Δίχως αμφιβολία καμία σαμπάνια δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα σκήπτρα της Dom Perignon ως της απόλυτης glamour φυσαλίδας.
Ο Βενεδικτίνος μοναχός Pierre Perignon ανέλαβε τα ηνία του Αβαείου του Montviller το 1668, έχοντας επωμιστεί το βαρύ φορτίο του “management ” ενός ιδιαίτερα εύπορου μοναστηριού. Όμως εκτός από την οικονομική διαχείριση και την ανέγερση πολλών κτιρίων ο πατέρας Perignon κατάφερε να βρει χρόνο ώστε να αναγάγει την δημιουργία των αφρωδών σε τέχνη. Εσφαλμένα, πολλοί τον έχουν χρίσει «εφευρέτη» του αφρισμού, όμως η πραγματική συνεισφορά του μοναχού με τον ευαίσθητο ουρανίσκο στην σαμπάνια αφορά στην αμπελοκαλλιέργεια, στην μελέτη των σπουδαίων terroir της περιοχής και κυρίως στην τέχνη του assemblage, του συνδυασμού δηλαδή πολλών κρασιών βάσης προκειμένου να επιτευχθεί η αρωματική και γευστική πολυπλοκότητα μιας μεγάλης σαμπάνιας. Το αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν τα κρασιά του Αβαείου να γίνουν τα πλέον ακριβά της εποχής και τα πλέον αγαπητά των Βερσαλλιών και του Λουδοβίκου του 14ου.
Ρremium ετικέτα από την καλύτερη πρώτη ύλη
Όταν ο οίκος Moet & Chandon έδωσε το όνομά του στην πρώτη prestige cuvee της ιστορίας δεν απέτισε μόνον ένα φόρο τιμής σε αυτή την σπουδαία προσωπικότητα αλλά επιχείρησε και να βάλει με απόλυτο περφεξιονισμό στη φιάλη τα πιστεύω του. Η πρώτη Dom Perignon κυκλοφόρησε το 1936 από την εσοδεία του 1921 και δεν χρειάστηκαν περισσότερες από 300 φιάλες για να αποκτήσει ένα μοναδικό status το οποίο εξακολουθεί να παραμένει αναλλοίωτο έως και σήμερα.
Η συνταγή της Dom περιλάμβανε σταφύλια από μια και μόνη εσοδεία, σχεδόν ίσο ποσοστό Chardonnay και Pinot Meunier, επιλογή των καλύτερων σταφυλιών -επί το πλείστον- από Grand Cru αμπελώνες, εκτεταμένη παραμονή με τις οινολάσπες (η επίδραση των οποίων τονίζεται περαιτέρω από το ιδιαίτερο σχήμα της φιάλης) και κυκλοφορία μόνο την στιγμή που ο cellar master θεωρήσει κατάλληλη. Αυτή η συνταγή την έκανε αγαπημένη όλων των πλουσίων και διάσημων -ανάμεσά τους ο Winston Churchill και η Marilyn Monroe- αλλά και παρούσα σε κάθε μεγάλο γεγονός του πλανήτη, όπως στους γάμους του Κάρολου και της Νταϊάνας το 1981.
Αυτή η λιλιπούτεια cuvee γρήγορα εξελίχθηκε σε απόλυτο προϊόν χλιδής και glamour, οδηγώντας αρχικά σε ένα ξεχωριστό, αυτόνομο brand κατά την δεκαετία του ’90 αλλά και στην μετέπειτα εξαγορά της από τον ύψιστο luxury όμιλο LVMH. Εν τω μεταξύ την συλλογή ήρθαν να εμπλουτίσουν και άλλες εξίσου σπουδαίες ετικέτες: η Dom Perignon Rose δημιουργήθηκε το 1959 μετά από παραγγελία του Σάχη για τον εορτασμό των 2500 ετών ιστορίας της Περσίας, ενώ οι πιο πρόσφατες προσθήκες είναι οι ιδιαίτερα σπάνιες Plenitude P2 και P3 η πρώτη εκ των οποίων κυκλοφορεί 15-18 χρόνια μετά τον τρύγο και η δεύτερη τουλάχιστον 25.
Η επιτυχία του brand Dom Perignon δεν θα μπορούσε να μην έχει αντίκτυπο και στις παραγόμενες ποσότητες. Ωστόσο παρόλο που οι όγκοι του οίκου τρομάζουν αφού ίσως και να ξεπερνούν τις 8.000.000 φιάλες(!) τα κρασιά του συνεχίζουν να εκπλήσσουν με την υψηλότατη ποιότητά τους. Μια τέτοια διαχρονική σταθερότητα βέβαια δεν έρχεται τυχαία αλλά είναι αποτέλεσμα μιας μοναδικής παράδοσης που περνά από τον έναν Chef de Cave στον άλλο με απόλυτο σεβασμό στο όνομα Dom Perignon. Ενδεικτικά, ο Richard Chaperon που κρατά από το 2019 τα οινοποιητικά ηνία εργάστηκε από το 1999 στην Moet, ενώ δούλεψε για 14 ολόκληρα χρόνια πλάι στον προκάτοχό του Richard Geoffroy.
Μεγάλες συνεργασίες
Η Dom Perignon δεν μένει αδιάφορη απέναντι σε οποιοδήποτε target group είναι διατεθειμένο (αλλά και ικανό) να φέρει τις σαμπάνιες της στα ποτήρια της. Οι συνεργασίες με κορυφαίους τριάστερους σεφ του κόσμου -όπως ο Alain Ducasse, o Albert Adria, o Quique Dacosta και η Clare Smyth- εγγυάται ότι οι δημιουργίες της θα βρεθούν στα πιο ξακουστά grand table. Από την άλλη συλλεκτικές εκδόσεις της φέρουν τις υπογραφές καλλιτεχνών όπως της Lady Gaga, του Lenny Cravitz και του David Lynch, διατηρώντας τις μετοχές τις στον αφρό της πολυτελούς διασκέδασης ψηλά.
Και αν οι περισσότεροι διάσημοι ή εκατομμυριούχοι δεν νοιάζονται καν για την ηλικία των Dom που σωρηδόν ανοίγουν σε night και private clubs, οι ορκισμένοι οινόφιλοι απολαμβάνουν τις τρομακτικές ικανότητες παλαίωσης που κάθε προϊόν με την χαρακτηριστική ετικέτα διαθέτει. Έτσι σχεδόν κάθε εσοδεία της συλλογής μετατρέπεται από ένα εξαιρετικό κρασί σε οινικό αριστούργημα μετά από 20, 30 ή ακόμα και 40 χρόνια στο μπουκάλι.
Καμία εντύπωση συνεπώς δεν προκαλούν οι τιμές τις οποίες πιάνουν οι Dom Perignon. Ναι, κάποιος μπορεί να φέρει τη λάμψη τους στο ποτήρι ακόμα και με λίγα περισσότερα από 200€, όμως τα πράγματα μπορεί να εκτιναχθούν σε δημοπρασίες ή σε ξακουστά club. Η ροζέ Plenitude P3 φθάνει πλέον τα 5.400 δολάρια και η λευκή τα 5.100 δολάρια, ενώ μια Rose 1959 ή μια λευκή του 1921 ξεπερνούν τα 25.000. Όσο για τα μεγάλα format μπορείτε να επιλέξετε μεταξύ μιας 4,5λιτρης Rose David Lynch 1998 έναντι 11.000 δολαρίων, μιας 6λιτρης Gold Rose 1996 έναντι 49.000 δολαρίων ή μιας ανάλογου μεγέθους και τιμής Luminous Phantom σερβιρισμένη στο Momento Club της Marbella!
Ό,τι και να διαλέξετε πάντως μια Dom Perignon δεν είναι ένα κρασί αλλά ένα μυθικό luxury item.
Εξωτερική Φωτογραφία: @domperignonofficial/Instagram