To εξωγήινο hypercar της AMG είναι πραγματικότητα. Συναντάμε την One στον χώρο που θα υποδεχτεί τους μελλοντικούς κατόχους της και μιλάμε με το νέο αφεντικό της AMG που κατάφερε να φέρει εις πέρας κάτι τόσο τρελό.
Το Performance Studio είναι χωμένο σε ένα ανώνυμο κτιριακό συγκρότημα των εγκαταστάσεων της AMG στο Affalterbach. Στο μεγάλο σαλόνι με τις επιβλητικές μαύρες κουρτίνες και τον λιτό αλλά προσεκτικά μελετημένο φωτισμό υπάρχει ένα μεγάλο στρογγυλό τραπέζι και ένας εκθεσιακός χώρος αρκετά μεγάλος για να χωρά μέχρι και δύο αυτοκίνητα. Εχει φτιαχτεί για να φιλοξενεί αυτοκίνητα όπως η πολυαναμενόμενη και αρκετά καθυστερημένη One.
Οπως κάθε μοντέλο AMG της σειράς Black Series, η περιορισμένης παραγωγής One παίζει σε μια ασύλληπτα εκλεπτυσμένη και ιδιαίτερη κατηγορία. Πρόκειται για μια κατηγορία στην οποία, για διάφορους λόγους, η Mercedes-Benz πιθανότατα δεν θα στοχεύσει ξανά. Aπό τη στιγμή που αυτό το project συνδέθηκε με τη φήμη της εταιρείας, άντλησε τεράστια ποσά επενδύσεων και συγκέντρωσε σχεδόν αμέσως 275 πελάτες που περίμεναν το αυτοκίνητό τους, το ενδεχόμενο για πάγωμα του σχεδίου δεν ήταν ποτέ μια υπαρκτή επιλογή. Κάπως έτσι προέκυψε μια από τις πιο μακρόχρονες κυοφορίες νέου μοντέλου στην ιστορία της αυτοκίνησης, καθώς χρειάστηκαν πέντε χρόνια μετά την αποκάλυψη της One για να έρθει η ανακοίνωση πως η έκδοση παραγωγής είναι επιτέλους πραγματικότητα. Τα εμπόδια όλο αυτό το διάστημα ήταν συνεχόμενα.
Ακόμα και στις τελικές δοκιμές με υψηλές ταχύτητες σε πραγματικές συνθήκες παρατηρήθηκε ότι το αεροδυναμικό πακέτο χρειαζόταν ακόμα περισσότερη δουλειά για την ενίσχυση της κάθετης παραγόμενης δύναμης. Αυτό είναι απλά η κορυφή από το παγόβουνο των προβλημάτων με τα οποία βρέθηκε αντιμέτωπο το τμήμα εξέλιξης της AMG λίγες μόλις εβδομάδες μετά την έναρξη των εργασιών στην One. Η διαχείριση του 1.6 V6 κινητήρα ώστε να αποκτήσει τη χρηστικότητα που απαιτεί ένα αυτοκίνητο δρόμου ήταν ένας από τους μεγαλύτερους πονοκεφάλους. Σκεφτείτε ότι στο μονοθέσιο της F1 μόνο για την εκκίνηση του κινητήρα απασχολείται μια ομάδα 14 ατόμων. Στην τελική της μορφή, λοιπόν, η One κουβαλά 16 διαφορετικές μονάδες θέρμανσης των καταλυτών, ενώ το ξεκίνημα του κινητήρα -ειδικά σε χαμηλές θερμοκρασίες- είναι μια διαδικασία που απαιτεί υπομονή. Εναλλακτικά βέβαια όσο θα θερμαίνονται οι καταλύτες το αυτοκίνητο μπορεί να ξεκινήσει να κινείται ως ηλεκτρικό. Ομως αυτό είναι εφικτό μόνο εάν οι μπαταρίες είναι φορτισμένες, ενώ η διάρκεια της ηλεκτρικής κίνησης περιορίζεται σε λίγα χιλιόμετρα (η AMG αρχικά μιλούσε για 25 km ηλεκτρικής αυτονομίας, όμως εντέλει η μπαταρία των 8,4 kWh εξασφαλίζει 18 αθόρυβα χιλιόμετρα).
Παρά τη σχετικά διακριτική απόχρωση στο κλασικό ασημένιο-γκρι της Mercedes-AMG F1 με κάποιες πράσινες λεπτομέρειες στο χρώμα της Petronas, η One δείχνει άγρια και έτοιμη για μάχη. Η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος και η αντίστοιχα οριακή γωνία προσέγγισης της μουσούδας φωνάζουν «ΠΡΟΣΟΧΗ!». Οι πανάκριβες ζάντες από μαγνήσιο προεξέχουν σαν διαμάντια έτοιμα να κοπούν στην πρώτη άτσαλη τιμονιά κοντά σε κάποιο πεζοδρόμιο, ενώ το διαμήκες κεντρικό πτερύγιο και η πίσω ενεργή αεροτομή μειώνουν την ορατότητα στο απόλυτο τίποτα. Στην πίστα ο οδηγός πιθανότατα δεν θα χρειαστεί να απασχοληθεί με τίποτα από αυτά. Oμως στον δρόμο, σε κάποια στενή διαδρομή με αντίθετα διερχόμενα αυτοκίνητα ή ακόμα χειρότερα στην πόλη; «Είναι κάτι που συνηθίζεις», μας τονίζει ο Gleinser, παρόλο που ο ίδιος δεν έχει ακόμα βιώσει την εμπειρία της συνύπαρξης με την One ώστε να γνωρίζει με σιγουριά αν αυτή η σχέση οδηγεί στον έρωτα ή στο μίσος.
Εχει έρθει, όμως, η ώρα να βρεθούμε για πρώτη φορά στο κόκπιτ της One. Ανοίγοντας προς τα επάνω η πόρτα ελευθερώνει ένα κομμάτι από την οροφή και σχεδόν όλο το πλαϊνό τμήμα από το φαρδύ μαρσπιέ, δημιουργώντας ένα αρκετά μεγάλο άνοιγμα για να διευκολύνεται η είσοδος ακόμα και ενός αρκετά ψηλού οδηγού. Σε αντίθεση με την Aston Martin Valkyrie, στην οποία νιώθεις κυριολεκτικά σφηνωμένος, η One είναι τόσο ευρύχωρη ώστε να μη χρειάζεται να χαμηλώσεις το κεφάλι. Εχεις αρκετό αέρα για τα πόδια που είναι βαθιά χωμένα, σχεδόν οριζόντια, μέσα στο μακρύ τούνελ, ενώ οι αγκώνες δεν ακουμπούν σε κάποιο πλαϊνό πάνελ όταν τα χέρια σφίγγουν το παραλληλόγραμμο τιμόνι που θυμίζει έντονα F1. Κάθεσαι ελάχιστα εκατοστά πάνω από την άσφαλτο σε ένα αρκετά ευρύχωρο, ντυμένο με δέρμα σταθερό μπάκετ και ουσιαστικά ρυθμίζεις τη θέση μετακινώντας τα πεντάλ και φέρνοντας στην ιδανική απόσταση και ύψος το τιμόνι. Δεν υπάρχει, λοιπόν, κανένας λόγος ανησυχίας. Αυτό το φτιαγμένο για τον δρόμο διαστημόπλοιο επιφυλάσσει ένα θερμό καλωσόρισμα. Το λιτό ταμπλό φιλοξενεί δύο μεγάλες ορθογώνιες οθόνες, μία με ενδείξεις για την ταχύτητα, τις στροφές του κινητήρα, τη σχέση του κιβωτίου και το γυρολόγιο, ενώ στη δεύτερη εμφανίζονται η πλοήγηση, η ροή ενέργειας και οι λειτουργίες του infotainment.
Το τιμόνι, εκτός από τους απτικούς πολυδιακόπτες που βρίσκουμε σε κάθε Mercedes-Benz, έχει μια σειρά από διακόπτες και κουμπιά που θυμίζουν έντονα F1. Ανάμεσά τους το κίτρινο, κόκκινο, πράσινο και μπλε κουμπί για τα αντίστοιχα προγράμματα οδήγησης, μια σειρά από LED για την ένδειξη των στροφών, ο διακόπτης ενεργοποίησης της χειροκίνητης λειτουργίας, το κουμπί για την απενεργοποίηση του ESP και ο περιστροφικός ρυθμιστής για το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης εννέα σταδίων. Το σύστημα πολυμέσων τρέχει την πιο φρέσκια έκδοση του MBUX με προηγμένο φωνητικό έλεγχο, αν και δεν είμαστε σίγουροι πόσο καθαρά θα αντιλαμβάνεται τις εντολές σου όταν η καμπίνα θα πλημμυρίζει από το ουρλιαχτό του κινητήρα. Από το πακέτο του εξοπλισμού δεν λείπει ούτε ο κλιματισμός που σίγουρα δεν έχει την απόδοση, αλλά ούτε και την πολυπλοκότητα μιας S-Class.
Στην καμπίνα κυριαρχεί ο συνδυασμός δέρματος και αλκαντάρα, με μπόλικες ανθρακονημάτινες λεπτομέρειες να τονίζουν τις αγωνιστικές ρίζες. Βέβαια από ένα τέτοιο μοντέλο δεν θα μπορούσαν να λείπουν οι επιλογές εξατομίκευσης που, όπως μπορείτε να φανταστείτε, έχουν ανάλογα ιλιγγιώδη κοστολόγηση με τα 2,75 εκατ. ευρώ (προ φόρων) της One. «Το πιο δημοφιλές πακέτο είναι το Motorsport Styling», παραδέχεται ο Gleinser. Για σχεδόν 100.000 ευρώ το συγκεκριμένο πακέτο προσφέρει έναν από τους τρεις αποκλειστικούς χρωματικούς συνδυασμούς που είναι εμπνευσμένοι από το μονοθέσιο της F1 και χρησιμοποιούν την ίδια βαφή με αυτό. Αν δε το μαύρο εσωτερικό σάς φαίνεται πολύ μουντό, η διχρωμία θα κοστίσει περίπου 30.000 ευρώ, ενώ οι πανάλαφροι τροχοί από μαγνήσιο προσθέτουν στο λογαριασμό άλλα σχεδόν 50.000 ευρώ.
Η βασική τιμή περιλαμβάνει πάντως το σύστημα ανύψωσης του εμπρός άξονα για ανώδυνο πέρασμα της One από σαμαράκια, εμπρόσθιους και πλευρικούς αερόσακους, σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος, καθώς και ένα εκτενές σεμινάριο γνωριμίας και εξοικείωσης με το αυτοκίνητο στο οποίο συμπεριλαμβάνονται και μαθήματα οδήγησης από εκπαιδευτές της AMG. Ο Gleinser αρνείται να μας αποκαλύψει το κόστος που θα έχει η βαφή του αυτοκινήτου με κάποια ειδική απόχρωση, όμως τονίζει πως είναι διαθέσιμη όλη η παλέτα χρωμάτων που κατά καιρούς έχουν εμφανιστεί σε οποιαδήποτε Mercedes-Benz ή Maybach, ενώ είναι δυνατή και η αντιγραφή οποιουδήποτε δείγματος θελήσει η πελάτης.
Τα ονόματα των ήδη κατοχυρωμένων μελλοντικών ιδιοκτητών κρατούνται ως επτασφράγιστο μυστικό, όμως είναι δεδομένο πως ανάμεσά τους βρίσκονται και αυτά διάσημων οδηγών, όπως οι Lewis Hamilton, Nico Rosberg και David Coulthard. Το πρώτο αυτοκίνητο είναι προγραμματισμένο να παραδοθεί τον Αύγουστο, πράγμα που σημαίνει πως τα 275 αυτοκίνητα που θα παραχθούν θα έχουν φτάσει στους κατόχους τους έως το τέλος του 2024. Η παρουσία ορισμένων από τα πρώτα αυτοκίνητα σε αγγελίες πώλησης με τιμή έως και 1,5 εκατ. ευρώ πάνω από την αρχική οδήγησε τη Mercedes-Benz στην επιβολή ρήτρας ελάχιστης περιόδου κατοχής του αυτοκινήτου με ιδιαίτερα υψηλό πρόστιμο για όσους δεν είναι συνεπείς. Κάθε πελάτης θα πρέπει να ταξιδέψει στο Affalterbach για να διαμορφώσει σε πρώτη φάση το αυτοκίνητό του -κάτι αντίστοιχο με αυτό που κάνουμε σήμερα εμείς-, να υπογράψει το συμβόλαιο και στη συνέχεια να έρθει και πάλι για να παραλάβει από τις εγκαταστάσεις το ολοκληρωμένο αυτοκίνητό του. Οι πρώτοι τυχεροί κάτοχοι θα παρευρεθούν σε ειδική τριήμερη εκδήλωση στην πίστα της Jarama για μια εκτενή τεχνική ενημέρωση και μια πρώτη συνοδήγηση στην One, ενώ θα οδηγήσουν τη νέα SL και την AMGGT 63 SE Performance.
Τι εξασφαλίζουν όμως οι 275 που σύντομα θα κατέχουν την One; Ενα ανθρακονημάτινο ταξίδι στον κόσμο της απόλυτης ταχύτητας με 1.063 PS. Η εξωφρενική απόδοση είναι αποτέλεσμα του συνδυασμού ενός μικρού 1.600άρη V6 κινητήρα με υβριδικό turbo και τεσσάρων ηλεκτροκινητήρων που στροφάρουν έως τις 50.000 rpm. Ο V6 αποδίδει 574 PS στις 9.000 rpm, τιμή που σημαίνει πως η ειδική του απόδοση φτάνει την ασύλληπτη τιμή των 359 PS/ lt. Δύο από τους ηλεκτροκινητήρες (163 PS έκαστος) δίνουν κίνηση στους εμπρός τροχούς, ο τρίτος (επίσης 163 PS) είναι συνδεδεμένος με τον στρόφαλο μέσω διάταξης με μικροσκοπικά γρανάζια και ο τέταρτος (122 PS) είναι ενσωματωμένος στον υβριδικό υπερτροφοδότη επάνω στον άξονα, μεταξύ του στροβιλοσυμπιεστή και ενός ηλεκτρικού συμπιεστή, εξασφαλίζοντας πραγματικά μηδενική υστέρηση στην απόκριση. Οι τρεις από τους τέσσερις ηλεκτροκινητήρες μπορούν να λειτουργούν ανεξάρτητα ως πάροχοι ισχύος ή ως γεννήτριες ανάκτησης ενέργειας. Αν αυτό σας φαίνεται κάπως πολύπλοκο, αξίζει να γνωρίζετε πως η One διαθέτει τρία διαφορετικά ηλεκτρικά κυκλώματα.
Εκτός από το κλασικό 12V, έχει ένα 48V κύκλωμα για την προθέρμανση των καταλυτών και ένα 800V σύστημα για την τροφοδοσία των ηλεκτροκινητήρων. Τα έξι διαθέσιμα προγράμματα έχουν τους χαρακτηρισμούς EV, Individual, RaceSafe, Race, RacePlus και STRAT2. Το όνομα του τελευταίου προέρχεται απευθείας από τα μονοθέσια της F1 στα οποία το αντίστοιχο πρόγραμμα έχει τις ρυθμίσεις που χρησιμοποιούνται στο τρίτο και τελευταίο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών κάθε αγώνα όπου ξεκλειδώνεται επιπλέον ισχύς στην υβριδική μονάδα για έναν και μόνο γύρο. Οι μπροστινοί τροχοί τροφοδοτούνται απευθείας από τους ηλεκτροκινητήρες, όμως στους πίσω η ροπή φτάνει μέσω ενός αυτοματοποιημένου μηχανικού κιβωτίου επτά σχέσεων που έχει επιμεληθεί η Xtrac. Η AMG τονίζει πως η συνδυαστική λειτουργία ηλεκτρικής και μηχανικής μετάδοσης είναι μελετημένη και ρυθμισμένη ώστε να προσφέρει το πιο προηγμένο, ταχύτερο, ακριβέστερο και πιο δυναμικό torque vectoring που υπάρχει σε αυτοκίνητο παραγωγής σήμερα.
Σύμφωνα με την μαρτυρία ενός από τους οδηγούς εξέλιξης, μετά τις 8.500 rpm ο ήχος από τις πνευματικά ελεγχόμενες βαλβίδες, τις αλυσίδες χρονισμού και κάθε κινούμενο μεταλλικό εξάρτημα του κινητήρα, σε συνδυασμό με το υψίσυχνο διαπεραστικό ουρλιαχτό των γραναζιών της μετάδοσης σε κάνουν να ανατριχιάζεις. «Αυτό το αυτοκίνητο δεν έχει να κάνει με την επιτάχυνση 0-100 km/h», μας τονίζει με νόημα ο οικοδεσπότης μας. «Η μοναδικότητά του αφορά την απαράμιλλη δυναμική υπεροχή σε όλο το φάσμα ταχυτήτων και λειτουργίας του κινητήρα, τόσο στον δρόμο όσο και στην πίστα». Δεν έχουμε κανένα λόγο να αμφισβητήσουμε τα λεγόμενά του, όμως ακόμα και έτσι τα 2,9’’ για το 0-100 km/h δεν είναι κάτι που προσπερνάς. Πόσο μάλλον τα 7’’ για το 0-200 km/h και τα 352 km/h τελικής ταχύτητας που θέτουν ως μόνο παραδοσιακό αντίπαλο την Bugatti Chiron και ως μόνη ηλεκτρική απειλή το Rimac Nevera. Με την One η AMG άνοιξε, λοιπόν, την πόρτα προς ένα μοναδικό νέο κόσμο απόλυτων προκλήσεων και συγκινήσεων. Ανατρέχοντας βέβαια στο δύσκολο ταξίδι της μέχρι εδώ δεν είναι καθόλου απίθανο να τη δούμε να αποφασίζει πως αυτή η προσπάθεια ήταν αρκετή. Ακόμα, όμως, κι αν γίνει κάτι τέτοιο θα υπάρχουν 275 τυχεροί που θα είναι για πάντα ευγνώμονες επειδή η AMG τόλμησε -και πέτυχε- το ακατόρθωτο: να φέρει την F1 στον δρόμο.