Από γενιά σε γενιά, βασίλισσες και πριγκίπισσες έχουν δανειστεί τη λάμψη των πολύτιμων λίθων τους και την κομψότητα των μοναδικών σχεδίων τους.
Με καταβολές από την ελληνική και ρωμαϊκή αρχαιότητα και με την Ιωσηφίνα του Ναπολέοντα να τις καθιερώνει στη βασιλική μόδα, οι τιάρες έχουν ανά τους αιώνες διακοσμήσει κομμώσεις και νυφικά πέπλα, έχουν μαγνητίσει τα φλας φωτογράφων, έχουν απαθανατιστεί σε βασιλικά πορτρέτα, ακόμη και σε γραμματόσημα ή χαρτονομίσματα, ως αναπόσπαστο βασιλικό αξεσουάρ. Κοινός τους παρονομαστής τα περίτεχνα σχέδια, δημιουργημένα από θρυλικούς οίκους κοσμημάτων, τα πολύτιμα μέταλλα και τα εκθαμβωτικά πετράδια, που τα κάνουν να μοιάζουν παραμυθένια.
Με τη βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ να έχει περάσει 70 χρόνια στον βρετανικό θρόνο, αποτελώντας τη δημοφιλέστερη μονάρχη, αλλά και καθώς είχε στη διάθεσή της μια τεράστια συλλογή από τιάρες, είχαμε ουκ ολίγες ευκαιρίες να θαυμάσουμε τέτοιους θησαυρούς στις κατά καιρούς εμφανίσεις της, αλλά και φορεμένους από νεότερα μέλη της βασιλικής οικογένειας. Καθώς μετράμε αντίστροφα για τη στέψη του Καρόλου Γ΄ και με τις συζητήσεις αν η πριγκίπισσα Kate θα ενδώσει στη γοητεία ενός διαμαντένιου διαδήματος και ποιου, ας αποκωδικοποιήσουμε το στυλ και τις ιστορίες πίσω από τις εμβληματικότερες τιάρες που συνδέονται με τη διασημότερη βασιλική οικογένεια του πλανήτη.
George IV State Diadem
Είναι αξιοπερίεργο το γεγονός ότι το πιο αναγνωρίσιμο κομμάτι της βασιλικής συλλογής διαδημάτων και από τα πιο αγαπημένα της Ελισάβετ Β΄, φτιάχτηκε στην πραγματικότητα για έναν βασιλιά. Ο οίκος Rundell, Bridge & Rundell, ανέλαβε να δημιουργήσει το στέμμα που ο Γεώργιος Δ΄ φόρεσε στην τελετή στέψης του το 1821 και που έμελλε στη συνέχεια να φορεθεί, αν και ελαφρώς τροποποιημένο, στις τελετές στέψης από τις Βικτώρια και Ελισάβετ Β΄, της οποίας την εμφάνιση συμπλήρωνε πάντα με το κύρος του στην ετήσια επίσημη έναρξη των εργασιών του κοινοβουλίου. Πάνω στη βάση που σχηματίζουν δύο σειρές διαμαντιών και μια μαργαριταρένια σειρά ανάμεσά τους, αναπτύσσεται ένα μοτίβο από 4 ισόπλευρους διαμαντένιους σταυρούς, που εναλλάσσονται με εμβλήματα της βρετανικής αυτοκρατορίας, όπως το ρόδο της Αγγλίας, το γαϊδουράγκαθο της Σκωτίας και το τριφύλλι της Ιρλανδίας. Το εξεζητημένο για την εποχή που δημιουργήθηκε διάδημα των 1.333 διαμαντιών -που ποτέ δεν δανείζεται σε άλλα μέλη της βασιλικής οικογένειας- έμελλε να γίνει αθάνατο, πάνω σε γραμματόσημα, νομίσματα και χαρτονομίσματα που απεικόνιζαν την Ελισάβετ Β’.
Cambridge Lover’s Knot Tiara
Ποιος μπορεί να ξεχάσει τις εικόνες της Νταϊάνα στις αρχές του γάμου της, όταν πολύ συχνά συνδύαζε τις μακριές τουαλέτες της με τη θεαματική, γοτθικής αισθητικής τιάρα Cambridge Lover’s Knot, από την οποία μόνο το βλέμμα της νεαρής πριγκίπισσας μαγνήτιζε περισσότερο. Ενας ακόμη ιστορικός οίκος κοσμημάτων, ο Garrard & Co αυτή τη φορά και μια ακόμη μακρά ιστορία που μας πάει πίσω στο 1914, όταν η βασίλισσα Μαρία του Τεκ, σύζυγος του Γεωργίου Ε΄, παρήγγειλε τη συγκεκριμένη τιάρα, βασιζόμενη σε μια αντίστοιχη της γιαγιάς της, πριγκίπισσας Αυγούστας. Χαρακτηριστικό της οι 19 κρεμαστές πέρλες, αν και η αρχική της εκδοχή ήταν στολισμένη με περισσότερες. Η συγκεκριμένη τιάρα ήταν το γαμήλιο δώρο -δάνειο στην πραγματικότητα- της Ελισάβετ Β΄ στη Νταϊάνα ώστε να τη φορέσει κατά την τελετή του γάμου της με τον τότε πρίγκηπα Κάρολο, η οποία όμως προτίμησε την οικογενειακή τιάρα Spencer. Ωστόσο την τίμησε σε ουκ ολίγες περιστάσεις, αποδείχθηκε μάλιστα το αγαπημένο της διάδημα, το οποίο επέστρεψε στη βασίλισσα μετά το διαζύγιό της. Από τότε, η πρώτη φορά που ξαναφορέθηκε ήταν από την πριγκίπισσα Kate σε δεξίωση στο Buckingham το 2015.
The Spencer Tiara
Δείχνοντας από νωρίς τις προθέσεις της να μην ακολουθεί πιστά τις βασιλικές παραδόσεις, αυτή είναι η τιάρα που επέλεξε η 19χρονη Νταϊάνα για να δώσει αίγλη και λάμψη στο 140 μέτρων πέπλο που συνόδευε το νυφικό της το 1981. Η οικογενειακή τιάρα των Spencer, φτιάχτηκε από μέρη και πολύτιμους λίθους οικογενειακών κοσμημάτων, σ΄ ένα σχέδιο που υλοποίησε και στην περίπτωση αυτή ο βρετανικός οίκος κοσμημάτων Garrard & Co, το 1930. Το κύριο μέρος της θεωρείται ότι αποτελούσε γαμήλιο δώρο της γιαγιάς της Νταϊάνα το 1919, ενώ κάποια άλλα στοιχεία του είναι ως και 5 δεκαετίες παλαιότερα και προέρχονται από την προσωπική συλλογή της λαίδης Sarah Spencer. Σε πολλές από τις επίσημες εμφανίσεις της ως πριγκίπισσα, η Νταϊάνα τίμησε τη συγκεκριμένη, ελαφριά τιάρα, το φλοράλ σχέδιο της οποίας θεωρούσε ευκολοφόρετο. Παρότι όχι τόσο θεαματική όσο άλλες, ήταν το κομμάτι που έκλεψε την παράσταση στην έκθεση με τις 50 βασιλικές τιάρες που διοργάνωσε ο οίκος Sotheby’s για το πλατινένιο ιωβηλαίο της Ελισάβετ Β΄.
Queen Mary’s Fringe Tiara
Ακόμη μια διάσημη νυφική τιάρα, φορεμένη από την Ελισάβετ Β΄ στον δικό της γάμο, αλλά και στη συνέχεια από την πριγκίπισσα Αννα όταν παντρεύτηκε το 1973 και τελευταία, πριν 3 χρόνια, όταν στον ρόλο της βασιλικής νύφης είδαμε την πριγκίπισσα Βεατρίκη. Η ιστορία του κλασσικού και συμμετρικού της σχεδίου είναι ίδια με αυτή της Cambridge Lover’s Knot, αφού και στην προκειμένη περίπτωση η βασίλισσα Μαρία του Τεκ, ήταν αυτή που παρήγγειλε το 1919 στον αξιόπιστο οίκο Garrard & Co, να δώσει νέα πνοή και θεαματικότερη όψη σε μια παλαιότερη τιάρα που ανήκε στην πριγκίπισσα Αυγούστα και που ακόμη παλαιότερα είχε φορεθεί σαν περιδέραιο από τη βασίλισσα Βικτώρια. Περνώντας από γενιά σε γενιά, απέκτησε ιδιαίτερη συναισθηματική αξία για την Ελισάβετ Β΄, η οποία τίμησε τα 100 χρόνια από τη δημιουργία της φορώντας τη το 2019.
Girls of Great Britain and Ireland Tiara
Δημιούργημα της ιστορικής οικογενειακής κοσμηματοποιίας Wolfe & Co, με ιστορία από το 1850 και εμπειρία δημιουργίας πάνω από 100 διαδημάτων, η συγκεκριμένη τιάρα με τους εμβληματικούς κρίνους fleur-de-lis, πήρε το όνομά της από μια επιτροπή αριστοκρατικής καταγωγής Βρετανίδων, που την παρήγγειλαν ως γαμήλιο δώρο στη βασίλισσα Μαρία του Τεκ το 1893, η οποία έτσι απέκτησε ένα ακόμη θεαματικό κομμάτι. Το αρχικό του σχέδιο περιλάμβανε τα μαργαριτάρια τα οποία αργότερα χρησιμοποιήθηκαν στην τιάρα Cambridge Lover’s Knot, αλλά και ένα διαμαντένιο στεφάνι με γεωμετρικό σχέδιο που στην πορεία αποσπάστηκε και φορέθηκε χωριστά ως στέμμα και περιδέραιο. Φτάνοντας πάλι ως γαμήλιο δώρο στην Ελισάβετ Β΄, το θεαματικό διαμαντένιο διάδημα αποκαταστάθηκε στην αυθεντική του μορφή, με μόνη διαφορά ότι στη θέση των μαργαριταριών διατηρήθηκαν τα διαμάντια που είχαν στο μεταξύ προστεθεί, ενώ αποδείχθηκε αυτό που φορούσε συχνότερα και με το οποίο απεικονίστηκε στα χαρτονομίσματα των 5 και 10 λιρών.
The Lotus Flower Tiara
Ενας αρμονικός συνδυασμός art nouveau και ρομαντικών στοιχείων για τη διαμαντένια αυτή τιάρα του 1923, με το χαρακτηριστικό σχέδιο των λουλουδιών του λωτού. Ο οίκος Garrard δημιούργησε ένα ακόμη αριστούργημα, «ανακυκλώνοντας» πολύτιμες πέτρες και μαργαριτάρια από ένα περιδέραιο που αποτελούσε γαμήλιο δώρο στη Βασιλομήτωρα από τον σύζυγό της Γεώργιο ΣΤ΄. Με τη σειρά της, κι αφού τίμησε το διάδημα φορώντας το συχνά, το κληροδότησε στην κόρη της πριγκίπισσα Μαργαρίτα ενόψει του δικού της γάμου, ενώ μετά τον θάνατο της τελευταίας και η Ελισάβετ Β΄ το φόρεσε σε κάποιες περιστάσεις. Τη διαχρονική του κομψότητα αποδεικνύει τελευταία η πριγκίπισσα Kate, που προτιμά τη Lotus Flower Tiara σε αρκετές επίσημες εμφανίσεις της.
Cartier Halo Scroll Tiara
Η σχέση της πριγκίπισσας Kate με τις βασιλικές τιάρες ξεκινά με το υπέροχο αυτό δημιούργημα του θρυλικού γαλλικού οίκου Cartier, που ωστόσο έχει πανομοιότυπη ιστορία με την Lotus Tiara, καθώς και αυτή αποτέλεσε δώρο του Γεωργίου ΣΤ΄ στη σύζυγό του το 1936, αφού πρώτα είχε αποκτηθεί από τον πατέρα του λίγο πριν αποβιώσει την ίδια χρονιά. Αυτό ήταν και το δώρο της Βασιλομήτορος στη νεαρή πριγκίπισσα Ελισάβετ όταν γιόρτασε την ενηλικίωσή της. Παρότι ως βασίλισσα η Ελισάβετ Β΄ δεν είχε φωτογραφηθεί ποτέ φορώντας το, το σχέδιο με τα ελικοειδή επαναλαμβανόμενα λαχούρια αποδείχθηκε διαχρονικό, όπως και η λάμψη των 739 διαμαντιών που τα σχηματίζουν, πάνω σ΄ ένα στεφάνι από 149 baguette διαμάντια. Δικαιολογώντας δε την ονομασία του – «Φωτοστέφανο» – ταίριαξε τέλεια με το δαντελένιο πέπλο και το παραμυθένιο Alexander Mc Queen νυφικό της Kate.
Diamond Bandeau Tiara
Επτά χρόνια μετά τον γάμο του πριγκηπικού ζεύγους William – Kate, και συγκεκριμένα το Μάιο του 2018, μια άλλη μοντέρνα Σταχτοπούτα, η πολυσυζητημένη Meghan Markle, έδωσε στο απέριττο νυφικό της – Givenchy αυτή τη φορά – μοναδική λάμψη και σ΄εμάς την ευκαιρία να θαμπωθούμε από μια ακόμη θεαματική διαμαντένια δημιουργία του οίκου Garrard, το διάδημα Diamond Bandeau. Προφανώς η βασίλισσα Μαρία του Τεκ είχε μεγάλη αδυναμία στα διαμάντια, αφού η τιάρα φτιάχτηκε κατά παραγγελία της το 1932 και μάλιστα για να ενσωματώσει και να αναδείξει την αποσπώμενη καρφίτσα που βρίσκεται στο κέντρο της και αποτελείται από 10 αστραφτερά διαμάντια σε κυκλική διάταξη. Την καρφίτσα – γαμήλιο δώρο του Κόμη του Λίνκολν πλαισιώνει ένα εύκαμπτο στεφάνι από 11 τμήματα art deco μοτίβων με pavé διαμάντια.
The Vladimir Tiara
Η βασίλισσα Μαρία θα πρέπει να έπιασε τον εαυτό της ν΄ αναρωτιέται: «Πώς θα ήθελα να φορέσω την τιάρα μου σήμερα, με μαργαριτάρια ή με σμαράγδια;», αφού μετά τις αλλαγές που παρήγγειλε στο σχέδιο του διαδήματος του 1874, αυτό έγινε τόσο ευέλικτο που μπορούσε να φορεθεί με τα αρχικά κρεμαστά μαργαριτάρια, με τα σμαράγδια της συλλογής Cambridge ή και σκέτο. Η ιστορία της εκθαμβωτικής τιάρας ξεκίνησε από τον οίκο Bolin και το μπουντουάρ της Μεγάλης Δούκισσας της Ρωσίας, Μαρία Πάβλοβνα, βγήκε κρυφά από τη χώρα την εποχή της Επανάστασης και αγοράστηκε τελικά από τη Μαρία της Μ. Βρετανίας, που εκτός από τους πολύτιμους λίθους άλλαξε και το μέταλλο από χρυσό σε πλατίνα. Η Ελισάβετ Β΄ που κληρονόμησε το εκπληκτικό όσο και βαρύτιμο αυτό κομψοτέχνημα από τη γιαγιά της το 1953, το φορούσε και στις δύο του εκδοχές: με τις κρεμαστές πέρλες, συνδυάζοντάς το με το διαμαντένιο περιδέραιο του χρυσού ιωβηλαίου της Βικτώριας ή με τα σμαράγδια που αναδεικνύουν μοναδικά τους αλληλένδετους διαμαντένιους κύκλους του, για έξτρα χρώμα στις αγαπημένες της φλοράλ εμφανίσεις.
Greville Emerald Kokoshnik Tiara
Η αγάπη του πασίγνωστου γαλλικού οίκου κοσμημάτων Boucheron για τους ευμεγέθεις σπάνιους λίθους και η δεξιοτεχνία στην ανάδειξή τους, αποτυπώνεται σ΄αυτή την κλασική δημιουργία του 1919, από πλατίνα, διαμάντια και 6 μικρά να συμπληρώνουν το κεντρικό οβάλ σμαράγδι που τραβά όλα τα βλέμματα. Πρώτη κάτοχος της θεαματικής ομολογουμένως τιάρας η κοσμική φιλάνθρωπος Dame Margaret Greville, που μετά θάνατον άφησε όλα της τα κοσμήματα στη Βασιλομήτωρ, από την οποία την απέκτησε η Ελισάβετ. Το εντυπωσιακό διάδημα ήταν αυτό το «κάτι δανεικό» που ορίζει η γαμήλια παράδοση ως αξεσουάρ για την εμφάνιση της νύφης, το οποίο στον έτερο βασιλικό γάμο του 2018 φορέθηκε από την πριγκίπισσα Ευγενία και ταίριαξε πολύ, τόσο με το χωρίς περιττούς εντυπωσιασμούς νυφικό της, όσο και χρωματικά με την ανθοδέσμη της.
Greville Tiara
Ιδιοι πρωταγωνιστές – τελείως διαφορετικό σχέδιο. Ο σπουδαίος εκπρόσωπος των διακοσμητικών τεχνών των αρχών του 20ού αιώνα Lucien Hirtz σχεδίασε το 1901 για λογαριασμό του οίκου Boucheron και της Margaret Greville την εντυπωσιακή σαν στέμμα αυτή τιάρα, χρησιμοποιώντας τα διαμάντια μιας άλλης, του ίδιου οίκου και της ίδιας ιδιοκτήτριας και δίνοντας μια μοντέρνα ερμηνεία σ΄ένα παλιό κομμάτι. Διάσημη για το ξεχωριστό, κυψελοειδές της σχέδιο, υπέστη μια τροποποίηση από τον οίκο Cartier, κατόπιν επιθυμίας της Βασιλομήτορος, ώστε η τιάρα να αποκτήσει περισσότερο ύψος. Το αποτέλεσμα με τα πρόσθετα διαμάντια θα πρέπει να την ικανοποίησε και με το παραπάνω, αφού τη φορούσε πολύ συχνά, σε αντίθεση με την Ελισάβετ Β΄ που δεν την προτίμησε ποτέ. Η δικαίωση του μοναδικού της σχεδίου φαίνεται ότι θα έρθει μάλλον από τη νέα βασίλισσα Καμίλα, η οποία ήδη την έχει φορέσει σε αρκετές περιστάσεις.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image