Οι εταιρείες αυτοκινήτων έχουν πολλά ενδιαφέροντα πράγματα να παρουσιάσουν και πέρα από τους τέσσερις τροχούς.
Πολλά από τα προϊόντα που ακολουθούν κατασκευάζονται για διαφορετικούς λόγους. Δεν είναι μόνο το κέρδος από την εμπορική τους αξιοποίηση που οδηγεί στην δημιουργία τους. Σε κάποιες περιπτώσεις είναι για λόγους πρεστίζ και σε κάποιες άλλες, για να αναδειχθεί η διάσταση της εταιρικής ευθύνης. Ενώ άλλοτε αφορούν αντικείμενα που τονίζουν το brand name και το φέρνουν σε κοινά που δύσκολα θα μπορούσε να αποκτήσει ένα πανάκριβο αυτοκίνητό της. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για αντικείμενα που όλα ρίχνουν ένα διαφορετικό φως στην στενή έννοια της αυτοκινητοβιομηχανίας, φτιαγμένα όλα όμως με το ίδιο πάθος και την αγάπη στην λεπτομέρεια.
PAGANI: Ο απίστευτος προσομοιωτής οδήγησης
Η ιταλική μάρκα του μοναδικού Horacio Pagani κατασκευάζει μερικά από τα πιο ακραία hypercars με τιμές πολλών εκατομμυρίων ευρώ. Για όσους δεν μπορούν να αποκτήσουν τα αυτοκίνητά της, μπορούν να τα «οδηγήσουν» στο σαλόνι του σπιτιού τους. Κατασκευασμένος με την ακρίβεια ενός supercar της Pagani, ο προσομοιωτής διαθέτει ένα σμιλευμένο πλαίσιο από ανθρακονήματα πράσινου χρώματος, που θυμίζει τη θέση καθίσματος του πραγματικού Huayra R. Κατασκευασμένος από την Racing Unleashed σε συνεργασία με την Pagani, ακόμη και τα εξαρτήματα από ανθρακονήματα παράγονται στα εργαστήρια της Pagani. Τα μεταλλικά μέρη, όπως οι βάσεις των οθονών και των ηχείων, είναι φρεζαρισμένα από μεμονωμένα κομμάτια αλουμινίου, προσθέτοντας στην πολυτελή κατασκευή του. Κάτω από την εντυπωσιακή εξωτερική του εμφάνιση κρύβεται μια πλατφόρμα κίνησης με τρεις βαθμούς ελευθερίας και ένα περιβάλλον που θυμίζει πραγματικό μοντέλο της Pagani.
Ο προσομοιωτής υποστηρίζει εικονική πραγματικότητα ή μία μόνο κυρτή οθόνη Samsung G9 υπερ-ευρείας οθόνης. Οι κατασκευαστές φρόντισαν η εμπειρία να είναι όσο το δυνατόν πιο αληθινή, έχοντας ηχογραφήσει τον απίστευτο κινητήρα V12 στην πίστα. Η τιμή του είναι ένα καλά κρυμμένο μυστικό (κάποιοι μιλούν για πάνω από 150.000 ευρώ) αν και αυτό μάλλον δεν αφορά και τόσο τους πελάτες που έχουν αγοράσει την Huayra R των 2 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ.
PEUGEOT: Ποδήλατα και… μύλοι άλεσης πιπεριού
Η γαλλική εταιρεία έχει ιστορία που ξεπερνά τους δύο αιώνες, πολύ πριν καν εμφανιστεί το αυτοκίνητο. Η ιστορία ανάγεται στο 1810, όταν οι αδελφοί Peugeot μετέτρεψαν τον οικογενειακό αλευρόμυλο σε χαλυβουργείο. Από εκεί, διαφοροποιήθηκαν στην κατασκευή εργαλείων, μηχανισμών ρολογιών και ρολογιών, καθώς και κρινολινών, στηριγμάτων κορσέδων, ραπτομηχανών και σίδερων. Το 1840, παρουσίασαν τον πρώτο τους μύλο για καφέ, ο οποίος παρέμεινε στην παραγωγή μέχρι το 1975, εξελισσόμενος στην πορεία σε ηλεκτρικές εκδόσεις. Ακολούθησε ο μύλος πιπεριού, ο οποίος κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το καινοτόμο σύστημα άλεσης, όλα με το έμβλημα του λιονταριού. O κλασικός ξύλινος μύλος πιπεριού της Peugeot αποτελεί κόσμημα για κάθε κουζίνα, με εξαρτήματα τα οποία θεωρούνται κορυφαία για την κατασκευαστική τους τελειότητα. Ο συγκεκριμένος μύλος, χάρη στα ειδικά δόντια σε σχήμα έλικα, κόβει τους κόκκους του πιπεριού και του αλατιού με έναν πολύ συγκεκριμένο ντελικάτο τρόπο, ενώ παρέχει την δυνατότητα να επιλέξει ο χρήστης το μέγεθος άλεσης. Τα εγχειρήματα της εταιρείας στον τομέα της κουζίνας επεκτάθηκαν και συμπεριέλαβαν πλυντήρια ρούχων, ραδιόφωνα και, κατά τη δεκαετία του 1960, τον πρωτοποριακό επεξεργαστή τροφίμων Peugimix.
Τεράστιας σημασίας για την ιστορία της γαλλικής εταιρίας έχουν και τα φημισμένα ποδήλατα με το όνομά της, τα οποία ξεκίνησαν να παράγονται το 1882. Παρά τις αμέτρητες εκδόσεις μύλων πιπεριού που πλημμυρίζουν την αγορά σήμερα, με φώτα, μπαταρίες και εκκεντρικά φινιρίσματα, οι περισσότεροι σεφ αλλά και οι φανατικοί της κουζίνας προτιμούν ακόμα την άψογη απόδοση του αρχικού μύλου πιπεριού της Peugeot που δεν έχει όμοιό του στην αγορά.
PORSCHE: Η «θρησκεία» του design
Αν υπάρχει μία εταιρεία που δραστηριοποιείται έντονα στην σχεδίαση και παραγωγή δεκάδων προϊόντων και εκτός των αυτοκινήτων που κατασκευάζει, αυτή δεν είναι άλλη από την Porsche. To ειδικό τμήμα για το lifestyle με το όνομα Porsche Design ιδρύθηκε από τον δημιουργό της 911, τον Ferdinand Alexander Porsche το 1972 και από τότε έχει δημιουργήσει μερικά από τα πιο εμβληματικά σχέδια στην ιστορία του σύγχρονου design. H ίδια η Porsche έδωσε την αρχική ώθηση, αναζητώντας ένα ταιριαστό δώρο για τους μακροχρόνιους υπαλλήλους της. Παρήγγειλαν ένα ρολόι, εγγυώμενοι έναν όγκο αγορών 20 ετησίως. Ο Ferdinand Alexander και η μικρή του ομάδα επικεντρώθηκαν σε αντικείμενα που προκαλούσαν το ενδιαφέρον τους: εκτός από τα ρολόγια, η εταιρεία επιχείρησε να ασχοληθεί με γυαλιά, πίπες και όργανα γραφής. Κάθε δημιουργία ξεχώριζε για την εξαιρετική της ποιότητα.
Σήμερα δραστηριοποιείται σε ένα πλήθος από διαφορετικούς τομείς της καθημερινής ζωής, μεταξύ των οποίων τα γυαλιά ηλίου, η μόδα, τα ρούχα για σπορ, τα αξεσουάρ ταξιδιού, τα ηλεκτρονικά και τα κινητά τηλέφωνα ακόμα και τα αρώματα. Μία από τις τελευταίες δημιουργίες του Porsche Design είναι μία καρέκλα. Πρόκειται για μία συνεργασία της Porsche με την εταιρεία Vitra, της οποίας τρεις κλασικές της καρέκλες επενδύονται με το ορίτζιναλ καρό ύφασμα Pepita. Κατασκευασμένες στη Γερμανία, σε περιορισμένο αριθμό αυτές οι καρέκλες ξεπερνούν τα απλά έπιπλα- αποτελούν απόδειξη διαχρονικού σχεδιασμού. Η πιο ακριβή από αυτές, η Petit Repos Pepita κοστίζει η κάθε μία κοντά στις 5.000 ευρώ, ενώ θα φτιαχτούν μόλις 99 κομμάτια.
ROLLS ROYCE: Το πανάκριβο «καλάθι» για πικ-νικ
Η αφοσίωση της Rolls-Royce στην πολυτέλεια είναι αδιαμφισβήτητη και αντικατοπτρίζεται όχι μόνο στα εξαιρετικά αυτοκίνητά της, αλλά και στη δέσμευσή της να παρέχει απαράμιλλη εξυπηρέτηση στους πελάτες της. Ένα τέτοιο αξεσουάρ είναι το Rolls-Royce Picnic Hamper, μια απόδειξη της υψηλής δεξιοτεχνίας και του εξαιρετικού σχεδιασμού. Κατασκευασμένο από ξύλο τικ, δέρμα σέλας και αλουμίνιο, αυτό το καλάθι αποπνέει κομψότητα. Τα ποτήρια και η καράφα από μολυβδούχο κρύσταλλο, που κοσμούνται με χαραγμένα στο χέρι λογότυπα της Rolls-Royce, αποτελούν παράδειγμα της σχολαστικής προσοχής στη λεπτομέρεια που είναι συνώνυμο της μάρκας. Κάθε πτυχή του καλαθιού είναι κατασκευασμένη με την ίδια ακρίβεια και φροντίδα όπως και τα διάσημα αυτοκίνητά τους. Ενώ η Rolls-Royce δεν αναφέρει δημοσίως την τιμή αυτού του αξεσουάρ αναφορές το διαδίκτυο κάνουν λόγο ότι φθάνει στα 46.000 δολάρια. Αυτό το υπέρογκο κόστος μπορεί να φαίνεται υπερβολικό σε κάποιους, αλλά για όσους μπορούν να το αντέξουν οικονομικά, η εμπειρία και η δεξιοτεχνία δικαιολογούν την τιμή. Άλλωστε όπως λένε στην Rolls-Royce όποιος ρωτά για την τιμή, μάλλον δεν έχει χρήματα για να το αποκτήσει.
SUBARU: Πιστή στα αεροπλάνα
Η γνωστή για τα εξαιρετικά τετρακίνητα μοντέλα της Subaru ξεκίνησε ως εταιρία που κατασκεύαζε αεροπλάνα στις αρχές του προηγούμενου αιώνα. Η Subaru ιδρύθηκε αρχικά ως Nihon Hikoki το 1918, υπέστη αρκετές μεταμορφώσεις και μετατράπηκε σε Nakajima Aircraft Company το 1919. Πρωτοπορώντας στον τομέα κατασκευής αεροσκαφών στην Ιαπωνία, η Nakajima διέθετε έως και πέντε εγκαταστάσεις παραγωγής σε ολόκληρη τη χώρα. Ωστόσο, τα επακόλουθα του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου οδήγησαν στο κλείσιμο αυτών των δραστηριοτήτων. Μετά από μια σειρά διασπάσεων και επανενώσεων, η εταιρεία αναδύθηκε ως Fuji Heavy Industries (FHI), ασχολούμενη πλέον με σκούτερ και αυτοκίνητα, σηματοδοτώντας τη γένεση της Subaru. Η Fuji αναζωπύρωσε τις αεροπορικές της φιλοδοξίες στα μέσα της δεκαετίας του 1950, παράγοντας στρατιωτικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα για τις Ιαπωνικές Δυνάμεις Αυτοάμυνας. Μέχρι τη δεκαετία του 1980, η FHI είχε γίνει βασικός παίκτης στους τομείς στρατιωτικού, αεροδιαστημικού και σιδηροδρομικού εξοπλισμού της Ιαπωνίας, αν και το εντυπωσιακό 80% των εσόδων της προερχόταν από τις πωλήσεις αυτοκινήτων. Ενώ η κατασκευή αεροδιαστημικών προϊόντων συνεχίζεται και σήμερα, αποτελεί ένα μικρό τμήμα των συνολικών δραστηριοτήτων της Subaru. Κατασκευάζει μεμονωμένα αεροσκάφη για δημόσια αγορά και εκτελεί στρατιωτικές συμβάσεις, κυρίως κατασκευάζοντας ελικόπτερα για την ιαπωνική κυβέρνηση.
TESLA: Σφυρίχτρες, ρομπότ και… τεκίλα
Η εταιρεία που δημιούργησε ο πολυπράγμων και πάντα απρόβλεπτος Elon Musk δεν θα μπορούσε να λείπει από το αφιέρωμα στα παράξενα αντικείμενα των αυτοκινητοβιομηχανιών. Κατά καιρούς έχει φέρει στην αγορά ότι κατεβάσει ο νους σας, με πρώτο και καλύτερο ένα πολύ ιδιαίτερο μπουκάλι το οποίο ήταν γεμάτο με μία τεκίλα, αποκλειστικά φτιαγμένη για την Tesla. Το χειροποίητο μπουκάλι με σχήμα κεραυνού ήταν αυτό που συγκέντρωνε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, αν και το ποτό ήταν και αυτό ιδιαίτερα προσεγμένο στην παραγωγή του, από φυτά αγαύης βιολογικής καλλιέργειας, και με διαδικασία παλαίωσης 15 μηνών σε γαλλικά δρύινα βαρέλια. Η τιμή είχε καθοριστεί στα 250 δολάρια, ενώ εξαντλήθηκε σχετικά σύντομα. Σήμερα, όπου έχει απομείνει κάποιο στοκ, η τιμή ενός από αυτά τα μπουκάλια μπορεί να φθάσει και τα 2.000 ευρώ.
Το ρομπότ Optimus είναι μία ακόμα από τις προχωρημένες ιδέες του Musk και ήδη βρίσκεται στην δεύτερη γενιά του, η οποία έχει πολύ περισσότερους αισθητήρες κα πιο φυσικές κινήσεις που μοιάζουν αρκετά με τις ανθρώπινες. Το κόστος του αν ποτέ έρθει στην αγορά υπολογίζεται στις 20.000 δολάρια. Μεταξύ των άλλων αντικειμένων που έβγαλε η official ιστοσελίδα της Tesla ήταν και μία μεταλλική σφυρίχτρα στο σχήμα του Cybertruck η οποία είναι κατασκευασμένη από ανοξείδωτο χάλυβα κατάλληλο για ιατρική χρήση και κοστίζει 60 ευρώ. Τελευταία η ιστοσελίδα της εταιρείας έχει κατακλυστεί από αντικείμενα που σχετίζονται με το Cybertruck, όπως για παράδειγμα ένα σούπερ ντιζαϊνάτο σφυρί, με κόστος που αγγίζει τα 750 δολάρια! Αν κάτι πάντως δεν λείπει από το Musk είναι το χιούμορ και η διάθεσή του για παιχνίδι κόντρα σε όλους τους κανόνες, οπότε η συνέχεια των προϊόντων της Tesla αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον.
TOYOTA: Από σκάφη έως… ραπτομηχανές
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου αποτελεί έναν γίγαντα με δραστηριότητα σε όλα τα μέρη του πλανήτη και με ενδιαφέροντα που ξεπερνούν τον κόσμο των τεσσάρων τροχών. Οι φανατικοί της φίλοι γνωρίζουν ότι από το 1997 δημιούργησε το δικό της τμήμα ναυπήγησης μικρών σκαφών, τα οποία κινούνται από diesel κινητήρες των αυτοκινήτων της και χαρακτηρίζονται για την υψηλή ποιότητά τους και την κορυφαία προσοχή στην λεπτομέρεια.
Η Toyota έχει κατά καιρούς εμπλακεί στην κατασκευή εξελιγμένων ρομπότ, την παραγωγή κατοικιών (κάτι που κάνει από το 1975, έχοντας μάλιστα δημιουργήσει και ειδικό τμήμα το Toyota Housing Group κατασκευάζοντας πάνω από 15.000 σπίτια ετησίως), διάφορα μηχανήματα για αποθήκες, ενώ ήταν και πίσω από την δημιουργία του QR Code το 1994 που σήμερα έχει επικρατήσει ως πρότυπο σε όλο τον κόσμο. Όμως το «αγαπημένο» παιδί της Toyota είναι οι ραπτομηχανές της. Η πρώτη ραπτομηχανή κατασκευάστηκε υπό την καθοδήγηση του ιδρυτή της εταιρείας, του Kiichiro Toyoda, το 1946, όταν η Ιαπωνία προσπαθούσε να επουλώσει της βαθιές πληγές που άφησε πίσω της η καταστροφή του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Εκεί στην πρώτη ραπτομηχανή της Toyota, μπήκαν και οι βάσεις που χαρακτήρισαν τα αυτοκίνητά της όλες τις δεκαετίες που ακολούθησαν, καθώς ο Toyoda ήθελε να είναι λειτουργική και όμορφη, μα πάνω από όλα να μην παρουσιάζει ζημιές. Σήμερα, οι οικιακές ραπτομηχανές της με το σήμα της TOYOTA σχεδιάζονται στην Ιαπωνία, παράγονται στην Κίνα και στη συνέχεια πωλούνται σε όλο τον κόσμο. Αυτές οι ραπτομηχανές έχουν εξαιρετική φήμη στις ευρωπαϊκές αγορές, όπου η ραπτική είναι ιδιαίτερα δημοφιλής, και διαθέτουν υψηλό μερίδιο στα καταστήματα μαζικής λιανικής πώλησης έχοντας πουλήσει περισσότερες από 10 εκατομμύρια μονάδες.
VOLKSWAGEN: Τα πιο διάσημα λουκάνικα του κόσμου
Το Volkswagen Currywurst παρασκευάζεται στο κεντρικό εργοστάσιο του Βόλφσμπουργκ και σερβίρεται σε καντίνες και εστιατόρια της εταιρίας από το 1973. Τα λουκάνικα αυτά δεν διατίθενται μόνο στις εγκαταστάσεις της Volkswagen, αλλά και σε σούπερ μάρκετ, γήπεδα ποδοσφαίρου και διανέμονται σε πελάτες της Volkswagen. Μάλιστα πωλούνται ως «Γνήσιο Εξάρτημα Volkswagen», σε κάθε λουκάνικο αποδίδεται ένας αριθμός ανταλλακτικού (199 398 500 A), και συνοδεύεται από μία σάλτσα κέτσαπ η οποία έχει και αυτή αριθμό εξαρτήματος (τι Γερμανοί θα ήταν άλλωστε…). Την παραγωγή του έχει αναλάβει μία ειδική ομάδα από εργαζόμενους οι οποίοι χρησιμοποιούν προσεκτικά επιλεγμένο χοιρινό κρέας το οποίο εμπλουτίζεται με ένα ειδικό μείγμα μπαχαρικών που κρατείται μυστικό εδώ και μισό αιώνα. Στη συνέχεια καπνίζεται επί μιάμιση ώρα σε ξύλο οξιάς, και αφού συσκευαστεί διοχετεύεται στα εστιατόρια της εταιρείας αλλά και σε όλη την αγορά.
Η ημερήσια παραγωγή του ξεπέρασε κάποια στιγμή τα 20.000 λουκάνικα και παραμένει το πιο δημοφιλές προϊόν της VW, με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 8 εκατομμύρια μονάδες. Όσο για το μέλλον του, η απόφαση της VW να το καταργήσει καθώς θέλει να μετατρέψει όλα τα μενού της σε χορτοφαγικά, προκάλεσε έντονες αντιδράσεις σε όλη την Γερμανία, με αποτέλεσμα το κλασικό currywurst να επιστρέψει πανηγυρικά στα εστιατόρια και τις καντίνες της εταιρείας, παραμένοντας το προϊόν αντέχει στον χρόνο πιο πολύ και από τα αυτοκίνητά της.
Εξωτερική Φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image