Το να παρκάρει κανείς στο κέντρο της Αθήνας αποτελεί, ιδίως μετά τα χρόνια του κορωνοϊού, ένα μη εφικτό σενάριο.
Το καλό νέο είναι ότι το κέντρο της Αθήνας εδώ και μερικά χρόνια, μετά από μια προβληματική δεκαετία, βιώνει την ανάπτυξη επιχειρήσεων που με τη σειρά τους έχουν προσελκύσει εργαζόμενους από κάθε πλευρά της πόλης. Ωστόσο, το ίδιο το κέντρο δεν έχει πλέον την δυνατότητα να φιλοξενήσει τα αυτοκίνητα των εργαζομένων, των μόνιμων κατοίκων, αλλά και των καθημερινών επισκεπτών. Ετσι, καθημερινά, το παρκάρισμα στο κέντρο της Αθήνας είναι μια αγωνιώδης περιπέτεια, που απαιτεί χρόνο. Κατά συνέπεια, χιλιάδες συμπολίτες μας αναζητούν απεγνωσμένα λύσεις για μόνιμες θέσεις στάθμευσης, αλλά ούτε τα μεγάλα επαγγελματικά πάρκινγκ φαίνεται να παρέχουν διαθεσιμότητα. Το μεγαλύτερο μέρος των θέσεων το παρέχουν σε μικρής διάρκειας πάρκινγκ που είναι φυσικά θηριωδώς κερδοφόρο (αν σκεφτεί κανείς ότι η πρώτη ώρα μπορεί να κοστίζει από 9-12 ευρώ) και αναπόφευκτα οι μόνιμες θέσεις που παραχωρούν σε εργαζόμενους ή μόνιμους κατοίκους είναι ελάχιστες. Ευτυχώς για τους εργαζόμενους, υπάρχει και το μετρό που είναι μια κάποια λύση.
Ζώντας, δουλεύοντας, παρκάροντας στο κέντρο
Πλέον στην Αττική υπάρχουν 1.512.097 νοικοκυριά και 450.110 νοικοκυριά μόνο στο κέντρο της Αθήνας, το 60-70 % των οποίων διαθέτει από ένα έως δύο αυτοκίνητα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. Από τα παραπάνω τεκμαίρεται ότι η κατάσταση στάθμευσης θα είναι προβληματική.
Συγκεκριμένα από τα 450.110 νοικοκυριά της Αθήνας, μόλις τα 81.795 έχουν μια μόνιμη θέση πάρκινγκ. Αυτό αφήνει ένα μεγάλο μέρος των πολιτών και κατοίκων να αναγκάζονται να βρίσκουν εναλλακτικά μέρη στάθμευσης που δεν περιλαμβάνουν το πάρκινγκ του σπιτιού τους. Την ίδια δυσκολία ωστόσο, μοιράζονται και πολλοί εργαζόμενοι Αθηναίοι που δουλεύουν στο κέντρο και που καταναλώνουν πολύ χρόνο για την εύρεση μιας θέσης.
Η κατάσταση στάθμευσης στο κέντρο σήμερα έχει τεθεί υπό τον έλεγχο του Δήμου Αθηναίων. Συγκεκριμένα το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης (Σ.Ε.Σ) του Δήμου Αθηναίων, αποτελεί μια λύση για όσους κυκλοφορούν και ζουν εκεί. “Η στάθμευση σε κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, πλέον γίνεται εύκολη υπόθεση, αφού μπορείς να σταθμεύσεις το όχημά σου σε μία από τις θέσεις του Σ.Ε.Σ, καταβάλλοντας το αντίστοιχο τέλος το οποίο διαμορφώνεται ανάλογα με τη διάρκεια στάθμευσης”, αναφέρει η επίσημη ιστοσελίδα του δήμου. Το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, εξυπηρετεί ουσιαστικά τους μόνιμους κατοίκους, με θέσεις πάρκινγκ που διαθέτουν μπλε γραμμές στο οδόστρωμα, τους επισκέπτες της πόλης, με τη θέση πάρκινγκ να διαθέτει λευκές γραμμές στο οδόστρωμα και τα επαγγελματικά οχήματα με τις θέσεις πάρκινγκ να διαθέτουν κίτρινες γραμμές. Συγκεκριμένα ο δήμος δημιούργησε 3.463 θέσεις για επισκέπτες, 1.604 θέσεις για δίκυκλα, 5.177 θέσεις μόνιμων κατοίκων και 1.000 θέσεις για ΑΜΕΑ. Φυσικά, από τη στιγμή που η ανάπτυξη στο κέντρο έχει πάρει διαστάσεις, η στάθμευση στο κέντρο εξακολουθεί να μην αποτελεί μια “εύκολη υπόθεση”. Είναι χαρακτηριστικό ότι κάθε φορά που μια θέση αδειάζει σε έναν κεντρικό δρόμο, ο χρόνος που χρειάζεται για να καλυφθεί ξανά είναι μόλις λίγα δευτερόλεπτα. Κι αυτό διότι υπάρχουν διαρκώς πάρα πολλοί οδηγοί που βρίσκονται στο δρόμο αναζητώντας την θέση-έκπληξη.
Εν αναμονή μιας θέσης εξ ουρανού
Με μια γρήγορη έρευνα στα πάρκινγκ ιδιωτών που βρίσκονται στην περιοχή του κέντρου τριγύρω από την Ερμού και στο Κολωνάκι – τις πιο πολυσύχναστες δηλαδή, περιοχές της Αθήνας -, είναι εύκολο κανείς να διαπιστώσει ότι τόσο τα κόστη, όσο και η διαθεσιμότητα των θέσεων καθιστούν την στάθμευση περίπλοκη και δύσκολη.
Το πάρκινγκ στην οδό Υψηλάντου στο Κολωνάκι, προσφέρει στους πελάτες του μια χρέωση των 350 ευρώ μηνιαίως για στάθμευση ενός αμαξιού λίγων κυβικών, με την διαθεσιμότητα ωστόσο να είναι στο μηδέν, αφού σύμφωνα με τον υπεύθυνο του πάρκινγκ, αδειάζει 1 θέση κάθε δύο με τρία χρόνια. Παρομοίως, τιμολογούν τα μηνιαία πακέτα στάθμευσής τους και άλλα πάρκινγκ στην περιοχή του Κολωνακίου με το εύρος του κόστους να κυμαίνεται από 200 έως 225 ευρώ. Στα περισσότερα βέβαια, το να παρκάρει κανείς το όχημά του είναι αδύνατο, αφού οι θέσεις είναι ελάχιστες και οι λίστες αναμονής να περιλαμβάνουν 30 έως 60 αυτοκίνητα που περιμένουν. Αυτό χρονικά μπορεί να μεταφράζεται από 2 με 3 μήνες έως 1 με 2 χρόνια, με τους περισσότερους ιδιώτες να καταλήγουν στο “Καλύτερα να κοιτάξετε αλλού”.
Δρόμοι, όπως η Σόλωνος, η Καρνεάδου, η Βασιλέως Γεωργίου, η Ξενοφώντος, η Κριεζώτου, η Περικλέους, η Ομήρου και η Ριζάρη, συγκεντρώνουν σήμερα τους περισσότερους χώρους ιδιωτικών πάρκινγκ, καθώς αποτελούν ίσως τις οδούς που έχουν τις περισσότερες επαγγελματικές στέγες. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το πάρκινγκ στην οδό Καρνεάδου, με τον υπάλληλό του να μας ενημερώνει ότι το να βρούμε μια θέση εκεί είναι αδύνατο, αφού κυρίως οι δικηγόροι και γιατροί πελάτες του, χρησιμοποιούν τις θέσεις εδώ και πολλά πλέον χρόνια.
Στην οδό Ομήρου ο υπάλληλος του 24ωρου πάρκινγκ μας εξηγεί ότι όλες οι θέσεις έχουν επίσης κλειστεί και ότι αυτό είναι ένα φαινόμενο που έχει επικρατήσει γενικά μετά τα χρόνια του κορωνοϊού.
Με τις επιπτώσεις της πανδημίας, αλλά και το γεγονός ότι πολλοί συμπολίτες μας δεν έχουν τη διάθεση να χρησιμοποιήσουν τα χρονοβόρα μέσα μαζικής μεταφοράς, το κέντρο θα συνεχίσει να ασφυκτιά από αυτοκίνητα και τα μέρη μόνιμης στάθμευσης θα είναι απλώς ένας αστικός μύθος.
Φωτογραφίες: Getty Image / Ideal Image