Το ελληνικό αρχιτεκτονικό γραφείο ΑΜΚ είναι σήμερα από τα κορυφαία στο interior design πολυτελών πλωτών μέσων και με αυτήν την τελευταία ιδιότητα μίλησαν στο Fine Living.
Ποιο ήταν το πρώτο πλωτό project του γραφείου και ποιο αυτό που σας καθιέρωσε;
Τα πρώτα έργα του γραφείου στην θάλασσα ξεκίνησαν το 1975. Ήταν τέτοιες οι συγκυρίες εκείνη την εποχή που πολύ γρήγορα το γραφείο εισχώρησε στην παγκόσμια βιομηχανία των κρουαζιερόπλοιων, παίρνοντας μια θέση ανάμεσα στα 10 καλύτερα γραφεία στον κόσμο. Έχουμε ασχοληθεί με πάνω από 150 marine projects. Με όλες τις κατηγορίες και μεγέθη κρουαζιερόπλοιων και σιγά-σιγά περάσαμε στην πιο ιδιωτική κατηγορία των yachts.
Πώς εξελίχθηκε το γραφείο μέσα από αυτή την πορεία;
Ζυμωθήκαμε δουλεύοντας με μεγάλα ναυπηγεία του εξωτερικού, όπου οι απαιτήσεις ήταν τρομερές, έχουμε εργαστεί κάτω από πολύ πιεστικούς χρόνους με εξοντωτικά ωράρια. Υπήρξε φορά που γυρίζοντας από πολυήμερη επίβλεψη σε Ναυπηγείο στη Γαλλία (Chantiers de l’Atlantique), έπρεπε να δουλέψουμε Σαββατοκύριακο και να πετάξουμε τη Δευτέρα για παρουσίαση στο Miami.
Πέρα από την αισθητική εξέλιξη και την όλο και πιο πλούσια τεχνογνωσία, μάθαμε λοιπόν να είμαστε άψογοι επαγγελματίες, να δουλεύουμε με αυστηρά deadlines και με συγκεκριμένους προϋπολογισμούς.
Ποιες είναι οι ιδιαιτερότητες στο σχεδιασμό των εσωτερικών χώρων των γιοτ σε σχέση με τους αντίστοιχους χώρους μιας πολυτελούς κατοικίας, όσον αφορά το σχεδιασμό και τα υλικά;
Στα yachts μιλάμε για έναν compact σχεδιασμό. Καλείσαι να συνθέσεις ένα εντυπωσιακό αισθητικά αποτέλεσμα σε ένα συμπαγές πλέγμα χώρων και λειτουργιών -περιορισμένοι, αλληλένδετοι χώροι, κομμάτι ενός σφιχτού λειτουργικού ιστού-, επινοείς ξεχωριστές εμπειρίες για το χρήστη, την αίσθηση της άνεσης και της απόλαυσης, με έξυπνη εκμετάλλευση του χώρου δημιουργώντας συχνά χώρους και κατασκευές με πολλαπλές χρήσεις. Εδώ, κάθε εκατοστό είναι εκμεταλλεύσιμο. Σε αντίθεση με τις κενές περιοχές, τους ελεύθερους τοίχους και τα υπερμεγέθη έπιπλα που χαρακτηρίζουν την πολυτέλεια σε μια κατοικία. Τα υλικά και στις δύο περιπτώσεις είναι μια επιλογή με κόστος πάνω από το μέσο όρο. Οι λεπτομέρειες προσεγμένες στο έπακρο. Στο marine design όμως, οι περιορισμοί, η εργονομία κι οι ιδιαιτερότητες της κατασκευής, υπαγορεύουν έναν άλλο τρόπο διαχείρισης σχεδιασμού που θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις ως τέχνη.
Εξίσου σημαντική διαφορά ιδίως εάν συγκρίνουμε μια βίλα με ένα yacht είναι και το θέμα της ασφάλειας. Καταλαβαίνει κανείς ότι στη ξηρά πιο εύκολα μπορεί κάποιος να διαφύγει τον κίνδυνο πυρκαγιάς, παρά στη θάλασσα. Για αυτό, ο σχεδιασμός και τα υλικά υπάγονται σε πολύ αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας. Oι διαφορές ακούγονται σαν προβλήματα. Στην πραγματικότητα όμως είναι μια σπουδαία πρόκληση για μας, να μετατρέψουμε το πρόβλημα σε ευρηματική λύση και να κερδίσουμε το στοίχημα του εντυπωσιασμού που πάντα απαιτείται στο σχεδιασμό των yachts.
Ποιες είναι οι κυρίαρχες τάσεις στα interiors των γιοτ πολυτελείας παγκοσμίως;
Εντείνεται η επαφή με τη θάλασσα. Πέρα από το sundeck που συγκέντρωνε όλα τα χαρακτηριστικά απόλαυσης των φυσικών στοιχείων, αναπτύσσεται εξίσου και ίσως και πιο πλούσιο, το beach area. Η περιοχή που ήταν κυρίως storage area, τώρα ανοίγει προς τα έξω, επεκτείνεται, αποκτά καινούργιες λειτουργίες (γυμναστήριο, spa, bar). Έχοντας πιο άμεση επαφή με τη θάλασσα εστιάζει το ενδιαφέρον του σύγχρονου σχεδιασμού.
Υψηλή τεχνολογία: Τα yachts είναι πλέον εξοπλισμένα με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένων εξελιγμένων συστημάτων ελέγχου, ψυχαγωγίας και επικοινωνίας. Οι ενσωματωμένες οθόνες αφής, τα έξυπνα συστήματα διαχείρισης και η αυτοματοποίηση είναι πια must. Και ναι, η προστασία του περιβάλλοντος και η βιωσιμότητα έχουν αρχίσει να απασχολούν τη βιομηχανία κατασκευής των yachts (ναυπηγεία & ιδιοκτήτες). Ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης ευαισθητοποίησης και της ζήτησης για βιώσιμα προϊόντα, κατασκευαστές και designers έχουν ξεκινήσει να εντάσσουν νέα υλικά, νέα συστήματα, νέες ιδέες σχεδιασμού σ’ αυτήν τη βιομηχανία .
Γιατί ήταν ιδιαίτερο project το Χana; Ποιες ήταν οι δυσκολίες στην υλοποίηση της μελέτης;
Ήταν ιδιαίτερο γιατί διαχειριστήκαμε το σκάφος από το σημείο μηδέν. Ξηλώθηκε παντελώς, όλο το εσωτερικό αφήνοντας μόνο τη γάστρα. Σχεδιάσαμε καινούργιο GA (γενική διάταξη) δημιουργώντας νέους χώρους, νέες λειτουργίες. Ακολούθησε το concept. Ένα concept υψηλής αισθητικής, χωρίς όμως υπερβολές. Κάθε λεπτομέρεια πολύ προσεκτικά μελετημένη. Σε κάθε βήμα ήμασταν σε συνεχή διάλογο με την ιδιοκτήτρια, η οποία παρόλο που έμενε στο εξωτερικό, ερχόταν ανά τακτά διαστήματα επιβλέποντας τις εργασίες. Το ταξίδι αυτό διήρκησε 3 χρόνια, ευτυχώς, με άξιους συνεργάτες, γεμίζοντας μας με πολύτιμες εμπειρίες και γνώσεις. Η πρόκριση του ως υποψήφιο στα World Superyacht Awards ήταν για μας, η μεγαλύτερη ανταμοιβή.
Τι ετοιμάζετε σήμερα στον τομέα των γιοτ;
Δουλεύουμε κάποια ιδιωτικά project που όπως καταλαβαίνετε δεν μπορούμε να δημοσιεύσουμε ενώ παράλληλα προσπαθούμε να αφιερώνουμε χρόνο στον τομέα του R&D αναπτύσσοντας concept που εισαγάγουν νέες σχεδιαστικές προσεγγίσεις. Το να παίρνεις ένα κουφάρι με λαμαρίνες και να το μετατρέπεις σε ένα πολυτελές σκάφος, είναι μια δουλειά, άκρως συναρπαστική.