Η ιστορία πίσω από τα τρία γράμματα που κάνουν κάθε Mercedes ξεχωριστή.
Από την A-Class μέχρι το μοναδικό και ειδικό One, υπάρχει ένα μοντέλο της AMG, το οποίο δίνει ένταση στα αυτοκίνητα της Mercedes. Η ιστορία της AMG είναι μια ιστορία πάθους και επιμονής δύο μηχανικών που ξεκίνησαν ως outsiders και αργότερα κυριάρχησαν στον δρόμο και στην πίστα. Μέχρι σήμερα αυτό το ίδιο πάθος βρίσκεται στο DNA κάθε Mercedes-AMG.
Δύο άντρες, τρία γράμματα
Η ιστορία ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1960, μέσα από τη λαχτάρα για δημιουργία, δύο μηχανικών της Mercedes, του Hans Werner Aufrecht και του Erhard Melcher. Αρχισαν να εργάζονται σε ένα project για έναν αγωνιστικό κινητήρα που θα τοποθετούνταν στο sedan της Mercedes 300 SE, στο Τμήμα Ανάπτυξης της Daimler-Benz. Πριν οι Aufrecht και Melcher παρουσιάσουν τον νέο τους κινητήρα, η Daimler-Benz αποφάσισε να κλείσει το αγωνιστικό της τμήμα και να σταματήσει όλες τις δραστηριότητες του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Ωστόσο, εκείνοι δεν σταμάτησαν και συνέχισαν το project στον ελεύθερο χρόνο τους στο… σπίτι του Aufrecht στο Grossaspach.
Το 1965, κατάφεραν να βάλουν αυτό το μοτέρ στην 300 SE, συμμετείχαν στο Γερμανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού (στο γνωστό DTM) και κέρδισαν δέκα αγώνες, ξεπερνώντας το όριο της καθημερινής οδήγησης και να ανακαλύψουν τα πραγματικά όρια της απόδοσης του αυτοκινήτου. Δύο χρόνια μετά, το 1967, οι Aufrecht και Melcher άφησαν την Daimler-Benz για να ξεκινήσουν τη δική τους επιχείρηση δημιουργώντας την AMG. Χρησιμοποίησαν το πρώτο γράμμα των επωνύμων τους, A για το Aufrecht, M για το Melcher και το πρώτο γράμμα της γενέτειρας του Aufrecht, GroBaspach. Ως φιλοσοφία τους είχαν να χρησιμοποιήσουν όσα έμαθαν στην πίστα για να κάνουν τα αυτοκίνητα παραγωγής ταχύτερα.
Η αναγνώριση που έκανε την AMG από απλό συνεργείο σε εταιρία βελτιώσεων ήρθε όταν μετέτρεψαν την 300 SE Sedan σε αγωνιστικό αυτοκίνητο. Αντικατέστησαν τον κινητήρα της 300 SEL με έναν νέο 6.800 κ.εκ. Το μεγάλο sedan λόγω του μεγέθους του έγινε γνωστό ως… Red Pig. Εκανε το ντεμπούτο του στον 24ωρο αγώνα του Spa-Francorchamps στο Βέλγιο το 1971. Κέρδισε την πρώτη θέση στην κατηγορία του και τερμάτισε στη δεύτερη της γενικής κατάταξης. Αυτή η νίκη έβαλε τα θεμέλια της AMG και τη θέση της στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Τότε ήταν που όσοι παρακολουθούσαν αγώνες πήγαιναν στην AMG για μία βελτίωση που θα έδινε στην (ίσως αδιάφορη) Mercedes τους αυτό το κάτι, που θα την έκανε να ξεχωρίσει.
Κινητήρες με… υπογραφή
Η χρονιά του 1976 ήταν σημαντική για την AMG. Μετεγκαταστάθηκε από ένα γκαράζ στο Burgstall σε νέες μεγαλύτερες εγκαταστάσεις, το Affalterbach, όπου είναι η έδρα της μέχρι σήμερα. Μέσα σε αυτή την εγκατάσταση γεννήθηκε η φιλοσοφία «One Man, One Engine». Μέχρι σήμερα κάθε ένας από τους κινητήρες V8 της AMG έχει κατασκευαστεί στο χέρι. Κάθε μηχανικός που έχει την ειδικότητα στα μοτέρ χρησιμοποιεί τα δικά του εργαλεία και κατασκευάζει/συναρμολογεί/ρυθμίζει έναν κινητήρα κάθε φορά, από την αρχή μέχρι το τέλος. Μετά την κατασκευή κάθε κινητήρα, τοποθετείται μία πλακέτα στο κάλυμμα του μηχανικού συνόλου με την υπογραφή του κατασκευαστή του.
Η υπογραφή που ξεχωρίζει
Eνας από τους πιο γνωστούς μηχανικούς συναρμολόγησης της AMG είναι ο Michael Kubler, ο οποίος έχει κατασκευάσει πάνω από 4.000 κινητήρες, συμπεριλαμβανομένων των V12, που κινούν τα Pagani, των αγωνιστικών μοντέλων της κατηγορίας GT3, καθώς και των πρώτων κινητήρων V8 biturbo. Ρίξτε μια ματιά στο Instagram του για να δείτε και να μάθετε μυστικά και πολλές ιστορίες από την… κρύπτη του Affalterbach.
Τα μοντέλα που έφεραν την επιτυχία
Κάθε αυτοκίνητο που βγαίνει από τις εγκαταστάσεις του Affalterbach, είναι σχεδόν μοναδικό και πάντα έχει τα χαρακτηριστικά της εποχής του. Δείτε τα μοντέλα του 1970, που δεν είχαν οπτικές διαφορές από τα αυτοκίνητα παραγωγής και είχαν περισσότερο βελτιωμένα κομμάτια παρά συνολικές αλλαγές. Τα αυτοκίνητα της AMG του 1980 πάλι είχαν τα πάντα και… πολύ. Από αεροδυναμικά βοηθήματα μέχρι κατά παραγγελία δερμάτινες επενδύσεις και ηχοσυστήματα. Τα μοντέλα που πωλούνταν στις ΗΠΑ θύμιζαν τα penthouse των golden boys της εποχής. Βέβαια, για να πούμε την αλήθεια, τα μοντέλα της AMG των 80s αλλά και των άλλων δεκαετιών ήταν, και παραμένουν, περισσότερο διακριτικά με αυτά των άλλων βελτιωτών.
Το 1986 η AMG έκανε το μεγάλο μπαμ στις αγορές. Τοποθέτησε έναν κινητήρα V8 5600 κ.εκ. σε μια E-class για να δημιουργήσει την AMG 300 E 5.6. Ονομάστηκε «Hammer» και ήταν ένα πραγματικό… σφυρί σε επιδόσεις. Εκανε το 0-100 χλμ/ώρα σε πέντε δευτερόλεπτα και είχε τελική ταχύτητα 286,5 χλμ/ώρα, κάνοντάς το, εκείνη την εποχή, τ ταχύτερο γερμανικό αυτοκίνητο παραγωγής! Βλέποντας την επιτυχία αυτή η Daimler-Benz έκανε συμφωνία με τους Aufrecht και Melcher το 1990, ώστε τα αυτοκίνητα της AMG να μπορούν να πωλούνται και να συντηρούνται στις αντιπροσωπείες τής Mercedes Benz σε όλο τον κόσμο. Η αναγνώριση είχε έρθει.
Το 1993, το πρώτο αυτοκίνητο που αναπτύχθηκε από κοινού στη νέα συνεργασία Mercedes-AMG ήταν η C 36 AMG, με κινητήρα έξι κυλίνδρων. Ξεπέρασε κάθε προσδοκία και ξεπέρασε και τους στόχους των πωλήσεων. Βλέποντας αυτό, το 2005, η Mercedes-AMG έγινε τελικά 100% θυγατρική της Daimler AG και λειτουργεί από τότε ως η μάρκα υψηλών επιδόσεων για τη Mercedes-Benz. Η συνέχεια είναι το ίδιο επιτυχημένη, στους αγώνες αλλά και τα αυτοκίνητα παραγωγής. Ο κινητήρας AMG 6000 κ.εκ. biturbo V12 κέρδισε τον τίτλο για τον καλύτερο κινητήρα επιδόσεων το 2004, αλλά και για την SLS AMG, που κέρδισε το «iF Product Design Award» το 2010.
Mercedes AMG One
Ξεχωριστό κομμάτι για την AMG είναι σίγουρα το One, το οποίο έπειτα από σχεδόν πεντέμισι χρόνια εξέλιξης, παραδίδεται στους ιδιοκτήτες του (275 και ανάμεσά τους και ένας Ελληνας). Το πρώτο hypercar της Mercedes-AMG προκάλεσε μεγάλη εντύπωση όταν παρουσιάστηκε ως πρωτότυπο. Οχι μόνο με το σχήμα του αλλά και με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του. Βλέπετε ο κινητήρας του έχει πολλά κοινά στοιχεία με αυτόν που «φορούσε» το μονοθέσιο της Formula 1 το 2015. Θυμίζουμε ότι με το Mercedes F1 W06 Hybrid, όπως ονομαζόταν, οι Lewis Hamilton και Nico Rosberg κέρδισαν σε 16 από τα 19 Grand Prix εκείνης της χρονιάς. Το Mercedes-AMG One διαθέτει υβριδικό κινητήρα, ο οποίος αποτελείται από ένα μοτέρ V6 1,6 λίτρων και τρεις ηλεκτροκινητήρες. Ο θερμικός αποδίδει 574 ίππους, ενώ και οι τρεις ηλεκτροκινητήρας αποδίδουν από 163 ίππους ο κάθε ένας. Η μέγιστη συνδυαζόμενη ισχύς του συστήματος φτάνει τους 1.063 ίππους. Το Mercedes-AMG One κατασκευάζεται στις εγκαταστάσεις της εταιρείας που βρίσκονται στη Βρετανία. Είναι χειροποίητο και πάνω του εργάζονται 50 μηχανικοί. Οπως ανακοινώθηκε, η διαδικασία παραγωγής κάθε αυτοκινήτου χωρίζεται σε 16 επιμέρους στάδια.
Πόσα μοντέλα AMG υπάρχουν;
Πάνω από 40 μοντέλα είναι διαθέσιμα στην Ελληνική αγορά, από τη… μικρή A-Class ως τη μεγάλη / Limo S 63 e Performance, που όπως αντιλαμβάνεσαι είναι και υβριδική. Επίσης υπάρχουν τα κλασικά σπορ μοντέλα SL και τo τετράθυρο AMG GT, αν είσαι γρήγορος, μοντέρνος και ψαγμένος οικογενειάρχης, ως το G-Wagen που θα σε πάει παντού. Οι ιπποδυνάμεις ξεκινούν από τους 320 ίππους και φτάνουν τους… 802 για την S 63 e Performance. Οσο για τις τιμές, ξεκινούν από τα 61.250 ευρώ για τη Mercedes-AMG A 35 4MATIC των 320 ίππων και φτάνουμε στα 313.800 ευρώ για το κορυφαίο off road SUV Mercedes-AMG G 63 των 585 ίππων.
Οι πιο σπάνιες
Δύο είναι τα πιο δυσεύρετα μοντέλα στην ιστορία της AMG. Η Mercedes SL55 AMG Mille Miglia (κωδικός μοντέλου R129), του 1999. Μόνο 10 κατασκευάστηκαν (συνολικά 65 SL 55). Η πιο σπάνια από όλες ήταν η S73 T AMG του 1996. Πρόκειται για τη μοναδική S-Class Station Wagon με δωδεκακύλινδρο κινητήρα 7.300 κ.εκ., με 565 ίππους και τελική ταχύτητα 260 χλμ/ώρα. Και όλα αυτά το 1996. Φτιάχτηκαν 15 για τον Σουλτάνο του Μπρουνέι και ένα πρωτότυπο που κράτησαν στην AMG για να μεταφέρουν… ανταλλακτικά (γιατί μπορούν). Το αυτοκίνητο εκτός από τον μεγάλο κινητήρα, την πολύ μεγάλη ιπποδύναμη έχει και τη μεγαλύτερη οροφή. Βλέπετε η Mercedes-Benz δεν έφτιαξε ποτέ μία Station Wagon S-Class. Για να τη διαφοροποιήσουν πήραν το εμπρός μέρος από την 600 SEC coupe και έφτιαξαν το πίσω μέρος από την αρχή.
AMG Winter Experience
Αποκλειστικά μαθήματα οδήγησης σε χιόνι και πάγο στη Σουηδία και την Αυστρία για τους ιδιοκτήτες AMG, με μονοήμερες και πολυήμερες εκδηλώσεις, με στόλο οχημάτων AMG για αρχάριους και προχωρημένους οδηγούς. Από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2023, το AMG Experience θα προσφέρει στους συμμετέχοντες την ευκαιρία να βελτιώσουν τις οδηγικές τους δεξιότητες στο χιόνι και τον πάγο, υπό την καθοδήγηση έμπειρων εκπαιδευτών της μάρκας AMG από τον κόσμο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, με την αποκλειστική AMG Winter Experience. Εκτός από τα δοκιμασμένα και δημοφιλή event στη Σουηδία /Λαπωνία, προσφέρεται για πρώτη φορά και ως εναλλακτικός προορισμός το Saalfelden της Αυστρίας. Για πρώτη φορά μπορείτε να οδηγήσετε την ηλεκτρική Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+ αλλά και τη Mercedes-AMG SL 63 4MATIC+. Κατά τη διάρκεια των εκδηλώσεων καταρτισμένοι εκπαιδευτές καθοδηγούν τους συμμετέχοντες μεμονωμένα και δίνουν χρήσιμες συμβουλές για τη βελτίωση των οδηγικών δεξιοτήτων, με βάση την πολυετή εμπειρία τους στον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Νέα Mercedes-AMG G 63: Νέα εμφάνιση για την G-Class… υψηλών επιδόσεων
Με το νέο μοντέλο η Mercedes-AMG G-Class έχει υποστεί τη μεγαλύτερη αλλαγή στην ιστορία της, ενώ παραμένει πιστή στις αποδεδειγμένες αρετές της. Η G 63 είναι ίσως το καλύτερο εκτός δρόμου πολυτελές όχημα χάρη στο ισχυρό σύστημα κίνησης, τη νέα ανάρτηση AMG Ride Control και το νέο εσωτερικό με την ευρεία οθόνη cockpit. Η βάση για το χαρακτηριστικό AMG Driving Performance (εντός και εκτός δρόμου), φέρνει ο κινητήρας V8 biturbo 4,0 λίτρων 585 ίππων. Η κίνηση μεταδίδεται σε όλους τους τροχούς με τρία μπλοκέ διαφορικά και ένα εξαιρετικά γρήγορο αυτόματο κιβώτιο 9 σχέσεων, η ανεξάρτητη μπροστινή ανάρτηση και τα ημιενεργητικά αμορτισέρ εξασφαλίζουν άνεση παντού. Οπτικά δυνατά σημεία παραμένουν η «μάσκα», που είναι ειδική για την AMG, η εντυπωσιακή πλευρική εξάτμιση και οι τροχοί των 22 ιντσών.
Mercedes-AMG S-Class E Performance
Η S-Class από τη Mercedes-AMG: Τέλεια σύνθεση άνεσης και δυναμισμού με περιβαλλοντολογικές ανησυχίες είναι η υβριδική E Performance. Η υβριδική τεχνολογία επιδόσεων με μεταφορά τεχνολογίας από τη Formula 1 τώρα και στην S-Class, όπου υπάρχει η μεγαλύτερη ανάπτυξη και χρήση της μπαταρίας. Ο κινητήρας V8 4,0 λίτρων είναι τοποθετημένος εμπρός και ο ηλεκτροκινητήρας πίσω με συνολική απόδοση 802 ίππων, κάνοντας την S-Class την πιο ισχυρή όλων των εποχών.
Mercedes-AMG C 63 S E Performance: Αλλάζει το… παιχνίδι
Η τεχνολογία του υβριδικού συστήματος των αυτοκινήτων της F1 μεταφέρεται στα αυτοκίνητα παραγωγής και τη C 63 S E Performance. Κινητήρας 2,0 λίτρων και ένας ηλεκτροκινητήρας στον πίσω άξονα με συνολική απόδοση 680 ίππων, υπόσχονται την ανώτερη οδηγική εμπειρία. Το μοτέρ αυτό είναι ο ισχυρότερος τετρακύλινδρος κινητήρας στον κόσμο με απόδοση ανά λίτρο 238 ίππους, επιπλέον έχει πλήρως μεταβλητή AMG Performance 4MATIC+ τετρακίνηση και τετραδιεύθυνση, στρίβουν και οι πίσω τροχοί, για πρώτη φορά στη Mercedes-AMG C-Class. Την αγοράζεις με αμάξωμα Sedan ή Station.
Mercedes AMG SL 63 4MATIC+ «Motorsport Collectors Edition»
Για να σηματοδοτήσει το τέλος της σεζόν της Formula 1 του 2022, η Mercedes-AMG παρουσίασε ένα ειδικό μοντέλο της SL 63 4MATIC+, την: «Motorsport Collectors Edition» Το αυτοκίνητο θα παραχθεί σε περιορισμένη έκδοση και θα έχει πολλές οπτικές χρωματικές ομοιότητες με τα μονοθέσια της ομάδας.