Leather daddy, μανιώδης συλλέκτης, εκκεντρικός αρχιτέκτονας. Αυτός είναι ο μοναδικός Peter Marino.
«Iσως είναι πιο εύκολο να συζητήσουμε για το τι δεν συλλέγω» ανέφερε ο Peter Marino στους Financial Times. Η φήμη του 74χρονου αρχιτέκτονα εκτείνεται πέρα από τις εμβληματικές βιτρίνες και προσόψεις που έχει σχεδιάσει για μπουτίκ κορυφαίων οίκων μόδας. Ανάμεσά τους ο εκπληκτικός επανασχεδιασμός του ιστορικού καταστήματος Dior στην Αvenue Montaigne στο Παρίσι και η μνημειώδης μπουτίκ της Chanel στο Μπέβερλι Χιλς, σχεδιασμένη γύρω από την τεράστια εγκατάσταση με τις πέρλες Golden Lasso του Γάλλου καλλιτέχνη Jean-Michel Othoniel.
Ο Μarino είναι «ένας άπληστος συλλέκτης των πάντων, από βάζα για μπισκότα μέχρι σύγχρονη τέχνη», όπως αναφέρουν οι FT. Είναι, επίσης, μια εκκεντρική περσόνα, ένας “leather daddy” που εμφανίζεται σε δεξιώσεις και γκαλά ντυμένος με δερμάτινα ρούχα, ραμμένα, όπως λέει, από τον top-secret ράφτη του. Το περιοδικό ΑD έχει αφιερώσει δεκάδες σελίδες στα πρότζεκτ του – κατοικίες στο Upper East Side στο Μανχάταν, διαμερίσματα στο Palais-Royal στο Παρίσι, βίλες στο Palm Beach. «Κανείς δεν συνδυάζει καλύτερα το στυλ υψηλής τάσης με τη διαχρονική κομψότητα από τον Νεοϋορκέζο αρχιτέκτονα και interior designer» αναφέρει το Architectural Digest.
Η αρχή μιας λαμπρής καριέρας
Oλα ξεκίνησαν το 1978, όταν ο Marino, αφού ολοκλήρωσε τις σπουδές του στο πανεπιστήμιο Cornell και εργάστηκε στο γραφείο του σπουδαίου αρχιτέκτονα I.M. Pei και την εταιρία του φημισμένου βιομηχανικού σχεδιαστή George Nelson, ίδρυσε την εταιρεία του και πήρε την πρώτη του δουλειά από τον Andy Warhol. «Στάθηκα τυχερός όταν ο Andy αγόρασε ένα αρχοντικό στην Aνατολική 66η oδό. Moυ είπε, “Πίτερ, θέλεις να το φτιάξεις;” Ή τώρα ή ποτέ, σκέφτηκα» διηγείται στο Forbes.
«Η δεκαετία του ’70 ήταν αρκετά δύσκολη. Υπήρχε μια τεράστια πετρελαϊκή κρίση στη Μέση Ανατολή, τα αρχιτεκτονικά γραφεία είχαν χρεωκοπήσει. Τους απέλυαν όλους. Aνοιξα την επιχείρησή μου με τον Warhol ως πρώτο πελάτη μου και είπα: “Αν δεν τα καταφέρω, θα φύγω από την αρχιτεκτονική”. Yστερα πήρα μια επαγγελματική άδεια και ίδρυσα το στούντιό μου – δηλαδή έβαλα απλώς μια σανίδα σχεδίασης πάνω στην τραπεζαρία κι άλλη μία πάνω στην μπανιέρα» θυμάται ο Marino.
H συνεργασία με τον Warhol του άνοιξε την πόρτα του καλλιτεχνικού κόσμου, o Μarino γνώρισε την οικογένεια Agnelli, τον Yves Saint Laurent και τον Pierre Bergé. Τη δεκαετία του 1980, σχεδίασε το πρώτο γυναικείο κατάστημα του θρυλικού Barneys στη λεωφόρο Madison και ξεκίνησε συνεργασίες με μεγάλα ονόματα της μόδας όπως οι Carla Fendi, Calvin Klein και Valentino.
Σήμερα, ο Peter Marino διευθύνει το αρχιτεκτονικό γραφείο του με έδρα τη Νέα Υόρκη, με προσωπικό 160 ατόμων. Το γραφείο αναλαμβάνει δουλειές για τον όμιλο LVMH και τους οίκους Chanel, Dior και Ηublot, εμβληματικά ξενοδοχεία όπως το The Raleigh στο Μαϊάμι και το Cheval Blanc στο Παρίσι και το Μπέβερλι Χιλς, πολυτελείς κατοικίες από τα Βραχώδη Ορη ως τον Λίβανο, οικιστικά πρότζεκτ όπως το περίφημο The Getty στη Νέα Υόρκη. Στον τομέα του interior design η εταιρία του κατέχει ηγετική θέση: πρόσφατα ολοκλήρωσε το νέο κατάστημα Tiffany & Co στην Πέμπτη Λεωφόρο, μια δεκαώροφη εξτραβαγκάντζα όλο καθρέφτες και λευκό μάρμαρο που αποκαλείται The Landmark.
Η υψηλή του πελατεία περιλαμβάνει οικογένειες της ελίτ διεθνώς. Οι αμοιβές του θεωρούνται μυθικές, καθώς η ζήτηση για το όνομά του είναι τέτοια που πολλές φορές αρνείται να αναλάβει έργα. Ανάμεσα σε εκείνους που τον έπεισαν να συνεργαστούν είναι και η οικογένεια του Γιάννη Κούστα δεδομένης της λατρείας που έχει για το στυλ του αρχιτέκτονα η σύζυγός του Δήμητρα. Η κατοικία τους στη Βουλιαγμένη θεωρείται ήδη μοναδική στην χώρα, όχι για τα 3.000 τετραγωνικά μέτρα, αλλά για τον σχεδιασμό της που θυμίζει εμβληματική έπαυλη του Μαϊάμι.
Με style icon του, τον Μarlon Brando στην ταινία “Ο Ατίθασος” του 1953, τα αξεσουάρ που σηματοδοτούν το στιλ του είναι ένα μαύρο δερμάτινο καπέλο αστυνομικού, ένα ζευγάρι ασημένιoι μπαλτάδες που φορά στον λαιμό του και μαύρα δερμάτινα γάντια με τα οποία κρύβει τα σημάδια από ένα ατύχημα με μοτοσικλέτα. «Τα μαχαίρια μού θυμίζουν τον παππού μου που ήταν χασάπης. Φοράω επίσης ένα ζευγάρι μπότες μοτοσικλετιστή Red Wing, ώστε να είμαι πάντα έτοιμος να καβαλήσω την IronHorse μηχανή μου και να φύγω». Αγαπημένο καταφύγιό του, το σπίτι του στο Southampton, στο Long Island. Με τη σύζυγό του σχεδιάστρια κοστουμιών Jane Trapnell και την κόρη τους, το αποκαλούν “Southeaven” για τα 12 στρέμματα θεραπευτικών κήπων του, όλο ροδώνες και οπωροφόρα δέντρα.
Aν ζούσε σε άλλη εποχή, στην Αρχαία Ρώμη όπως λέει, ο Peter Marino θα ήταν ένας προστάτης των τεχνών. Η αγάπη του για τις συλλογές είναι ανεξάντλητη – συλλέγει γαλλικά κεραμικά, μπαρόκ μπρούτζινα γλυπτά, σχέδια του Βενετσιάνου ζωγράφου του 18ου αιώνα Giovanni Batista Tiepolo, σπάνια γαλλικά βιβλία του 18ου αιώνα, έργα του Warhol καθώς και έργα τέχνης σπουδαίων καλλιτεχνών, όπως των Francesco Clemente, Georg Baselitz και Anselm Kiefer. Τέλος, διαθέτει μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές συλλογές φωτογραφιών του Robert Mapplethorpe.
Το 2021 ίδρυσε το Peter Marino Art Foundationn, έναν χώρο τέχνης 700 τ.μ., όπου παρουσιάζονται πάνω από 200 έργα από τη συλλογή του. «Εχω πολλές ασυνήθιστες επιθυμίες…» λέει ο starchitect των κορυφαίων μπουτίκ της Πέμπτης Λεωφόρου και της Γκίνζα, ο οποίος δεν σταματά να εκδίδει βιβλία για την τέχνη και την αρχιτεκτονική, να σχεδιάζει έπιπλα και αντικείμενα και να εμπνέεται ακούγοντας όπερα ή κάνοντας βόλτες στα μουσεία της Νέας Υόρκης.
Φωτογραφίες: www.petermarinoarchitect.com, Instagram: @petermarinoarchitect
Getty Images / Ideal Image