Η Barbie, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στην Αμερικανική Διεθνή Εκθεση Παιχνιδιών στη Νέα Υόρκη στις 9 Μαρτίου 1959. Εκτοτε αποτελεί ένα διεθνές σύμβολο γοητείας.
Η Barbie γοργόνα, η πρώτη έγχρωμη Barbie και η Barbie πρόεδρος, είχαν όλες την τιμητική τους στη νέα ταινία της Greta Gerwig, φόρο τιμής στην εικονική κούκλα. Η σκηνοθέτης και δημιουργός της ταινίας συμπεριέλαβε μέσα στην ταινία της “Barbie” συλλεκτικές φιγούρες και εμβληματικά σύνολα, που ταξίδεψαν τους θεατές στην παιδική τους ηλικία από όλες τις χρονικές περιόδους.
Η ταινία -που “σπάει” τα ταμεία του box-office με εισπράξεις ρεκόρ- έχει δημιουργήσει ένα παγκόσμιο “ροζ φαινόμενο”, καθιερώνοντας έτσι την Barbie – και τους συντελεστές της ταινίας – ως ένα από τα μεγαλύτερα πρότυπα επιρροής διεθνώς. Αναρωτιέστε γιατί;
Γιατί η Barbie είναι κάτι περισσότερο από μια απλή κούκλα. Είναι ένα είδωλο της μόδας και της ποπ κουλτούρας για εκατομμύρια νέους σε όλο τον κόσμο εδώ και δεκαετίες, ενώ συνεχίζει να είναι ένα από τα παιχνίδια με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίως. Συγκεκριμένα, το brand της Barbie, το οποίο διαχειρίζεται η αμερικανική εταιρεία παιχνιδιών Mattel Inc. αποτιμάται σήμερα σε περίπου 700 εκατομμύρια δολάρια. Φτιαγμένη με απόλυτη τελειότητα, από τα μαλλιά μέχρι τα παπούτσια και τις ατελείωτες επιλογές στην γκαρνταρόμπα, ο κόσμος της Barbie είναι ένας εναλλακτικός κόσμος στον οποίο όλοι θέλαμε να γίνουμε μέρος κάποια στιγμή. Και εννοούμε πραγματικά όλοι μας. Ακόμα και διάσημοι σχεδιαστές μόδας και κοσμημάτων είδαν την κούκλα αυτή ως το επόμενο μοντέλο τους, σχεδιάζοντας αποκλειστικά γι’ αυτή haute couture αντικείμενα που αναβάθμισαν την αισθητική της.
Το franchise της Barbie έχει εξελιχθεί με την πάροδο των δεκαετιών και έχει γίνει πιο περιεκτικό όσον αφορά τον σχεδιασμό, την αναπαράσταση και έχει προσελκύσει ένα ευρύ φάσμα πελατών. Με τη διεύρυνση της έννοιας της Barbie η Mattel προσπάθησε να προωθήσει τη συμπερίληψη όλων των κοινωνικών ομάδων όλα αυτά τα χρόνια. Είτε πρόκειται για το ντεμπούτο της πρώτης μαύρης Barbie, είτε για το ντεμπούτο της πρώτης Barbie που φοράει μαντήλα το 2016, το συλλεκτικό αντικείμενο δεν εξυπηρετεί πλέον συγκεκριμένα σχήματα σώματος και αποχρώσεις δέρματος. Από τα κουκλόσπιτα μέχρι τα εξατομικευμένα εμπορεύματα, η Mattel έχει κεφαλαιοποιήσει την κούκλα και έχει κατακτήσει την αγορά, ενώ σε ολόκληρο τον κόσμο υπάρχουν συλλέκτες που είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν πολλά χρήματα για να αποκτήσουν μια Barbie, βλέποντάς την ως ένα πολυτελές αντικείμενο με βαριά κοινωνική αξία. Από την αυθεντική πρώτη Barbie, μέχρι τις διακοσμημένες με διαμάντια κούκλες, παρακάτω συμπεριλαμβάνονται οι πιο πολύτιμες κούκλες από αυτές.
Lorraine Schwartz Barbie
Ναι, 7.500 δολάρια είναι ένα τεράστιο ποσό για να πληρώσει κανείς για μια κούκλα, αλλά όποιος το έκανε, έκανε μια καλή συμφωνία -και το έκανε σε μια δημοπρασία που επιπλέον ωφέλησε το Ιδρυμα Children Affected by AIDS. Στο πλαίσιο μιας συνεργασίας μεταξύ της Mattel και του Συμβουλίου Σχεδιαστών Μόδας της Αμερικής, η Barbie μεταμορφώθηκε από την Αμερικανίδα σχεδιάστρια κοσμημάτων Lorraine Schwartz, η οποία έδωσε στην κούκλα μια κομψή ανανέωση με ένα μικρό μαύρο φόρεμα και σκουλαρίκια, ζώνη, βραχιόλια και ένα τεράστιο γράμμα “Β”, με διαμάντια αξίας άνω των 25.000 δολαρίων. Μόνο 12 από αυτές τις κούκλες κατασκευάστηκαν, γεγονός που εξηγεί την αξία της, παρά την πρόσφατη δημιουργία της.
Gala Abend Barbie
Το 2006 ο οίκος Christie’s διοργάνωσε πώληση μιας ιδιωτικής συλλογής περίπου 400 κούκλων Barbie, από τις οποίες το σπάνιο αυτό μοντέλο πέτυχε τιμή 12 φορές πάνω από την υψηλή αξία εκτίμησής του, δηλαδή 9.148 δολάρια. Αποκλειστικά για την ιαπωνική και ευρωπαϊκή αγορά, η κούκλα Gala Abend είναι ντυμένη με ένα πλούσιο φόρεμα γκαλά με περίτεχνες λεπτομέρειες, ενώ τα χέρια της κρατούν μια τσάντα και ένα μικροσκοπικό πρόγραμμα χορού. Ωστόσο το πιο σπάνιο χαρακτηριστικό της είναι ότι η κούκλα είχε λυγισμένα πόδια – το είδος της ευελιξίας που δεν παρέχεται στην καθημερινή κούκλα Barbie.
Pink Diamond Barbie
Μια Barbie η οποία σχεδιάστηκε από τους David και Phillipe Blond, με τη βοήθεια του κύριου σχεδιαστή της Mattel, Bill Greening. Αυτή η κούκλα περιορισμένης έκδοσης, με τα πολύτιμα ροζ διαμάντια, δημοπρατήθηκε στο Charity Buzz το 2012 για να συγκεντρωθούν χρήματα για τον οργανισμό MAC Aids Fund. Η αξία της εκτιμήθηκε τότε σε περίπου 15.000 δολάρια. Είναι ντυμένη με ένα χειροποίητο μίνι κορσέ φόρεμα με ροζ χάντρες και διαμάντια. Φορά επίσης σκουλαρίκια, βραχιόλι, ένα λαμπερό δαχτυλίδι και ροζ ψηλοτάκουνες γόβες, όλα με διαμαντένια διακοσμητικά. Ολοκληρώνει το σύνολό της με ένα πολυτελές ολόσωμο παλτό από απαλή ροζ ψεύτικη γούνα και μακριές πλούσιες βλεφαρίδες.
Αρχική Barbie
Το 1959 η πρώτη Barbie ήταν μια πολύ πιο χλωμή και σεμνή κούκλα από αυτή που γνωρίσαμε τη δεκαετία του 1980. Η πρώτη Barbie ήταν διαθέσιμη ως ξανθιά ή μελαχρινή, ντυμένη με ένα χολιγουντιανό ολόσωμο μαγιό, με εντυπωσιακά κόκκινα χείλη και παχύ μαύρο eyeliner – και περίπου 350.000 πωλήθηκαν προς 3 δολάρια η κάθε μία τον πρώτο χρόνο. Σήμερα, έχει χαρακτηριστεί ως το “ιερό δισκοπότηρο” των συλλεκτών, καθώς είναι δύσκολο να βρεθεί και ακόμα πιο δύσκολο να είναι σε καλή κατάσταση. Oταν βρεθεί, η κούκλα μπορεί να προσελκύσει εντυπωσιακές τιμές, όπως συνέβη σε δημοπρασία του 2006 στο Sandi Holder’s Doll Attic στην Καλιφόρνια. Τα 27.450 δολάρια που καταβλήθηκαν για μια unboxed Barbie #1 έθεσαν ένα -έκτοτε “σπασμένο”- παγκόσμιο ρεκόρ Γκίνες για την υψηλότερη τιμή που καταβλήθηκε για μια κούκλα Barbie σε δημοπρασία – και επιπλέον επέτρεψε στους κατόχους της, ένα ζευγάρι συνταξιούχων, να βγάλουν χρήματα για ένα αυτοκινούμενο σπίτι.
De Beers 40th Anniversary Barbie
Για τα 40 χρόνια της Barbie, η Mattel ανέθεσε στον κοσμηματοπώλη De Beers να σχεδιάσει μια επετειακή εμβληματική κούκλα, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί ένα από τα ακριβότερα παιχνίδια που υπάρχουν. Η De Beers έντυσε την ειδική έκδοση της Barbie με ένα μπικίνι σε στιλ πριγκίπισσας Λέια από το Star Wars και μια λεπτή ζώνη με 160 διαμάντια. Αυτό το εξαιρετικά σπάνιο μοντέλο δεν βγήκε ποτέ στα ράφια των καταστημάτων λιανικής, αλλά βγήκε κατευθείαν σε δημοπρασία. Η κούκλα κυκλοφόρησε το 1999 και σήμερα αξίζει περίπου 85.000 δολάρια.
Barbie By Stefano Canturi
Πρόκειται για την πιο ακριβή κούκλα Barbie αξίας 302.000 δολαρίων, η οποία δημιουργήθηκε από τον σχεδιαστή κοσμημάτων Stefano Canturi το 2010, για να γιορτάσει τη συλλογή Barbie Basics στην Αυστραλία. Mόνο μία Stefano Canturi Barbie κατασκευάστηκε ποτέ, φορώντας ένα ειδικά κατασκευασμένο τσόκερ με λευκά διαμάντια και ένα εντυπωσιακό ροζ διαμάντι. Το χρωματιστό κόσμημα ενός καρατίου ήταν μια σπάνια ανακάλυψη από το ορυχείο Argyle της Αυστραλίας και το ίδιο αξίζει 300.000 δολάρια – μετατρέποντας ουσιαστικά το παιχνίδι σε επενδυτικό κομμάτι. Η κούκλα πλειοδοτήθηκε από τον οίκο Christie’s το 2010, με τα έσοδα να πηγαίνουν απευθείας στο Iδρυμα Eρευνας για τον Καρκίνο του Μαστού, σύμφωνα με την επιθυμία του σχεδιαστή.
Η λίστα με τους σχεδιαστές που έχουν μεταμορφώσει τις κούκλες αυτές σε ακριβά μοντέλα Barbie είναι ατελείωτη. Ωστόσο μερικά αξιοσημείωτες συνεργασίες είναι εκείνη του Paco Rabanne στην σπάνια κούκλα “Barbie Loves the Improvers Island Steel Promotion”, η οποία κοστίζει 9.999 δολάρια και του Karl Lagerfeld του θρυλικού σχεδιαστή μόδας που ενέπνευσε την Barbie με το σμόκιν και τα πυκνά φρύδια, η οποία μπορεί να πουληθεί για 6.000 δολάρια.