Κάθε εβδομάδα παρουσιάζουμε ένα εμβληματικό έργο Τέχνης και αποκωδικοποιούμε τους λόγους που το έκαναν σημαντικό ώστε να αποκτήσει τεράστια αξία μέσα στον χρόνο.
Ο Γκούσταβ Κλιμτ, κύριος εκπρόσωπος του Secession της Βιέννης, είναι γνωστός για τους χρυσούς πίνακές του, γεμάτους φανταστικά πλάσματα, πλούσια στολίδια και όμορφες γυναίκες. Ωστόσο, είχε και μια άλλη λιγότερο γνωστή πλευρά που ονομάζεται Waldschrat (κάποιος που ζει στο δάσος μόνος του). Από το 1901 έως το 1904 ο Κλιμτ ολοκλήρωσε αρκετούς πίνακες από διαφορετικά δάση, άλλοτε αφηρημένους και άλλοτε ρεαλιστικούς που κόβουν την ανάσα.
Το “Birch Forest” το ζωγράφισε το 1903 και είναι γεμάτο από την ησυχία και το μυστήριο των τοπίων του. Αυτό το απομονωμένο κομμάτι φύσης, επιτρέπει στον θεατή να βυθιστεί σε έναν κόσμο που δεν υπάρχει ουρανός, αλλά ούτε υπαινιγμός φωτός της ημέρας. Αντίθετα, είναι διάχυτη μία αίσθηση ασφυξίας. Οπως σε όλα σχεδόν τα τοπία του Κλιμτ, χαρακτηρίζεται από την παράξενη και πλήρη απουσία ανθρώπων και ζώων, αφαιρώντας κάθε αίσθηση κίνησης ή χρόνου, επιτρέποντάς μας να ρίξουμε μια ματιά στο δάσος, στην πνευματική πληρότητα, που ο ίδιος ο καλλιτέχνης ήταν μάρτυρας.
Το έργο απέκτησαν από τον ίδιο οι θρυλικοί πλέον συλλέκτες Adele και Ferdinand Bloch-Bauer, που η συλλογή τους κατασχέθηκε από τις ναζιστικές αρχές, τις ημέρες που ακολούθησαν το αυστριακό Anschluss το 1938. Το 2006, πέντε από τα έξι έργα επιστράφηκαν στους κληρονόμους τους, μεταξύ αυτών τα: “Portrait of Adele Bloch-Bauer I” που απέκτησε η Neue Galerie στη Νέα Υόρκη όπου και παραμένει μέχρι σήμερα και άλλα τέσσερα έργα, συμπεριλαμβανομένου του “Birch Forest” που πουλήθηκαν στον οίκο Christie’s της Νέας Υόρκης στις 8 Νοεμβρίου 2006. Εργο που αγόρασε ο συνιδρυτής της Microsoft, Gardner Allen για το ποσό των $40.300.000 (παγκόσμιο ρεκόρ δημοπρασίας για τον καλλιτέχνη τη στιγμή της πώλησης) και ξαναδημοπρατήθηκε στις 9 Νοεμβρίου 2022, για το ποσό των 104.585.000 δολαρίων το οποίο απόκτησε άγνωστος πλειοδότης.
Σε ένα γράμμα του στον M. Zimmerman τον Αύγουστο του 1903, ο καλλιτέχνης περιέγραψε πώς διάλεγε τις συνθέσεις τοπίων του. “Με ένα σκόπευτρο που είναι μια τρύπα κομμένη σε ένα κομμάτι χαρτόνι, έψαξα για μοτίβα για τοπία που ήθελα να ζωγραφίσω και βρήκα πολλά ή αν προτιμάτε, λίγα”. Το φθινόπωρο του 1903, όταν ο Κλιμτ επέστρεψε στο στούντιό του στη Βιέννη, επέλεξε το “Βirch Forest” για την έκθεση “Secession’’ που πραγματοποιήθηκε τον Νοέμβριο-Δεκέμβριο του ίδιου έτους, που ήταν ιδιαίτερα σημαντική για εκείνον, μιας και ήταν πρώτη ατομική έκθεση της καριέρας του. Από αυτό το σημείο και μετά το έργο συμπεριλήφθηκε σε μια σειρά από σημαντικές εκθέσεις.