–Χαίρετε, δυστυχώς χθες το δράμα κορυφώθηκε με την πτώση του πυροσβεστικού αεροσκάφους και την απώλεια της ζωής των δύο πιλότων. Πολύ δύσκολο καλοκαίρι και με αβεβαιότητες για το πότε θα σταματήσουν αυτές οι συνθήκες πυριτιδαποθήκης που βιώνει όλη σχεδόν η χώρα. Ας ελπίσουμε να μην δούμε ακόμα χειρότερα. Πόσο κρίμα κι άδικο όμως είναι για αυτά τα νέα παιδιά.
Νατσιός – Πιερ – Αγνότης
-Ας πάμε σε τίποτα πιο ευχάριστο, έστω και grotesco, λοιπόν έχει βρει μπελά ο υπουργός Παιδείας Πιερρακάκης με τον πρόεδρο της Νίκης, Νατσιό με την περίφημη υπόθεση της αγνότητας στα σχολεία. Απ’ ότι κατάλαβα (δεν είναι και εύκολο) η Νίκη θέλει να μπουν στα σχολικά βιβλία κεφάλαια που να συστήνουν στις μαθήτριες (και στους μαθητές;) ότι πρέπει να μην κάνουν σεξ μέχρι την ενηλικίωση ή τον γάμο. Μιλάμε για κανονικούς τρελούς έτσι, αλλά τουλάχιστον αυτοί… φαίνονται αθώοι, δεν νομίζω να πειράζουν στ’ αλήθεια και κανέναν, πλην του συγκεκριμένου κοινού που «τους ακούει» και… την έχουν ακούσει γενικώς με τις Θεούσες και τους Θεούσους.
Διοικητές Νοσοκομείων
-Ρώτησα την πηγή μου στο υπουργείο Υγείας τι γίνεται με τις διοικήσεις των νοσοκομείων, δηλαδή πόσο μεγάλες είναι οι αλλαγές που σχεδιάζονται. «Αν πάνε by the book δεν βλέπω, πέραν μίας, δύο περιπτώσεων, να μένει κανείς, αλλά αυτά δεν τα ξέρουμε γιατί όπως γνωρίζετε στις διοικήσεις και στις αλλαγές έχει λόγο το Μ.Μ.» Μάλιστα, για να δούμε τι θα δούμε…
Έκλεισε το deal Macquarie-Enel Hellas – Σήμερα οι ανακοινώσεις
-Και περνάμε στα νέα από την αγορά, ξεκινώντας από μια ευχάριστη και σημαντική είδηση. Σύμφωνα με πληροφορίες, τη Δευτέρα έκλεισαν και οι τελευταίες λεπτομέρειες του deal για την εξαγορά του 50% της Enel Green Power Hellas από την Macquarie. Οι υπογραφές έπεσαν χθες οπότε λογικά και εκτός συγκλονιστικού απροόπτου, σήμερα περιμένουμε τις επίσημες ανακοινώσεις της συμφωνίας. Σε κάθε περίπτωση πρόκειται για ένα καλό νέο για την ελληνική αγορά καθώς είναι η δεύτερη κίνηση στην Ελλάδα (μετά την απόκτηση του 49% του ΔΕΔΔΗΕ) ενός διεθνούς επενδυτικού φορέα μεγάλου βεληνεκούς όπως η Macquarie και ασφαλώς είναι μια μεγάλη δουλειά καθώς το enterprise value του deal είναι της τάξης του 1 δισ. που σημαίνει ότι το τίμημα που καταβάλλει το fund είναι στην περιοχή των 500 εκατ. ευρώ.
Τι είδαν οι άνθρωποι της Alpha Bank στη Ρόδο
-Πάμε τώρα σε ένα άλλο καλό νέο που έρχεται από την καταστροφική πυρκαγιά της Ρόδου. Κλιμάκιο της Alpha Bank με επικεφαλής τον Γενικό Διευθυντή Ισ. Πάσσα και τους διευθυντές Τηλ. Γεωργάκη, Μ. Παπαγεωργίου και Γ. Τερζή, πήγε στη Ρόδο αφενός για να βρεθεί δίπλα σε πολίτες και επιχειρήσεις που δοκιμάζονται και αφετέρου για να προετοιμαστεί καλύτερα η τράπεζα για το σχέδιο της επόμενης ημέρας που θα στηρίξει την τοπική κοινωνία. Χωρίς κανείς να υποτιμά την έκταση της φυσικής καταστροφής, το κλιμάκιο της Alpha Bank περιηγήθηκε στις ξενοδοχειακές μονάδες που επλήγησαν από την πυρκαγιά και διαπίστωσε πως ευτυχώς δεν υπάρχουν ολικές καταστροφές. Οι ζημιές από την πύρινη λαίλαπα αφορούν κυρίως επιμέρους εγκαταστάσεις των ξενοδοχείων, που σημαίνει ότι το κόστος αποκατάστασης δεν θα είναι σε απαγορευτικά επίπεδα. Μια άλλη αισιόδοξη πτυχή είναι ότι οι τοπικοί επιχειρηματίες έχουν τη διάθεση να αγωνιστούν για «να γυρίσουν το κλειδί» το ταχύτερο δυνατό, ώστε να ξεκινήσουν τη λειτουργία των μονάδων τους.
Στην επόμενη φάση το αεροδρόμιο Καλαμάτας (άντε να τελειώνουμε κάποτε)
-Την ερχόμενη εβδομάδα, με το που «σκάει» ο Αύγουστος δηλαδή, μπαίνει και τυπικά στη δεύτερη -και τελική- φάση ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας. Η διαγωνιστική διαδικασία την οποία «τρέχει» το Υπερταμείο σε αυτή τη β’ φάση περιλαμβάνει επιτόπιες επισκέψεις (site visits) των υποψήφιων επενδυτών, τη σύνταξη της σύμβασης παραχώρησης επί της οποίας οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν δυνατότητα σχολιασμού και ακολούθως την οριστικοποίηση της. Σε αυτή τη φάση επίσης θα προσδιοριστεί η ακριβής διάρκεια της παραχώρησης (διότι ο διαγωνισμός κάνει γενικά λόγο για παραχώρηση «περί τα 40 έτη»), καθώς και άλλες κρίσιμες συμβατικές ρυθμίσεις. Το αεροδρόμιο που έχει πάρει πολύ τα πάνω του λόγω Costa Navarino, της γενικότερης έκρηξης των παραθεριστικών κατοικιών στη Μεσσηνία και της ευρύτερης προβολής της Καλαμάτας, διεκδικούν μεγάλοι όμιλοι και συγκεκριμένα το σχήμα των ΓΕΚΤΕΡΝΑ – GMR Airports, της Fraport AG με τις DELTA Airport Investments (Όμιλος Κοπελούζου) – Πηλέας (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου ΤΕΜΕΣ), της Mytilineos με την Corporation America Airports και το σχήμα των Γάλλων της Egis Airport Operation με την Άκτωρ Παραχωρήσεις και την Aéroports de la Cote d’Azur. Με τα νεότερα δεδομένα για τα οποία ενημερώθηκε η στήλη, προκύπτει πως πλέον στόχος είναι ο διαγωνισμός να ολοκληρωθεί με την υποβολή των τεχνικών και οικονομικών προσφορών έως το πρώτο τρίμηνο του 2024. Σημειώστε πως επισήμως ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Σεπτέμβριο του 2022 και η εκδήλωση ενδιαφέροντος από τους υποψήφιους επενδυτές έγινε τον περασμένο Δεκέμβριο, οπότε κάποιοι κακόπιστοι θα μπορούσαν και να ισχυριστούν πως στο Υπερταμείο δεν βιάζονται ιδιαίτερα να τελειώνουν.
Ο «πιλότος», οι σύμβουλοι και οι αποφάσεις που αργούν
-Από την άλλη πλευρά, συνομιλητές που παρακολουθούν τη διαδικασία λένε πως ο διαγωνισμός για την Καλαμάτα είναι «πιλότος» για τα υπόλοιπα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που ακολουθούν και πρόκειται για τα αεροδρόμια Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελλόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης. Εδώ, τα πράγματα έχουν ως εξής: έτρεξε η διαδικασία για την πρόσληψη των συμβούλων του Υπερταμείου για τη διαδικασία και μετά την επιλογή τους θα πρέπει να αποφασιστεί ποια είναι η βέλτιστη στρατηγική για την αξιοποίηση των συγκεκριμένων υποδομών, με ποιο τρόπο δηλαδή θα βγουν στην αγορά ώστε να είναι επενδυτικά ελκυστικά. Το εγχείρημα αντικειμενικά δεν είναι εύκολο, καθώς υπάρχουν πολλές ιδιαιτερότητες, σε κάποιες περιπτώσεις απαιτούνται σοβαρές παρεμβάσεις στους αερολιμένες, κάποιοι θεωρούνται «φιλέτα», σε αντίθεση με άλλους που βρίσκονται στις εσχατιές της χώρας, έχουν μικρή κίνηση κ.λπ. Αλλά για αυτό θα μου πείτε πληρώνονται οι σύμβουλοι, κι άλλωστε υπάρχει και η γνωστή συνταγή, ομαδοποίησης των αεροδρομίων όπου κάποια καλά πάνε μαζί με κάποια λιγότερα ελκυστικά. Και εν πάση περιπτώσει, πόσα χρόνια χρειάζεται να περάσουν για να ληφθεί μια απόφαση;
Κάτι ετοιμάζει ο Γ. Στάσσης
-Στο στρατόπεδο της ΔΕΗ επικρατεί κλίμα αναμονής και σιωπηλής προετοιμασίας. Πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί, τυπικά και ουσιαστικά, η εξαγορά της ENEL Romania, να ενταχθεί στον ενοποιημένο ισολογισμό για να πραγματοποιηθεί επιτέλους μέσα στο Φθινόπωρο, το Investors Day όπου η διοίκηση θα παρουσιάσει τα σχέδια της για το μέλλον. Μέχρι τότε όμως ο Γιώργος Στάσσης έχει προγραμματίσει μία ακόμη στρατηγική κίνηση την οποία δεν θέλει να αποκαλύψει στους συνεργάτες του μέχρι να ολοκληρωθεί. Υπάρχει κινητικότητα, υπάρχει ένταση προετοιμασιών, αλλά δεν υπάρχουν άλλες πληροφορίες.
Νικητές και ηττημένοι στη (διαφημιστική) μάχη της Vodafone
-Τελείωσε ο διαγωνισμός για τον διαφημιστικό λογαριασμό της Vodafone Ηellas με την «The Newtons Laboratory» να αναλαμβάνει το account της τηλεπικοινωνιακής εταιρίας. Μεγάλος ηττημένος ο Πρόεδρος της ΕΔΕΕ, Μ. Παπαπολύζος που έφτιαξε εταιρία, την LamaDDB, ειδικά για τον συγκεκριμένο διαγωνισμό. Τελικά χθες που ολοκληρώθηκε η διαδικασία και μάθαμε τον νικητή, αποδείχθηκε στην πράξη ότι είχαν δίκιο όσοι υποστήριζαν πως η LamaDDB είναι μικρή εταιρία για ένα τόσο σημαντικό λογαριασμό. Όπως και να έχει ο λογαριασμός άλλαξε χέρια και η εξέλιξη ικανοποιεί τη στήλη καθώς κάποιος άγνωστος, προσπάθησε -μεσούντος του διαγωνισμού- να βάλει μια τρικλοποδιά δίνοντας παραπλανητικές πληροφορίες.
Τα μαγικά των Μάικ και Πολ Ευμορφίδη
–Μάικ Ευμορφίδης στη χθεσινή γενική συνέλευση για την πορεία της μετοχής της Μπλε Κέδρος AEΕΑΠ, που έχει κλείσει κλείσει ένα χρόνο στο Χρηματιστήριο: «Είμαστε πολύ χαρούμενοι με την πορεία της μετοχής και μάλιστα παρά την εξαιρετικά κακή δημοσιότητα που έχει το τελευταίο διάστημα η εταιρεία λόγω του ξενοδοχείου της οδού Φαλήρου στου Μακρυγιάννη». Σύμφωνα με τον ίδιο, η τιμή εισαγωγής (14/6/2022) πέρυσι ήταν στα 2,25 ευρώ, ενώ τώρα η τιμή κλεισίματος 17/7 ήταν στα 2,6 ευρώ. Η συνολική απόδοση με τη μετοχή στα 2,6 ευρώ, συμπεριλαμβανομένου και του μερίσματος αλλά και της επιστροφής κεφαλαίου των 10 λεπτών ανά μετοχή που ενέκρινε χθες η γ.σ. και θα δοθεί φέτος, φτάνει περίπου στο 25%. Και ασφαλώς 25% σε ένα χρόνο είναι καλή απόδοση, αλλά οι αδελφοί Ευμορφίδη κάνουν κάποια… μαγικά που μας μπερδεύουν. Για παράδειγμα πριν από ένα χρόνο, στις 6 -7 και 8 Ιουλίου 2022, η εταιρεία Μπλε Κέδρος πραγματοποίησε αύξηση κεφαλαίου 16,2 εκατ. ευρώ. Οι δύο αδελφοί πούλησαν τότε μετοχές που είχαν για να εισαχθεί η εταιρία στο ΧΑ και τα χρήματα τους τα έδωσε το επενδυτικό κοινό για να πάρει μετοχές της Μπλε Κέδρος. Σήμερα, ένα χρόνο μετά, η Μπλε Κέδρος ανακοίνωσε… επιστροφή Κεφαλαίου 0,10€/μτχ. Θα… επιστρέψει δηλαδή στους μετόχους 4,3 εκατ. ευρώ από τα 16,2 εκατ. ευρώ που τους πήρε πριν ένα χρόνο. Μόνη διαφορά ότι τώρα, στην επιστροφή κεφαλαίου, το 75% των μετοχών της εταιρείας ανήκει στην οικογένεια Ευμορφίδη η οποία φυσικά και νόμιμα θα εισπράξει το μερίδιο του λέοντος.
Θα βρέξει deals από Σεπτέμβρη
-Όλοι οι παράγοντες της αγοράς, σκέφτονται τις διακοπές τους και μόνο. Καθώς το τελευταίο πεντάμηνο κούρασε ιδιαίτερα αφού ήταν εξαιρετικά πυκνό σε εξελίξεις και γεμάτο αβεβαιότητα. Σήμερα που φτάσαμε στο ξέφωτο, όλοι περιμένουν να διαδοθεί σε όλο τον πλανήτη το μήνυμα της επενδυτικής βαθμίδας, ώστε να αλλάξει ο τρόπος και οι μέθοδοι αποτίμησης των Ελληνικών αξιών. Γι’ αυτό το Χρηματιστήριο κρατά το θετικό πρόσημο, με σταθερό ρυθμό κοντά στα 100 εκατ. ευρώ συναλλαγών και με διάχυση της ρευστότητας σε πολλούς κλάδους και τίτλους. Οι περισσότεροι, επικεντρώνονται στις ραγδαίες εξελίξεις του Φθινοπώρου αφού μαζί με την επενδυτική βαθμίδα θα υπάρξει και καταιγίδα επιχειρηματικών και χρηματιστηριακών συμφωνιών για να στηριχθούν και να δικαιολογηθούν οι αποτιμήσεις των εταιρειών στα υψηλότερα επίπεδα Γενικού Δείκτη των τελευταίων 9 ετών.
Τα επιτόκια, τώρα πια πονάνε…
-Η κεντρική Τράπεζα της Αγγλίας, με επίσημη ανακοίνωση, προειδοποίησε ότι περίπου 4 εκατομμύρια νοικοκυριά θα αντιμετωπίσουν μια απότομη αύξηση του κόστους εξυπηρέτησης των στεγαστικών τους δανείων. Ο μέσος Βρετανός δανειολήπτης πληρώνει σήμερα σχεδόν 3.000 λίρες περισσότερες το χρόνο για να εξυπηρετήσει τα δάνεια του. Στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι αδυνατούν να εξυπηρετήσουν τα δάνεια που πήραν με ενέχυρο τα εμπορικά τους ακίνητα. Το ποσοστό των μη εξυπηρετούμενων δανείων στα εμπορικά ακίνητα, από 4,4% πριν από 6 μήνες, τον Ιούνιο έφτασε το 5,35%. Το ενδιαφέρον είναι ότι το 70% των δανείων με ενέχυρο εμπορικά ακίνητα, έχουν χορηγηθεί από τις περιβόητες «περιφερειακές τράπεζες» των ΗΠΑ. Γι’ αυτό πολλοί προεξοφλούν τώρα ότι ένας νέος κύκλος εξαγορών και απορρόφησης μικρών περιφερειακών τραπεζών θα ανοίξει μέσα στο καλοκαίρι.