Jeff Hammoud, επικεφαλής σχεδιασμού στη εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων Rivian.
• «Η πρωτοποριακή αεροδυναμική διαμόρφωσε αυτό το υπέροχο αυτοκίνητο» δηλώνει ο Robin Page, επικεφαλής παγκόσμιου σχεδιασμού στη Volvo.
• «Ένα από τα πιο όμορφα αυτοκίνητα όλων των εποχών» συμπληρώνει ο Ralph Gilles, επικεφαλής σχεδιασμού στη Stellantis.
Νο3. Bugatti Type 57 S/SC Atlantic Coupé (1936–1938)
Συνολικά 710 μοντέλα Bugatti Type 57 κατασκευάστηκαν από το 1934 έως το 1940, το καθένα τροφοδοτούμενο από τον 3,3 λίτρων 135 ίππων, οκτακύλινδρο σε σειρά αγωνιστικό κινητήρα. Χαρακτηριστικό τους οι θερμοστατικά ελεγχόμενες περσίδες ψύξης στην μάσκα (στη δεκαετία του ’30). Οι δύο βασικές παραλλαγές ήταν η αρχική Type 57 και η χαμηλωμένη Type 57 S/SC—”S” για Surbaissé (χαμηλωμένο) και “C” για Compresseur (υπερσυμπιεστής). Μόλις 43 αυτοκίνητα S και δύο υπερτροφοδοτούμενα SC κατασκευάστηκαν αρχικά. Η δύναμη έφτασε στους 200 ίππους. Από τα Atlantic, τρία κατασκευάστηκαν για πελάτες και ένα κράτησε ο Jean Bugatti, γιος του ιδρυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας, Ettore. Τα αυτοκίνητα των πελατών σώζονται, ενώ παραμένει μυστήριο που βρίσκεται το αυτοκίνητο του Jean Bugatti.
• «Σούπερ κομψό, αλλά και έξυπνο» λέει για το Atlantic ο Klaus Zyciora, επικεφαλής σχεδιασμού στον Όμιλο Volkswagen (μέχρι τις αρχές του 2023).
• «Ένας δραματικός συνδυασμός από καμπύλες και κυματοειδή μοτίβα και αναλογίες» υποστηρίζει ο Ian Cartabiano, αντιπρόεδρος του τμήματος σχεδιασμού στην Toyota.
Νο2. Mercedes-Benz 300SL (1954–1957)
Βασισμένη στην αγωνιστική W194 του 1952 της Mercedes-Benz, η 300SL κατασκευάστηκε με χαρακτηριστικό τις πόρτες Gullwing (άνοιγαν σαν φτερά γλάρου) από το 1954 έως το 1957, στη συνέχεια ως roadster από το 1957 έως το 1963. Η… καρδιά της ήταν ο εξακύλινδρος σε σειρά 3000 κ.εκ. 240 ίππων με injection. H 300SL ήταν το ταχύτερο αυτοκίνητο παραγωγής της εποχής της. Η δημιουργία της ήταν ιδέα του εισαγωγέα της Mercedes στις ΗΠΑ Max Hoffman, που έπεισε τη διοίκηση της Mercedes να κατασκευάσει αυτό το καταπληκτικό αυτοκίνητο και το παρουσίασε πρώτα στη Νέα Υόρκη (αντί για την Ευρώπη) το 1954. Το όνομα SL σήμαινε «Super-Light» (superleicht στα γερμανικά), κάτι που αφορούσε την κατασκευή του σωληνοειδούς πλαισίου. Η Mercedes-Benz κατασκεύασε 1.400 Coupe 300SL.
• «Σχεδόν η τέλεια ισορροπία στοιχείων, συμπεριλαμβανομένης της καμπίνας των επιβατών. Κομψή χωρίς έντονες καμπύλες, δυνατή χωρίς να είναι τρομακτική» είπε για την 300 SL ο Ian Cartabiano, αντιπρόεδρος σχεδιασμού στην Toyota.
• «Το πιο κομψό γερμανικό σπορ αυτοκίνητο» ήταν η SL για τον SangYup Lee, επικεφαλής του τμήματος Παγκόσμιου Σχεδιασμού της Hyundai.
• «Οι όμορφα σχεδιασμένες πόρτες του γλάρου την έκαναν θρύλο» δήλωσε ο Robin Page, επικεφαλής παγκόσμιου σχεδιασμού της Volvo.
• «Το σχήμα της φαίνεται ακόμα καταπληκτικό μετά από σχεδόν 70 χρόνια» είπε η Irina Zavatski, αντιπρόεδρος της Chrysler Design.
Νο1. Jaguar E-type Coupe (1961–1967)
Λένε πως ο Enzo Ferrari αποκάλεσε την Jaguar E-type «το πιο όμορφο αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε ποτέ». Η ομάδα των σχεδιαστών-κριτών μας μοιράστηκε την άποψη του Il Commendatore καθώς η coupe E-type καταλαμβάνει την πρώτη θέση σε αυτή τη λίστα με τα 5 αυτοκίνητα.
Η E-type της Jaguar βγήκε στους δρόμους το 1961 έχοντας ένα μείγμα εντυπωσιακής ομορφιάς και δυνατών επιδόσεων που την καθιέρωσαν αμέσως ως σύμβολο του σπορ αυτοκινήτου. Οι 265 ίπποι από τον εξακύλινδρο σε σειρά κινητήρα των 3,8 λίτρων (αργότερα 4,2 λίτρων), έφεραν σύμφωνα με την Jaguar τελική ταχύτητα 240 χλμ/ώρα. Το αυτοκίνητο είχε ανεξάρτητη εμπρός και πίσω ανάρτηση και δισκόφρενα εμπρός και πίσω.
• «Μακρύ, χαμηλό, αισθησιακό. Εξακολουθεί να φαίνεται καταπληκτικό μετά από τόσα χρόνια» δήλωσε ο Ian Cartabiano, αντιπρόεδρος προηγμένου σχεδιασμού στην Toyota.
• «Ρομαντικές αναλογίες, κομψές, διαχρονικές, το πιο όμορφο» είπε για την E-Type η Michelle Christensen, αντιπρόεδρος παγκόσμιου σχεδιασμού στη Honda.
• «Απολαυστικό Καθολικά ελκυστικό. Ένα γλυπτό σε τροχούς» ήταν τα λόγια του David Woodhouse, αντιπρόεδρου του Nissan Design America.