search icon

Fine Living

Οι άγνωστες ιστορίες πίσω από τα θρυλικά κοσμήματα που λάτρεψε η Ελίζαμπεθ Τέιλορ

Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ αγάπησε τη μεγάλη οθόνη, τους άνδρες και τις στρατιές των κατοικίδιών της, μα δε βρήκε πουθενά και σε κανέναν καλύτερη παρηγοριά απ’ ό,τι στα διαμάντια της. «Ήμουν ένα παιδί-θαύμα που το πέταξαν στον κόσμο των ενηλίκων. Στο δικό μου κόσμο όμως ήμουν απλώς ένα τρομοκρατημένο παιδί», ακούγεται να εξομολογείται η Ελίζαμπεθ Τέιλορ […]

Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ -με τη τιάρα δώρο του παραγωγού του Χόλιγουντ συζύγου της Μάικ Τοντ- τη βραδιά έναρξης του Φεστιβάλ των Καννών το 1957. Photo: Getty Images / Ideal Image

Ένα νέο ντοκιμαντέρ του HBO έρχεται να ρίξει φως στις αθέατες πλευρές της ζωής μιας αυθεντικής σούπερ σταρ.

Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ αγάπησε τη μεγάλη οθόνη, τους άνδρες και τις στρατιές των κατοικίδιών της, μα δε βρήκε πουθενά και σε κανέναν καλύτερη παρηγοριά απ’ ό,τι στα διαμάντια της.

«Ήμουν ένα παιδί-θαύμα που το πέταξαν στον κόσμο των ενηλίκων. Στο δικό μου κόσμο όμως ήμουν απλώς ένα τρομοκρατημένο παιδί», ακούγεται να εξομολογείται η Ελίζαμπεθ Τέιλορ στο τρέιλερ του ντοκιμαντέρ «The Lost Tapes», που έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του τον περασμένο Μάιο στις Κάννες και από τις αρχές Αυγούστου είναι διαθέσιμο στην πλατφόρμα του αμερικανικού δικτύου HBO. Η μιάμισης ώρας αφήγηση της σκηνοθέτη Νανέτ Μπερστάιν εστιάζει σε άγνωστες έως σήμερα συνεντεύξεις της ηθοποιού που ηχογραφήθηκαν το 1964.

Ερευνώντας πάνω από 40 ώρες πρωτότυπου υλικού η δημιουργός με αφηγήτρια την Τέιλορ επιχειρεί να δώσει μια διαφορετική, μακριά από τις στεροτυπικές αναφορές, πτυχή της ηθοποιού αλλά και του ανθρώπου που ζούσε μέσα στην σούπερ σταρ. Δεκατρία χρόνια μετά το θάνατό της -έφυγε από την ζωή τον Μάρτιο του 2011 σε ηλικία 79 ετών- η μεγαλύτερη μάλλον κινηματογραφική σταρ του προηγούμενου αιώνα κι εκείνη που σφράγισε τη μοίρα του μεταπολεμικού Χόλιγουντ ακούγεται να μιλά για τους πολλούς γάμους της (οκτώ τον αριθμό), τις μάχες που χρειάστηκε να δώσει απέναντι στους μεγαλοπαραγωγούς του Χόλιγουντ, για την Ελίζαμπεθ που γνώριζε η οικογένειά της και για την Τέιλορ που λάτρεψε το κοινό, για τη δυσθυμία που της προκαλούσε η ιδιοκτησιακή σχέση που το τελευταίο θεωρούσε πως είχε μαζί της.

H “ερωτική” σχέση της Λιζ με τα κοσμήματα
Για σταθείτε όμως. Η Τέιλορ ήταν τα φιλμ, οι ουρανομήκεις αμοιβές, η larger than life δημόσια εικόνα της, τα παιδικά τραύματα και οι γυάλινες οροφές που χρειάστηκε να σπάσει, οι άνδρες και οι θυελλώδεις έρωτές της. Ήταν όμως και τα διαμάντια της. Μέχρι και πέρσι, μία και πλέον δεκαετία μετά το θάνατό της, μάλιστα κατείχε το ρεκόρ της ακριβότερης ιδιωτικής συλλογής κοσμημάτων στον κόσμο, το οποίο κατέρριψε η δημοπρασία της συλλογής της Αυστριακής δισεκατομμυριούχου Χάιντι Χόρτεν.

«Δεν μπορείς να κλάψεις στον ώμο τους και δεν μπορούν να σου προσφέρουν ζεστασιά τα βράδια, όμως μοιάζουν υπέροχα όταν ο ήλιος λάμπει», συνήθιζε να λέει η Τέιλορ για τα κοσμήματά της, στα οποία μάλιστα αφιέρωσε και ένα βιβλίο το 2003 με τον απολύτως περιγραφικό τίτλο «My Love Affair with Jewelry». Έπειτα από δική της επιθυμία, λίγους μήνες μετά το θάνατό της η συλλογή της δημοπρατήθηκε από τον οίκο Christie’s και τα 115 εκατομμύρια δολάρια που συγκεντρώθηκαν διοχετεύτηκαν σε αγαθοεργίες και φιλανθρωπικά ιδρύματα. Αυτά είναι μερικά από τα πιο εμβληματικά κομμάτια της συλλογής της Τέιλορ, της ηθοποιού που προσυπέγραψε με την ζωή της πως τα διαμάντια είναι ο καλύτερος φίλος της γυναίκας. Κι ας το τραγούδησε η Μέριλιν.

Photo: www.christies.com

Το κολιέ La Peregrina
Μπορεί η Τέιλορ να λάτρεψε τα διαμάντια, όμως το πιο σπάνιο και το πιο πολύτιμο κόσμημα της συλλογής της ήταν στην πραγματικότητα ένα μαργαριτάρι. Από το 1582 έως το 1808 ιδιοκτησία των Ισπανών βασιλέων και κατόπιν περιουσία της οικογένειας Βοναπάρτη, το 50,56 καρατίων μαργαριτάρι η ανακάλυψη του οποίου στα νερά του Παναμά οφείλεται σε έναν σκλάβο τον 14ο αιώνα, έφτασε στα χέρια της Τέιλορ χάρη στον δις σύζυγό της Ρίτσαρντ Μπάρτον. Εκείνος της το δώρισε το 1969 κι εκείνη σε συνεργασία με τον οίκο Cartier σχεδίασε ένα κολιέ αντάξιο της ιστορίας και της σπανιότητας του μαργαριταριού, τερματίζοντας την εξτραβαγκάντσα με την προσθήκη διαμαντιών, ρουμπινιών, πλατίνας και χρυσού. Το τόσο διάσημο όσο η κάποτε ιδιοκτήτριά του κολιέ πωλήθηκε από τον οίκο Christie’s προς 11,8 εκατομμύρια δολάρια.

Photo: www.christies.com

Το δαχτυλίδι Ελίζαμπεθ Τέιλορ
Γνωστό κάποτε ως διαμάντι Κρουπ (από τη φερώνυμη γερμανική οικογένεια που το κατείχε ως τη δεκαετία του ‘60), το υπερπολύτιμο κόσμημα μετονομάστηκε μετά το θάνατο της ηθοποιού σε Ελίζαμπεθ Τέιλορ, καταδεικνύοντας πόσο στενά συνδεδεμένη μαζί του υπήρξε. Το 33,19 καρατίων διαμάντι ξεκίνησε να φωτίζει την ζωή της το 1968, όταν ο Ρίτσαρντ Μπάρτον της το πρόσφερε στη διάρκεια μιας κρουαζιέρας τους στον Τάμεση με το σκάφος τους Kalizma. Εκείνος το αγόρασε σε δημοπρασία προς 307 χιλιάδες δολάρια ενώ η τιμή του το 2011 έφτασε τα 8,8 εκατομμύρια δολάρια. Αυτή κι αν ήταν επένδυση.

H Tέιλορ -φορά το περίφημο “Taylor-Burton diamond”- με τον Ρίτσαρντ Μπάρτον στην απονομή των βραβείων Όσκαρ το 1970. Photo: Getty Images / Ideal Image

Το διαμάντι Τέιλορ-Μπάρτον, Hall of fame diamond
Αν μιλάμε για τη ναυαρχίδα της συλλογής της Τέιλορ, αυτή δεν είναι άλλη από το διαμάντι που έλαβε το όνομά του από την ίδια και τον άνδρα που σημάδεψε όσο κανείς την ζωή της. Κομμένο σε σχήμα αχλαδιού από τον οίκο Harry Winston, το 69 καρατίων διαμάντι βρέθηκε το 1966 σε ορυχείο της νότιας Αφρικής και είχε μια μάλλον περιπετειώδη διαδρομή μέχρι να βρεθεί αρχικά στα χέρια του Μπάρτον και να καταλήξει εκεί όπου άνηκε, δηλαδή στα δάχτυλα της Τέιλορ.
Ο ηθοποιός είχε προσπαθήσει να το αποκτήσει σε δημοπρασία το 1969, όμως για μια διαφορά 50 χιλιάδων δολαρίων επικράτησε η προσφορά του οίκου Cartier. Το ίδιο διαμάντι θρυλείται μάλιστα πως φλέρταρε και ο Αριστοτέλης Ωνάσης, όμως τελικά η τότε σύζυγός του Τζάκι έμεινε με το παράπονο. Ο Μπάρτον μόλις την επομένη της δημοπρασίας προσέφερε 1,1 εκατομμύρια δολάρια στον Cartier και πήρε εκείνο που, κατά τη γνώμη του, έπρεπε να κοσμεί το χέρι της πιο αξιαγάπητης γυναίκας επί Γης. Μοναδική προϋπόθεση που έθεσε ο οίκος ήταν το διαμάντι να εκτεθεί για μερικές εβδομάδες στα καταστήματά του στη Νέα Υόρκη και στο Σικάγο. Η Τέιλορ το φόρεσε για πρώτη φορά στα 40α γενέθλια της πριγκίπισσας Γκρέις του Μονακό το 1969 και μία ακόμα φορά στην απονομή των βραβείων Όσκαρ του 1970. Σύμφωνα με το αυστηρό ασφαλιστήριο του δαχτυλιδιού μπορούσε να το φορά μόνο για 30 ημέρες κάθε ημερολογιακό έτος και πάντα συνοδευόμενη από ένοπλους φρουρούς. Για να ξενοιάσει η Τέιλορ δημιούργησε μια πιστή ρέπλικά του αξίας μόλις μερικών χιλιάδων δολαρίων.
Τελικά, μετά το διαζύγιό της με τον Μπάρτον το 1978 ξεφορτώθηκε το βαρίδι του παρελθόντος μεταπουλώντας το στον οίκο Harry Lambert σε τιμή που εικάζεται πως κινήθηκε μεταξύ 3 και 5 εκατομμυρίων δολαρίων. Μέρος των χρημάτων το διέθεσε για την ανέγερση ενός νοσοκομείου στην Μποτσουάνα, όπου είχε λάβει χώρα ο δεύτερος γάμος της με τον Μπάρτον. Τελικά το διάσημο δαχτυλίδι αγοράστηκε το 1979 από τη λιβανέζικη οικογένεια Mouawad.

Photo: www.christies.com

Τα σμαράγδια Bvlgari
Δεν υπάρχει ίσως πιο χαρακτηριστικό σετ κοσμημάτων που να παραπέμπει απευθείας στην Ελίζαμπεθ Τέιλορ, από τα σμαράγδια του οίκου Bvlgari. Όλα τα κομμάτια -κολιέ, δαχτυλίδι, καρφίτσα, σκουλαρίκια, βραχιόλι, μενταγιόν- αγοράστηκαν τη δεκαετία του ‘60 από τον Μπάρτον για την αγαπημένη του σύζυγο, η οποία τίμησε την ευγενική κίνησή του και με το παραπάνω στην απονομή των Όσκαρ του 1967, όταν τιμήθηκε με το βραβείο Α’ Ρόλου για την ταινία «Ποιος φοβάται την Βιρτζίνα Γουλφ». Συνολικά όλο το σετ των σμαραγδιών άγγιξε σε αξία τα 23 εκατομμύρια δολάρια στη δημοπρασία του 2011.

Photo: www.christies.com

Το κολιέ της Ίντιθ Χεντ
Το 1951 η Ίντιθ Χεντ ή αλλιώς η θρυλική ενδυματολόγος του Χόλιγουντ και η γυναίκα με τα οκτώ Όσκαρ -τα περισσότερα στην ιστορία του θεσμού σε γυναίκα- δημιούργησε για την Τέιλορ ένα λευκό στράπλες φόρεμα για τις ανάγκες του φιλμ «Για μια θέση στον ήλιο». Η ηθοποιός το ανέδειξε όχι μόνο ως μόδα ή τάση, αλλά ως εκ των ων ουκ άνευ κομμάτι κάθε γυναικείας γκαρνταρόμπας. Ως ελάχιστη ευγνωμοσύνη η Χεντ δώρισε στην πρωταγωνίστριά της ένα κολιέ από χρυσό και ελεφαντόδοντο, το οποίο κοσμούσαν αυθεντικά μεταλλικά εισιτήρια από παραστάσεις όπερας του 18ου και του 19ου αιώνα. Το κολιέ πωλήθηκε προς 314 χιλιάδες δολάρια.

Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ -με τη τιάρα δώρο του παραγωγού του Χόλιγουντ συζύγου της Μάικ Τοντ- τη βραδιά έναρξης του Φεστιβάλ των Καννών το 1957. Photo: Getty Images / Ideal Image

Η τιάρα Μάικ Τοντ
Το 1957 η Ελίζαμπεθ Τέιλορ συμπλήρωνε μόλις 25 χρόνια ζωής, όμως εκτός από διασημότητα δυσανάλογη με την ηλικία της είχε ήδη και τον τρίτο γάμο στο παλμαρέ της. Τον μοναδικό μάλιστα που δεν οδηγήθηκε σε διαζύγιο, αφού ο παραγωγός του Χόλιγουντ Μάικ Τοντ σκοτώθηκε ένα περίπου χρόνο μετά την ανταλλαγή όρκων αιώνιας πίστης και αγάπης σε αεροπορικό δυστύχημα. Ευτυχώς, είχε προλάβει να εκφράσει το θαυμασμό και την αγάπη του προς την κατά 25 χρόνια νεότερη σύζυγό του, δωρίζοντάς της μία τιάρα του 1880, διακοσμημένη με εννέα διαμάντια. Στο βιβλίο της η ηθοποιός θυμόταν πως ο Τοντ ήθελε να την έχει βασίλισσα. Το στέμμα πωλήθηκε στη δημοπρασία του Christie’s σε τιμή πενηνταπλάσια της αρχικής εκτίμησης των 80 χιλιάδων δολαρίων.

Photo: www.christies.com

Το κολιέ Taj Mahal
Μπορεί ο Ρίτσαρντ Μπάρτον να έλεγε μεταξύ σοβαρού κι αστείου πως εκείνος έμαθε στην Τέιλορ την μπίρα κι εκείνη του έμαθε με τη σειρά της τον οίκο Bvlgari, όμως η αλήθεια είναι πως η αείμνηστη ηθοποιός μύησε τον πέμπτο σύζυγό της σε όλους τους περιώνυμους οίκους κοσμημάτων, στους οποίους εκείνος προφανώς διέθετε κάρτα μέλους. Για τα 40α γενέθλια της αγαπημένης του συζύγου ο Άγγλος ηθοποιός της χάρισε ένα ινδικό διαμάντι που χρονολογείται στο 17ο αιώνα, αρχική κάτοχος του οποίου φέρεται να ήταν η Μουμτάζ Μαχάλ ή αλλιώς η γυναίκα προς τιμήν της οποίας ανεγέρθηκε το Ταζ Μαχάλ. Δημοπρατήθηκε για 8,8 εκατομμύρια δολάρια.

Photo: www.christies.com

Το κολιέ με τις μαργαρίτες
Μια εμφάνιση στην τελετή απονομής των βραβείων Όσκαρ υπήρξε από κτίσεως κόσμου σπαζοκεφαλιά. Το 1993 η Τέιλορ τιμήθηκε για την ακτιβιστική και φιλανθρωπική δράση της στον αγώνα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση του AIDS. Για την εξαιρετική περίσταση επέλεξε μια κίτρινη τουαλέτα δια χειρός Valentino, την οποία συνδύασε περίφημα με ένα δανεικό από τον οίκο Van Cleef & Arpels περιδέραιο με κίτρινα και λευκά διαμάντια. Εννοείται ότι δυσκολεύτηκε τόσο να το αποχωριστεί, ώστε τελικά το αγόρασε. Πωλήθηκε σε τιμή υπερδιπλάσια της εκτίμησής του, στα 746 χιλιάδες δολάρια.

Photo: www.christies.com

Οι πίθηκοι Massoni
Όλοι οι άνθρωποι που περιστοίχιζαν κοινωνικά τη Βρετανέ ηθοποιό όχι μόνο γνώριζαν την αδυναμία της στους πολύτιμους λίθους, αλλά έκαναν ό,τι περνούσε από την τσέπη τους για την καλλιεργήσουν έτι περαιτέρω. Πόσο μάλλον ο επιστήθιος φίλος της Μάικλ Τζάκσον, ο οποίος επισφράγισε τους στενούς δεσμούς του με την Τέιλορ, προσφέροντάς της ένα σχεδόν εκκεντρικό σετ κολιέ και σκουλαρικιών από χρυσό και πλατίνα διακοσμημένο φυσικά με ρουμπίνια. Οι πίθηκοι του ιταλικού οίκου Massoni που ανήκαν έως το 1960 στον βαρόνο και την βαρόνη της Πορτανόβα αγοράστηκαν σε δημοπρασία από τον Τζάκσον και κατέληξαν στη συλλογή της ηθοποιού. Η τιμή μεταπώλησής τους στη δημοπρασία του 2011 έφτασε τα 290 χιλιάδες δολάρια.

Eξωτερική Φωτογραφία: Getty Images / Ideal Image

Exit mobile version