Ο ψηφιακός «αναλφαβητισμός» δεν επέτρεψε τα προηγούμενα χρόνια σε ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό των ελληνικών επιχειρήσεων να αδράξουν την ευκαιρία για να εκσυγχρονίσουν τις διαδικασίες τους σε όλα τα επίπεδα.
Ως έναν βαθμό έφταιξε και η πολυετής κρίση, που ανάγκασε -όπως σχολίασε πρόσφατα κορυφαίο στέλεχος ισχυρής εισηγμένης εταιρείας της πληροφορικής- τους ιδιοκτήτες ή τις διοικήσεις τους να περικόψουν δαπάνες όπως π.χ. αυτές οι οποίες αφορούσαν την τεχνολογική αναβάθμισή τους. Με συνέπεια να μείνει ένα «τεχνολογικό χρέος», που τώρα κάπως …εσπευσμένα προσπαθούν να «αποπληρώσουν», με την πανδημία να έχει επιταχύνει τους ρυθμούς της ψηφιοποίησης τόσο του ιδιωτικού, όσο του δημόσιου τομέα.
Πώς οι σύγχρονες εταιρείες αντιμετωπίζουν τη στρατηγική πρόκληση της ψηφιακής μετάβασης;
Με τη σωστή και πλήρη ενημέρωσή τους κατ’ αρχάς σε όλο το φάσμα του ψηφιακού περιβάλλοντος για τις δυνατότητες του (ψηφιακές πλατφόρμες, τεχνητή νοημοσύνη, ρομποτικά συστήματα, 3D printing, Διαδίκτυο των Πραγμάτων, Cloud Computing, Big Data κ.α.), όπως φυσικά κατ’ επέκταση με την ενσωμάτωση των σύγχρονων τεχνολογικών εφαρμογών στη λειτουργία τους.
Όπως έχουν καταγράψει και σχετικές έρευνες, σε αυτές περιλαμβάνονται, με εξαίρεση ίσως το Ψηφιακό μάρκετινγκ (με τη δημιουργία ιστοσελίδας και σελίδων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή την προβολή προϊόντων και υπηρεσιών μέσω αυτών), όχι στον απαιτούμενο βαθμό στην Ελλάδα τα Συστήματα ηλεκτρονικών πωλήσεων/ e-shop, η Ψηφιακή διαχείριση προμηθειών- παραγγελιών, η Συμμετοχή σε διαδικτυακή πλατφόρμα, η Επεξεργασία και ανάλυση δεδομένων παραγωγικής/ εμπορικής δραστηριότητας και η Χρήση εφαρμογών για υπηρεσίες μετά την πώληση.
Ακόμα, ανάλογα με τον κλάδο στον οποίο δραστηριοποιείται μια επιχείρηση, επιστρατεύονται Εφαρμογές αυτοματοποίησης στην παραγωγική διαδικασία, Χρήση εφαρμογών υπολογιστικού νέφους, Χρήση εφαρμογών για την εμπειρία πελατών-κατανόηση του πελάτη και της συμπεριφοράς του.
Ως προς την επίδραση της τεχνολογίας η πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων δηλώνει ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις επηρεάζουν ή θα επηρεάσουν θετικά την επιχειρηματική τους δραστηριότητα.
Παράλληλα, αυξάνεται πλέον και το ποσοστό επιχειρήσεων που πραγματοποίησε ή πραγματοποιεί επενδύσεις για τον τεχνολογικό/ψηφιακό εξοπλισμό τους, έναντι άλλων τομέων, όπως τα μηχανήματα και μηχανολογικός εξοπλισμός, οι κτιριακές εγκαταστάσεις και ο λοιπός εξοπλισμός, η έρευνα κ.λ.π.
Ως ανασταλτικοί παράγοντες για τις προαναφερόμενες επενδύσεις είχαν αναφερθεί η έλλειψη πρόσβασης σε χρηματοδότηση και το υψηλό κόστος αγοράς και συντήρησης π.χ. του εξοπλισμού διαφόρων κατηγοριών.
Ωστόσο, παρέχονται εργαλεία χρηματοδότησης ή επιδοτήσεις ικανές να δώσουν λύση στο πρόβλημα, όπως π.χ. αυτά που προηγήθηκαν εν μέσω πανδημίας από το ΕΣΠΑ για όσους ήδη δραστηριοποιούνταν στον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου και θέλησαν να ενισχύσουν την λειτουργία τους ή αποφάσισαν να δημιουργήσουν ένα e-shop, για μεσαίες, μικρές και πολύ μικρές λιανεμπορικές επιχειρήσεις.
Έρευνες σημαντικών φορέων της αγοράς έδειχναν το 2020, την πρώτη χρονιά της πανδημίας, ότι η πλειοψηφία και πάλι των επιχειρήσεων του συγκεκριμένου δείγματος δήλωνε ότι οι τεχνολογικές/ψηφιακές αλλαγές που υιοθετήθηκαν δεν είχαν καμία επίπτωση στον αριθμό των εργαζομένων τους, όπως και ότι διαπίστωνε κάποια έλλειψη στις συγκεκριμένες κατηγορίες δεξιοτήτων.
Όσο κυλά ο χρόνος και τα… πάντα ψηφιοποιούνται, ανεβαίνουν και οι απαιτήσεις για την εύρυθμη και αποδοτική λειτουργία μιας σύγχρονης επιχείρησης έναντι των ανταγωνιστών της, αλλά και των πελατών της, με το καταναλωτικό κοινό να προσαρμόζεται με ταχύτητα στις νέες συνθήκες.