Κάθε εβδομάδα παρουσιάζουμε ένα εμβληματικό έργο Τέχνης και αποκωδικοποιούμε τους λόγους που το έκαναν σημαντικό ώστε να αποκτήσει τεράστια αξία μέσα στον χρόνο.
Ο Εντουαρντ Χόπερ ήταν Αμερικανός ζωγράφος (1882- 1967) και θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του ρεαλισμού στη ζωγραφική του 20ού αιώνα. Κανείς δεν κατέλαβε την απομόνωση του ατόμου μέσα στη σύγχρονη πόλη, όσο εκείνος. Οι εικόνες του, με φιγούρες σε αστικά περιβάλλοντα, ξεπερνούν τον ρόλο τους ως σύγχρονα αστικά τοπία, εκθέτοντας το κάτω μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας. Ενώ το έργο του συγκαταλέγεται στον Ρεαλισμό, ενέχει μία διεισδυτική ματιά στη ζωή του Μεσοπολέμου.
Τα έργα του έχουν δράση, παρόλο που αφαιρεί κάθε σημάδι ζωής ή κινητικότητας, προσθέτοντας δραματικά μέσα αναπαράστασης, με εντυπωσιακά σχέδια φωτισμού σε κλειστοφοβικούς χώρους. Ο Χόπερ παρουσιάζει κάτι από την ψυχολογική εσωτερική ζωή των υποκειμένων του, οδηγώντας τον δρόμο προς τον Αφηρημένο Εξπρεσιονισμό. Κι αυτό γιατί έδωσε βάρος στην υπαρξιακή υπόσταση του ατόμου στη σύγχρονη μητρόπολη ή τη ζωή της επαρχίας, μεταλλάσσοντας εικόνες της καθημερινότητας. Στο “Chop Suey” απεικονίζει τέσσερις φιγούρες σ΄ ένα εστιατόριο, από όπου αναδύεται έντονα η απομόνωση και η απόκοσμη ακινησία.
Οι δύο γυναίκες αντικριστά δεν συνομιλούν, ενώ ο άντρας στο βάθος δεν ενδιαφέρεται για τη σύντροφό του, αφού το πρόσωπό του είναι ανέκφραστο. Ενώ η γυναίκα, κεντρική φιγούρα του έργου, είναι αντιμέτωπη με τη σωσία της, καθώς οι δύο γυναίκες είναι ομοίως ντυμένες με ενδυμασία που παραπέμπει στα ’20s. Αυτό συμβαίνει γιατί η σύζυγος του Χόπερ, Ζοζεφίν, ήταν το μοντέλο όλων των γυναικείων φιγούρων, αλλά δεν μας δίνει περαιτέρω στοιχεία για τις σχέσεις μεταξύ των φιγούρων στα τραπέζια. Μέρος του ονόματος του εστιατορίου είναι ορατό στη σήμανση που εμφανίζεται στη δεξιά πλευρά του πίνακα, ενώ η τοποθέτησή του δείχνει ότι ήταν εστιατόριο δευτέρου ορόφου.
Το γεγονός ότι οι βασικές φιγούρες είναι δύο γυναίκες που δειπνούν μόνες σε εστιατόριο, αποτελεί απόδειξη των θεμελιωδών αλλαγών στην αμερικανική κοινωνία. Μέχρι τη δεκαετία του ’20 μια τέτοια συμπεριφορά θα ερμηνευόταν ως ακατάλληλη, αλλά η άνοδος του φεμινισμού στα μέσα της ίδιας δεκαετίας συνέβαλε σε σταδιακές αλλαγές σε τέτοιες αντιλήψεις και τα εστιατόρια άρχισαν να αναρτούν πινακίδες στα παράθυρά τους «Τραπέζι για κυρίες». Η χρωματική παλέτα του “Chop Suey” είναι ευρεία σε σχέση με άλλα έργα του καλλιτέχνη, με μεγάλη γκάμα αποχρώσεων των: μπλε, κίτρινου, πράσινου, κόκκινου, μοβ και πορτοκαλί που βρίσκονται στα αντικείμενα που είναι διάσπαρτα στη σκηνή. Αυτό το καθιστά ιδιαίτερα εντυπωσιακό, αν και χάνει μέρος της συνέπειας που πέτυχε ο καλλιτέχνης αλλού. Σπάνια άλλωστε είναι και η χρήση πολλών διαφορετικών προσώπων στο ίδιο έργο κι αυτό το καθιστά ακόμη πιο ενδιαφέρον.
Το “Chop Suey”, ανήκε στη συλλογή του Barney A. Ebsworth και πουλήθηκε σε δημοπρασία των Christie’s, στις 13 Νοεμβρίου 2018, για το ποσό των 91.875.000 δολαρίων σε ανώνυμο αγοραστή, καθιστώντας το ως το πιο ακριβό έργο του σε ιδιωτική συλλογή.