Ο Cristobal Balenciaga ορκιζόταν στο μαύρο, ενώ ο Yves Saint-Laurent προτιμούσε το χρυσό. Οι δημιουργικές εμμονές δύο μεγάλων σχεδιαστών μόδας, εκτίθενται σε μουσεία στη Χάγη και το Παρίσι αντίστοιχα.
Αν το χρυσό υπήρξε η αδυναμία του Yves Saint-Laurent, τότε το μαύρο ήταν η εμμονή του Cristobal Balenciaga όπως αποτυπώνει η έκθεση “Balenciaga in black” που διοργανώνει το Μουσείο Kunstmuseum Den Haag, εκθέτοντας 100 φορέματα, καπέλα και κοσμήματα. Μια διοργάνωση που συμπίπτει με την πρόσφατη δήλωση της Vogue, ότι ο οίκος Balenciaga είναι ό,τι πιο hot στον πλανήτη της μόδας με τον τωρινό δημιουργικό διευθυντή Demna Gvasalia να ακολουθεί πιστά τη φιλοσοφία του μετρ. «H υψηλή ραπτική είναι σαν ορχήστρα, με τον Balenciaga να διευθύνει τα όργανα. Οι υπόλοιποι είμαστε απλώς μουσικοί» είχε πει κάποτε ο Christian Dior για τον Βάσκο σχεδιαστή. Δημιουργός του φορέματος baby doll ή του περίφημου φορέματος σάκου ο Balenciaga πέρασε στην ιστορία με τους όγκους, τις γλυπτικές του γραμμές και την ανεξάντλητη χρήση του μαύρου χρώματος.
Ξεκίνησε σαν μόδιστρος τιμώντας το επάγγελμα της μητέρας του κοντά στην οποία έμαθε όλα τα μυστικά, έντυσε την αριστοκρατία της χώρας του, για να ανοίξει το δικό του σαλόνι στο Παρίσι. Δούλευε με διάφορα υλικά αλλά προτιμούσε το μετάξι, το βελούδο, τη δαντέλα και τα κεντήματα για να δημιουργήσει πλούσιες υφές. Το μαύρο χρώμα που πρωταγωνιστούσε στις συλλογές του κληρονομιά από την ισπανική του καταγωγή και τους πίνακες του Γκόγια ή του Βελάσκεθ που τον ενέπνεαν πρωταγωνιστεί και στην έκθεση που διαρκεί μέχρι τις 5/3/2023. (www.kunstmuseum.nl)
Φωτογραφίες: Kunstmuseum Den Haag
Yves Saint-Laurent
Η χρονιά Yves Saint-Laurent στο Παρίσι, που γιορτάζει φέτος τα 60 χρόνια από την πρώτη πασαρέλα του Γάλλου σχεδιαστή, δεν θα μπορούσε να ολοκληρωθεί χωρίς αναφορά στο χρυσό χρώμα. Για τον εστέτ δημιουργό, ήταν μαγικός ο τρόπος που το χρώμα του ήλιου αντανακλά επάνω σε μια γυναίκα. Κι είναι το Μusee de Yves Saint-Laurent (www.museeylsparis.com) που παρουσιάζει μέχρι τις 15/3/2023 μια λαμπερή έκθεση με τίτλο “Gold” εκθέτοντας δημιουργίες του, που όταν δεν είναι ολόχρυσες έχουν όλες από μια τουλάχιστον χρυσή λεπτομέρεια, ζώνες, κουμπιά αλυσίδες. Και φυσικά κοσμήματα και αξεσουάρ, από τα οποία 300 κομμάτια φέρουν την υπογραφή της Loulou de la Falaise. Αν και κανείς δεν μπορεί να τεκμηριώσει από πού προήλθε αυτή η προτίμησή του, το σίγουρο είναι ότι ο Yves Saint-Laurent απολάμβανε συχνά επισκέψεις σε μουσεία και κυρίως στην Αίθουσα με τους Καθρέφτες στις Βερσαλλίες, ή στη Γκαλερί με τον μπαρόκ διάκοσμο στο Λούβρο και πίστευε ακράδαντα ότι «μια βραδιά χωρίς λάμψη δεν έχει νόημα».
Φωτογραφίες: David Bailey / Vogue Paris και Yves Saint-Laurent / Gui Marineau / Mattieu Lavanchy / Vogue Italia