Επειδή πλέον δεν προορίζονται μόνο για παιδιά, έχουν καθολική απήχηση και θεωρούνται ως μια μορφή τέχνης στους συλλέκτες κούκλας όλων των ηλικιών.
Η ιστορία πίσω από την εκκεντρική κούκλα Blythe ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ’70 όταν η σχεδιάστρια παιχνιδιών Allison Katzman που εργαζόταν για την αμερικανική εταιρεία παιχνιδιών Kenner, αποφάσισε να δημιουργήσει μια κούκλα διαφορετική με σκοπό να ανταγωνιστεί την Barbie. Βασισμένη στους πίνακες «μεγάλων ματιών» της ζωγράφου Margaret Keane της δεκαετίας του ’60, η Blythe θεωρήθηκε πολύ τρομακτική για τα παιδιά. Οταν πρωτοεμφανίστηκε το 1972, η Blythe δεν κατάφερε να κατατροπώσει την ξανθιά πριγκίπισσα Barbie και μόλις ένα χρόνο μετά το λανσάρισμά της σταμάτησε άδοξα η κυκλοφορία της. «Ηταν μια καλή κούκλα», είπε κάποτε η Katzman στους Chicago Sun-Times. «Ο κόσμος απλά δεν το γνώριζε». Το κάνει λοιπόν τώρα. Σήμερα, η εφεύρεσή της έχει γίνει ένα συλλεκτικό προϊόν σε όλο τον κόσμο με χιλιάδες θαυμαστές.
Σχεδόν 30 χρόνια από την κυκλοφορία της, το 2001, η Gina Garan, τηλεοπτική παραγωγός από τη Νέα Υόρκη, δέχτηκε από μια φίλη της ως δώρο μια παλιά κούκλα Blythe. Την ερωτεύτηκε αμέσως και άρχισε να ψάχνει τις πρωτότυπες Kenner στο eBay. Ξεκίνησε να τις φωτογραφίζει και να τις εκθέτει δημιουργώντας ένα φαινόμενο σε μια απαιτητική αγορά. Την ίδια στιγμή που η κα Garan εξέθετε τις φωτογραφίες της, μια εταιρεία παιχνιδιών στην Ιαπωνία, η Takara, άρχισε να παράγει και να κυκλοφορεί κάθε μήνα νέα σχέδια βασισμένα στο μοντέλο Kenner.
Σήμερα, συγκεντρώσεις με επίκεντρο την Blythe γίνονται σε όλο τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένης της Νέας Υόρκης, της Βαρκελώνης και του Βερολίνου, όπου μαζεύονται χιλιάδες θαυμαστές της εκκεντρικής κούκλας κάθε χρόνο. Στην Μεγάλη Βρετανία, υπάρχουν επίσης μικρότερα «Blythe Meets» που πραγματοποιούνται περιφερειακά και τακτικά.
Οι τιμές στις απλές κούκλες κυμαίνονται από περίπου $280 έως $350 η καθεμία. Σήμερα μια ακμάζουσα βιομηχανία με customizers Blythe έχει ξεπηδήσει. Μπορούν να σμιλεύσουν εκ νέου τα χαρακτηριστικά της, να βάψουν την επιδερμίδα της και να αλλάξουν το μακιγιάζ της για να διαμορφώσουν την Blythe σε κουκλίστικες εκδόσεις gamine, goth, pixie, ακόμα και σειρήνας. Μια Blythe μάλιστα πρωταγωνίστησε σε διαφημιστική καμπάνια της αλυσίδας Target με τον σχεδιαστή μόδας Alexander McQueen. Η δημιουργός της κούκλας, Alisson Katzman, έζησε αρκετά (πέθανε το 2020 σε ηλικία 95 ετών) ώστε να γευτεί την δικαίωση για το επίτευγμά της. Το 2006, την υποδέχτηκαν μανιασμένα πλήθη κατά τη διάρκεια μιας επίσκεψής της στην Ιαπωνία. «Ηταν απίστευτο», είπε στους Sun-Times . «Ολοι υποκλίθηκαν. Εβγαζαν φωτογραφίες μαζί μου και με έβαζαν να υπογράφω πράγματα». Στο Τόκιο, έκρινε έναν διαγωνισμό κούκλων Blythe και παρακολούθησε μια επίδειξη μόδας με μοντέλα που μεταμορφώθηκαν σε κούκλες Blythe ντυμένα με σχέδια του Oscar de la Renta και άλλων διάσημων couturiers.
Γιατί είναι τόσο ακριβές;
Η σύντομη απάντηση: λόγω της πρωτοτυπίας τους. Οι αυθεντικές Blythe δεν παράγονται πλέον και δεν άντεξαν για πολύ στα ράφια των παιχνιδιών, πράγμα που σημαίνει ότι αν κάνετε μια αναζήτηση για μία από αυτές τις κούκλες, μπορεί να βρείτε σε ιστότοπους με τιμές που κυμαίνονται έως και τα 10.000 δολάρια. Γιατί; Επειδή αυτές οι κούκλες δεν προορίζονται μόνο για παιδιά, έχουν μια απήχηση που είναι καθολική που αιχμαλωτίζει ένα μεγαλύτερο πλήθος. Θεωρούνται ως μια μορφή τέχνης και είναι ιδιαίτερα δημοφιλείς στους συλλέκτες κούκλας όλων των ηλικιών. Θα ήταν σπάνιο να βρει κάποιος δύο κούκλες που να ήταν ακριβώς ίδιες στα ρούχα και τα αξεσουάρ τους. Το πιο αναγνωρίσιμο χαρακτηριστικό της κούκλας είναι τα καλειδοσκοπικά μάτια της. Αλλάζουν χρώμα και κατεύθυνση με ένα τράβηγμα από ένα κορδόνι στο πίσω μέρος του κεφαλιού της. Είναι σαν τέσσερις κούκλες σε μία, με τα μάτια τους να αποκαλύπτουν μια διαφορετική έκφραση. Από το Ελσίνκι, την Ουκρανία, την Αγγλία και την Αυστραλία, η κοινότητα των θαυμαστών της Blythe μετράει χιλιάδες οπαδούς έτοιμους να πολεμήσουν για να αποκτήσουν την πιο «γνήσια» με οποιοδήποτε κόστος.
Τα μεγάλα μάτια της Blythe, είναι περιζήτητα στις ασιατικές αγορές. Αυτός είναι και ο λόγος που η εταιρεία Takara απέκτησε την άδεια παραγωγής περισσότερων μοντέλων “Neo Blythe” το 2014. Οι πιο πρόσφατες πρωτότυπες κούκλες υκλοφόρησαν από την Hasbro ως μέρος της σειράς Littlest Pet Shop. Πρόκειται για μια πιο μοντέρνα μικρότερη έκδοση που πωλείται με κατοικίδια και δεν έχουν τα μάτια που αλλάζουν. Το μοντέλο Neo Blythes μπορεί ακόμα να παραγγελθεί διαδικτυακά για περίπου $200-$400. Το κορίτσι με τα τεράστια μάτια που κάποτε κανείς δεν ήθελε, σήμερα αποκτά καθημερινά νέους θαυμαστές.