search icon

Fine Living

Η άνθηση του hip-hop σε μια ιστορική έκθεση

To hip-hop συμβολίζει ένα μοναδικό μείγμα, αυτό του street culture με τα luxury brands. Στα χρονικά της ιστορίας της ποπ κουλτούρας λίγα κινήματα είχαν τόσο μεγάλη επίδραση όσο το hip-hop. Αναδυόμενο από τους δρόμους του South Bronx της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του 1970, το hip-hop ξεπέρασε τις μουσικές του καταβολές και έγινε ένας κολοσσός […]

50 CENT Money Fan, 2005, © Gregory Bojorquez

“Hip-hop, living a dream” λέγεται η έκθεση των τριών Αμερικανών φωτογράφων Jamel Shabazz, Joseph Rodriguez και Gregory Bojorquez στη gallery Taschen στην Κολωνία.

To hip-hop συμβολίζει ένα μοναδικό μείγμα, αυτό του street culture με τα luxury brands. Στα χρονικά της ιστορίας της ποπ κουλτούρας λίγα κινήματα είχαν τόσο μεγάλη επίδραση όσο το hip-hop. Αναδυόμενο από τους δρόμους του South Bronx της Νέας Υόρκης τη δεκαετία του 1970, το hip-hop ξεπέρασε τις μουσικές του καταβολές και έγινε ένας κολοσσός του μοντέρνου πολιτισμού. Η επιρροή του στη μόδα, ειδικότερα, ήταν ανατρεπτική. Σήμερα ο Kendrick Lamar, star του είδους, είναι ο απαραίτητος καλεσμένος του “frontrow” του show του oίκου Louis Vuitton. 

50 Cent & Crew, Downtown, Brooklyn, NYC 1985, © Jamel Shabazz / Courtesy Galerie Bene Taschen

Η μόδα του δρόμου που αναδύθηκε στην πρώιμη hip-hop σκηνή είχε τις ρίζες της στην εφευρετικότητα, δανειζόμενη στοιχεία από τα αθλητικά ρούχα και το αστικό στυλ του δρόμου. Τα υπερμεγέθη πουκάμισα, οι φόρμες, τα αθλητικά παπούτσια και τα εμφανή λογότυπα έγιναν η χαρακτηριστική εμφάνιση. Αλλά δεν ήταν μόνο τα ρούχα, ήταν ο τρόπος που αυτά φοριόντουσαν και η στάση που τα συνόδευε. Αυτή ήταν η αρχή εκείνου που θα γινόταν η επανάσταση της μόδας hip-hop.

Οι εμβληματικοί φωτογράφοι
Αυτή η πορεία του μουσικού είδους,  που υπαγόρευε τρόπο ζωής και στυλ αποτυπώνεται στις φωτογραφίες των Jamel Shabazz (1960), Joseph Rodriguez (1951) και Gregory Bojorquez (1972). Από τις αρχές της δεκαετίας του 1980 και μετά, καθένας από τους τρεις Αμερικανούς καλλιτέχνες παρέχει ξεχωριστές πληροφορίες για την άνοδο και τον παγκόσμιο αντίκτυπο της αμερικανικής κουλτούρας hip-hop. Το hip-hop εμβαθύνει στον τρόπο ζωής που -σε συνδυασμό με τη μουσική, το γκράφιτι, το breakdancing και τη μόδα- εξελίχθηκε σε ένα παγκόσμιο φαινόμενο. Aπό τους δρόμους της Νέας Υόρκης της δεκαετίας του 1980 έως το Λος Αντζελες, τις νότιες Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη και πέρα από αυτές, συνεχίζοντας να υφίσταται μέχρι σήμερα. Η έκθεση συνοδεύεται από μουσική, συνεντεύξεις και αναμνηστικά.

Kid Freeze, Manhattan, NYC 1998 Chromogenic print © Jamel Shabazz / Courtesy Galerie Bene Taschen
Biz Markie, Brooklyn, NY, 2015, © Jamel Shabazz

Το έργο του Jamel Shabazz από τη δεκαετία του 1980 χρησιμεύει τόσο ως προσωπικό οπτικό ημερολόγιο όσο και ως ιστορικό ντοκουμέντο, αποτυπώνοντας τη γέννηση του κινήματος hip-hop στη Νέα Υόρκη. Τα πορτρέτα του από άτομα, ζευγάρια και ομάδες αναδεικνύουν τη μόδα της εποχής. Οι εικόνες του Shabazz ενσαρκώνουν το zeitgeist της Νέας Υόρκης, απεικονίζοντας μία κομβική εποχή της μουσικής, της μόδας και της τέχνης. Η αγάπη του συγκεκριμένου φωτογράφου για το hip-hop ξεκίνησε στο Μπρούκλιν, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, όταν το αποκαλούσαν καθαρά Rhyming & Mixing.
Οταν το hip hop πρωτοεμφανίστηκε στο εξωτερικό, ο Jamel υπηρετούσε στον αμερικανικό στρατό, στη Γερμανία. Ηταν εκεί όταν άκουσε ένα από τα πρώτα μεγάλα συγκροτήματα του hip hop, το Positive Force, το ντεμπούτο της επιτυχίας We got the Funk που κυκλοφόρησε το 1979, ενώ λίγο αργότερα κυκλοφόρησε το Rappers Delight, από τους Sugar Hill Gang.
Η αγάπη του Shabazz για το είδος εκδηλώθηκε στις εικόνες που θα έφτιαχνε κατά τη διάρκεια των δεκαετιών, με το συνειδητό hip-hop να είναι το soundtrack. Οι πρώτοι καλλιτέχνες που φωτογράφισε ήταν ο LL Cool J και οι Public Enemy. Σήμερα, τα πορτρέτα του ταυτίζονται με το μουσικό είδος και το DNA του. 

For The Source Magazine, “The Dirty South” a story about Master P. with his No Limit Crew. New Orleans 1997, © Joseph Rodriguez
For The Source Magazine, “The Dirty South” a story about Master P. with C-Murder and SILK The Shocker, New Orleans, LA 1997, © Joseph Rodriguez
The Beeper, East Los Angeles, CA 1995, © Joseph Rodriguez

Στη σειρά East Side Stories-Gang Life in East L.A., ο γεννημένος στο Μπρούκλιν φωτογράφος Joseph Rodriguez προσφέρει μια ντοκιμαντερίστικη ματιά στην κουλτούρα των συμμοριών κατά τη δεκαετία του 1990. Το έργο του απεικονίζει τις βιωμένες εμπειρίες, τις αποχρώσεις και τη σκληρή πραγματικότητα της ζωής των συμμοριών. Σύμφωνα με τον Rodriguez: «το ενδιαφέρον μου να πάω στο Λος Αντζελες ξεκίνησε στις αρχές του 1992. Επηρεάστηκα έντονα από το hip-hop που έβγαινε από τους δρόμους του Λος Αντζελες και άλλων πόλεων της χώρας. Αυτοί οι νέοι ραπάρουν για τα πολύ σημαντικά θέματα των κοινοτήτων τους. Η μουσική τους ήταν σαν τις εφημερίδες, αλλά είναι των δρόμων».
Εκτός από την τεκμηρίωση του αμερικανικού hip-hop, τόσο στη Δυτική όσο και στην Ανατολική Ακτή, τα πορτρέτα του Rodriguez για τα γκρουπ στη Σουηδία δείχνουν τις πολλές πτυχές των διεθνών μορφών του hip-hop. Ξεκινώντας από τη Νέα Υόρκη, εξαπλώθηκε γρήγορα σε άλλες πόλεις όπως το Λος Αντζελες και η Νέα Ορλεάνη, όπου ο Rodriguez κατέγραψε αξιόλογες προσωπικότητες όπως ο Master P και η No Limit Crew.

50 CENT Money Fan, 2005, © Gregory Bojorquez
“Lil Kim at Home” Alpine, New Jersey 2002, © Gregory Bojorquez
DPG, Downtown Los Angeles, CA, 1997, © Gregory Bojorquez / Ccourtesy Galerie Bene Taschen
Eminem & Mr. Cartoon, Spotlight Tattoo Shop, Los Angeles, CA 1999, © Gregory Bojorquez / Courtesy Galerie Bene Taschen

Ο Gregory Bojorquez, που κατάγεται από το Λος Αντζελες, καταγράφει τη σκηνή του hip-hop από τη δεκαετία του 1990: «Πριν αρχίσω να τη φωτογραφίζω ήμουν θαυμαστής του L.A. hip-hop. Τα πρώτα πράγματα που φωτογράφισα ήταν τα underground hip-hop shows. Κάποιες προωθούνταν από τον Orlando και τον Bigga B. Αυτά τα show ονομάζονταν Unity. Παρουσίαζαν κάποιους καλλιτέχνες που συνδέονταν με τους Wu Tang, Goodie Mob, ο Big Pun. Οι Sway & Tech είχαν τις επανενώσεις των Wake up Shows. Κάποιοι καλλιτέχνες ήταν οι OutKast, Gang Star, Pharoahe Monch και η θρυλική freestyle μάχη μεταξύ Supernatural & Juice». Στα έργα του εμφανίζονται επίσης οι Snoop Dogg & Tha Dogg Pound (DPG), 50 Cent, Eminem, DMX, Lil Wayne, Jay-Z, Missy Elliott, Mos Def, Swizz Beatz και Ice Cube. 

Η διεθνής αναγνώριση
H πορεία των τριών Αμερικάνων φωτογράφων ταυτίζεται με αυτή του μουσικού είδους που απαθανάτιζαν. Εγιναν διάσημοι και στην Ευρώπη, ενώ οι πιο μεγάλες gallery και μουσεία ζητούσαν τα έργα τους. Ανάμεσά τους η Εθνική Πινακοθήκη Τέχνης στην Ουάσινγκτον, το Μουσείο Αμερικανικής Τέχνης Whitney της Νέας Υόρκης, το Ιδρυμα Φωτογραφίας Deutsche Börse στη Φρανκφούρτη, το Μουσείο J. Paul Getty στο Λος Αντζελες και το Ιδρυμα Gordon Parks στη Νέα Υόρκη.
Εργα του Gregory Bojorquez έχουν εκτεθεί στο Μουσείο Τέχνης Vincent Price στο Λος Αντζελες και διεθνώς, στην Κολωνία, το Βερολίνο και σε άλλες τοποθεσίες. Οι φωτογραφίες του Joseph Rodriguez φιλοξενούνται σε ιδρύματα όπως το Los Angeles County Museum, το International Center of Photography στη Νέα Υόρκη, το Smithsonian American Art Museum και η National Gallery of Art στην Ουάσινγκτον, το Museum Ludwig στην Κολωνία και το Albertina στη Βιέννη.

*Hip-hop – Living a Dream, 19 Oκτωβρίου 2024 έως 18 Ιανουαρίου 2025
Gallery Bene Taschen, Lindenstraße 19, Κολωνία, Γερμανία

Exit mobile version