–Χαίρετε, χθες έλαβα αρκετά τηλέφωνα και αναγνώστες μου (όχι τυχαίοι) με ρωτούσαν για το πάρτι που έγινε σ’ ένα κτήμα στις Λιβανάτες, ποιος το έκανε, ποιοι υπουργοί ήταν κ.λπ. Απαντώ, ο αμφιτρύων ήταν ο επιχειρηματίας Αθ. Κατσέλης που ασχολείται με τα ενεργειακά και οι υπουργοί ήταν ο Άδωνις και ο Σταϊκούρας, έτσι απλά. Δεν θεωρώ διόλου ανάρμοστο να καλούνται και να πηγαίνουν σε συνάξεις επιχειρηματιών πολιτικοί και μάλιστα όχι… κρυφίως, αλλά με δεκάδες άλλους. Δηλαδή, οι υπουργοί μιας κυβέρνησης τι είναι και δεν μπορούν να έχουν κοινωνικές σχέσεις; Αυτό για να μη μεγαλοποιούμε (και ενοχοποιούμε) σχέσεις.
Πόλεμος μεγαλοδικηγόρων και στο βάθος πράκτορες του FBI
–Πόλεμος μεγαλοδικηγόρων χθες στον Άρειο Πάγο για το πετρέλαιο που μετέφερε το καράβι το οποίο οι ελληνικές αρχές δέσμευσαν στην Κάρυστο. Είναι γνωστή η ιστορία του πλοίου για το οποίο οι Αμερικάνοι υποστηρίζουν ότι το φορτίο είναι από το Ιράν και μεταφέρθηκε στον Πειραιά όπου μεταγγίστηκε το μισό φορτίο σε ένα πλοίο του Προκοπίου κ.λπ. Την εκπροσώπηση της Time Navigation, του εφοπλιστή Καραγεώργη που ανέλαβε για λογαριασμό του FBI να μεταφέρει το πετρέλαιο του πλοίου στις ΗΠΑ, ανέλαβαν οι δικηγόροι Ανδρουλάκης, Δημητρακόπουλος και Τουρκαντώνης. Απέναντί τους, για λογαριασμό της τουρκικής εταιρίας που υποστηρίζει ότι έχει νόμιμα παραστατικά για το πετρέλαιο και δεν είναι ρωσικής ή ιρανικής προέλευσης, στάθηκαν ο δικηγόρος Πειραιά Χιωτέλης και ο Καθηγητής Τριανταφύλλου. Σημειώστε πως το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ έχει υποβάλλει στην Ελλάδα πολυσέλιδη βεβαίωση κατονομαζόμενου πράκτορα του FBI, σύμφωνα με την οποία, από πληθώρα αποδεικτικών στοιχείων, προκύπτει ότι πρόκειται για ιρανικό πετρέλαιο. Η απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου θα εκδοθεί τις επόμενες ημέρες και αναμένεται με μεγάλο ενδιαφέρον γιατί πρόκειται για αρκετά σοβαρή υπόθεση, με πολλές προεκτάσεις και επιπτώσεις.
Ο απελπισμένος αγώνας της ΔΕΗ (και οι πιο απελπισμένοι μέτοχοι)
-Παρακολουθώ, μέρες τώρα, τον απελπισμένο αγώνα που δίνει η μετοχή της ΔΕΗ να ισορροπήσει πάνω από το επίπεδο των 5 ευρώ. Τι σκέφτομαι δεν χρειάζεται να πω, ούτε κι έχει κάποια σημασία, αλλά αναρωτιέμαι τι σκέφτονται οι βασικοί επενδυτές στην αύξηση κεφαλαίου της ΔΕΗ, κι όχι τόσο στο CVC που είναι πιο θεσμικοί, όσο τα παιδιά του Hellicon που είναι πιο γρήγοροι παίκτες. Η ΔΕΗ δεν ήταν που σήκωσε τον περασμένο Νοέμβριο 1,5 δισ. από την αγορά για να γίνει πράσινη με επενδύσεις στις ΑΠΕ; Με δύναμη πυρός πάνω από 2 δισ. στα ταμεία της, τελικά καταλήξαμε σε ένα πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών για να αποφύγουμε τα χειρότερα; Θα μου πείτε, και δικαίως, ότι έκτοτε γύρισε ο κόσμος ανάποδα και στο μεταξύ η επιχείρηση λούστηκε μεγάλο μέρος του κόστους της κοινωνικής πολιτικής στην ενέργεια. Και αυτό είναι μια πραγματικότητα που δεν μπορούμε να αγνοήσουμε αβασάνιστα.
-Ωστόσο, στο διάστημα από τον περασμένο Νοέμβριο στις ΑΠΕ έγινε μια κοσμογονία. Η ΜΟΗ αγόρασε τον Άνεμο, διακόπηκαν οι διαπραγματεύσεις της BC Partners με την INTΡAKAT για τον ενεργειακό κλάδο επειδή πουλήθηκε η εταιρία, προχωρεί το deal της ΤΕΝΕΡΓΑ με το GIG της Maquarie και ποιος ξέρει τι άλλο συμβαίνει στο μεταξύ, που αγνοεί η στήλη. Στο ίδιο διάστημα, η ΔΕΗ αγόρασε κάτι άδειες (όπως όλοι, άλλωστε), ενώ έκανε τη συμφωνία για τις ΑΠΕ με την AΒΑΞ που ήταν όμως περίπου υποχρεωτική, καθώς ήταν συνέταιροι. Ακόμη και η RWE, στρατηγικός συνεργάτης της ΔΕΗ στην ανάπτυξη ΑΠΕ – έχουν μαζί κυρίως φωτοβολταϊκά 1 Giga στη Δ. Μακεδονία – έκανε deal για τα υπεράκτια αιολικά με τα ΕΛΠΕ, ενώ συζητούσε και με τη ΔΕΗ.
Το κινέζικο μαρτύριο του ΟΛΠ
–Εξελίξεις εν μέσω θέρους στο λιμάνι του Πειραιά, όπου τον περασμένο Μάρτιο το ΣτΕ «μπλόκαρε» το πλαίσιο έγκρισης του αναπτυξιακού προγράμματος και μελέτης διαχείρισης (masteplan) για επενδύσεις που προκύπτουν από τη σύμβαση παραχώρησης το 2016 στο Cosco Group (Hong Kong) Limited. Οι αποφάσεις είχαν στηριχθεί στο σκεπτικό ότι η έγκριση του master plan από την ΕΣΑΛ-Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων, που υπάγεται στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής δεν ήταν νόμιμη, αφού δεν είχε προηγηθεί στρατηγική περιβαλλοντική εκτίμηση του νέου σχεδιασμού του λιμένος Πειραιά, όπως προβλέπεται από τον νόμο. Για αύριο Πέμπτη 21/7 έχει προγραμματιστεί να συζητηθεί στη συνεδρίαση του Κεντρικού Συμβουλίου Νεωτέρων Μνημείων η έγκριση -ή μη- του συμπληρωματικού υπομνήματος της Στρατηγικής Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για το masteplan του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς.
Το τσαντάκι της Hermès και τα τρελά κέρδη στην Αθήνα
-Μπορεί οι Κινέζοι (που έχουν μανία τις μεγάλες φίρμες) ελέω κορωνοϊού να λείπουν από τον τουρισμό της Αθήνας, αλλά η Hermès έκανε ολικό comeback στην Ελλάδα, πάνω ακόμη κι από τα νούμερα του 2019, μετά την «κοιλιά» του 2020, λόγω της πανδημίας. Λοιπόν, το 2021 η Hermès Grèce αύξησε τον τζίρο της κατά 44,7% στα 11,039 εκατ. ευρώ από τα 7,628 εκατ. ευρώ του 2020, ενώ τα αποτελέσματα μετά από φόρους ανήλθαν σε 1,913 εκατ. (17,34% επί των πωλήσεων) έναντι 435 χιλ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 340,16%. Σημειωτέον ότι το (πολύ καλό) 2019, η εταιρεία με τη μοναδική boutique στο κέντρο της Αθήνας είχε τζίρο 10,668 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 1.599 εκατ. ευρώ.
-Εντυπωσιακές οι επιδόσεις της Hermès Grèce, αλλά τα νούμερα της ελληνικής θυγατρικής δεν πιάνουν μία μπροστά στα αντίστοιχα των κινεζικών καταστημάτων της γαλλικής εταιρίας. Οι Κινέζοι, κατά το πρόσφατο άνοιγμα του νέου καταστήματος του οίκου στη διάσημη πλέον Γουχάν, έκαναν ουρές κι οι πωλήσεις, μόνον την πρώτη ημέρα λειτουργίας, έφθασαν τα 4,45 εκατ. δολάρια ή, σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, 3,11 εκατ. δολάρια, χωρίς η Hermès να αποκαλύπτει το πραγματικό νούμερο.
Ο Στουρνάρας στη Φρανκφούρτη
Σε μια από τις πιο δύσκολες συνεδριάσεις της καριέρας του ως κεντρικός τραπεζίτης, συμμετέχει από σήμερα ο Γιάννης Στουρνάρας. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας δεν πρέπει να αποφασίσει μόνο για τα επιτόκια του ευρώ αλλά -κυρίως- για τα προγράμματα στήριξης των υπερχρεωμένων οικονομιών του Νότου. Κι εκεί -ακόμη και σήμερα- δεν υπάρχει ούτε η ελάχιστη κοινή βάση συζήτησης.
Η ΤΙΤΑΝ μπροστά σε μεγάλες αποφάσεις
Είναι η πρώτη φορά που η οικογένεια Παπαλεξόπουλου απομακρύνεται από το καθημερινό day to day running του Ομίλου και επικεντρώνεται στις μεγάλες στρατηγικές αποφάσεις. Η εποχή απαιτεί τέτοιου είδους στρατηγικές επιλογές. Το 2000 μέσα στην -τότε πολύ μεγάλη- χρηματιστηριακή κρίση, ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ βρήκε την ευκαιρία και τοποθετήθηκε στην αμερικανική αγορά. Το 2009, όταν ξέσπασε η μεγάλη παγκόσμια χρηματοοικονομική κρίση, ο Όμιλος επεκτάθηκε στην Αίγυπτο και διεύρυνε την παρουσία του στην Αμερική. Τώρα ήρθε η ώρα της κεφαλαιοποίησης αυτών των στρατηγικών επιλογών. Η ανάληψη της διοίκησης από τον Marcel Constantin Cobuz αλλάζει τα δεδομένα στην καθημερινότητα του ΤΙΤΑΝΑ. Ο Combuz συμμετέχει ήδη στην Εκτελεστική Επιτροπή του Ομίλου και από τις 15 Οκτωβρίου 2022 παίρνει τη θέση του Παπαλεξόπουλου ως Πρόεδρος της Επιτροπής. Είναι το στέλεχος της Lafarge που επιβίωσε της συγχώνευσης με τη Holchim και ηγήθηκε της διεθνοποίησης του Ομίλου που δημιουργήθηκε. Τώρα, θα ξεκαθαρίσει το εσωτερικό του ΤΙΤΑΝΑ για να προχωρήσουν οι επόμενες κινήσεις.
Τα νούμερα της Autohellas
Την άλλη εβδομάδα η Autohellas ανακοινώνει αποτελέσματα δευτέρου τριμήνου. Η εταιρία διαχειρίστηκε την κρίση του κορωνοϊού, με σύνεση, χωρίς βιαστικές πωλήσεις. Όλα δείχνουν ότι η φετινή χρονιά θα κλείσει με καθαρή κερδοφορία στον ισολογισμό της τάξης των 50-60 εκατ. ευρώ και το αποτέλεσμα αυτό θα έρθει ακόμη και χωρίς το μέρισμα της Aegean Airlines.
Τούρκοι στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ
-«Τούρκοι» μαθαίνω ότι έγιναν εκεί στην ΙΝΤΡΑΚΑΤ επειδή δέχθηκαν επιστολή από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς που ζητούσε εξηγήσεις για τις ταυτόχρονες αγορές μετοχών. Εξαγριώθηκαν, όπως μου είπε η καλά ενημερωμένη πηγή μου. Μπα… κι εγώ είχα μείνει με τη δήλωση Εξάρχου ότι «δεν θεωρώ ότι χάνουμε ένα λεπτό ύπνου με το θέμα της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς».