Κάθε εβδομάδα παρουσιάζουμε ένα εμβληματικό έργο Τέχνης και αποκωδικοποιούμε τους λόγους που το έκαναν σημαντικό ώστε να αποκτήσει τεράστια αξία μέσα στον χρόνο.
Μόλις λίγα χρόνια πριν από τον πρόωρο θάνατό του σε ηλικία 31 ετών, ο Ζορζ Σερά άρχισε να εργάζεται για μια σύνθεση τριών γυμνών. Το αποτέλεσμα ήταν ταυτόχρονα μια υπεράσπιση της πουαντιλιστικής τεχνικής του και μια δήλωση του επαναστατικού μοντερνισμού του καλλιτέχνη. Δύο χρόνια νωρίτερα, στην όγδοη και τελευταία έκθεση ιμπρεσιονιστών, είχε παρουσιάσει το “Un dimanche d’été à l’Île de La Grande Jatte” (1884-1886), που χρησίμευσε ως μνημειώδης δήλωση των αισθητικών αρχών του.
Σύμφωνα με τις θεωρίες του φωτός, του χρώματος και της οπτικής, ο πουαντιλισμός απορρίφθηκε από πολλούς κριτικούς εκείνη την εποχή επειδή ήταν πολύ ψυχρός και μεθοδικός -ένα στυλ που δεν θα μπορούσε ποτέ να εφαρμοστεί σε ευγενή θέματα όπως το γυμνό. Η σειρά “Les Poseuses” έχει ερμηνευτεί ως απάντηση σε αυτήν την κριτική και η συμπερίληψη του “Un dimanche d’été à l’Île de La Grande Jatte” στη σύνθεση χρησιμεύει για τη σύνδεση των έργων. Η ενσωμάτωση του προηγούμενου έργου μέσα στην εικόνα χρησιμεύει επίσης για να καταστήσει σαφές ότι τα μοντέλα φαίνονται στο σκηνικό του στούντιο.
Το “Les Poseuses, Ensemble (Petite version)”, ανήκε στη συλλογή του Gardner Allen και δημοπρατήθηκε από τον Οίκο Christie’s στις 9 Νοεμβρίου 2022, όπου πωλήθηκε στην τιμή των 149.240.000 δολαρίων. Σε αυτό το εξαιρετικά σπάνιο έργο που σχετίζεται με αυτή την σειρά, σε αντίθεση με άλλα μεγάλης κλίμακας έργα του, ο καλλιτέχνης δημιούργησε μόνο λίγα σχέδια και μελέτες με λάδι, για την προετοιμασία της τελικής σύνθεσης των “Les Poseuses”, η πλειονότητα των οποίων βρίσκεται τώρα στις συλλογές των διάσημων μουσείων σε όλο τον κόσμο.
Η σύνθεση δημιουργήθηκε το 1888 και θεωρείται ότι συγκροτήθηκε κατά τα τελικά στάδια της ολοκλήρωσης του πίνακα, ίσως ακόμη και μετά την ολοκλήρωση του καμβά και είναι η πιο ολοκληρωμένη και εκλεπτυσμένη εκδοχή της σκηνής μεταξύ των σχετικών έργων. Για μεγάλο μέρος του 20ού αιώνα, αυτό το μικρό έργο (39.3 x 50 εκ.) ήταν το πρωταρχικό μέσο για τους ειδικούς και το κοινό, να μελετήσουν το περίπλοκο παιχνίδι του χρώματος και του φωτός του Σερά, καθώς και την περίπλοκη συνθετική διάταξη των “Les Poseuses”, καθώς ο μεγαλύτερος καμβάς παρέμενε απομονωμένος στη συλλογή Barnes Institute στη Φιλαδέλφεια. Ως εκ τούτου, το “Les Poseuses, Ensemble (Petite version)” έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην ανάπτυξη της μελέτης του Σερά κατά τη διάρκεια του περασμένου αιώνα, ενώ η εκτενής ιστορία εκθέσεων και εκδόσεών του αποτελεί απόδειξη της επιρροής του κατά τη διάρκεια των δεκαετιών.