Η Gen Z (ηλικίες από 18-26) είναι η γενιά που αφήνει τα λιγότερα, έως καθόλου, tips. Πώς αναλύεται αυτό το εύρημα και πόσο μπορεί να αλλάξει το αγοραστικό περιβάλλον στο μέλλον.
Το φιλοδώρημα είναι για τους εργαζόμενους της εστίασης μια ζωτικής σημασίας και απαραβίαστη συνθήκη για τη δουλειά τους. Θα μπορούσαμε να το χαρακτηρίσουμε ως την κινητήριο δύναμη του προσωπικού ενός μαγαζιού, που στο τέλος της ημέρας συγκεντρώνεται γύρω από τον πάγκο του μαγαζιού, όταν τα φώτα κλείνουν και μετράει τα κέρματα, για να τα προσθέσει αργότερα στο μεροκάματο της ημέρας. “Το φιλοδώρημα είναι ιερό”, αναφέρει ο Aγγελος που δουλεύει στον τομέα του service σε μαγαζί στο Μεταξουργείο. Είτε βοηθάει στην πληρωμή ενός λογαριασμού, είτε εξαργυρώνει δύο ποτά στο αγαπημένο τους cocktail bar, τα tips αποτελούν για τους σερβιτόρους τη μεγαλύτερη οικονομική βοήθεια που μπορούν να λάβουν από τον χώρο εργασίας τους – έναν χώρο γνωστό για τις χαμηλές αποδοχές και τις δύσκολες εργασιακές συνθήκες. Τι γίνεται όμως όταν η ανάγκη του φιλοδωρήματος δεν γίνεται αντιληπτή από όλους τους πελάτες;
Αυτό έρχεται να επιβεβαιώσει και να καταδείξει η έρευνα της Bankrate, που δημοσίευσε το Business Insider και που διαπίστωσε ότι οι Gen Zers, δηλαδή τα άτομα 18-26 ετών, είναι η γενιά που έχει τις λιγότερες πιθανότητες να δίνει φιλοδωρήματα. Περισσότεροι από τους μισούς Baby Boomers – δηλαδή άτομα ηλικίας 45-65 που συμμετείχαν στην έρευνα, δίνουν φιλοδώρημα περίπου 20%, αλλά μόνο το ένα τέταρτο των Gen Zers το κάνουν. Μόνο το 35% των ερωτηθέντων της γενιάς Ζ, δήλωσαν στους δημοσκόπους ότι δίνουν πάντα φιλοδώρημα στον σερβιτόρο τους σε ένα εστιατόριο, με την έρευνα να σημειώνει ότι το φιλοδώρημα τείνει να αυξάνεται με την ηλικία.
Φιλοδωρήματα ανά ηλικία
Αυτό επιβεβαιώνει και ο Αγγελος, ο οποίος εργάζεται χρόνια στον τομέα της εστίασης και χωρίζει τους πελάτες σε τρεις κατηγορίες ανάλογα με το ηλικιακό τους γκρουπ: 18-25, 30-40 και 50-70. Ο ίδιος εξηγεί ότι όντως οι πελάτες που ανήκουν στην κατηγορία των 18-25 θα κάνουν συνήθως ελάχιστη κατανάλωση και δεν θα αφήσουν συνήθως καθόλου tips. Το ίδιο επιβεβαιώνει και ο Νίκος που δουλεύει σε all-day bar- cafe στο Κολωνάκι και που βλέπει αυτή την ηλικιακή κατηγορία να μην εμπλέκεται ενεργά στη φιλοσοφία του φιλοδωρήματος, ενώ πολλές φορές μπορεί να αφήσει 0,20 με 0,30 λεπτά για tips.
Αυτή η διαπίστωση δεν είναι εντελώς περίεργη αν σκεφτούμε ότι τα πρώτα 20 χρόνια μας, τείνουν να είναι τα φτωχότερα χρόνια της ζωής μας. Ακόμα κι αν οι περισσότερες θέσεις πρακτικής άσκησης είναι πλέον αμειβόμενες, αυτή η γενιά γνωρίζει καλύτερα από τον καθένα ότι τα οικονομικά της προβλήματα δεν θα γίνουν απαραίτητα ευκολότερα με την ηλικία. Ωστόσο οι ειδικοί εξηγούν ότι σε αυτό μπορεί να οφείλεται και η γενικότερη έλλειψη εξοικείωσης με το φιλοδώρημα, ειδικά για νέους που έχουν ενηλικιωθεί εν μέσω καραντίνας, όπου η αγορά φαγητών και προϊόντων γινόταν αποκλειστικά και μόνο από το online περιβάλλον.
Η ηλικιακή κατηγορία των 30-40 είναι σύμφωνα με τους εργαζόμενους της εστίασης, αλλά και τα ευρήματα των ερευνών, οι καλύτεροι tippers. Αυτή η “δυναμική γενιά”, όπως την αποκαλεί ο Νίκος, θα αφήσει σχεδόν πάντα φιλοδώρημα, το οποίο αυξάνεται ανάλογα με το ποσό του λογαριασμού. Η Νεφέλη, σερβιτόρα σε κεντρικό καφέ – bar στο Παγκράτι, εξηγεί πως “οι πελάτες που ανήκουν σε αυτό το γκρουπ δεν αφήνουν απλά καλά tips, αλλά εκτιμούν τη δουλειά σου και σέβονται τον χρόνο που τους αφιερώνεις για να τους σερβίρεις”. Σε αντίθεση με τους νέους που “μπορεί να είναι αδιάκριτοι και να θέλουν να μάθουν περισσότερες πληροφορίες για την προσωπική σου ζωή για να σου αφήσουν tips”, όπως μας εξηγεί η ίδια, οι millenials συνήθως περιορίζονται στο να είσαι απλά ευγενικός για να σου αφήσουν καλό φιλοδώρημα.
Και φτάνοντας στην γενιά των Boomers, οι εργαζόμενοι στον χώρο της εστίασης συμφώνησαν στο εξής: Οι πελάτες ηλικιών από 50 έως 70 ετών αποτελούν τους πελάτες που θα αφήσουν συνήθως τα περισσότερα tips. Το ίδιο επιβεβαιώνει η έρευνα, που δείχνει ότι το 83% αυτών δίνει φιλοδώρημα στα εστιατόρια και στα καφέ, περισσότερο από κάθε άλλη γενιά. Φυσικά, οι γυναίκες δίνουν επίσης συχνότερα φιλοδώρημα από τους άνδρες σε όλες τις κατηγορίες.
Η Νεφέλη εξηγεί ότι οι μεγαλύτεροι άνθρωποι, έχουν την κουλτούρα του φιλοδωρήματος εντυπωμένη στο DNA τους. “Είναι αυτόματη διαδικασία για αυτούς”, συνεχίζει. Ακόμα κι αν είναι δυσαρεστημένοι με την εξυπηρέτηση που τους έχεις προσφέρει, το φιλοδώρημα θα υπάρχει πάντα πάνω στο τραπέζι τους. Ο Νίκος αντίστοιχα εξηγεί ότι οι μεγαλύτεροι ηλικιακά πελάτες αφήνουν tips όταν είναι συνήθως θαμώνες του μαγαζιού που εργάζεσαι. Ωστόσο, ο γενικός κανόνας του φιλοδωρήματος, όπως μας υποδεικνύει η Νεφέλη, είναι ότι ανεξάρτητα από την ηλικιακή ομάδα, όσοι έχουν εργαστεί στον τομέα της εστίασης αφήνουν πάντα καλό φιλοδώρημα. “Mέχρι να δουλέψω στα 19 μου σερβιτόρα δεν είχα συνειδητοποιήσει την αξία που έχουν τα 2 και 3 ευρώ πάνω στο τραπέζι”.
Φωτογραφίες: Getty Images / Ideal Image