Διάσημοι και βραβευμένοι για τα κτίρια ή τα έπιπλα που έχουν σχεδιάσει, γοητεύονται από την προοπτική να δημιουργήσουν ένα ρολόι. Εξι star architects υπογράφουν ρολόγια για λογαριασμό οίκων ωρολογοποιίας
Tadao Ando για την Bulgari
Για τον γιαπωνέζο αρχιτέκτονα ο χρόνος δεν τελειώνει ποτέ. Πώς αυτή η άποψη μετουσιώνεται σε ρολόι; Mε ένα σπιράλ από συνεχόμενους κυματισμούς που χαράχτηκαν στο καντράν του Octo Finissimo Automatic. Πρόκειται για το πιο λεπτό ρολόι του οίκου Bulgari το οποίο ο Τadao Ando επανασχεδίασε σε 160 αντίτυπα. Πιστός στη μινιμαλιστική του λογική, αποφεύγει τους αριθμούς για να σηματοδοτήσει τις ώρες. Στο αφαιρετικό πλαίσιο ενσωματώνει μια μικρή ημισέληνο εμπνευσμένη από τη γιαπωνέζικη κουλτούρα. Πρόκειται για το Mikazuki –την πρώτη φάση δημιουργίας της πανσελήνου- που ταυτίζεται με τη αέναη ροή του χρόνου. Με μπρασελέ από τιτάνιο, ορατή την κίνηση του μηχανισμού στο πίσω μέρος, που φέρει και την υπογραφή του βραβευμένου αρχιτέκτονα.
Max Bill για την Junghans
Φορώντας ένα ρολόι Junghans Max Bill είναι σαν να φοράς ένα κομμάτι της ιστορίας του μεταπολεμικού design. Eτσι προλογίζει η γερμανική εταιρεία τις συλλογές που υπογράφει για λογαριασμό της ο Max Bill. Και δεν έχει άδικο. Τα ρολόγια είναι η επιτομή του less is more, της φιλοσοφίας που καθιέρωσε η σχολή του Bauhaus. Καλλιτέχνης, designer product, αρχιτέκτονας και μαθητής του Gropius, του ιδρυτή της σχολής, ο Max Bill έδινε ιδιαίτερη σημασία στην ακρίβεια του μηχανισμού και στη διαχρονικότητα του σχεδίου. Γι’ αυτό και η πρώτη σειρά που σχεδίασε το 1961 κυκλοφορεί ίδια και απαράλλακτη μέχρι σήμερα καθώς έχει φανατικούς φίλους.
Marc Berthier για τη Hermes
Ενα ρολόι για πολύ στυλάτους ταξιδιώτες. Αυτήν την κατεύθυνση έδωσε το 2006 ο οίκος Hermes στον Μarc Berthier. Γνωστός από τη διαμόρφωση των Galeries Lafayette στο Παρίσι ο αρχιτέκτονας, product designer και Ιππότης των Γραμμάτων και των Τεχνών προτείνει το Carre H, το τετράγωνο ρολόι με τις σχεδιαστικές προκλήσεις, που τελικά κυκλοφόρησε το 2010 σε 173 αντίτυπα. Ο Berthier παίζει με τη συμμετρία και τα γεωμετρικά σχήματα και σχεδιάζει έναν τέλειο κύκλο μέσα στο τετράγωνο. Κατασκευασμένο από ελαφρύ τιτάνιο, λειτουργεί με ελβετικό μηχανισμό Girard-Perregaux caliber που αποκαλύπτεται όταν γυρίσεις ανάποδα το ρολόι.
Αlvaro Siza για την Cauny
«Ενα ρολόι που μοιάζει με ρολόι όπως μια καρέκλα πρέπει να μοιάζει με καρέκλα» λέει ο Πορτογάλος αρχιτέκτονας με αφορμή τη συνεργασία του με την ελβετική ωρολογοποιία Cauny. Με αραβικούς αριθμούς, ατσάλινο πλαίσιο και γυαλί, το ρολόι CaunyXSiza υπηρετεί τη λειτουργική απλότητα, όπως τα κτίρια που σχεδίασε ο Alvaro Siza. Θιασώτης μιας έντιμης αρχιτεκτονικής, όπως αποφάνθηκε η διεθνής επιτροπή που τον τίμησε το 1992 με το βραβείο Pritzker, το αντίστοιχο Νόμπελ της αρχιτεκτονικής.
Frank Gehry για τη Fossil
Στο ψηφιακό καντράν, οι αριθμοί γραμμένοι με το χέρι από τον star architect επισημαίνουν πόσα λεπτά απομένουν μέχρι να γίνει, για παράδειγμα, 11:20. Παράλληλα, όταν το am γίνεται pm τότε στο καντράν εμφανίζεται για ένα λεπτό η λέξη midnight ή noon πάντα χειρόγραφη. Στο ρολόι Positive Negative της Fossil είναι σαν να μας λέει την ώρα ο ίδιος ο Frank Gehry. Δεν θα περίμενε κανείς τίποτα λιγότερο από τον 93χρονο Καναδό, που έχει υπογράψει ορισμένα από τα πιο όμορφα αλλά και τα πιο ευφάνταστα κτίρια στον κόσμο. Οπως το κτίριο της Fondation Louis Vuitton στο Παρίσι, στο οποίο χρησιμοποίησε 12 κυρτά πανιά και 3.600 γυάλινα πάνελ.
Αrne Jacobsen για την AJ
Aκόμη κι αν δεν έχετε ακούσει τίποτα για τον ίδιο, όλο και κάπου θα έχετε δει την πολυθρόνα του, που φιγουράρει ακόμα και στο βίντεο “Help” των Μπιτλς τη δεκαετία του 60. Ο Δανός αρχιτέκτονας και σχεδιαστής είναι αυτός που έκανε γνωστό σε όλο τον κόσμο το design made in Denmark. Aνάμεσα στα κτίρια που έχει αφήσει παρακαταθήκη είναι και αυτό της Εθνικής Τράπεζας της Δανίας στην Κοπεγχάγη, που υπήρξε και το τελευταίο του έργο πριν πεθάνει το 1971. Οπως συνήθιζε, δεν άφησε τίποτα στην τύχη του. Σχεδίασε ακόμα και το ρολόι τοίχου ονόματι Bankers -σήμα κατατεθέν της τράπεζας- το οποίο στη συνέχεια κυκλοφόρησε και σε ρολόι χειρός με το παρατσούκλι Σπιράλ. Ο λόγος; Οι δείκτες του έχουν αντικατασταθεί από ένα σπιράλ με δώδεκα επιμέρους στοιχεία, όσες είναι και οι ώρες της ημέρας.