Το συμπέρασμα ότι η πανδημία επιτάχυνε την ψηφιοποίηση της ελληνικής οικονομίας ήταν κοινό και διατυπώθηκε από τα πρώτα της στάδια.
Για την ακρίβεια, έγινε… ανάγκη σε μια πολύ δύσκολη περίοδο για την αγορά. Όταν λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις των καταναλωτών και των εργαζόμενων τους, οι επιχειρήσεις υποχρεώθηκαν –ανάλογα με τον κλάδο της η καθεμιά- να στραφούν περισσότερο προς τις on line πωλήσεις και συναλλαγές, την εξ αποστάσεως διαχείριση των οικονομικών τους ή των αποθεμάτων τους, την απασχόληση του προσωπικού τους με τηλεργασία κ.α. και πολλές από αυτές να γνωρίσουν, ουσιαστικά, έναν νέο γι’ αυτές κόσμο: τον ψηφιακό.
Η αλήθεια, όχι ευχάριστη, είναι ότι η Ελλάδα κατάφερε να μείνει πίσω σε πράγματα τα οποία θα έπρεπε, κατά γενική ομολογία, να έχουν συμβεί μερικά χρόνια πριν.
Οι εταιρείες, κυρίως οι πιο «αναλφάβητες» ψηφιακά, κλήθηκαν να προσαρμοσθούν στα νέα δεδομένα για να μπορέσουν να μετατρέψουν την νέα κρίση σε ευκαιρία.
Γιατί ο ψηφιακός μετασχηματισμός ωφελεί μια επιχείρηση; Σε ποιους τομείς;
Η βιώσιμη ψηφιοποίηση των εταιρειών επιτυγχάνεται με την ταυτόχρονη μετατροπή πολλαπλών τομέων και τεχνολογιών και περιλαμβάνει: το επιχειρησιακό μοντέλο, την εταιρική δομή, το ανθρώπινο κεφάλαιο, τις διαδικασίες, τις ικανότητες και τις δεξιότητες, τις προσφορές προϊόντων και υπηρεσιών.
Πωλήσεις, ανταγωνισμός και ανάπτυξη
Μια από τις βασικότερες προκλήσεις των επιχειρήσεων κάθε μεγέθους είναι ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός τους αποτελεί πλέον προϋπόθεση επιβίωσης στο σκληρό ανταγωνισμό.
Το γεγονός ότι διαπιστώνεται μια ολοένα και μεγαλύτερη εξοικείωση του καταναλωτικού κοινού με τις διαδυκτιακές αγορές, ωθεί τις επιχειρήσεις στην δημιουργία ολοκληρωμένων εναλλακτικά ψηφιακών καναλιών πώλησης.
Η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα είναι τέτοια, που εκτινάχθηκε στα 14 δισ. ευρώ για το 2021 και πάνω από 5,5 εκατομμύρια Έλληνες αγοράζουν διάφορα αγαθά, είδη και υπηρεσίες on line. Η …μισή χώρα, εν ολίγοις.
Την ίδια ώρα προκύπτει ότι 18.000 ελληνικές επιχειρήσεις έχουν ένα ολοκληρωμένο και σύγχρονο ψηφιακό κανάλι πώλησης, νούμερο μικρό που μπορεί να ανέβει άμεσα στις 30.000 επιχειρήσεις.
Όσοι διαθέτουν καλή γνώση της αγοράς, αναφερόμενοι στα e shops μιλούν για «μια δεύτερη εταιρεία, μέσα στην ίδια». Και προειδοποιούν πως θα ήταν λάθος ένας επιχειρηματίας να «δει» το ηλεκτρονικό του κατάστημα ως απλά ένα πρόσθετο κανάλι πώλησης. Αν, αντιθέτως, το αντιμετωπίσει ως μια αυτόνομη «παράλληλη» επιχείρηση, με το δικό της προσωπικό, τις δικές της παραγγελίες, τα δικά της αποθέματα. θα μπορέσει να αυξήσει τις πωλήσεις του σε πιο μεγάλο ποσοστό, ξεφεύγοντας από την λογική της γειτονιάς και αποκτώντας πρόσβαση σε ένα ευρύτερο target group πελατών, σε άλλες περιοχές και πόλεις.
Από την στιγμή που το λιανεμπόριο μετρά έναν πολύ υψηλότερο αριθμό ενεργών επιχειρήσεων, το αυτονόητο είναι ότι όποιος δεν ακολουθήσει τις εξελίξεις –και με την απαιτούμενη ταχύτητα- θα κινδυνέψει να χάσει τη «μάχη» του ανταγωνισμού και της ανάπτυξης, με ότι αυτό συνεπάγεται για τους τζίρους και την κερδοφορία τους…
Το φυσικό κανάλι ενισχύει το ψηφιακό και λειτουργεί υποστηρικτικά σε αυτό κι αντίστροφα. Σε καμία περίπτωση ανταγωνιστικά. Έχουμε, εν ολίγοις, περάσει σε μια phygital εποχή, έναν συνδυασμός φυσικής (physical) και ψηφιακής (digital) εμπειρίας.
Εν κατακλείδι, το διαδίκτυο θεωρείται ένα εκτεταμένο οικοσύστημα που περιλαμβάνει την επικοινωνία/διαφήμιση, το δίκτυο διανομής προϊόντων και υπηρεσιών (e-shops, marketplaces).
Αποθέματα, λογιστήρια, προσωπικό
Τα θέματα του ψηφιακού μετασχηματισμού των επιχειρήσεων δεν σταματούν στις πωλήσεις.
Η διαχείριση των αποθεμάτων με την συνδρομή της τεχνολογίας, στη λογική των logistics βοηθά μια εταιρεία να γίνεται πιο ευέλικτη και πιο συνεπής στους χρόνους παράδοσης των παραγγελιών σε πελάτες ή να εξασφαλίζει την πληρότητα των καταστημάτων της σε προϊόντα σε ώρες αιχμής.
Η ορθή ψηφιακή οργάνωση του λογιστηρίου της διευκολύνει την τήρηση των υποχρεώσεων της σύμφωνα με τις απαιτήσεις των συστημάτων του My Data της ΑΑΔΕ και αποτρέπει τον κίνδυνο συνεπειών από την φορολογική αρχή…
Μέρος της ψηφιοποίησης αποτελεί και η τηλεργασία. Η ευελιξία στην εξ αποστάσεως διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού μιας επιχείρησης προσφέρει την δυνατότητα για μεγαλύτερη αποδοτικότητα, καλύπτει πιο εύκολα κενά και εξοικονομεί κόστη και χρόνο, με πολλούς να τάσσονται υπέρ ενός υβριδικού μοντέλου εργασίας, όπου αυτό είναι εφικτό.
Σε μεγαλύτερες επιχειρήσεις, η δυνατότητα τηλεδιασκέψεων αποφέρει την κατάλληλη αποτελεσματικότητα σε επίπεδο διακυβέρνησης, καθώς επίσης έχει αναπτυχθεί από εταιρεία πληροφορικής πλατφόρμα μέσω της οποίας οι μέτοχοι μιας εισηγμένης μπορούν να ψηφίζουν ψηφιακά τα θέματα μιας Γ.Σ.