Μία από τις πιο όμορφες διαδρομές στην Ελλάδα αποκτά άλλο ενδιαφέρον και μεγαλύτερο σασπένς όταν εκτός από το να «γεμίσουμε τις μπαταρίες μας» πρέπει να φορτίσουμε και τις μπαταρίες του αυτοκινήτου.
Ενα παλιό ευφυολόγημα έλεγε: «Μην ψάχνετε το μέλλον, είναι ήδη εδώ. Aπλά δεν είναι τόσο διαδεδομένο». Και κάπου εκεί ψηλά, ανηφορίζοντας από το Μέτσοβο προς το Χαλίκι, μέσα στην απόλυτη ησυχία του δάσους και του θροΐσματος των φύλλων που πέφτουν, ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο μοιάζει ως η απόλυτα λογική απάντηση για το πώς μοιάζει το ιδανικό ταξίδι.
Ενα τέτοιο ταξίδι, σε έναν μακρινό και αρκετά απόμερο προορισμό της χώρας μας με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, έμοιαζε μέχρι πριν λίγο καιρό με σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Ομως πλέον τα δίκτυα των φορτιστών έχουν αυξηθεί και μεγαλώνουν διαρκώς, κάτι που σημαίνει ότι με καλή οργάνωση, μπόλικη υπομονή και σύνεση στην οδήγηση, ο χρήστης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπορεί να απολαμβάνει ακόμα και τις πιο απόμακρες γωνιές της πατρίδας μας χωρίς τον τρόμο τού να ξεμείνει με ένα καλώδιο στο χέρι στη μέση του πουθενά.
Το ταξίδι από την Αθήνα έως το Μέτσοβο είναι πια μία υπόθεση ρουτίνας, καθώς οι φορτιστές είναι πλέον πολλοί, ενώ σε κομβικά σημεία του εθνικού δικτύου υπάρχουν και οι υπερσύγχρονοι φορτιστές υψηλής ισχύος, που διευκολύνουν τα μέγιστα σε ό,τι έχει να κάνει με την κατά το δυνατόν πιο σύντομη ολοκλήρωση του ταξιδιού, μειώνοντας το άγχος της αυτονομίας.
Από τα Ιωάννινα και προς το Μέτσοβο δεν υπάρχουν σημεία ταχυφόρτισης, οπότε χρειάζεται να γεμίσει κανείς τις μπαταρίες του πριν ξεκινήσει. Εχοντας ως όριο ασφαλείας τα 300-350 χιλιόμετρα ηλεκτρικής αυτονομίας, ο οδηγός ενός ηλεκτρικού έχει πλέον πολλές επιλογές για να κάνει τις αποδράσεις του στα βουνά της Πίνδου και σε πανέμορφα μέρη γύρω από το Μέτσοβο. Εμείς επιλέξαμε μία από τις πιο όμορφες ορεινές διαδρομές της χώρας μας, αυτή που ενώνει το Μέτσοβο με το Χαλίκι.
Μία περίτεχνη λωρίδα ασφάλτου, με πολλές εναλλαγές και απίστευτα τοπία, που αν και μικρή σε διάρκεια μπορεί να σε κρατήσει μία ολόκληρη ημέρα, είτε φωτογραφίζοντας τα τοπία, είτε κάνοντας μικρές αποδράσεις μέσα στο πυκνό παρθένο δάσος.
Το πρώτο μισό κομμάτι της διαδρομής κινείται σε αυτό το πυκνό δάσος γεμάτο από οξιές και μία πληθωρική πανίδα, η οποία τώρα το φθινόπωρο δημιουργεί μία συγκλονιστική παλέτα χρωμάτων. Ο δρόμος είναι στενός και χρειάζεται αρκετή προσοχή, αν και η κίνηση είναι ελάχιστη και σπάνια διακόπτει την ηρεμία του τοπίου. Εδώ μπαίνει ένα από τα πιο σημαντικά πλεονεκτήματα τού να ταξιδεύεις σε τέτοια μέρη με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Η απουσία μηχανικών θορύβων από τον κινητήρα κάνει την εμπειρία πραγματικά μοναδική, καθώς μοιάζει σαν να «πλέεις» ανάμεσα στα δέντρα και την οργιαστική φύση, ακούγοντας το μαγικό τραγούδι του αέρα, τα νερά που τρέχουν στις ρεματιές και τα κελαηδίσματα των πουλιών.
Βγαίνοντας στα ψηλά πάνω από το δάσος, το τοπίο αλλάζει μεμιάς. Η αλπική ζώνη πάνω από τα 1.500 μέτρα έως το διάσελο είναι ένα εντελώς άγριο τοπίο, γυμνό και παραδομένο στη δύναμη της φύσης. Ομορφες εικόνες, με τις κορυφές της Πίνδου να καλύπτουν όλο τον ορίζοντα και τα λιβάδια να θυμίζουν έντονα στιγμές βγαλμένες από κάποιο άλμπουμ της κεντρικής Ευρώπης.
Από το διάσελο αρχίζει να κατηφορίζει μία υπέροχη δαντέλα ασφάλτου, η οποία αργά αλλά σταθερά θα οδηγήσει μέχρι το Χαλίκι. Το κομμάτι αυτό στο μεγαλύτερο μέρος του κινείται σε γυμνό τοπίο, με συγκλονιστική θέα στα γύρω βουνά και στην κοιλάδα του Ασπροπόταμου, ενώ η άσφαλτος είναι σε αρκετά καλή κατάσταση, με λίγα σημεία να έχουν πρόβλημα λόγω των πολλών βροχών και του χιονιού που την καλύπτει τον χειμώνα.
Το Χαλίκι, χτισμένο αμφιθεατρικά στα 1.168 μέτρα, αυτή την εποχή μοιάζει μοναχικό και αποκομμένο από τον υπόλοιπο κόσμο, κάτι που προσθέτει μία έξτρα γοητεία, καθώς περιδιαβαίνεις τα στενά δρομάκια και τα πετρόχιστα σπίτια. Η φθινοπωρινή πλατεία αναπολεί τις φωνές και την πολυκοσμία του καλοκαιριού, ενώ οι προετοιμασίες για τον δύσκολο χειμώνα έχουν ανάψει για τα καλά.
Στην είσοδο του χωριού ένα μικρό γεφυράκι θα προσφέρει στιγμές χαλάρωσης και αναψυχής, ενώ ακριβώς απέναντι από την πλατεία με τον τεράστιο πλάτανο βρίσκεται το πέτρινο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία. Από το Χαλίκι υπάρχουν αρκετές επιλογές για συνέχεια της βόλτας στην αγκαλιά των βουνών, είτε προς τους Καλαρρύτες διά μέσου του περάσματος του Μπάρου στα 1.900 μέτρα, είτε, ανάλογα με την ενέργεια που έχει απομείνει στην μπαταρία του αυτοκινήτου, προς την «ασφάλεια» του φορτιστή στην Καλαμπάκα ή τα Τρίκαλα.
Εμείς αποφασίσαμε να επιστρέψουμε στο Μέτσοβο και για βόλτες στα πέριξ. Για εκείνους που ενδιαφέρονται να κάνουν την ίδια διαδρομή, σχεδόν 50 χιλιόμετρα πήγαινε-έλα, να σημειώσουμε ότι η μπαταρία μας έχασε περίπου το 30% της αυτονομίας της. Τιμή λογική με δεδομένο ότι κάναμε και κάμποσα χιλιόμετρα off-road μέσα στο δάσος. Και βέβαια πάντα έχοντας κατά νου ότι σε κάθε ηλεκτρικό, αν και χάνεις αρκετά στην ανηφόρα, κερδίζεις χιλιόμετρα στην κατηφόρα, λόγω των συστημάτων ανάκτησης της ενέργειας και επαναφόρτισης της μπαταρίας που διαθέτουν. Κλείνοντας μία ολόκληρη ημέρα στα βουνά και τα δάση της Πίνδου με ηλεκτρικό αυτοκίνητο, το σίγουρο είναι ότι η φράση «φορτίσαμε μπαταρίες» κυριολεκτεί όσο ποτέ στο παρελθόν.
Οι προσωπικές μας μπαταρίες γέμισαν από τις εικόνες ασύλληπτης ομορφιάς και συγκλονιστικής ποικιλίας από αυτή τη μοναδική διαδρομή. Και οι μπαταρίες του αυτοκινήτου μάς έδειξαν ότι η ηλεκτροκίνηση όχι μόνο ήρθε για να μείνει, αλλά και ότι ταιριάζει απόλυτα σε αυτού του είδους τις αποδράσεις, όπου η βιώσιμη μετακίνηση δένει τόσο όμορφα με τον αθόρυβο και τόσο εθιστικό τρόπο που κινείται ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Εκεί βαθιά μέσα στο δάσος και τα οργιαστικά χρώματα από τις οξιές της Πίνδου, με μόνο ηχητικό background τα πουλιά και το σπάσιμο των πεσμένων φύλλων κάτω από τα λάστιχα του αυτοκινήτου, είναι ξεκάθαρο πλέον ότι αν και το μέλλον έχει το μειονέκτημα να μην είναι διαδεδομένο ακόμα, τουλάχιστον βρίσκεται ήδη εδώ. Και μας αρέσει πολύ.
Κατά την διάρκεια του ταξιδιού μας χρησιμοποιήσαμε για την φόρτιση του αυτοκινήτου μας το δίκτυο της ΔΕΗ blue. Πρόκειται για το μεγαλύτερο και πιο εκτεταμένο δίκτυο φορτιστών στην χώρα μας, με πανελλαδική κάλυψη σε περισσότερα από 1.800 σημεία, εκ των οποίων πάνω από 180 είναι ταχυφορτιστές υψηλής ισχύος, οι οποίοι γεμίζουν την μπαταρία σε εξαιρετικά γρήγορες ταχύτητες.
Παράλληλα η ΔΕΗ Blue, μέσω της έξυπνης και ιδιαίτερα εύχρηστης εφαρμογής της προσφέρει μία σειρά από πλεονεκτήματα όπως η φθηνότερη χρέωση για τα μέλη και η user friendly εμπειρία πληρωμών για κάθε χρήση των φορτιστών της. Εκτός αυτού διαθέτει και μία σειρά από καινοτόμες υπηρεσίες, όπως για παράδειγμα την φθηνότερη χρέωση για τα μέλη της αλλά και την ιδιαίτερα χρήσιμη παροχή booking μέσω της οποίας ο οδηγός μπορεί να κάνει προκράτηση του φορτιστή που επιθυμεί, έτσι ώστε να τον βρει ελεύθερο όταν θα φθάσει στο σημείο.
Μέσω της έξυπνης εφαρμογής της ΔΕΗ blue μπορεί να γίνει η οργάνωση και ο σωστός προγραμματισμός του ταξιδιού, έτσι ώστε να περιοριστεί το άγχος της φόρτισης και οι επιβάτες να φθάσουν στον προορισμό τους ξεκούραστοι και χαλαροί, όπως αρμόζει και στην γενικότερη φιλοσοφία της χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Tips για το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Οσοι έχουν κάνει ήδη το βήμα προς την ηλεκτροκίνηση δηλώνουν ότι είναι δρόμος χωρίς επιστροφή. Τα πλεονεκτήματα αυτής της νέας τεχνολογίας και ο τρόπος που λειτουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι ιδιαίτερα ελκυστικός, κάτι που κάνει το αναπόφευκτο άγχος της φόρτισης και της αυτονομίας να περνά σε δεύτερο πλάνο. Οσοι όμως μόλις κάνουν τα πρώτα τους βήματα ή εκείνοι που σκέφτονται σοβαρά να περάσουν στην ηλεκτροκίνηση, καλό θα είναι να γνωρίζουν μερικά βασικά στοιχεία.
• Τα σημερινά ηλεκτρικά αυτοκίνητα μπορούν εύκολα να ξεφύγουν από τα στενά όρια της πόλης και να κάνουν μεγάλα ταξίδια. Οι υποδομές δημόσιας φόρτισης στην Ελλάδα και ιδίως στην περιφέρεια ενισχύονται με σχετικά ταχείς ρυθμούς, διαθέτοντας πλέον ικανοποιητικό αριθμό φορτιστών στους βασικούς άξονες του οδικού δικτύου της χώρας.
• Ένα ταξίδι όπως αυτό στο Μέτσοβο ή και ακόμα σε πιο off road περιπέτειες και extreme προορισμούς είναι πλέον σχετικά εύκολο. Το βασικό που πρέπει να έχει κανείς στο νου του είναι ο σωστός προγραμματισμός. Και η γνώση των δυνατοτήτων του αυτοκινήτου.
• Για τον προγραμματισμό του ταξιδιού και των σημείων που θα γίνει η φόρτιση του οχήματος υπάρχουν διάφορες εφαρμογές που εξυπηρετούν αυτόν τον σκοπό. Η Plugshare είναι αυτή που παρουσιάζει όλους τους υπάρχοντες φορτιστές του δικτύου, από όλους τους παρόχους και είναι πολύ καλά ενημερωμένη (βοηθούν σε αυτό και οι χρήστες της). Η εφαρμογή ABRP είναι ένα πολύ αξιόπιστο εργαλείο, το οποίο παίρνει τα δεδομένα του οχήματος και της διαδρομής και βγάζει ένα «πρόγραμμα» φόρτισης, ανάλογα με διάφορες παραμέτρους που θα βάλει ο χρήστης. Αντίστοιχες εφαρμογές έχουν εγκατεστημένα και κάποια αυτοκίνητα από τον κατασκευαστή τους.
• Ο προγραμματισμός του ταξιδιού θα πρέπει να γίνει με βάση τις δυνατότητες του οχήματος αλλά και το πόσο θέλει να περιμένει κανείς σε κάθε σημείο που θα σταματήσει για φόρτιση. Υπάρχουν πλέον πολλοί ισχυροί ταχυφορτιστές ακόμα και στα 300 kW (λίγοι ακόμα αλλά σε κομβικά σημεία) που γεμίζουν μία μπαταρία σε περίπου μισή ώρα. Ο οδηγός θα πρέπει να γνωρίζει πού βρίσκονται αυτοί οι φορτιστές και ανάλογα να προσαρμόσει το ταξίδι του. Κάποιες εταιρίες προσφέρουν τη δυνατότητα για «κράτηση» ενός φορτιστή για 30 λεπτά, έτσι ώστε ο χρήστης να είναι σίγουρος ότι θα βρει κενή θέση όταν θα φθάσει στον σημείο που έχει προγραμματίσει.
• Ενα από τα προβλήματα που θα πρέπει να συμβιβαστεί ο νέος χρήστης είναι ότι το γεγονός ότι ο κάθε πάροχος έχει τη δική του εφαρμογή για τη λειτουργία του φορτιστή και το δικό του καθεστώς πληρωμών. Με ότι αυτό συνεπάγεται στη μάλλον αχρείαστη «πολυφωνία» στις διαδικασίες της φόρτισης.
• Για ένα τέτοιο ταξίδι στα ορεινά της Ελλάδας, η καλύτερη λύση είναι να επιλεγεί ένα κατάλυμα που θα διαθέτει φορτιστή. Με αυτόν τον τρόπο το αυτοκίνητο μπορεί να γεμίζει την μπαταρία του κατά τη διάρκεια της νύχτας που είναι «νεκρός» χρόνος. Τα ξενοδοχεία που προσφέρουν αυτή την πολύτιμη υπηρεσία είναι πλέον αρκετά και άλλοτε χρεώνουν ή άλλοτε το προσφέρουν ως δωρεάν παροχή στους πελάτες τους.
• Το άγχος της αυτονομίας, ό,τι και να γίνει, θα ακολουθεί πάντα ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Ο σωστός και έγκαιρος προγραμματισμός, τα εναλλακτικά σενάρια και η υπομονή σε τυχόν αναποδιές (για παράδειγμα ένας φορτιστής που δεν λειτουργεί) είναι μέσα στο παιχνίδι. Η κατανόηση, η ευγένεια, οι καλοί τρόποι στη «μοιρασιά» της πολύτιμης ηλεκτρικής ενέργειας με άλλους χρήστες είναι μία ακόμα μεγάλη αλλαγή που ζητά η ηλεκτροκίνηση στις καθημερινές συνήθειες του Ελληνα οδηγού.
• Πόσο κοστίζει τελικά; Η αλήθεια είναι ότι η δημόσια φόρτιση στους ταχυφορτιστές των αυτοκινητοδρόμων είναι μάλλον ακριβή υπόθεση. Και το κόστος έρχεται -ανάλογα και το αυτοκίνητο- κάπου ανάμεσα σε κινητήρα πετρελαίου και σε αυτοκίνητο με κινητήρα βενζίνης (όχι τζάμπα δηλαδή όπως νομίζουν πολλοί). Το μεγάλο όφελος προκύπτει όταν η φόρτιση γίνεται στο σπίτι, με το οικιακό τιμολόγιο. Διαφορετικά, σε ταξίδια όπως αυτό, το κόστος της ηλεκτροκίνησης δεν είναι διόλου αμελητέο.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΔΙΑΔΡΟΜΗΣ:
Μέτσοβο-Χαλίκι: 25 χιλιόμετρα.
Χρόνος: Περίπου 50 λεπτά (με τις στάσεις πολλά περισσότερα)
Ιδανική εποχή: Τέλη Οκτωβρίου μέχρι να αρχίσουν τα πρώτα χιόνια. Τον χειμώνα, μετά από έντονη χιονόπτωση, δυσκολεύει αρκετά.
Διαμονή
Αν κινηθούμε με ηλεκτρικό, όπως είπαμε και πιο πάνω, είναι απαραίτητο να εκμεταλλευτούμε τη νύχτα φορτίζοντας. Ετσι, μέσω της εφαρμογής Plugshare, επιβεβαιώνουμε ότι οι επιλογές για ύπνο στο Μέτσοβο είναι τρεις, αλλά εξαιρετικές προτάσεις.
-Το πολυβραβευμένο και διάσημο πλέον εντός και εκτός συνόρων Grand Forest Metsovo είναι η top επιλογή. Με εκπληκτική θέα στο χωριό, απίστευτης αισθητικής εγκαταστάσεις, μοναδικές παροχές και μία κορυφαία κουζίνα, είναι το απόλυτο must για όσους θέλουν να βιώσουν κάτι διαφορετικό από μία απλή διαμονή στην περιοχή.
-Η δεύτερη επιλογή είναι το Αρωμα Δρυός, ένα από τα ομορφότερα ξενοδοχεία του Μετσόβου, με αρχιτεκτονική που ακολουθεί πιστά το πνεύμα του οικισμού και δωμάτια με πολύ ζεστή ατμόσφαιρα διακοσμημένα με μεράκι και καλό γούστο.
-Το ξενοδοχείο Απόλλων είναι μία ακόμα επιλογή που παρέχει φορτιστή για τους επισκέπτες με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Είναι το μεγαλύτερο και πιο χαρακτηριστικό ξενοδοχείο του χωριού και είναι σε κεντρικό σημείο πολύ κοντά στη διάσημη πλατεία του Μετσόβου. Ανακαινισμένο σχετικά πρόσφατα συνδυάζει τον παραδοσιακό χαρακτήρα με σύγχρονες ανέσεις και παροχές.
Για όποιον στραφεί προς αυτές τις επιλογές καλό θα ήταν πριν κάνει οποιαδήποτε κράτηση να επικοινωνήσει με το κατάλυμα και να επιβεβαιώσει τις δυνατότητες του φορτιστή, καθώς και να εξασφαλίσει ότι θα βρίσκεται σε λειτουργία και να ειδοποιήσει τον ιδιοκτήτη ότι θα τον χρειάζεται για συγκεκριμένες ώρες.
Φαγητό
Οι επιλογές που υπάρχουν στο Μέτσοβο είναι αρκετές, καθώς το χωριό είναι κορυφαίος τουριστικός προορισμός για όλες τις εποχές του χρόνου. Η κουζίνα της περιοχής χαρακτηρίζεται από την κυριαρχία του κρέατος, ενώ τα περιζήτητα τυριά του Μετσόβου (με πιο χαρακτηριστικό το μετσοβόνε αλλά και την μετσοβέλα ή την μετσοβίτικη παρμεζάνα) δίνουν τον δικό τους τόνο.
Πολύ ιδιαίτερα είναι και τα κρασιά της περιοχής, ιδίως όσα σχετίζονται με το Κτήμα Αβέρωφ. Ενδεικτικά σημειώνουμε τις ταβέρνες «Γαλαξίας», «Αρχοντικό», «Ασπασία» και «Μετσοβίτικο Σαλόνι», ενώ για κάτι πιο fine dining αξίζει να δοκιμάσει κανείς την κουζίνα του ξενοδοχείου Grand Forest Metsovo. Στο Χαλίκι λειτουργούν δυο-τρεις ταβέρνες μεζεδοπωλεία ανάλογα την εποχή, με ντόπια κρέατα και προϊόντα.