-Χαίρετε, το ότι έχουμε μπει για τα καλά σε προεκλογικό κλίμα -έστω κι αν είμαστε στον Οκτώβριο του 2022 και κάλπες δεν αναμένονται πριν από τον Απρίλιο ή Μάιο του 2023- το καταλαβαίνετε από τη θεματολογία της αντιπολίτευσης. Ο ΣΥΡΙΖΑ -αρκεί τώρα να κάνει τη…δουλειά του- από εδώ και στο εξής φαίνεται ότι θα το κάνει... american bar σε ό,τι βρίσκει μπροστά του. Σε θέματα επικαιρότητας είτε σε θέματα “συρταριού”, θα λασπώνει και θα συκοφαντεί ό,τι υπάρχει. Διαβάζω καταγγελίες για κοινόχρηστα, πιο πριν κατηγορίες για κόμμα παιδοβιαστών και γενικώς πιστεύω ότι πάμε για την πιο εξευτελιστική προεκλογική περίοδο, από το’89 και μετά. Και, φυσικά, αν βρει και κανένα σοβαρό θέμα, κάτι που μοιάζει, είναι ή μπορεί να «φτιαχτεί» σαν… μέγα σκάνδαλο, τότε θα είναι η καλύτερή του. Γιατί, απλούστατα, είναι ηλίου φαεινότερο, κανένας δεν πιστεύει ότι ο Τσίπρας και ο ΣΥΡΙΖΑ έχουν καλύτερη πρόταση διακυβέρνησης από τον Μητσοτάκη και την επόμενη κυβέρνησή του. Άρα, η μόνη λύση της αντιπολίτευσης είναι να πετάει... πέτρες.
Κι αν ανοίξει το κουτί της Πανδώρας με τα «θέματα»;
-Τι θα κάνει και
πώς θα το αντιμετωπίσει η κυβέρνηση δεν το γνωρίζω, αν δηλαδή η στρατηγική της θα συνεχίσει να είναι «αυτοί θα βρίζουν και θα λασπώνουν κι εμείς θα δίνουμε λεφτά και θα φτιάχνουμε δουλειές, ανάπτυξη και έργα και στο τέλος θα θέσουμε το ερώτημα πάνω στην κρίση και στον πόλεμο ''ποιον θέλει ο κόσμος για να τον κυβερνήσει;''».
Ή θα ανοίξουν κι αυτοί το κουτί της Πανδώρας με τα «θέματα» του ΣΥΡΙΖΑ; Εκτός κι αν κάποιος πήρε το κουτί φεύγοντας...
Δεν το «ακούει» ο Μητσοτάκης
-
Η άλλη επιλογή που έχει ο Μητσοτάκης, λαμβανομένου υπόψη ότι κάτι θα μείνει από τις δεκάδες καταγγελίες που εκτοξεύει ο Τσίπρας, έστω και για απευθείας αναθέσεις μερικών χιλιάδων ευρώ που βρίσκονται δημοσιευμένες στη Διαύγεια, είναι
να πάει όπως είναι, εδώ και τώρα... επί τόπου, σε εκλογές. Μια χαρά είναι δημοσκοπικά τα νούμερά του, λογαριασμοί ρεύματος... δεν υπάρχουν, είναι σούπερ επιδοτούμενοι, ούτε καν χειμώνας δεν έχει μπει και το σούπερ μάρκετ χειρότερα θα πάει τους επόμενους μήνες. Μου λένε ότι ο ίδιος
ο Πρωθυπουργός, πάντως, δεν το «ακούει» με τίποτα.
Μυλωνάς και Χαρδούβελης στο γραφείο του Ενρία
-
Γκίκας Χαρδούβελης και ο
Παύλος Μυλωνάς, στις αρχές της περασμένης εβδομάδας, έκαναν βαλίτσες και αναχώρησαν για τη Φρανκφούρτη προκειμένου να συναντήσουν τον Επικεφαλής του Εποπτικού Συμβουλίου της ΕΚΤ,
Αντρέα Ενρία. Η επίσκεψη στον πύργο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας κλείστηκε με πρωτοβουλία του Προέδρου της Εθνικής Τράπεζας και
μόνο εθιμοτυπική δεν ήταν. Το πρόγραμμα μου λένε ότι
περιλάμβανε δύο συναντήσεις: Η πρώτη ήταν
μία συζήτηση περισσότερο εκτελεστικού χαρακτήρα, όπου οι Μυλωνάς και Χαρδούβελης είδαν τον Director General, Universal & Diversified Institutions, Korbinian Ibel, τον Deputy Director General, Universal & Diversified Institutions, Rolf Klug, τον Head of Division Damiano Guadalupi και την JST Coordinator Marina Garcia Lormbardero.
Συζήτησαν όλα τα θέματα
-Ακολούθησε το απόγευμα η
δεύτερη συνάντηση, που έγινε στο γραφείο του αφεντικού του SSM, ένα γραφείο με ιδιαίτερη ιστορία, καθώς κάποτε το είχε ο Al. Lamfalussy από τους πρωτεργάτες της ΕΚΤ.
Η συζήτηση των Χαρδούβελη και Μυλωνά με τον Ενρία ήταν ουσιαστική και κράτησε πάνω από τα καθιερωμένα, καθώς διήρκεσε μία ώρα και 20 λεπτά. Όπως φαντάζεστε, το τι ακριβώς ειπώθηκε δεν ξέρω. Διέρρευσαν πολύ λίγα πράγματα. Οι συζητήσεις ήταν εφ΄ όλης της ύλης, προχώρησαν πέρα από τα τετριμμένα για τις δυσκολίες και τις ιδιαιτερότητες της σημερινής κρίσης σε σχέση με τον κορωνοϊό και
τίποτε δεν έμεινε εκτός.
Τι είπαν στο ΔΣ της Εθνικής
-Συνολικά και οι δύο συναντήσεις φαίνεται να πήγαν πολύ καλά για την Εθνική Τράπεζα, με τον επόπτη να διαπιστώνει την
πρόοδο που έχει κάνει η ΕΤΕ. Για παράδειγμα, η ομάδα που παρακολουθεί τις τράπεζες (αυτή της πρώτης συνάντησης) σχολίασε το κλίμα συνεργασίας που υπάρχει σήμερα στην κορυφή της Διοίκησης της Εθνικής Τράπεζας, σχόλιο που αποκαλύπτει πως
είχαν θορυβηθεί από τα όσα συνέβαιναν στο πρόσφατο παρελθόν στην Εθνική. Επιπλέον και σημαντικότερο είναι ότι ο Ενρία μίλησε στη διοίκηση της ΕΤΕ αναφερόμενος στην πολύ σημαντική πρόοδο της Εθνικής. Όλα τα παραπάνω, είναι ένα μέρος της αναλυτικής ενημέρωσης που έκαναν Πρόεδρος και CEO στο ΔΣ της ΕΤΕ που συνεδρίασε μετά την επίσκεψη στη Φρανκφούρτη, εξιστορώντας στα μέλη με
εμφανή ικανοποίηση τα αποτελέσματα της επίσκεψής τους.
Το δίπορτο για τον αερολιμένα Ελ. Βενιζέλος
-Με βήμα σημειωτόν προχωρούν οι εξελίξεις για την
αξιοποίηση της συμμετοχής του Δημοσίου στον αερολιμένα Ελευθέριος Βενιζέλος. Αν αναρωτιέστε πού βρίσκεται σήμερα η σχετική διαδικασία, η απάντηση είναι πως
συνεχίζεται η διαπραγμάτευση του ΤΑΙΠΕΔ με τους Γερμανούς, σχετικά με το ΜΟU που πρέπει να υπογράψουν. Υποθέτω κάποια στιγμή θα καταλήξουν κι άλλωστε δεν φαίνεται να υπάρχει λόγος βιασύνης, αφού και οι αγορές δεν είναι στα καλύτερά τους. Το πιο ενδιαφέρον όμως είναι ότι (αν και θεωρείται δεδομένη η απόφαση για εισαγωγή του ΕΛ.ΒΕΝ. στο ΧΑ και μάλιστα με χρονοδιάγραμμα έως το τέλος Μαρτίου και επί τούτου προσελήφθησαν Morgan Stanley και BofA)
το Δημόσιο εξακολουθεί να κρατά ανοικτό τον διαγωνισμό για την πώληση ποσοστού του ΕΛ.ΒΕΝ. Ο διαγωνισμός που ξεκίνησε πριν από δύο χρόνια μπορεί να είναι παγωμένος, αλλά ακόμη (άγνωστο γιατί) δεν σφύριξαν λήξη. Προφανώς, θέλουν όλα τα χαρτιά ανοικτά πάνω στο τραπέζι, γιατί οι συνθήκες στην αγορά είναι ιδιαίτερα ρευστές και ευμετάβλητες. Αλλωστε, αν έχουμε εκλογές τον Απρίλιο,
πώς θα γίνει IPO για το ΕΛ.ΒΕΝ. Μάρτιο μήνα;
AVIS, Autohellas και ΟΤΕ οι πρωταθλητές του Ταμείου Ανάκαμψης
-Ήρθε η
ώρα για να πέσει χρήμα από το Ταμείο Ανάκαμψης σε δεκάδες ελληνικές επιχειρήσεις για τα επενδυτικά σχέδιά τους. Στη Βουλή έχουν πάει ήδη προς έγκριση τα στοιχεία για
41 συμβάσεις, οι οποίες αφορούν στο δανειακό σκέλος του Ταμείου Ανάκαμψης, με τον συνολικό προϋπολογισμό των ισάριθμων επενδυτικών σχεδίων που έχουν κατατεθεί στο πρόγραμμα να διαμορφώνεται σε 1,8 δισ. ευρώ. Το μεγαλύτερο σε ύψος επενδυτικό σχέδιο αφορά στην
AVIS (Olympic Εμπορικές και Τουριστικές Επιχειρήσεις) η οποία από τα 260 εκατ. της επένδυσης που δρομολογεί, βάζει ίδια κεφάλαια 52 εκατ., παίρνει τραπεζικό δάνειο 78 εκατ. και δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης 130 εκατ. ευρώ. Η AVIS, με επικεφαλής τον Ανδρέα Ταπραντζή, δρομολογεί πολύ μεγάλη επένδυση στην ηλεκτροκίνηση που θα φτάσει συνολικά στα €760 εκατ. μέσα στην επόμενη 5ετία. Εξίσου μεγάλο είναι το επενδυτικό πλάνο της
Autohellas, επίσης στην ηλεκτροκίνηση, με την εταιρεία του Ομίλου Βασιλάκη να καταθέτει αίτηση για επένδυση 170 εκατ. ευρώ, από τα οποία 34 εκατ. είναι η ίδια συμμετοχή, 51 εκατ. τραπεζικό δάνειο και δάνειο από 85 εκατ. δάνειο από το Ταμείο Ανάκαμψης. Ψηλά στη λίστα είναι και ο ΟΤΕ για έργο οπτικών ινών και υποδομών στο ευρυζωνικό δίκτυο που υλοποιεί, η
Sunlight (όμιλος Olympia – Π. Γερμανός) για την ενίσχυση της παραγωγής της και η φαρμακευτική
Demo για το μεγάλο επενδυτικό της πλάνο που, μεταξύ άλλων, προβλέπει τη δημιουργία ενός νέου βιομηχανικού συγκροτήματος στην Τρίπολη.
Οι χρυσές δουλειές για τους συμβούλους
-Βέβαια, όλα αυτά τα επενδυτικά σχέδια του Ταμείου Ανάκαμψης μεταφράζονται σε κυριολεκτικά
χρυσές δουλειές για τις εταιρείες συμβούλων που έχουν ρόλο ανεξάρτητου αξιολογητή στις αιτήσεις που έχουν κατατεθεί. Έτσι, εκτός από τις
Deloitte (αξιολογητής στα επενδυτικά σχέδια των ΟΤΕ, Hellenic Open Fiber, θυγατρική των Nova-Wind),
ΕΥ (AVIS, Autohellas, Egnatia Group κ.α.),
Grant Thorton (στις Planet AE, Ελλ. Λευκόλιθοι, Megara Resins κ.α),
PWC (Πατούρης), συναντά κανείς τις Mazars, Bakertilly, PKF/ICAP, BDO κ.α. Και αυτή είναι μόνο η αρχή καθώς συνολικά στο «Ελλάδα 2.0» έχουν υποβληθεί, προς το παρόν,
210 επενδυτικά σχέδια, τα οποία βρίσκονται σε διάφορα στάδια που προβλέπει το πρόγραμμα.
Παγκρήτια: Οι σχεδιασμοί της διοίκησης
-Η
Χανίων ΑΕΕΑΠ, που κατάφερε επιτέλους (μετά από προσπάθειες ενός έτους) να πάρει την έγκριση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, λέγεται ότι
θα αποτελέσει τον Real Estate βραχίονα της νέας Παγκρήτιας Τράπεζας. Αυτά προφανώς είναι διαπραγματεύσεις που διεξάγονται με τη διοίκηση της Παγκρήτιας. Κατά το σενάριο, κι εφόσον φυσικά εκπληρωθεί, η νέα Παγκρήτια Τράπεζα θα εισφέρει δικά της ακίνητα (αξίας 35-40 εκατ. ευρώ) από το Ηράκλειο, στη Χανίων ΑΕΕΑΠ και κατόπιν θα αξιοποιήσει την εταιρεία για να προσθέσει αξία στις εργασίες της Παγκρήτιας, όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές. Επιπλέον, υπάρχουν φήμες ότι
ένας μεγάλος εφοπλιστής ενδιαφέρεται να αποκτήσει το ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο της HSBC. Aυτό βέβαια δεν περιλαμβάνεται στην περίμετρο των δραστηριοτήτων της HSBC που πωλούνται στην Ελλάδα και είναι booked στο Λονδίνο. Συνεπώς, όποιος ενδιαφέρεται ας απευθυνθεί στη Λόντρα, στα κεντρικά της HSBC.
Μετακόμιση έχει η Alpha Bank στο Βουκουρέστι
-Μαθαίνω ότι η
Alpha Bank Romania νοίκιασε 5.000 τ.μ. στο City Gate North Tower ή αλλιώς άνω του 10% του συγκροτήματος City Gate συνολικής, μισθώσιμης επιφάνειας 47.600 τ.μ. Πρόκειται για ένα από γνωστά επιχειρηματικά «τοπόσημα» της πόλης -έχοντας λάβει και τις σχετικές «πράσινες» πιστοποιήσεις
Leed Gold- που ανήκει στην GTC, από τους πλέον γνωστούς developers στην περιοχή της Κεντρικής και Ανατολικής Ευρώπης. Οι επιτελείς της GTC μάλιστα δηλώνουν σχετικά ότι «ενώ κάθε νέος ενοικιαστής είναι εξαιρετικά σημαντικός για εμάς,
η συναλλαγή της χρονιάς παραμένει η υπογραφή της σύμβασης με την Alpha Bank, κίνηση που έρχεται ως επιβεβαίωση ότι η αγορά γραφείων επανέρχεται σε ισορροπία μετά την πανδημία» - κάτι που ισχύει και για τη χώρα μας, ειδικά για τα γραφεία α’ κατηγορίας.
Αισιοδοξία για την επόμενη τουριστική σεζόν
«Οι προκρατήσεις των αεροπορικών εταιρειών, για την επόμενη θερινή σεζόν, δείχνουν μέχρι σήμερα, ότι
και το επόμενο καλοκαίρι θα είναι εντυπωσιακό για τον Ελληνικό Τουρισμό», διαβεβαιώνει τους συνομιλητές του ο
Πρόεδρος του ΣΕΤΕ, Γιάννης Ρέτσος, όταν ερωτάται σχετικά. Οι τρεις -σχετικές με τον Τουρισμό- εισηγμένες στο ΧΑ εταιρείες (
Aegean, ΛΑΜΨΑ, Auto Hellas) στα αποτελέσματα που έχουν ανακοινώσει
σπάνε τα ρεκόρ κερδοφορίας του παρελθόντος. Στις 10 Νοεμβρίου θα ανακοινωθούν και τα αποτελέσματα 9μήνου από την Aegean που αποδεικνύουν ότι φέτος οι τουρίστες ήρθαν, ξόδεψαν, χάρηκαν. Ταυτόχρονα, στους μεγάλους τουριστικούς προορισμούς
έχουν ξεκινήσει οι ανακαινίσεις, οι επεκτάσεις, οι νέες επενδύσεις. Κι ακόμη δεν έχουν φύγει οι τελευταίοι τουρίστες…
Τα μυστήρια του Φουρλή
Η μετοχή δέχεται πολύ μεγάλη πίεση. Είναι σαν να μην πιστεύει η αγορά αυτό που βλέπει αυτό που υπάρχει ήδη στον Όμιλο. Σαν να μην αξίζει τίποτα το εμπορικό του κομμάτι. Αξίζει σήμερα στο Χρηματιστήριο 134-135 εκατ. ευρώ. Μόνον η αξία (Net Asset Value NAV) των ακινήτων της θυγατρικής αξίζουν 193 εκατ. ευρώ. Έχει και δανειακές υποχρεώσεις της τάξης των 120 εκατ. ευρώ. Είναι όμως δυνατόν η αξία του
ΙΚΕΑ και του
Ιntersport, με τους τζίρους και τη συνολική δραστηριότητά τους στην αγορά, να αξίζει μόνον 60 εκατ. ευρώ;
Είτε η αγορά ξέρει κάτι που αγνοούμε οι υπόλοιποι, είτε κάνει λάθος υπολογισμούς.
Ο Λιβάνης χρωστάει (μόνον) σε τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές
-Η Λιβάνης δημοσιοποίησε την οικονομική της έκθεση για το πρώτο εξάμηνο του 2022, στην οποία ο ορκωτός ελεγκτής λογιστής τα λέει όλα σε λίγες γραμμές, αναφέροντας πως
η εταιρεία εμφανίζει σωρευμένες ζημιές που έχουν σαν συνέπεια τα ίδια κεφάλαια στο τέλος του περασμένου Ιουνίου να είναι αρνητικά, ενώ υφίστανται και ληξιπρόθεσμες οφειλές σε τράπεζες, Δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και προμηθευτές. Ως εκ τούτου, λέει, η Λιβάνης
ενδεχομένως να μην είναι σε θέση να αποπληρώσει τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τις δανειακές συμβάσεις και να καλύψει το σύνολο των αναγκών της σε κεφάλαιο κίνησης. Κατά συνέπεια, υποδηλώνεται
σημαντική αβεβαιότητα σχετικά με τη δυνατότητα συνέχισης της δραστηριότητάς της.