Η αγορά των μεταχειρισμένων premium ρολογιών εξελίσσεται σε έναν διαδικτυακό χορό πολλών εκατομμυρίων ευρώ και δολαρίων, με τις τιμές ενός και μόνο ρολογιού να αγγίζουν τα €50.000, τα €100.000 ή και τα €140.000.
Στα social media των συλλεκτών premium ρολογιών επικρατεί μια φρενίτιδα τα τελευταία χρόνια, καθώς βλέπουν τις επενδύσεις τους να αποδίδουν κέρδη που φτάνουν το δυσθεώρητο ποσοστό του 65% μέσα σε λίγους μήνες από την ημερομηνία αγοράς τους. Μοντέλα από φημισμένες και υπερ-πολυτελείς ωρολογοποιίες όπως οι Rolex, Patek Philippe, Panerai και Vacheron υπερδιπλασιάζουν την αξία τους στην γκρι αγορά του διαδικτύου, εκτοξεύοντας τη χρηματιστηριακή τους αξία μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα, παρότι «second hand».
Η γκρι αγορά των υπερπολυτελών ρολογιών ήρθε για να αλλάξει όλα όσα γνωρίζαμε για την αγορά των μεταχειρισμένων. Μέχρι τώρα τα δεδομένα ίσχυαν όπως συμβαίνει με καθετί μεταχειρισμένο στον σύγχρονο κόσμο. Οπως ένα αυτοκίνητο, ένα κινητό ή ένα laptop, έτσι και τα περισσότερα ρολόγια έχαναν σημαντικό μέρος της αξίας αμέσως μόλις έμπαιναν σε λειτουργία ή κάποιος τα φορούσε γύρω από τον καρπό του. Ακόμη κι αν κάποιος διατηρούσε σε εξαιρετική κατάσταση ένα ρολόι, χωρίς φθορές ή γδαρσίματα, πάλι θα έχανε ένα μέρος της αξίας του, συγκριτικά με ένα ολοκαίνουριο που βρίσκεται στο κουτί του κι αναζητά τον επόμενο ιδιοκτήτη του.
Ωστόσο, υπάρχουν κάποιες εξαιρέσεις στον κανόνα. Στον θαυμαστό κόσμο της γκρι αγοράς του διαδικτυακού marketplace υπάρχουν ορισμένα ultra premium μοντέλα μεταχειρισμένων ρολογιών που αντί να χάνουν αυξάνουν την αξία τους. Οσο παράδοξο και σπάνιο κι αν ακούγεται κάτι τέτοιο ισχύει με χαρακτηριστικά παραδείγματα το «θρυλικό» κομμάτι Daytona 116500LN της Rolex, το οποίο είναι μια από τις «χαμένες Ατλαντίδες» των θιασωτών της διάσημης εταιρείας. Προσπαθώντας να σταχυολογήσουμε τους λόγους που συμβαίνει η παράδοξη αυτή άνοδος ορισμένων premium ρολογιών χειρός καταλήξαμε σε τρεις βασικούς.
Η «πρόωρη συνταξιοδότηση» εμβληματικών μοντέλων
Ο πρώτος λόγος είναι η διακοπή κυκλοφορίας ή η απόσυρση ενός μοντέλου από την αγορά. Για παράδειγμα, ας πούμε ότι μια μάρκα ρολογιών διακόπτει την παραγωγή ενός συγκεκριμένου μοντέλου ή μιας συγκεκριμένης παραλλαγής ενός μοντέλου. Μόλις σταματήσει η παραγωγή του η προσφορά αυτού του ρολογιού είναι πολύ πιθανό να μην καλύψει την αυξημένη ζήτηση που ενδεχομένως υπάρξει. Επομένως, όταν κάποιο από τα πολυπόθητα ρολόγια κάνει την είσοδό του στην αγορά μεταχειρισμένων, εκτοξεύει την αξία του λόγω αυξημένης ζήτησης. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να δούμε περιπτώσεις μεταχειρισμένων ρολογιών να είναι αισθητά πιο ακριβά από την αρχική τιμή τους.
Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Audemars Piguet Royal Oak, 5402. Η μάρκα παρήγαγε τη φημισμένη A-Series σειρά σε περιορισμένη έκδοση. Tο Model 5402 αρχικά είχε σχεδιαστεί για μια σειρά 1.000 κομματιών, αλλά παρήχθη τελικά σε 6.050 τα οποία πωλήθηκαν μεταξύ 1972 και 2002. Το συγκεκριμένο μοντέλο έχει γίνει αρκετά ακριβό στην αγορά μεταχειρισμένων, εξασφαλίζοντας μεγάλο περιθώριο κέρδους σε εκείνους που το έχουν στην κατοχή τους κι αποφασίσουν να το πουλήσουν.
Ρολόγια περιορισμένης έκδοσης
Ενας δεύτερος λόγος για τον οποίο ένα μοντέλο μπορεί να αυξήσει την αξία του με το πέρασμα του χρόνου είναι εάν είναι μια limited edition έκδοση. Οπως συμβαίνει και με τα αποσυρθέντα μοντέλα ή εκείνα που διακόπηκε η κυκλοφορία τους, ο αριθμός των ρολογιών περιορισμένης έκδοσης που παράγει ο κατασκευαστής είναι συγκεκριμένος και συνήθως πολύ μικρός. Γι’ αυτόν τον λόγο λοιπόν αν ένα πολυτελές limited edition ρολόι εισέλθει στην αγορά των μεταχειρισμένων, θα δημιουργήσει έναν πανικό σε όλους τους συλλέκτες ενδιαφερόμενους, αυξάνοντας κατά πολύ την αξία του, εν συγκρίσει με την αρχική λιανική του τιμή.
Δεν είναι λίγα τα limited edition ρολόγια που κοστίζουν ακριβότερα ως μεταχειρισμένα από ότι σαν καινούργια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το OMEGA Speedmaster Pulsometer, CK2998. Το αρχικό CK2998 κυκλοφόρησε το 1959 κι έγινε διάσημο χάρη στον αστροναύτη Wally Schirra ο οποίος το φόρεσε κατά τη διάρκεια της αποστολής Mercury Sigma 7 το 1962. Ετσι, έγινε το πρώτο OMEGA στο διάστημα. Οταν αποσύρθηκε το αρχικό μοντέλο, η OMEGA κυκλοφόρησε μια σειρά από περιορισμένες εκδόσεις. Την τελευταία εκδοχή του ρολογιού παρουσίασε το 2018 βγάζοντας σε κυκλοφορία 2.998 κομμάτια.
Αντίστοιχα και τα OMEGA Snoopy Award ρολόγια έχουν εκτοξεύσει την αξία τους στη διαδικτυακή αγορά των μεταχειρισμένων -οι τιμές κυμαίνονται από $20.000 – $33.000. Η OMEGA κυκλοφόρησε το πρώτο μοντέλο το 2003 σε 5.441 κομμάτια και το δεύτερο το 2015 σε μόλις 1.970 κομμάτια και μια ιντερνετική βόλτα σε μεταπωλητικά σάιτ αρκεί για να δει κάποιος την τεράστια ζήτηση που υπάρχει για αμφότερα.
Ο απαράβατος νόμος της προσφοράς και της ζήτησης
Μια άλλη εξήγηση για τον λόγο που ένα μοντέλο μπορεί να είναι πιο ακριβό στην αγορά μεταχειρισμένων είναι η βασική κι αδιαμφισβήτητη αρχή της προσφοράς και της ζήτησης, που η οποία τις περισσότερες φορές αποτελεί το Α και το Ω της πώλησης. Η τέχνη της ωρολογοποιίας έχει αναμφίβολα εξελιχθεί όσον αφορά τη μαζική παραγωγή, αλλά παρόλα αυτά υπάρχουν ορισμένα μοντέλα που είναι τόσο δημοφιλή στην αγορά, που οι κατασκευαστές απλά δεν μπορούν να ανταποκριθούν στη ζήτηση. Πλέον είναι συχνό φαινόμενο να υπάρχουν αγοραστές και συλλέκτες οι οποίοι βρίσκονται σε λίστα αναμονής για χρόνια πριν αποκτήσουν το «αντικείμενο του πόθου τους» που επιθυμούν να περάσουν γύρω από τον καρπό τους. Οπως εύκολα μπορεί να καταλάβει κανείς μιλάμε για τα ιερά δισκοπότηρα της premium ωρολογοποιίας, για τα οποία οι συλλέκτες πρέπει να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη ώστε να τα αποκτήσουν.
Το Patek Philippe Nautilus 5711 είναι ίσως το χαρακτηριστικότερο μοντέλο που ανήκει στη συγκεκριμένη κατηγορία. Η μάρκα πρωτοκυκλοφόρησε το 5711 το 2006 όμως η ζήτηση ήταν τέτοια που η Patek Philippe αύξησε την τιμή του κατά 20% το 2018. Σήμερα έχουμε φτάσει στο σημείο ένα μεταχειρισμένο 5711 να πωλείται σχεδόν διπλάσια από το λιανικό κόστος ενός ολοκαίνουργιου -με τιμές πώλησης από €103.000 έως και €146.000.
Αντίστοιχα το Rolex “Hulk” Submariner 116610LV είναι ένα τρανταχτό παράδειγμα της συγκεκριμένης κατηγορίας. Το συγκεκριμένο κομψοτέχνημα κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2010 και ήταν ένα από τα πιο τολμηρά σχέδια στον κατάλογο της Rolex, εξ ου και το υπερηρωικό προσωνύμιο. Το «Ηulk», ενδεικτικά, κόστιζε το 2021 €18.400. Σήμερα ανέρχεται σε έως και €35.000, ποσό σχεδόν διπλάσιο, αποφέροντας τεράστιο ποσοστό κέρδους σε όσους ιδιοκτήτες επένδυσαν πάνω του.
Εισαγωγική φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image