–Χαίρετε, ζούμε ημέρα με την ημέρα με την αγωνία της αραβοϊσραηλινής εμπλοκής στην περιοχή και φυσικά με τις επιπτώσεις αυτής στην περιοχή μας, είτε στο θέμα της ασφάλειας των συνόρων αλλά και της τρομοκρατίας, είτε ευρύτερα στις γεωπολιτικές ισορροπίες. Τώρα ειδικά στο θέμα της ασφάλειας αντιλαμβάνεστε ότι είμαστε που είμαστε εκτεθειμένοι λόγω συνόρων στο Αιγαίο και στον Έβρο, ε, οκ, δεν έχουμε και την πιο αποτελεσματική εσωτερική προστασία. Την Κυριακή ξυπνήσαμε με διαλυμένη την Πανεπιστημιούπολη από 100 αναρχομπάχαλους -έτσι, για πλάκα- και αναρωτιέται κανείς αν δεν μπορεί να λυθεί ή να προβλεφθεί αυτό, την τρομοκρατία ή τη μαζική εισβολή στα σύνορα πώς θα την αντιμετωπίσει το κράτος; Μήπως το σύστημα είναι σε μια… τρανς κατάσταση και θέλει ένα γερό ταρακούνημα ή μου φαίνεται;
Και ο ανασχηματισμός ή έστω οι αλλαγές;
-Ρώτησα λοιπόν την πηγή μου στο ΜΜ για τα θρυλούμενα περί αλλαγών στην κυβέρνηση, έστω των ολίγων αλλά σημαντικών που λέγονται εδώ και ημέρες και μάλιστα ακόμα και μετά τη συνέντευξη Μητσοτάκη την προηγούμενη εβδομάδα που υποτίθεται ότι το «έκλεισε», είπε δηλαδή ότι δεν θα κάνει ανασχηματισμό. Μου είπε λοιπόν «κοίτα, από όσα είπε στην τηλεόραση δεν μου φαίνεται ότι ήταν και τόσο κάθετος ότι δεν θα κάνει τίποτα, αντιθέτως, ήταν και προσεκτικός και ολίγον… σιβυλλικός, αλλά δεν ξέρω γιατί, όπως είναι γνωστό, αυτά δεν τα μοιράζεται με τρίτους». Εγώ λέω λοιπόν ότι αν δεν κάνει τίποτα τις επόμενες 7-10 ημέρες θα αναγκαστεί εκ των πραγμάτων να το ξεκαθαρίσει κιόλας, έστω και δια εκπροσώπου, γιατί απλά το θέμα άρχισε να σέρνεται…
Πού πήγε ο νόμος και πού ο υπουργός Προ Πο;
Αλλο ένα τρανό παράδειγμα ότι κάτι πάει λάθος, ήταν τα χθεσινά επεισόδια στο ματς Ολυμπιακός – Παναθηναϊκός. Μετά τη δολοφονία του οπαδού από τους Κροάτες χούλιγκαν ανηγγέλθησαν αυστηρότατα μέτρα για τη βία, έλεγχοι στα γήπεδα, ποινές κ.λπ. Κράτησαν οι εξαγγελίες του υπουργείου ΠροΠο λίγες ημέρες. Χθες έγινε μπάχαλο από κροτίδες και καπνογόνα στο Καραϊσκάκη και προ τριών εβδομάδων στη Λεωφόρο, στο ΠΑΟ-ΑΕΚ. Πού είναι η Αστυνομία η οποία θα έκανε ελέγχους;
Έρχονται γκάλοπ
-Ρώτησα την ίδια πηγή που… τα ξέρει όλα, αν μετράνε τώρα, τη μετεκλογική περίοδο, δηλαδή αν έχουμε κανένα γκάλοπ μετά την Κυριακή των αυτοδιοικητικών εκλογών και τι λένε οι αριθμοί. Μου είπαν ναι, ότι η ΝΔ είναι περίπου στα ίδια, άντε λίγο πιο κάτω, ασήμαντα ευρήματα δηλαδή. Αντιθέτως, έχουμε πανηγύρια από εκεί και κάτω: «Ο ΣΥΡΙΖΑ πέφτει και πλησιάζει στα επίπεδα ΠΑΣΟΚ μας λένε, αλλά ακόμα δεν έχουμε νούμερα, όμως από την τάση που βλέπουν οι δημοσκόποι πιστεύουν ότι άντε να προηγείται η αξιωματική αντιπολίτευση δυο μονάδες από το ΠΑΣΟΚ. Οπως όμως εξελίσσεται σε δυο μήνες θα έχουμε τούμπα, πάει σούμπιτο το κόμμα Κασσελάκη». Καλά, μεταξύ μας, αυτό δεν θέλει και πολύ να το καταλάβεις από αυτά που γίνονται στον Syriza Miami (κάθε φορά που αλλάζει περιοχή ή χώρα ο αρχηγός θα το προσθέτουμε μπροστά στο λογότυπο, κάτι σαν τοπωνύμιο, πώς λέγαμε ΣΥΡΙΖΑ Προοδευτική Συμμαχία).
Τσίπρας
–«Και ο Τσίπρας τι λέει;», ρώτησα την άλλη καλή πηγή μου στην Πρώτη Φορά Αριστερά, με τα όσα γίνονται με τον νέο αρχηγό που πια εξελίσσονται σε κανονική οπερέτα. «Δεν το περίμενε κανείς από εμάς τόσο πολύ αυτό το πράμα που μας προέκυψε, ο Αλέξης έχει ανησυχήσει πολύ και ακολουθεί το… όσο πιο μακριά τόσο καλύτερα», είπε. Και πού είναι ακόμα…
Το Euronext φλερτάρει το Χρηματιστήριο της Αθήνας
-Και περνώ στα νέα από την αγορά, κάνοντας την παρατήρηση ότι μπορεί το κλίμα σε οικονομίες και αγορές γενικώς να είναι ρευστό λόγω πολέμου στο Ισραήλ και επιτοκίων, αλλά ορισμένες τουλάχιστον business δεν σταματούν. Εκανα τον απαραίτητο πρόλογο για να σας βάλω στο κλίμα και να ξεφουρνίσω την είδηση: Το Euronext χτύπησε την πόρτα της ΕΧΑΕ. Το πανευρωπαϊκό χρηματιστήριο, που συνδέει τις αγορές σε Αμστερνταμ, Βρυξέλλες, Δουβλίνο, Παρίσι, Οσλο, Μιλάνο και Λισσαβώνα, ενδιαφέρεται να καταστήσει το ΧΑ την όγδοη αγορά που θα εντάξει στην πλατφόρμα του. Για να μην παρεξηγηθώ, οφείλω να διευκρινίσω ορισμένα θέματα: Α) Η προσέγγιση δεν έγινε τις περασμένες ημέρες, καθώς οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το Euronext έχει εκφράσει το ενδιαφέρον του εδώ και εβδομάδες. Β) Η ΕΧΑΕ δεν φαίνεται να έχει ενθουσιαστεί με το ενδεχόμενο ενός ευρωπαϊκού γάμου και δεν ξέρω σε ποιον βαθμό ενθαρρύνει τη συγκεκριμένη προσέγγιση. Γ) Υπενθυμίζω ότι ενδιαφέρον να αποκτήσει το Χρηματιστήριο της Αθήνας είχε εκφράσει πριν από περίπου 2 χρόνια και το Χρηματιστήριο του Τελ Αβίβ που ήθελε να αποκτήσουν οι εισηγμένες του το λεγόμενο ευρωπαϊκό διαβατήριο. Ούτε και τότε όμως είχε ενθουσιαστεί η ΕΧΑΕ και η πρόταση «σάπισε». Οπότε δεν αποκλείω και τώρα να παιχτεί ακριβώς το ίδιο έργο ή ακόμη το φλερτ να ατονήσει υπό το βάρος των προσφάτων εξελίξεων και των μεγάλων αβεβαιοτήτων στη διεθνή οικονομία.
Αεροδρόμια Νο1 (Καστέλι)
-Ηρθε η ώρα των σημαντικών εγκρίσεων για το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι, τον νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου που θα αντικαταστήσει το «Νίκος Καζαντζάκης», το οποίο συνεχίζει να ασφυκτιά και φέτος με τις εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση να κάνουν λόγο για 8,5 εκατ. επιβάτες περίπου έναντι του ρεκόρ των 8,15 εκατ. προ πανδημίας. Τώρα, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Πολιτισμού και δη το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο θα κληθεί, με βάση τον προγραμματισμό αυτής της εβδομάδας, να βγάλει απόφαση σχετικά με την έγκριση της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων για τον νέο Διεθνή Αερολιμένα στο Καστέλι και των οδικών του συνδέσεων λόγω της επικαιροποίησης τελικού σχεδιασμού. Η επικαιροποίηση αφορά ενδεικτικά την αύξηση του μεγέθους του κτιρίου του αεροσταθμού, την προσαύξηση περιοχής εμπορικών χρήσεων, την αύξηση της επιφάνειας κατάληψης των επιμέρους δραστηριοτήτων του αεροδρομίου από περίπου 1.158 στρέμματα σε 1.499 στρέμματα κ.ο.κ. Σημειώστε ότι το αεροδρόμιο Ηρακλείου αποτελεί το δεύτερο αεροδρόμιο σε αριθμό αφίξεων στην Ελλάδα και σύμφωνα και με επίσημο υπόμνημα των ξενοδόχων τον περασμένο Σεπτέμβριο, οι συνθήκες που επικρατούν το κατατάσσουν ως το 2ο χειρότερο αεροδρόμιο της Ευρώπης: Το Αεροδρόμιο Ηρακλείου, βρίσκεται 2ο στη λίστα των 5 αεροδρομίων με τη χειρότερη βαθμολογία στην Ευρώπη σύμφωνα με την Google και με μέσο όρο βαθμολογίας Google 2.8, το αεροδρόμιο συγκεντρώνει παράπονα για τον συνωστισμό και τον ανεπαρκή εξοπλισμό του για τα δεδομένα της τουριστικής κίνησης. Οι τουριστικοί φορείς του νησιού και στη διάρκεια αυτής της σεζόν που οδεύει προς το τέλος της έχουν επανειλημμένα επισημάνει ότι μέχρι να γίνει το νέο αεροδρόμιο, θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για την έλλειψη κλιματισμού, την έλλειψη υγιεινής και εξοπλισμού στις κοινόχρηστες τουαλέτες και την ελλιπή λειτουργία των θέσεων ελέγχου διαβατηρίων και εισιτηρίων.
Αεροδρόμια Νο2 (Ελ. Βενιζέλος)
-Προχωρούν οι διαδικασίες για την εισαγωγή του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» στο Χρηματιστήριο. Στις 2 Νοεμβρίου έχει προγραμματιστεί να συγκληθεί, στις 10 το πρωί και μέσω τηλεδιάσκεψης, έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων για να εγκρίνουν σειρά θεμάτων που σχετίζονται με το επικείμενο ΙΡΟ. Μεταξύ άλλων, καλούνται να εγκρίνουν την έγκριση των τροποποιήσεων της Σύμβασης Ανάπτυξης Αεροδρομίου που θα υπογραφεί μεταξύ ΔΑΑ και Δημοσίου, την πραγματοποίηση split της μετοχής, την έγκριση αποζημίωσης των μελών του ΔΣ και των διευθυντικών στελεχών καθώς και την έγκριση σύναψης σύμβασης πλαισίου παροχής υπηρεσιών με την AviAlliance GmbH, σύμφωνα με το MoU που έχει υπογραφεί μεταξύ των μετόχων της εταιρείας. Περαιτέρω, υπάρχουν και άλλα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν, μεταξύ των οποίων η κύρωση της τροποποιημένης σύμβασης παραχώρησης. Όπως έχει ανακοινωθεί και αρμοδίως στη ΔΕΘ, η εισαγωγή του Ελ. Βενιζέλος στο Χρηματιστήριο αναμένεται να πραγματοποιηθεί στις αρχές του 2024, με το χρονοδιάγραμμα -προς το παρόν- να είναι για τον Φεβρουάριο.
Έπιασε δουλειά ο (νέος) δήμαρχος
-Mπορεί τα φώτα των αυτοδιοικητικών εκλογών να είναι στραμμένα και δικαίως στους δύο μεγάλους δήμους της χώρας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) όμως το αποτέλεσμα της κάλπης έφερε ανατροπές και στα νησιά. Μία από αυτές (τις ομολογουμένως μεγάλες) είναι και η περίπτωση της Λευκάδας, όπου στο νησί του Ιονίου εκλέχθηκε -και μάλιστα από την πρώτη Κυριακή- δήμαρχος ο 84χρονος Ξενοφών Βεργίνης. Καλά να είναι ο άνθρωπος, να ζήσει σαν τα ψηλά βουνά, θα ολοκληρώσει τη θητεία του το 2028 σε ηλικία 89 ετών! Η περίπτωση Βεργίνη πάντως μόνο απαρατήρητη δεν μπορεί να περάσει, αφού ο νέος δήμαρχος έχει διανύσει πολλά χιλιόμετρα στο τερέν της επιχειρηματικής, οικονομικής και πολιτικής σκηνής. Καταρχάς, παραμένει ένας μάχιμος επιχειρηματίας ως ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Eurofood, μιας ανώνυμης εταιρείας τροφίμων που αναπτύσσεται στον κλάδο των γαλακτοκομικών προϊόντων με δύο τυροκομεία σε Καστοριά και Κρήτη και ετήσιο τζίρο περί τα 10 εκατ. ευρώ. Όσο για το βιογραφικό του, είναι τόσο πλούσιο όσο και οι δεκαετίες της ζωής του: τέως πρόεδρος της Δωδώνης, διοικητικής του ΟΓΑ, υποδιοικητής της Αγροτικής Τράπεζας, αντιπρόεδρος σε εταιρείες αμοιβαίων κεφαλαίων, δάσκαλος στο Κολέγιο Αθηνών (!) αλλά και συντάκτης και υπεύθυνος υλοποίησης του πρώτου προγράμματος LEADER στην Ελλάδα, είναι μερικές μόνο από τις δεκάδες θέσεις και αξιώματα που υπηρέτησε φτάνοντας μέχρι και βουλευτής της ΝΔ την περίοδο 2004-2007. Πάντως ο νέος δήμαρχος δεν περιμένει να πιάσει δουλειά αρχές του έτους. Τα προβλήματα του τόπου δεν περιμένουν για αυτό και πρόσφατα ανέλαβε να αποκαταστήσει τη ζημιά που υπέστη ο αγωγός ύδρευσης της Λευκάδας. Ο Ξ. Βεργίτης απευθύνθηκε στην ΤΕΡΝΑ και είχε συνάντηση στην Αθήνα με τον Πρόεδρο της εταιρείας και εκτελεστικό Αντιπρόεδρο της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Μιχάλη Γουρζή. Το ανώτατο στέλεχος του επιχειρηματικού ομίλου και στενός συνεργάτης του Γιώργου Περιστέρη, τυχαίνει να είναι επίσης επτανήσιος με καταγωγή από τη Λευκάδα. Για αυτό και το αίτημα του νέου δημάρχου μπαίνει στη λίστα των προτεραιοτήτων της κατασκευαστικής εταιρείας και μάλιστα με σχέδιο για την αντικατάσταση του παλιού αγωγού με καινούριο!
Θα εμφανιστούν τώρα ως αγοραστές
-Τις τελευταίες 6 εβδομάδες ήταν μόδα στο Χρηματιστήριο της Αθήνας να βγαίνουν οι πωλητές μαζικά στην αγορά, κάθε Παρασκευή, γιατί «δεν ξέρεις τι θα προκύψει μέσα στο Σαββατοκύριακο, με όλα αυτά που συμβαίνουν». Την τελευταία Παρασκευή, το σκηνικό επαναλήφθηκε μόνο που το βράδυ της επεφύλαξε μια (αναμενόμενη όχι όμως τιμολογημένη) «ευχάριστη έκπληξη» με την επενδυτική βαθμίδα. Για την Ελλάδα, επόμενος στόχος είναι να ανεβεί μερικές θέσεις μέσα στην Επενδυτική Κατηγορία. Έχουμε κερδίσει κατά κράτος την Ιταλία σε όλες τις διάρκειες, επόμενος στόχος είναι η νίκη επί της Ισπανίας. Το ερώτημα είναι αν οι πωλητές της περασμένης Παρασκευής εμφανιστούν ως αγοραστές σήμερα Δευτέρα, ενώ ο Γενικός Δείκτης έχει συμπληρώσει δύο οριακά θετικές εβδομάδες, με χαμηλούς τζίρους που κατά βάση δείχνουν την απροθυμία των πωλητών και τη διστακτικότητα των αγοραστών. Αν δεν υπάρξουν δραματικές εξελίξεις στο πολεμικό μέτωπο, η αγορά θα ασχοληθεί με την απόφαση της εν Αθήναις συνεδρίασης της ΕΚΤ για μη αύξηση των επιτοκίων του Ευρώ, ενώ την Πέμπτη η Mytilineos θα ανακοινώσει τα αποτελέσματα 9μήνου.
Περιμένοντας το νέο equity story της Intralot
-Σήμερα είναι η τελευταία ημέρα διαπραγμάτευσης των δικαιωμάτων προτίμησης στην ΑΜΚ των 135 εκατ. της Intralot, ενώ την Παρασκευή (26/10) λήγει και η περίοδος άσκησης. Από εκεί μετά μπαίνουμε στην τελική ευθεία καθώς μεταξύ 27 και 30/10 θα πραγματοποιηθεί η διαδικασία της ιδιωτικής τοποθέτησης εφόσον υπάρξουν αδιάθετες μετοχές, την οποία θα υλοποιήσουν οι ανάδοχοι. Ήδη οι βασικοί μέτοχοι έχουν προχωρήσει στη διάθεση μέρους των δικαιωμάτων τους και, όπως έχει συμφωνηθεί, μετά τους Σ. Κόκκαλη και Σου Κιμ (Standard General) και ο Κ. Αντωνόπουλος (τρίτος τη τάξει μέτοχος, βάσει ποσοστού) προχώρησε στην πώληση 5,3 εκατ. δικαιωμάτων προτίμησης. Μέχρι στιγμής η ΑΜΚ πηγαίνει βάσει προγράμματος και έχει αποτυπωθεί το ισχυρό ενδιαφέρον για το νέο equity story της Intralot από τα επιχειρηματικά και ηχηρά εφοπλιστικά ονόματα που πήραν θέση στο μετοχικό της κεφάλαιο της εταιρείας.
Τι θα γίνει στη «Σφακιανάκης»;
-Για τις 30 Οκτωβρίου προγραμματίστηκε, από ό,τι έμαθα, η ετήσια τακτική Γενική Συνέλευση της «Σφακιανάκης Α.Ε.Β.Ε.», η οποία ως γνωστόν κουβαλάει δάνεια που ξεπερνούν τα 300 εκατ. ευρώ. Βέβαια στην ημερήσια διάταξη της Γ.Σ. δεν υπάρχει ειδικό θέμα για το πού πάει το… καράβι, αλλά μόνο τα καθιερωμένα, όπως η έγκριση των οικονομικών καταστάσεων για τη χρήση του 2022, η έγκριση της συνολικής διαχείρισης και των αμοιβών-αποζημιώσεων των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, η εκλογή νέου Δ.Σ. και τα άλλα συνήθη. Τώρα αν στο τελευταίο σημείο του «ευχάριστου προγράμματος» της Γ.Σ. που επιγράφεται «Διάφορα θέματα» υπάρξει και κάποια αναφορά στον βαρύτατο δανεισμό και στις τυχόν ενέργειες της διοίκησης μένει να το δούμε…
Γκρίζα σύννεφα στον παράδεισο της INTRUM
-Ο εισηγμένος στο Χρηματιστήριο της Στοκχόλμης -αλλά και στον Nasdaq- όμιλος παρoχής υπηρεσιών διαχείρισης απαιτήσεων INTRUM, έχει παρουσία σε 24 χώρες. Μόνο στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά κερδοφόρος. Στη μεγάλη αγορά της Ισπανίας έχει ήδη ξεκινήσει τις απολύσεις, με στόχο τον τερματισμό των εργασιών, σε άλλες μεγάλες οικονομίες απλώς ρευστοποιεί περιουσιακά στοιχεία. Σίγουρα δεν επενδύει, δεν αγοράζει άλλα δάνεια. Η μετοχή INTRUM στη Στοκχόλμη πριν από 2 χρόνια άξιζε 250 Σουηδικές Κορώνες. Πριν από 1 χρόνο, 164 Κορώνες. Σήμερα, η μετοχή έχει κατρακυλήσει στις 63 κορώνες. Η κεφαλαιοποίησή της σήμερα είναι 7,5 δισ. κορώνες. Τον ερχόμενο Ιούλιο (15/7/24), η Intrum πρέπει να ανανεώσει ένα ομόλογο αξίας 900 εκατ. ευρώ το οποίο είχε εκδώσει με επιτόκιο 3% και σήμερα στη δευτερογενή αγορά τιμολογείται ήδη με 9%. Αντίστοιχα, το Ομόλογο των 850 εκατ. ευρώ που λήγει 17/8/25, στη δευτερογενή αγορά επιβαρύνεται με 11,75% και το Ομόλογο 800 εκατ. ευρώ που λήγει 15/7/26 με επιτόκιο 14,76%. Οι ομολογιούχοι της ανησυχούν και ανεβάζουν το risk premium. Τον περασμένο Ιανουάριο, η κερδοφόρος Intrum Hellas «διευκόλυνε» τη μητρική εταιρεία δανείζοντάς τη με 130 εκατ. ευρώ για 15 μήνες. Η διοίκηση της Intrum North ξηλώθηκε και ανέλαβε ο Έλληνας CEO Γιώργος Γεωργακόπουλος. Στην Ελλάδα, η INTRUM διαχειρίζεται νομικές απαιτήσεις 55 δισ. ευρώ από τις οποίες τα 30 δισ. αφορούν επιχειρήσεις. Εκτός από τα «κόκκινα» της Τρ. Πειραιώς έχει αναλάβει το χαρτοφυλάκιο «Earth» της Eurobank και το «Αίολος» της PQH.
Στην Αθήνα η σύνοδος κορυφής για τα διόδια
-O Βασίλης Χαλκιάς, το επί 25ετίας ανώτατο στέλεχος της Αττικής Οδού και διευθύνων σύμβουλος των Αττικών Διαδρομών, είναι ο πρώτος Έλληνας Πρόεδρος στην ιστορία της ΙΒΤΤΑ. Πρόκειται για τη Διεθνή Ένωση Γεφυρών Σηράγγων και Αυτοκινητοδρόμων (International Bridge Tunnel & Turnpike Association – “IBTTA”) με έδρα την Ουάσιγκτον και ιστορία 92 ετών, στην οποία συμμετέχουν ως μέλη 320 εταιρείες από 23 χώρες σε όλον τον κόσμο. Τον Β. Χαλκιά στη θέση του Προέδρου ψήφισε ομόφωνα η γενική συνέλευση της ΙΒΤΤΑ που συγκλήθηκε στις 10 Οκτωβρίου στο Σιάτλ των ΗΠΑ, εγκρίνοντας ταυτόχρονα στα μέλη του ΔΣ του φορέα και τον Κωνσταντίνο Κουτσούκο, διευθύνοντα σύμβουλο της Εγνατίας Οδού. Τον Νοέμβριο θα γίνει στην Αθήνα η σύνοδος κορυφής για τα διόδια, στην οποία θα συμμετέχουν όλες οι διεθνείς ενώσεις που εκπροσωπούν εταιρείες από περισσότερες από 180 χώρες του κόσμου σε 6 ηπείρους.
Η Θεσσαλία χτύπησε και την αγορά ακινήτων logistics
-Αποτελεί κοινό μυστικό ότι τα ακίνητα που υποστηρίζουν υπηρεσίες logistics στην ευρύτερη περιοχή της πρωτεύουσας (Θριάσιο, Οινόφυτα, περιοχή Αεροδρομίου κ.λπ.) είναι περιζήτητα τον τελευταίο καιρό και οι τιμές ανεβαίνουν διαρκώς Ειδικά τα ακίνητα που εξυπηρετούν logistics, με μεγάλα ύψη, σε επίκαιρες θέσεις και πράσινα χαρακτηριστικά, εμφανίζουν εντυπωσιακά μεγάλη ζήτηση. Οι πρόσφατες πλημμυρικές καταστροφές όμως στη Θεσσαλία έχουν ακυρώσει τη σιδηροδρομική σύνδεση των εμπορευμάτων με την υπόλοιπη Ευρώπη. Οι επενδύσεις για την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου είναι μεγάλες και χρονοβόρες. Οι επενδυτές ακινήτων logistics αναζητούν άλλους προορισμούς. Οι τιμές της περασμένης Άνοιξης σήμερα είναι μακρινό παρελθόν… Για πόσο καιρό ακόμη, είναι το ζητούμενο…
«Εγγυημένος ενταφιασμός» για ΤΕΑ
-Όλοι ομνύουν στον περιβόητο 2ο πυλώνα του Ασφαλιστικού μας Συστήματος, αλλά όταν πρόκειται να φορολογήσουν ξεχνούν τους όρκους και τις υποσχέσεις τους. Το νέο Ασφαλιστικό νομοσχέδιο που κατέθεσε στο Υπουργικό Συμβούλιο και στη δημόσια διαβούλευση, ο αρμόδιος υφυπουργός Εργασίας, θυμίζει πολύ το Ταμείο Επικουρικής Κεφαλαιοποιητικής Ασφάλισης (ΤΕΚΑ) που ο ίδιος νομοθέτησε αλλά ουδεμία σχέση έχει με το σύγχρονο ευρωπαϊκό περιβάλλον των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης που υποτίθεται ότι θέλει να αναπτύξει. Τα ΤΕΑ δεν είναι ΤΕΚΑ. Αποτελούν προαιρετικές ιδιωτικές συμπράξεις και συμφωνίες των κοινωνικών εταίρων (εργοδοτών και εργαζομένων). Ο υφυπουργός Τσακλόγλου ονειρεύεται να τα μετατρέψει, με το ζόρι, σε οιονεί φορείς δημόσιας κοινωνικής ασφάλισης. Επιβάλλει πολλά χρόνια παραμονής των ασφαλισμένων τους στα ΤΕΑ, άσχετα με την πραγματική παραμονή τους στις επιχειρήσεις. Νομοθετεί ανώτατα όρια εισφορών στους εργοδότες και τους εργαζόμενους και μια φορολογική επιβάρυνση που τα καθιστά ελκυστικά μόνο για τα… Golden Boys. Τα μηνύματα που φτάνουν στον 6ο όροφο της οδού Σταδίου 29 (αλλά και στο Μαξίμου) περιγράφουν τον «εγγυημένο ενταφιασμό» του 2ου πυλώνα ασφάλισης στην Ελλάδα…
Πληθαίνουν οι κίνδυνοι για τον τραπεζικό κλάδο
-Παρασκευή απόγευμα, η Αμερικανική Κεντρική Τράπεζα FED δημοσίευσε την -πολύ πλούσια σε στοιχεία- τελευταία «Έκθεση Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας» που περιγράφει τους «κυρίαρχους κινδύνους για το χρηματοπιστωτικό σύστημα των ΗΠΑ» και όχι μόνον. Οι υψηλές τιμές προϊόντων και υπηρεσιών, η καταβαράθρωση στην ακίνητη περιουσία (ιδιωτική και εμπορική), ο υπερβολικός δανεισμός από επιχειρήσεις και νοικοκυριά, η υπερβολική μόχλευση στον χρηματοπιστωτικό τομέα και οι τρόποι που αναζητούν χρηματοδότηση, είναι οι βασικοί κίνδυνοι στον παγκόσμιο τραπεζικό κλάδο. Με τις υγείες μας…
Μειώσεις επιτοκίων κατόπιν εντολής
-Είναι γνωστό το τσιτάτο και αρέσει σε όλους να το επαναλαμβάνουν πως το πέταγμα μιας πεταλούδας στην Κίνα, μπορεί να προκαλέσει μεγάλη θαλασσοταραχή στη Δύση. Τώρα ο κίνδυνος είναι ότι μπορεί και να το ζήσουμε και μάλιστα σε μια εποχή που το κινεζικό Γιουάν έχει ξεπεράσει το Ευρώ ως το δεύτερο περισσότερο χρησιμοποιούμενο νόμισμα στον κόσμο (μετά το δολάριο) για εμπορικούς διακανονισμούς SWIFT, καθώς η οικονομία της Κίνας δεν φαίνεται να πατάει γερά στα πόδια της: Την περασμένη Παρασκευή, η Κεντρική τράπεζα της Κίνας εισέφερε 100,2 δισεκατομμύρια δολάρια στη διατραπεζική αγορά, για να αποφύγει εκρηκτική αύξηση των επιτοκίων δανεισμού. Νωρίτερα, μέσα στην εβδομάδα, τη Δευτέρα, η Κεντρική Τράπεζα πραγματοποίησε τη μεγαλύτερη ένεση στην ιστορία των τραπεζικών δανείων. Ήδη -κατόπιν ισχυρής προτροπής από το Κομμουνιστικό Κόμμα- η Τράπεζα της Κίνας έχει επιβάλει τη μεγαλύτερη μείωση επιτοκίων από το 2020. Η Κίνα μείωσε επίσης -με διοικητική απόφαση- τα επιτόκια σε στεγαστικά δάνεια 6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων. Όλα αυτά συμβαίνουν όταν οι καταθέτες αποσύρουν τις αποταμιεύσεις τους από την Bank of Cangzhou που ήταν στενά συνδεδεμένη με τον χρεοκοπημένο κατασκευαστικό κολοσσό Evergrande. Στην αρχή του χρόνου, κάποιοι επιφανείς οικονομολόγοι της Δύσης είχαν εναποθέσει τις ελπίδες τους, για παγκόσμια οικονομική ανάκαμψη, στον δυναμισμό της Κίνας.