Κάθε εβδομάδα παρουσιάζουμε ένα εμβληματικό έργο Τέχνης και αποκωδικοποιούμε τους λόγους που το έκαναν σημαντικό ώστε να αποκτήσει τεράστια αξία μέσα στον χρόνο.
Το έργο του Τζάκσον Πόλοκ “Number 17A” είναι σημαντικό γιατί είναι η επιτομή του αφηρημένου εξπρεσιονιστικού κινήματος, των μέσων του 20ού αιώνα. Ο καλλιτέχνης τον έφτιαξε το 1948 και αντιπροσωπεύει τη χαρακτηριστική τεχνική την οποία ανέπτυξε κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου. Με την πρώτη ματιά ο πίνακας διαστάσεων 112 × 86.5 εκ. φαίνεται χαοτικός, με εμφανή έλλειψη δομής ή αναγνωρίσιμες μορφές. Ωστόσο, μετά από προσεκτικότερη εξέταση, αποκαλύπτει πλειάδα υφών, σχημάτων και χρωμάτων, που μεταφέρουν μια υποκείμενη αίσθηση τάξης και πολυπλοκότητας.
Ενα από τα πιο εντυπωσιακά χαρακτηριστικά του είναι η χρήση χρώματος. Κυριαρχούν μια σειρά από γήινες αποχρώσεις, όπως καφέ, μαύρο, γκρι και υπόλευκο. Αυτά τα χρώματα δημιουργούν μια αίσθηση βάθους και διαστάσεων, καθώς και μια ζοφερή διάθεση που διαπερνά ολόκληρο το έργο. Ωστόσο, διάσπαρτες σε όλο τον πίνακα είναι έντονες πινελιές χρωμάτων όπως κόκκινο, μπλε και κίτρινο. Αυτές οι ζωηρές αποχρώσεις παρέχουν μια αίσθηση ενέργειας και ζωντάνιας, που έρχεται σε αντίθεση με τους πιο συγκρατημένους τόνους και αποτελείται από λεπτές γραμμές, σταγόνες και πιτσιλιές χρώματος, που τοποθετούνται η μία πάνω στην άλλη και δημιουργούν μια πλούσια και πολύπλοκη επιφάνεια.
Ενα άλλο σημαντικό χαρακτηριστικό του έργου είναι ο τρόπος με τον οποίο δημιουργήθηκε. Ο Πόλοκ, ακουμπούσε τον καμβά στο πάτωμα του στούντιό του και μετά έσταζε και πιτσίλιζε μπογιά πάνω του, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία εργαλείων για να δημιουργήσει διαφορετικές υφές και μοτίβα. Αυτή η διαδικασία του επέτρεψε να δημιουργήσει ένα έργο απαλλαγμένο από προκατασκευασμένες ιδέες ή σχέδια και επέτρεψε στον πίνακα να εξελιχθεί με αυθόρμητο και οργανικό τρόπο. Διαφορετικός είναι και ο τίτλος που εμπεριέχει τη δημιουργική διαδικασία του καλλιτέχνη, με τη χρήση αριθμών, σκόπιμη προσπάθεια να αποστασιοποιηθεί από την παραδοσιακή πρακτική της ονοματοδοσίας.
Αρχικά οι πίνακες drip του Πόλοκ δεν ήταν δημοφιλείς, επομένως είχαν χαμηλή αξία στις αγορές τέχνης και δεν είχε πουλήσει έργο για περισσότερο από 10.000 δολάρια. Το συγκεκριμένο παρουσιάστηκε σε ένα άρθρο του περιοδικού Life του 1949 και βοήθησε τον καλλιτέχνη να γίνει ευρέως γνωστός. Ετσι τον Αύγουστο του 1949 το περιοδικό Life κυκλοφόρησε μια ιστορία με την ερώτηση: “Τζάκσον Πόλοκ: Είναι ο μεγαλύτερος εν ζωή ζωγράφος στις Ηνωμένες Πολιτείες;” Σήμερα ο πίνακας αυτός είναι ο πέμπτος ακριβότερος στον κόσμο και αποκτήθηκε για το ποσό των 200.000.000 δολαρίων τον Σεπτέμβριο του 2015 από τον επιχειρηματία και παραγωγό David Geffen, στον διαχειριστή κεφαλαίων και δισεκατομμυριούχο Kenneth C. Griffin μαζί με το “Interchange” του Willem de Kooning.