Σχεδιάστηκε από το αρχιτεκτονικό γραφείο “Οικονομάκης-Σιαμπακούλης” και απέσπασε από το βρετανικό περιοδικό BUILD τον τίτλο του ‘Most Transformative Οngoing Infrastructural Project in Athens’.
“Πρόκειται για ένα πολύ κεντρικό έργο, στη διασταύρωση των οδών Σόλωνος και Ασκληπιού, όπου ο ιδιοκτήτης μας ζήτησε να κάνουμε κάτι ιδιαίτερο και με πολύ χαρακτήρα για το χώρο του, έτσι ώστε να αναβαθμιστεί, τόσο αισθητικά όσο και λειτουργικά. Το βρήκαμε ως μια πολύ ενδιαφέρουσα ευκαιρία να σχεδιάσουμε ένα γκαράζ με έντονα κοντράστ, βαθιά υλικότητα, και απλές γεωμετρίες, όπου μαζί με το νυχτερινό φωτισμό του χώρου και τη μεγάλη γκαραζόπορτα της Σόλωνος, πιστεύουμε έχουν να πουν κάτι για το κέντρο της πόλης”, αφηγούνται οι αρχιτέκτονες του έργου Ηλίας Οικονομάκης και Άγγελος Σιαμπακούλης.
Ένας παρεξηγημένος αρχιτεκτονικά χώρος, το parking αυτοκινήτων που είναι τόσο σημαντικό για το κέντρο της πόλης, βρέθηκε κι αυτός στο “στόχαστρο” της αισθητικής βελτίωσης. Το συγκεκριμένο επταώροφο κτίριο στάθμευσης εξυπηρετεί περίπου 1000 οδηγούς την ημέρα, και βρίσκεται σε μια περιοχή με έντονη επιχειρηματική κινητικότητα και πλήθος σημαντικών δημοσίων κτιρίων όπως η Νομική Σχολή, η Εθνική Βιβλιοθήκη, το Πανεπιστήμιο Αθηνών, η Ακαδημία Αθηνών, το Συμβούλιο της Επικρατείας, καθώς και το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων.
Η ευρύτερη πυκνοκατοικημένη περιοχή που βρίσκεται το κτίριο έχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και πολύ λίγες θέσεις στάθμευσης σε σχέση με το φορτίο που δέχεται καθημερινά, με αποτέλεσμα οι κλειστοί πολυώροφοι χώροι στάθμευσης να συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία της περιοχής για όσους είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν αυτοκίνητο. Ωστόσο, οι περισσότεροι από αυτούς τους χώρους είναι σχετικά υποβαθμισμένοι και χωρίς ιδιαίτερη προσοχή στο σχεδιασμό τους.
Οπως περιγράφουν οι ίδιοι οι αρχιτέκτονες, “Το συγκεκριμένο έργο αποτέλεσε, συνεπώς, μια ευκαιρία για τον επαναπροσδιορισμό αυτών των χώρων υποδομής, που επηρεάζουν σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο ξεκινούν αλλά και τελειώνουν την ημέρα τους οι εργαζόμενοι που τους χρησιμοποιούν. Από το ξεκίνημα της σχεδιαστικής διαδικασίας υπήρξε ταύτιση απόψεων με τον ιδιοκτήτη του έργου, ο οποίος ζήτησε να επικεντρωθούμε στο ισόγειο του κτιρίου και να σχεδιάσουμε έναν χώρο ιδιαίτερο, μοναδικό για τα δεδομένα του, που θα εκπλήσσει τους πελάτες του χώρου στάθμευσης. Αντικείμενο της μελέτης υπήρξε επομένως ο επανασχεδιασμός και η ανακαίνιση όλου του χώρου του ισογείου, η ρύθμιση της κυκλοφορίας και των θέσεων στάθμευσης, και κυρίως, η δημιουργία ενός χώρου υποδοχής των πελατών. Ήταν πολύ σημαντικό αυτός ο χώρος υποδοχής των 40 τετραγωνικών μέτρων – και ταυτόχρονα επιχειρησιακό κέντρο του κτιρίου – να είναι τοποθετημένος στρατηγικά σε τέτοιο σημείο που να έχει συνολική εποπτεία όλου του ισογείου των 1.200 .μ. αλλά και οπτική επαφή με τις δύο εισόδους. Αποφασίσαμε να τον χωροθετήσουμε στο σημείο που πριν υπήρχαν τα γραφεία και το λογιστήριο της επιχείρησης, δημιουργώντας μια ανοιχτή κάτοψη και αξιοποιώντας το τριγωνικό σχήμα του χώρου στο σημείο αυτό”.
Και συνεχίζουν: “Προκειμένου να ενισχύσουμε την ορατότητα της ζώνης αυτής και να την κάνουμε εμφανή ακόμα και από μακριά ως το σημείο υποδοχής και αλληλεπίδρασης με το προσωπικό του χώρου, χρησιμοποιήσαμε μια έντονη αντίθεση στα υλικά: λευκό για όλο το χώρο κυκλοφορίας και στάθμευσης του ισογείου, και φυσικό μαύρο μάρμαρο Δαμάστας με λεπτομέρειες ορείχαλκου για το χώρο της ρεσεψιόν. Η χρήση αυτής της ισχυρής και βαθιάς υλικότητας για τον μικρό χώρο της ρεσεψιόν αποτέλεσε κομβική επιλογή για το συνολικό όραμα του έργου, με την δημιουργία τελικά ενός εμφανούς πόλου έλξης εν είδη κοσμήματος στο κέντρο του τεράστιου αυτού χώρου στάθμευσης”.