–Χαίρετε, στην κυβέρνηση και ειδικά στο Μ.Μ. τρίβουν (ευχάριστα) τα μάτια τους από τις συνεχείς δημοσκοπήσεις -και από διαφορετικές δημοσκοπικές εταιρίες- που δείχνουν μια εντυπωσιακή ανάκαμψη στα νούμερά τους, τα οποία -υπό ιδανικές συνθήκες- έως την Ανοιξη μπορεί και να αγγίξουν το 37,5%-38%, ποσοστά που, πάντως, τώρα δεν έχουν. Και λογικό είναι, γιατί δεν είμαστε σε εκλογές και πόλωση. Υπ’ αυτήν την έννοια δεν νομίζω ότι έχει νόημα να ξορκίζει το κακό ο Τσίπρας με τους δημοσκόπους, αλλά να φροντίσει να δει και να πράξει ό,τι πρέπει για να το μαζέψει. Το ίδιο (και πολύ χειρότερο) θα πρέπει να κάνει ο Ανδρουλάκης που πάει -σε αντίθεση με τον ΣΥΡΙΖΑ, που τουλάχιστον κρατιέται και οριακά τσιμπάει- όλο πιο χαμηλά. Η απομόνωση στον πολύ στενό του κύκλο (μου λένε, δεν σηκώνει τηλέφωνο ούτε για… φωτιά) και οι συνεχείς καταγγελίες για τις υποκλοπές δεν τραβάνε μία. Τεσπά, δικό του θέμα…
Πιερρακάκης και Λιβάνιος στο σπίτι του Καραμανλή
-Οι περιοδείες των μελών της κυβέρνησης για την προβολή του κυβερνητικού έργου, όπως ζήτησε κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού ο Κυριάκος Μητσοτάκης, συνεχίζονται. Το Σαββατοκύριακο, έπειτα από την τεχνολογική έκθεση Beyond, που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης και ο Υφυπουργός Θοδωρής Λιβάνιος κατευθύνθηκαν στις Σέρρες καλεσμένοι του συναδέλφου τους υπουργού Υποδομών, Κώστα Καραμανλή. Εκεί παρουσίασαν, στο κτήριο της Αντιπεριφέρειας, σε όλους τους δημάρχους της περιοχής, όλα τα προγράμματα που έχουν σχεδιαστεί από το Υπουργείο, όπως αυτό των έξυπνων πόλεων, μέσω του οποίου άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ θα πάνε στον συγκεκριμένο νομό και στους δήμους του για έξυπνες δράσεις. Ο Κώστας Καραμανλής στην πορεία απέδειξε ότι είναι εξαιρετικός οικοδεσπότης, καλώντας τους συναδέλφους του υπουργούς στο σπίτι όπου γεννήθηκε ο εθνάρχης, στην Πρώτη Σερρών, για τραπέζι το μεσημέρι του Σαββάτου, με κυρίαρχη εντύπωση να κάνει, όπως μαθαίνω, το τοπικό κρασί που παράγει ο πατέρας του υπουργού Υποδομών, Αχιλλέας Καραμανλής.
Οι πολιτικές εκπροσωπήσεις στην ΑΕΚ
-Κυκλοφορεί ευρέως: Στα εγκαίνια του γηπέδου της ΑΕΚ την Κυβέρνηση εκπροσώπησαν οι υπουργοί Αδωνις και Σταϊκούρας και τον ΣΥΡΙΖΑ ο Κώστας Καραμανλής (της Ραφήνας)!
Το τρίγωνο της Τράπεζας Αττικής
-Επειδή κυκλοφορούν διάφορες… μπαλαφάρες για τη συμφωνία που επιτεύχθηκε στο παραπέντε για την Τράπεζα Αττικής, να ξεκινήσουμε από το παρασκήνιο και στη συνέχεια θα περιγράψουμε πού είμαστε και τι ακολουθεί. Το πρόβλημα λύθηκε λόγω της άμεσης συμβολής και συνεργασίας τριών ισχυρών πόλων: Κυβερνητικών στελεχών σε πολύ υψηλό επίπεδο, του Διοικητή της ΤτΕ και των Αμερικανών ιδιωτών μετόχων. Αυτό ήταν το τρίγωνο που συμφώνησε τη λύση στο αδιέξοδο της τράπεζας και από εκεί δόθηκαν στη συνέχεια οι εντολές στους αρμόδιους για τους χειρισμούς που πρέπει τώρα να γίνουν. Ετσι λοιπόν έχουμε μια κατ΄ αρχήν συμφωνία για αύξηση κεφαλαίου 490 εκατ. μέσα στον Οκτώβριο. Από τα 490 εκατ. τα 300 εκατ. είναι δεσμευμένα για την εξυγίανση της τράπεζας και τα υπόλοιπα 190 εκατ. είναι κεφάλαια που θα στηρίξουν την αναδιάρθρωση και ανάπτυξη της Τράπεζας Αττικής. Οι ιδιώτες μέτοχοι ανέλαβαν να προσδιορίσουν την προσέγγιση για την εξυγίανση της τράπεζας. Ουσιαστικά πρόκειται για το πνεύμα της αρχικής συμφωνίας για την Αττικής, με μοναδική αλλαγή το πώς θα επιτευχθεί η εξυγίανση. Η αιτία είναι ότι ο Ηρακλής, που είχε αυτοματισμούς στις διαδικασίες μέσω των τιτλοποιήσεων, δεν είναι λειτουργικός λόγω των γνωστών θεμάτων με τις κρατικές εγγυήσεις και το χρέος, οπότε θα χρειαστεί να επιλεγούν εναλλακτικοί τρόποι εξυγίανσης, που θα υποδείξουν οι μέτοχοι.
Οι ομολογιούχοι της Frigoglass (ξανα)βάζουν το χέρι στην τσέπη
-Επιταχύνονται οι διαδικασίες για τη νέα αναδιάρθρωση των υποχρεώσεων της Frigoglass. Η εισηγμένη και μια επιτροπή που αποτελείται από την πλειοψηφία των κατόχων ομολογιών προνομιακής εξασφάλισης ποσού 260 εκατ. και λήξεως το 2025, είναι κοντά να κλείσουν «Συμφωνία Υποστήριξης» για να στηριχθεί η Frigoglass. Τι περιλαμβάνει αυτή η συμφωνία; Πρώτον, δέσμευση της επιτροπής ομολογιούχων για τη χορήγηση ενδιάμεσης προνομιακής χρηματοδότησης ύψους 30 εκατ. Δεύτερον, πάγωμα (standstill) για το 2023 των υποχρεώσεων καταβολής του επιτοκίου των ομολογιών λήξεως 2025 (αφορά δύο καταβολές, τον Φεβρουάριο και τον Αύγουστο του 2023) και τρίτον, συμμετοχή της επιτροπής ομολογιούχων στην ευρύτερη κεφαλαιακή αναδιάρθρωση της Frigoglass. Η εταιρεία δεσμεύεται να συνάψει συμφωνία δέσμευσης (lock-up agreement) με την επιτροπή των κατόχων των ομολόγων λήξεως 2025 και τον βασικό μέτοχό της που θα βελτιώσει την κεφαλαιακή της διάρθρωση και θα ενισχύσει τη ρευστότητά της. Η ενδιάμεση χρηματοδότηση αναμένεται να έχει λήξη εντός 12μήνου από την αρχική εκταμίευσή της, με τις υποχρεώσεις καταβολής επιτοκίου να γίνονται σε μετρητά και σε είδος. Ελπίζω να παρηγορεί τους ομολογιούχους πως διανύουμε μια περίοδο στις αγορές όπου όλοι χάνουν χρήματα. Θα μου πείτε, «ναι, αλλά οι συγκεκριμένοι ομολογιούχοι είναι μονά – ζυγά χαμένοι» και, δυστυχώς, έχετε δίκιο, ενώ η στήλη δεν έχει λόγια να δικαιολογήσει το χάλι της Frigoglass.
Στέγγος και Ιβάν διαφωνούν 29 μήνες τώρα για την τιμή του Πόρτο Καρράς
-Τον Απρίλιο 2020 πουλήθηκε το Πόρτο Καρράς της οικογένειας Στέγγου στην Belterra (όμιλος Σαββίδη), Οκτώβριο 2022 φτάσαμε και κανείς –αγοραστές, πωλητές, επενδυτές, και Αρχές- δεν γνωρίζουν το οριστικό τίμημα. Οι δύο πλευρές έβαλαν 4 (!) ανεξάρτητους εκτιμητές -τις ΕΥ, Deloitte, PwC, KPMG- να αποφασίσουν σε σχέση με τα 189 εκατ. ευρώ που ορίστηκε η αξία του συγκροτήματος που θα είναι το τελικό τίμημα, αλλά ακόμη άκρη δεν έβγαλαν. Υπάρχουν 16 ενστάσεις από την πλευρά του πωλητή (όμιλος Τεχνικής Ολυμπιακής) και άλλες 6 από τον αγοραστή (Belterra), ξεκίνησαν νέες διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών τον Αύγουστο, αλλά μέχρι το τέλος του Σεπτεμβρίου η διαδικασία παρέμενε «στον αέρα». Κι επειδή μιλάμε για 29 μήνες από τη συμφωνία πώλησης χωρίς να μπορούν να συμφωνήσουν, αναρωτιέμαι αν η διαφωνία υποκρύπτει άλλες σκοπιμότητες, οπότε βολεύει να συντηρείται.
Οι Μπάκοι βγάζουν γλώσσα στον Ιωάννου
-Χρηματιστηριακή στρέβλωση ή προοίμιο της νέας περιόδου στον κλάδο; Δώστε εσείς όποια απάντηση προτιμάτε για το γεγονός ότι η χρηματιστηριακή αξία της Ιντρακάτ έφθασε στα 126 εκατ. και ξεπέρασε αυτή της ΑΒΑΞ που είναι στα 112 εκατ. Η Άβαξ στο α’ εξάμηνο του έτους είχε έσοδα 194 εκατ., όμως εμφάνισε ζημίες προ φόρων 18,5 εκατ. από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, έναντι κερδών 11,8 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Το ανεκτέλεστό της με την προσθήκη των νέων συμβάσεων έφθασε τα 2,5 δισ. ευρώ, ενώ στο τέλος Ιουνίου ο δανεισμός του Ομίλου ανήλθε στα 452,9 εκατ. Η Ιντρακάτ τώρα, είχε ενοποιημένο κύκλο εργασιών στο α’ εξάμηνο 103 εκατ. ευρώ, ζημίες προ φόρων 18,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 13,5 εκατ. την αντίστοιχη περίοδο του 2021, προχώρησε όμως σε σημαντικές απομειώσεις και προβλέψεις στο α’ εξάμηνο, ενώ διαθέτει ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων 1,25 δισ. ευρώ και μικρότερο δανεισμό που φθάνει στα 106 εκατ. ευρώ. Επίσης διαθέτει δύο ακόμη στοιχεία που μετράνε: στόρι (μπήκαν νέοι μέτοχοι, προχωρά σε λειτουργική και κεφαλαιακή ανασυγκρότηση) και αυξανόμενη παρουσία στις ΑΠΕ. Από την άλλη, όταν μιλάμε για την ΑΒΑΞ, λέμε για μεγάλο και καθιερωμένο όμιλο με πληθώρα έργων, την εταιρεία που υλοποιεί τη Γραμμή 4 του μετρό, που ολοκλήρωσε την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, έφτιαξε τον αγωγό IBG, με συμβάσεις για δεκάδες έργα υποδομής της α’ φάσης στο Ελληνικό, οδικά και σιδηροδρομικά έργα, παραχωρήσεις κ.λπ.
Αττική Οδός: Διόδια ανά ώρα και μέρα (;)
– Η τιμολογιακή πολιτική των διοδίων θα είναι ένας καθοριστικός παράγοντας για το ύψος του τιμήματος που θα υποβάλλουν οι υποψήφιοι του διαγωνισμού για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, καθώς θα διαμορφώσει τα κόστη και τις αποδόσεις των επενδυτών. Toν πρώτο λόγο στην πολιτική διοδίων θα έχει η κυβέρνηση δια του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία καλείται να επεξεργαστεί τις προτάσεις του ΤΑΙΠΕΔ που προσανατολίζεται σε ένα νέο μοντέλο τιμολόγησης, με βάση την ώρα που θα μπαίνει ένα όχημα στον αυτοκινητόδρομο και πιθανώς και την ημέρα (π.χ., άλλο τιμολόγιο τις καθημερινές, άλλο το Σαββατοκύριακο). Αυτό σημαίνει ότι θα υπάρχουν πιο ακριβά και πιο φθηνά διόδια κατά τη διάρκεια της ημέρας ώστε να αποσυμφορηθεί και η κυκλοφορία τις ώρες αιχμής που σήμερα είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα της Αττικής Οδού. Ένα παρόμοιο μοντέλο είχε εξεταστεί και στο παρελθόν και μάλιστα την περίοδο της προηγούμενης διακυβέρνησης όταν η τότε πολιτική ηγεσία του ΣΥΡΙΖΑ μελετούσε την επέκταση έως τρία χρόνια της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης με την εκτέλεση από την πλευρά της κοινοπραξίας που διαχειρίζεται το έργο (Άκτωρ Παραχωρήσεις-ΑVΑX) μίας σειράς μελετών και έργων. Τότε, είχαν πέσει στο τραπέζι ιδέες και προτάσεις για καταβολή διοδίων με καθορισμό ζωνών ανάλογα με την κίνηση των οχημάτων, αλλά και τις ώρες που μπαίνουν τα οχήματα στην Αττική Οδό, κάτι που σημειωτέον λέγεται ότι είχε προβλεφθεί στη σύμβαση, αλλά ουδέποτε εφαρμόστηκε. Από το 2010 που ξεκίνησε η κρίση μέχρι το 2018 -που η κυκλοφορία κατρακυλούσε- κανείς δεν σκεφτόταν αυξήσεις στα διόδια. Η κουβέντα άνοιξε το 2019 που η κυκλοφορία είχε αρχίσει να αποκαθίσταται και ξανατέθηκε στην τότε πολιτική ηγεσία, το καλοκαίρι του 2019, από τη διοίκηση Καλλιτσάντση (Ελλάκτωρ), η οποία αναζητούσε επιτακτικά ενέσεις ρευστότητας. Και εκείνη όμως η απόπειρα αναπροσαρμογής των τιμολογίων ήταν ανεπιτυχής και κατασβέστηκε γρήγορα από την παρούσα κυβέρνηση. Πλέον οι συνθήκες έχουν αλλάξει και οι παρεμβάσεις στα τιμολόγια των διοδίων θα είναι από τις κυριότερες αλλαγές της νέας σύμβασης παραχώρησης. Η προηγούμενη αναπροσαρμογή έγινε το 2005. Το ΤΑΙΠΕΔ προσανατολίζεται στην υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τον χρυσό οδικό άξονα εντός του πρώτου εξαμήνου, χρονοδιάγραμμα που ωστόσο αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό οι υποψήφιοι καθώς μπαίνουμε σε προεκλογική περίοδο, το κόστος δανεισμού αυξάνεται και το ενεργειακό κόστος δημιουργεί εντελώς νέα δεδομένα για τα έργα υποδομής. Υπό το πρίσμα αυτό οι σχεδιασμοί ενέχουν αβεβαιότητες και χρονικές μετακινήσεις, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για τη μεγαλύτερη και πιο επικερδή παραχώρηση όλων των εποχών.
Υ.Γ.: Θα πρότεινα εκεί στο ΤΑΙΠΕΔ (Πολίτης and Company) να το ξανασκεφτούν. Για να λένε ότι πέτυχαν κι εξασφάλισαν υψηλό τίμημα, θα μας φεσώσουν και με άλλα διόδια; Αστικός αυτοκινητόδρομος είναι, λεβέντες. Χρυσωρυχείο πουλάτε και τα διόδια είναι ήδη ακριβά. Καλύτερα πάρτε το αλλιώς, γιατί φοβάμαι πως θα πέσει γενικευμένο κράξιμο.
Ο Μάσιμο στην Αθήνα με το ιδιωτικό τζετ…
-Σήμερα το πρωί προσγειώνεται στην Αθήνα το ιδιωτικό τζετ του κ. Μάσιμο Αντολίνα, Νο 2 στην ιεραρχία της Philip Morris Ιntl (αντιπρόεδρος, υπεύθυνος για τις διεθνείς δραστηριότητες). Αμέσως, ο Ιταλός θα σπεύσει να επισκεφτεί τη μεγάλη μονάδα της ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΟΣ, στον Ασπρόπυργο, ένα από τα πιο δυναμικά εργοστάσια παραγωγής ράβδων καπνού (heets) για το θερμαινόμενο σύστημα καπνού IQOS της PMI, στην Ευρώπη. Μου λένε ότι ο Αντολίνα είναι ενθουσιασμένος για τη γρήγορη και αποτελεσματική ολοκλήρωση της επένδυσης (125 εκατ. ευρώ και 80 θέσεις εργασίας) που παράγει τις ειδικά σχεδιασμένες θερμαινόμενες ράβδους καπνού Fiit. Οι ράβδοι χρησιμοποιούνται από το νέο σύστημα θερμαινόμενου προϊόντος καπνού IQOS ILUMA και εξάγονται αμέσως. Κατά πάσα πιθανότητα θα ανακοινώσει επέκταση της επένδυσης και διπλασιασμό της δυναμικότητάς της. Αμέσως μετά ο Αντολίνα θα πάρει το τζετ και θα πετάξει στο Βουκουρέστι.
…ο Θάνος στη Χαλκίδα με τα κοτόπουλα…
-Τον Θάνο Αγγελάκη, πρόεδρο της Διεπαγγελματικής Οργάνωσης Πτηνοτροφίας, τον γνωρίζει όλη η αγορά. Η εταιρεία του έχει συμπληρώσει 60 χρόνια παρουσίας στην Ελλάδα, εκτρέφει περίπου 6 εκατομμύρια κοτόπουλα κάθε χρόνο και τροφοδοτεί όχι μόνον την ελληνική αγορά (αποκλειστικός προμηθευτής KFC, Fridays, μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ κ.λπ.) αλλά και ξένες αγορές, όπως π.χ. τα ακριβά μαγαζιά στο Ντουμπάι. Σήμερα ο Θ. Αγγελάκης, σε ειδική συνέντευξη Τύπου, θα ανακοινώσει ένα επενδυτικό πρόγραμμα μετατροπής των αποβλήτων και των υποπροϊόντων της μονάδας που διατηρεί στη Χαλκίδα, σε Ενέργεια. Στόχος του νέου επενδυτικού προγράμματος, 3 εκατ. ευρώ, είναι η πλήρης αντιστάθμιση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και η μετατροπή της ΑΓΓΕΛΑΚΗΣ, σε μία ανθρακικά ουδέτερη (carbon neutral) πτηνοτροφική μονάδα.
…κι ο Γιώργος πάει Νάξο για την Αmazon
-Ο Γιώργος Καλαβρουζιώτης ίδρυσε τον πρώτο -και μοναδικό αμιγώς ελληνικό- τεχνολογικό Όμιλο που επενδύει σε τεχνολογίες περιβαλλοντικού σκοπού, για την παραγωγή καθαρής πράσινης ενέργειας αποκλειστικά από ανανεώσιμες πηγές. Το όνομα Eunice προέρχεται από την Ευνίκη, που (ευ+νίκη) σημαίνει καλή νίκη, ήταν μια από τις μυθικές Νηρηίδες. Η Ελλάδα τον τελευταίο καιρό αποτελεί σημαντικό επενδυτικό προορισμό μεγάλων διεθνών παικτών. Σε αυτό το πλαίσιο, o αμερικανικός κολοσσός Amazon Web Services αύριο θα προχωρήσει στα αποκαλυπτήρια του έργου Smart Island στη Χώρα της Νάξου. Μεταξύ των partners που έχουν προσκληθεί να συμμετέχουν στο έργο, που υπόσχεται να κάνει τον τρόπο ζωής μας πιο «έξυπνο», συμπεριλαμβάνονται εταιρείες όπως η Cisco και η Deloitte, αλλά και ο ενεργειακός όμιλος Eunice.
Περιμένοντας το τίναγμα της ψόφιας γάτας
-Στο Χρηματιστήριο συμπληρώσαμε 8 διαδοχικές πτωτικές εβδομάδες (την υγειά μας να ‘χουμε) επίδοση που αποτελεί ρεκόρ ακόμη και για τη δική μας πολυτραυματισμένη οικονομία. Κάποιου είδους αντίδραση σ’ αυτό το κλίμα της μιζέριας είναι φυσιολογικό να εκδηλωθεί, ίσως και με τη βοήθεια των ξένων χρηματιστηρίων, που επίσης έχουν περάσει ένα πολύ δύσκολο δίμηνο. Αν όχι σήμερα ή αύριο, τουλάχιστον μέσα στις πρώτες 15 ημέρες του Οκτωβρίου, οι αγοραστές πρέπει να εμφανιστούν περισσότεροι από τους αγχωμένους πωλητές. Τα δημοσιευμένα αποτελέσματα των εισηγμένων στο ΧΑ εταιρειών δείχνουν ότι, αυτή τη φορά, οι διοικήσεις έχουν πάρει τα μέτρα τους, μπορούν τουλάχιστον να αμυνθούν. Το 74% των εταιρειών που δημοσίευσαν 6μηνιαίες λογιστικές καταστάσεις έδειξαν ότι διαθέτουν -τουλάχιστον φέτος- ένα μαξιλάρι ασφαλείας από λειτουργική κερδοφορία και διαθέσιμη ρευστότητα ώστε να τα βγάλουν πέρα αυτόν τον δύσκολο χειμώνα.