Η δημιουργία του αρωματοποιού Francis Kurkdjian που κατάφερε να γίνει θέμα συζήτησης σε κύκλους επιδραστικών ανθρώπων και media.

Η ιστορία του ξεκίνησε το 2016, όταν το άρωμα δημιουργήθηκε με σκοπό να τιμήσει τα 250 χρόνια του οίκου κρυστάλλων Baccarat. Ήταν μια δημιουργία εξαιρετικής ποιότητας και η πρώτη έκδοσή του κυκλοφόρησε σε 250 αριθμημένα κρυστάλλινα μπουκάλια. Η αρχική σκέψη ήταν να παραμείνει ως περιορισμένη έκδοση, αλλά η ανταπόκριση του κοινού ήταν τόσο εντυπωσιακή, που ενσωματώθηκε στη βασική σειρά του οίκου. Το πρώτο απόθεμα, που προοριζόταν για έξι μήνες, εξαντλήθηκε σε λιγότερο από ένα μήνα και έτσι ξεκίνησε το φαινόμενο Baccarat Rouge 540.

Baccarat Rouge 540: Πώς έγινε το πιο πολυσυζητημένο γυναικείο άρωμα
Photo: @maisonfranciskurkdjian/Instagram

Η φιλοσοφία πίσω από την δημιουργία ήταν να αποτυπωθεί η μαγεία της αλχημιστικής διαδικασίας που κάνει το κρύσταλλο Baccarat να αποκτά την χαρακτηριστική βαθιά χρυσοκόκκινη απόχρωση, γνωστή ως “rouge à l’or”, η οποία προκύπτει από την ανάμειξη χρυσoύ 24 καρατίων που σταδιακά συγχωνεύεται στους 540 βαθμούς Κελσίου. Ο ίδιος ο Francis Kurkdjian περιγράφει το άρωμα ως ένα είδος “ποιητικής αλχημείας”.

Η αρωματική σύνθεση
Η σύνθεση του Baccarat Rouge 540 αντικατοπτρίζει την αίσθηση της εξευγενισμένης τέχνης του Kurkdjian. Τα άνθη του γιασεμιού και το σαφράν προσφέρουν μια ντελικάτη αρχή, ενώ το ambergris και οι ξυλώδεις τόνοι του φρέσκου κέδρου δημιουργούν μια αρμονική ένταση και βάθος.
Αυτό που πραγματικά διαφοροποιεί το Baccarat Rouge 540 είναι η υπερβολική δόση ambroxan, μια συνθετική εκδοχή του ambergris, που προσδίδει στο άρωμα μια απροσδόκητη γκουρμέ νότα, χωρίς να χάνει τη διακριτική και πολυτελή του φύση, εξισορροπώντας τη μεθυστική, γλυκιά και αλμυρή «γεύση», που το οδηγεί σε άλλη κατεύθυνση. Η ιδιαιτερότητα αυτής της αρωματικής αλχημείας, όμως, δεν περιορίζεται μόνο στη σύνθεση, καθώς το Baccarat Rouge 540 αφήνει ένα εξαιρετικά δυνατό και μακράς διάρκειας ίχνος πίσω του.

Baccarat Rouge 540: Πώς έγινε το πιο πολυσυζητημένο γυναικείο άρωμα
Baccarat Rouge 540: Πώς έγινε το πιο πολυσυζητημένο γυναικείο άρωμα
Ο Γάλλος αρωματοποιός Francis Kurkdjian / Photo: www.franciskurkdjian.com

Το φαινόμενο της επιρροής
Η επιτυχία του αρώματος δεν είναι αποτέλεσμα μιας επιμελούς στρατηγικής marketing, αλλά μάλλον ενός φαινομένου της εποχής, μια ελιτίστικη προσέγγιση που κατακλύστηκε από την μαζική κουλτούρα. Αν και το άρωμα αρχικά κέρδισε δημοτικότητα χάρη στην Rihanna -οι φήμες ότι το Baccarat Rouge 540 ήταν το αγαπημένο της άρωμα πυροδότησαν το ενδιαφέρον και την επιθυμία του κοινού να μάθει τα «κρυφά» μυστικά της ομορφιάς της- ήταν η δύναμη του TikTok που εκτόξευσε τη δημοτικότητά του σε παγκόσμια κλίμακα.
Προς έκπληξη του Kurkdjian, το άρωμα έγινε viral, με βίντεο και περιγραφές όπως «μυρίζει σαν πλούτος» ή «σαν καθαρή αποπλάνηση» να γεμίζουν την πλατφόρμα, μετρώντας πάνω από 621 εκατομμύρια προβολές. Η επιτυχία του ξεπέρασε τα όρια της οσφρητικής εμπειρίας και άγγιξε τη μαγεία του απρόβλεπτου. Για τον Kurkdjian, η φήμη που συνοδεύει το άρωμα είναι σχεδόν σουρεαλιστική: «Όταν βλέπω ένα από τα αρώματά μου να γίνεται εμβληματικό, είναι σαν να το έχει δημιουργήσει κάποιος άλλος», δήλωσε.

Αναμφισβήτητα αποδεικνύεται, στην περίπτωση του συγκεκριμένου αρώματος, η δύναμη των social media, ωστόσο είναι και η απόδειξη της δεξιοτεχνίας του πιο συναρπαστικού αρωματοποιού της εποχής μας. Σε τελική ανάλυση, ο Kurkdjian – ο οποίος είναι και διευθυντής αρωμάτων του οίκου Christian Dior Parfums- δεν στόχευσε ποτέ στο παιχνίδι της δημοσιότητας και των social media κι ας έχει πετύχει πολλές ακόμη διάσημες δημιουργίες σε όλη την παραγωγική του καριέρα μέχρι σήμερα.
Παρότι το Baccarat Rouge 540 κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο επιθυμητά αρώματα της εποχής μας, ο Kurkdjian δεν στοχεύει αποκλειστικά στη μαζική επιτυχία. Η αρχική περιορισμένη του έκδοση έχει εξελιχθεί σε μια ολόκληρη σειρά αρωματικών προϊόντων, ενώ η τιμή του εξακολουθεί να κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα, ενισχύοντας την επιθυμία του κοινού για το απροσπέλαστο.

Ενώ η επιτυχία του δεν ήταν προμελετημένη, ίσως είναι αυτός ένας από τους λόγους που το καθιστά τόσο αυθεντικό. Το γεγονός ότι το άρωμα αυτό συνεχίζει να συζητείται έντονα, να εμπνέει τάσεις και να διευρύνει την επίδρασή του αποδεικνύει ότι, κάποιες φορές, η αυθεντικότητα είναι το πιο ισχυρό συστατικό επιτυχίας. Όπως λέει ο ίδιος ο Kurkdjian: «Είναι πάντα πιο εύκολο να προβλέψεις την επιτυχία ενός προϊόντος εκ των υστέρων».

Φωτογραφίες: @maisonfranciskurkdjian/Instagram