Κάθε εβδομάδα παρουσιάζουμε ένα εμβληματικό έργο Τέχνης και αποκωδικοποιούμε τους λόγους που το έκαναν σημαντικό ώστε να αποκτήσει τεράστια αξία μέσα στον χρόνο.
Στη διάρκεια της ζωής του, ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ έφτιαξε 900 πίνακες και 1.100 σχέδια και σκίτσα, αλλά πούλησε μόνο έναν πίνακα κατά τη διάρκεια της καριέρας του. Χωρίς δικά του παιδιά, τα περισσότερα από τα έργα του Βαν Γκογκ, κληρονόμησε ο αδελφός του Τεό. Ενα από τα έργα της συλλογής του Paul Gardner Allen που δημοπρατήθηκε στις 9 Νοεμβρίου 2022, από τον Οίκο Chrsitie’s της Νέας Υόρκης, ήταν το έργο του Βαν Γκογκ “Verger avec Cyprès” (1888) που πωλήθηκε για 117.000.000 δολάρια, ξεπερνώντας το παγκόσμιο ρεκόρ δημοπρασίας για τον καλλιτέχνη, που είχε σημειωθεί τον Μάιο του 1990 με την πρώτη εκδοχή του έργου “ Portrait du Dr. Gachet” (1888) που αγόρασε ο Ιάπωνας Ryoei Saito (Πρόεδρος της εταιρείας Daishowa Paper Manufacturing).
Το καλλιτεχνικό ύφος του Βαν Γκογκ είχε σημαντικό αντίκτυπο σε πολλούς καλλιτέχνες που ακολούθησαν. Τα έργα του προανήγγειλαν την ανάπτυξη των κινημάτων του: Φοβισμού, Εξπρεσιονισμού και Μοντερνισμού του 20ού αιώνα. Στις 20 Φεβρουαρίου 1888, ο καλλιτέχνης έφτασε στην Αρλ, ένα μέρος που είχε φανταστεί ως μια γη της επαγγελίας, μια ουτοπία που πίστευε ότι θα ήταν σαν την Ιαπωνία, μια χώρα που τον γοήτευε. Εκεί είχε όραμα να ιδρύσει το «Στούντιο του Νότου», μια Αποικία Καλλιτεχνών, που θα προσέλκυε ομοϊδεάτες καλλιτέχνες στην περιοχή. Ενώ το όραμα του Βαν Γκογκ για μια καλλιτεχνική κοινότητα, δεν υλοποιήθηκε ποτέ, η μετακίνησή του προς το Νότο σηματοδότησε την αρχή της ώριμης καριέρας του. Εργάστηκε με εντατικούς ρυθμούς, δημιουργώντας μια πληθώρα έργων ζωγραφικής και σχεδίων που συγκαταλέγονται στα καλύτερα της σύντομης αλλά εξαιρετικής καριέρας του.
Το “Verger avec Cyprès” το ζωγράφισε την άνοιξη του 1888, λίγο μετά την άφιξη του στην Γαλλική πόλη. Αυτός ο πίνακας ανήκει στη σειρά ορόσημο των δεκατεσσάρων έργων που απεικονίζουν αγρούς σε άνθηση και αποτελεί το πρώτο σημαντικό έργο του Βαν Γκογκ στο Νότο. Αυτό το σώμα δουλειάς σηματοδοτεί μια στιγμή χαρούμενης Αναγέννησης μετά τις στερήσεις που είχε βιώσει το Παρίσι, προαναγγέλλοντας την έναρξη, κυριολεκτικά, της άνθισης της τέχνης του που θα γινόταν τους επόμενους μήνες. Ο Αγγλος ιστορικός τέχνης και ειδικός στο έργο του Ronald Pickvance, πιστεύει ότι ο Βαν Γκογκ ζωγράφισε αυτή τη σειρά από έναν μόνο αγρό, αν και η ακριβής τοποθεσία δεν έχει εντοπιστεί ποτέ. Το έργο έχει έναν ιδιαίτερο χειρισμό. Ο ουρανός και τα άνθη αποδίδονται με μια σειρά από στικτές κουκκίδες χρώματος – τις «ακανόνιστες πινελιές» που περιέγραψε ο Βαν Γκογκ. Αυτό το αποτέλεσμα ήταν το καθοριστικό χαρακτηριστικό αυτού του έργου.
Το σημαντικότερο όλων είναι ότι ο Βαν Γκογκ, μάλλον χρησιμοποιούσε αυτή την τεχνική σύμφωνα με τα δικά του εκφραστικά μέσα, ως τρόπο να συλλάβει την αστραφτερή ένταση του φωτός και των χρωμάτων αυτής της ανοιξιάτικης μέρας στο αγρό. Το μοτίβο του ανθισμένου δέντρου, εκφράζει και την ενσάρκωση της επιθυμίας του να ανακαλύψει τα χαρακτηριστικά της Ιαπωνίας που είχε δει κυρίως στις χιλιάδες ξυλογραφίες που κυκλοφορούσαν στο Παρίσι.
Φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image