search icon

Fine Living

Το μεγαλειώδες art-show του David Hockney στο Λονδίνο

«O κόσμος είναι πολύ όμορφος αν τον κοιτάξεις πραγματικά αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το κάνουν. Σκανάρουν απλώς ό,τι βρίσκεται  μπροστά τους ώστε να μπορούν να περπατήσουν ανενόχλητοι. Δεν κοιτάνε τα πράγματα με προσοχή. Εγώ το κάνω» λέει ο μεγαλύτερος εν ζωή Βρετανός καλλιτέχνης, που στα 85 του χρόνια πειραματίζεται με τα νέα μέσα τολμώντας […]

Στα 85 του χρόνια, ο μεγαλύτερος εν ζωή Βρετανός καλλιτέχνης, εξακολουθεί να εκπλήσσει με τη δημιουργικότητά του καθώς ετοιμάζει ένα εντυπωσιακό virtual art show στο Λονδίνο.

«O κόσμος είναι πολύ όμορφος αν τον κοιτάξεις πραγματικά αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν το κάνουν. Σκανάρουν απλώς ό,τι βρίσκεται  μπροστά τους ώστε να μπορούν να περπατήσουν ανενόχλητοι. Δεν κοιτάνε τα πράγματα με προσοχή. Εγώ το κάνω» λέει ο μεγαλύτερος εν ζωή Βρετανός καλλιτέχνης, που στα 85 του χρόνια πειραματίζεται με τα νέα μέσα τολμώντας μια multi sensory εμπειρία τέχνης.

Για τρία ολόκληρα χρόνια ο David Hockney προετοιμάζει ένα mega art show που συνδυάζει ψηφιακά μέσα και high tech ακουστική και προσκαλεί το κοινό να κοιτάξει μέσα στον δικό του κόσμο. Διάσημοι πίνακες, φωτογραφίες και κολλάζ αφηγούνται τη ζωή και το έργο του, μεταφέροντας τον επισκέπτη από το Γιορκσάιρ, τη γενέτειρά του, στο Λος Αντζελες όπου μετακόμισε το 1960 για να καταλήξουν στη νότια Γαλλία που ζει σήμερα. Mε τίτλο «Bigger & Closer (not smaller and further away) η εγκατάσταση συνοδεύεται από σχόλια του ίδιου του Hockney και μουσική του Nico Muhly και θα  καταλάβει και τους τέσσερις ορόφους στον καινούργιο χώρο Lightroom (www.lightroom.uk) στο King Kross στο Λονδίνο την επόμενη χρονιά (25 Iανουαρίου – 23 Απριλίου). 

Ζωγράφος, χαράκτης, φωτογράφος, σκηνογράφος, σχεδιαστής κι ανοιχτά ομοφυλόφιλος από τα 60s, δεν είναι μόνον ένας από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες του 20ου αιώνα, αλλά κι ένας από τους πιο ακριβοπληρωμένους εν ζωή δημιουργούς. Φέτος είδε τον πίνακά του «Early Morning, Sainte Maxime» -το περίφημο ηλιοβασίλεμα πάνω από τη Μεσόγειο- να πωλείται μέσα σε έξι μόλις λεπτά σε δημοπρασία του οίκου Christie’s σε μια τιμή τρεις φορές μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη, δηλ. 24 εκατομμύρια ευρώ. 

Early Morning, Sainte Maxime

Kι αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που σπάει το κοντέρ σε δημοπρασίες. Ο πίνακας “Pool with two figures” (Πορτρέτο ενός καλλιτέχνη) πωλείται το 2018 προς  87 εκατομμύρια ευρώ, καταρρίπτοντας το ρεκόρ που μέχρι τότε είχε ο Τζεφ Κουνς με το “Balloon Dog”. 

Pool with two figures – Portrait of an artist (1971)

Ρεκόρ κάνει και στην προσέλευση  των θεατών όταν η Tate Gallery  βρέθηκε να έχει πουλήσει 20.000 εισιτήρια πριν καν ανοίξει τη μεγάλη αναδρομική έκθεση που του είχε αφιερώσει το 2017. Ο γκουρού της ποπ αρτ δεν έχει σταματήσει να εργάζεται για περισσότερο από έξι δεκαετίες, αφού «η έμπνευση δεν επισκέπτεται τους τεμπέληδες». Ακόμα και μετά το εγκεφαλικό που υπέστη το 2012, μόλις συνήλθε συνέχισε απτόητος να καταγράφει με την τέχνη του ό,τι τον περιβάλλει, ανθρώπους, τοπία, κτίρια. Είναι η ίδια χρονιά που ενδίδει στη βασίλισσα Ελισάβετ και  δέχεται να χρισθεί Ιππότης- μέλος του Τάγματος της Αξίας. Ζητούμενό του να αποδώσει αυτό που βλέπει  πραγματικά το ανθρώπινο μάτι. «Την αληθινή έννοια του χρόνου και της κίνησης σε κάτι τόσο στατικό κι επίπεδο όπως είναι ο καμβάς» επισημαίνει κάθε φορά που του δίνεται η ευκαιρία. Γι’ αυτό και αξιοποιεί κάθε καινούργιο μέσο που προτείνει η τεχνολογία της εκάστοτε εποχής.  Φαξ, soft ware, πολαρόιντ και φυσικά  ipad που το έχει συνεχώς μαζί του. Μάλιστα υπήρξε περίοδος που έστελνε μέσω φαξ σελίδες με σχέδια στους φίλους του, οι οποίοι έπρεπε να τις συναρμολογήσουν για να δουν τη συνολική εικόνα. Από τις πρώτες του αφαιρετικές δουλειές, τη δεκαετία του ’60 στην Αγγλία, μέχρι την περίοδο που φιλοτέχνησε στην Αμερική τη διάσημη σειρά με τις πισίνες και τα αχανή τοπία, δεν διστάζει να επαναπροσδιορισθεί.   

Α bigger splash (1967)
They can’t cancel the Spring (2020)
Going up Garrowby Hill
Arrival of spring (2011)

Σε αυτό που παραμένει σταθερός είναι η επικριτική του διάθεση απέναντι στη φωτογραφία, καθώς πιστεύει ότι αν κολλήσουμε μόνον σ’ αυτήν το πράγμα θα γίνει βαρετό. Ο ανήσυχος και δημιουργικός Hockney θέλει να μας κάνει να καταλάβουμε «ότι είναι τα μάτια μας που βλέπουν τα πράγματα κι όχι η κάμερα». Γι’ αυτό και την περίοδο της καραντίνας προέτρεπε τους νέους να πάρουν μολύβια και να ζωγραφίσουν. Οπως έκανε εκείνος στο lockdown με τον περίφημο πίνακα με τους νάρκισσους και το αισιόδοξο μήνυμα «Να θυμάστε ότι δεν μπορούν να ακυρώσουν την άνοιξη» που κατέκλυσε το ίνσταγκραμ.  Δεν περιμένει κανείς τίποτα λιγότερα από τον άνθρωπο που  δηλώνει  άπληστος, όχι με τα χρήματα αλλά με την ίδια τη ζωή.

Exit mobile version