–Χαίρετε! Εντός των επόμενων ημερών θα δούμε πού θα κλείσει η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου της ΔΕΗ. Η πηγή μου λέει ότι δεν θα απέχει ιδιαιτέρως από την τρέχουσα τιμή, αλλά για τη μεγάλη και πλέον πολύ ισχυρή ελληνική εταιρεία σας έχω και είδηση. Δυο από τα πιο ισχυρά διεθνή funds (το ένα με πολύ μεγάλη κινητικότητα και επενδύσεις τα τελευταία χρόνια στη χώρα) ενδιαφέρονται για να αγοράσουν το 10% του συνόλου της εταιρείας, μετέχοντας στη νέα ΑΜΚ – ήτοι, δηλαδή, να «ακουμπήσουν» εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Αντιληπτό, εκ της περιγραφής μου, ότι δεν μιλάμε για funds που εξειδικεύονται στην ενέργεια. Ετσι, λοιπόν, με την κίνηση αυτή τελειώνει και το παραμύθι της Αντιπολίτευσης περί εισόδου από την πίσω πόρτα εθνικών προμηθευτών, διαπλεκόμενων κ.λπ. τα οποία, φυσικά, εξαρχής «δεν έπαιζαν», αλλά είναι στο πλαίσιο των εγχώριων ανταγωνισμών, καθώς οι συνηθισμένοι -σε τέτοιες δουλειές, από το παρελθόν- επιχειρηματικοί παράγοντες σκέφτονται κατ’ αυτόν τον τρόπο.
-Σας έχω και νέα… από τη θάλασσα που πάντα ενδιαφέρουν τη στήλη. Λοιπόν, οσονούπω, θα έχουμε αλλαγή σκυτάλης στο τιμόνι της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αφού ο επί τέσσερις θητείες πρόεδρός της (από το 2009) Θόδωρος Βενιάμης αποχωρεί. Για τη θέση του φαίνεται ως επικρατέστερη μια γυναίκα με ισχυρή δράση και χαρακτήρα στον χώρο της ναυτιλίας, η κυρία Μελίνα Τραυλού. Ιδωμεν…
-Σημειώστε, όμως, ότι αλλαγές έχουμε και στην ηγεσία της Ελληνικής Ενωσης Τραπεζών (ΕΕΤ) που έχει, αύριο Τρίτη, Γενική Συνέλευση. Η θητεία του Προέδρου της ΕΕΤ και Προέδρου της Πειραιώς, Γ. Χατζηνικολάου, ολοκληρώθηκε και καθήκοντα νέου Προέδρου θα αναλάβει ο Πρόεδρος της ΑLPHA BANK, B. Ράπανος. Εκτός από την αλλαγή σκυτάλης στην ηγεσία της ΕΕΤ, το πιο ενδιαφέρον θέμα της συνέλευσης είναι αν θα γίνουν οι αλλαγές στο καταστατικό της Ενωσης ώστε να γίνουν μέλη oι… νέες τράπεζες, δηλαδή οι servicers που διαχειρίζονται χαρτοφυλάκια δανείων αξίας δισεκατομμυρίων. Αυτά όσον αφορά την ΕΕΤ, αν και αυτή την περίοδο το σύστημα έχει μεγάλους πονοκεφάλους…
-Εχω νέα και για μια άλλη πονεμένη υπόθεση, αυτή της αύξησης κεφαλαίου της Attica Bank. Λοιπόν, οι προσπάθειες για να καλυφθεί η αύξηση συνεχίζονται, αλλά για να σας το πω ποιητικά “είν’ η προσπάθειές μας, των συφοριασμένων, είν΄ η προσπάθειές μας σαν των Τρώων…”. Τέρμα η ποίηση, επιστρέφουμε στην πραγματικότητα, καθώς η διαδικασία απέδωσε τέσσερις επιστολές προθέσεων υπό όρους: η μια είναι της Ellington, η άλλη του ΤΜΕΔΕ και οι άλλες δύο από family offices, το ένα του Αιγυπτιοαμερικανού Ρότζερ Ταμράζ και η άλλη ενός Ινδού μεγαλοεπιχειρηματία. Επιστολή έστειλε και η Flowers-Bain δηλώνοντας ότι τους ενδιαφέρει αλλά με άλλους όρους.
-Κάπως έχει έναν τρόπο η Alpha Bank και τα προγράμματα εθελουσίας που τρέχει έχουν μεγάλο σουξέ. Απόλυτη επιτυχία είχε και η τελευταία εθελουσία που έτρεξε το προηγούμενο δεκαπενθήμερο, καθώς εκδήλωσαν ενδιαφέρον περίπου 600 εργαζόμενοι, έναντι αρχικού στόχου 350 – 400 αποχωρήσεων. Πίσω όμως από τους αριθμούς, τη διαφορά στο συγκεκριμένο πρόγραμμα κάνει το γεγονός ότι στις αποχωρήσεις περιλαμβάνονται στελέχη που κατείχαν το 20% των διευθυντικών θέσεων στην Τράπεζα, ενώ το 50% έχουν ήδη εξασφαλίσει ή βρίσκονται κοντά στη θεμελίωση συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Πρακτικά, τις θέσεις αυτές θα καταλάβουν στελέχη νεότερης γενιάς, με διαφορετικές αντιλήψεις και νέες παραστάσεις της τραπεζικής αγοράς. Στην ουσία ο Βασίλης Ψάλτης βάζει τις βάσεις της νέας φιλοσοφίας, αλλάζοντας την κουλτούρα της τράπεζας με προσαρμογές που φέρνουν την Alpha Bank πιο κοντά στις απαιτήσεις των καιρών.
-Και κλείνω τον κύκλο των τραπεζικών με την επίσκεψη στην Αθήνα του μεγαλοεπενδυτή της Eurobank Πρεμ Γουάτσα, στην οποία αναφέρθηκα και την προηγούμενη εβδομάδα, αλλά μου διέφυγε μια ενδιαφέρουσα πτυχή της. Το αφεντικό της Fairfax, εκτός από τους επικεφαλής των δέκα insurance groups (το λεγόμενο G10 για τους εξοικειωμένους με τα εσωτερικά του ομίλου Fairfax), έφερε στην Ελλάδα και περί τους 30 συνολικά (!) πολύ πλούσιους Ινδούς επενδυτές, καθώς και άλλους από τις χώρες του Κόλπου. Την «επιχειρηματική ξενάγησή» τους στη χώρα ανέλαβε ο Αδωνις ο οποίος -σημειώστε- συναντήθηκε τέσσερις φορές μέσα σε δυο ημέρες με τον Γουάτσα.
-Τουρισμός και στοιχήματα: Θα επιβεβαιωθεί ή όχι ο CEO του ομίλου Sani/ Ikos στην πρόβλεψή του για τουριστικά έσοδα φέτος στα 2/3 του 2019; Ο Ανδρέας Ανδρεάδης, πριν από λίγες εβδομάδες ήταν ο πρώτος από τους επιχειρηματίες του τουρισμού που διατύπωσε (μετά και την πορεία – έκπληξη του Αυγούστου), την εκτίμηση για έσοδα 12 δισ. ευρώ φέτος από τον τουρισμό, σε σχέση με τα ιστορικά 18,2 δισ. ευρώ του 2019. Τώρα ο Α. Ανδρεάδης, έχοντας δει και την πορεία του Σεπτεμβρίου, δηλώνει μέσω των social media ότι εκτιμά “επιβεβαίωση του σεναρίου για τουριστικά έσοδα το 2021 κοντά στα 2/3 του 19 (~12 δισ. €) με μέσο έσοδο ανά επισκέπτη αυξημένο κατά 20% και έσοδα Αυγούστου – Οκτωβρίου όσα το 2019. Οι πρώτες προκρατήσεις από Αγγλία για το 2022, εξαιρετικές. Το πλήρες τουριστικό come-back της χώρας είναι πλέον ορατό».
-Βαρύς ήταν ο λογαριασμός της πανδημίας για τον όμιλο AVIAREPS του Γιάννη Γρύλου, κάτι λίγο – πολύ αναμενόμενο αφού επηρεάστηκε καθοριστικά η αεροπορική δραστηριότητα λόγω της Sky Express, αλλά και των Skyserv και Swissport, μέσω των οποίων δραστηριοποιείται στην επίγεια εξυπηρέτηση αεροσκαφών. Ωστόσο, οι προοπτικές είναι θετικές, ενώ παράλληλα ο Κρητικός επιχειρηματίας διαθέτει και αρκετές άλλες δραστηριότητες -από ξενοδοχεία μέχρι αγροτικά προϊόντα- τις οποίες φιλοδοξεί να διευρύνει περαιτέρω. Ο Γρύλλος εκμεταλλεύεται ευκαιρίες και ενίοτε προχωρεί σε τολμηρές κινήσεις, όπως πέρυσι με την επένδυση για την προμήθεια νέων αεροσκαφών και την ανανέωση του στόλου της Sky Express ή την προ διετίας μεταγραφή του πρώην υπουργού (και πρώην επικεφαλής του ΤΑΙΠΕΔ) της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ Στέργιου Πιτσιόρλα, τον οποίο τοποθέτησε πρόεδρο του ομίλου του.
-Πάντως, η AVIAREPS, η οποία περιλαμβάνει 8 εταιρείες, είχε τη δύσκολη περσινή χρονιά κύκλο εργασιών 93,3 εκατ. ευρώ (από 205,43 εκατ. το 2019) και συνολικά έσοδα 130,2 εκατ. ευρώ (έναντι 221,8 εκατ. το 2019 -ναι, ο όμιλος έχει και άλλες πηγές εσόδων και για αυτό τα έσοδα υπερβαίνουν τον τζίρο) με τα κέρδη προ φόρων να περιορίζονται σε 15,14 εκατ., μειωμένα κατά 41,38 εκατ. (-73,21%) και τα καθαρά κέρδη να διαμορφώνονται σε 8,4 εκατ., από 44 εκατ. Στην οικονομική έκθεση γίνεται λόγος ασφαλώς για τις συνέπειες της πανδημίας, κυρίως όμως τονίζεται ότι ο όμιλος «κατόρθωσε να περιορίσει σημαντικά τις συνεχιζόμενες επιπτώσεις της πανδημίας. Ταυτόχρονα, με τη σταδιακή μείωση των κρουσμάτων και την αύξηση του ποσοστού εμβολιασμού, έχει ξεπεράσει τα χαμηλά όρια δραστηριότητας της αντίστοιχης περιόδου του 2020 και πλέον, τη θερινή περίοδο επιχειρείται η ανάκτηση του απολεσθέντος τζίρου της επιχείρησης, με στόχο την εξακολούθηση της θετικής επίδρασης των μέτρων περιορισμού της ζημίας του έτους 2020 και την ενίσχυση των προοπτικών ανάκαμψης για το 2021». Στην έκθεση υπάρχει ιδιαίτερη αναφορά στο Ταμείο Ανάκαμψης που «θα βελτιώσει ακόμη περισσότερο τις μελλοντικές προοπτικές της εταιρείας, καθώς ο κλάδος των αερομεταφορών κρίνεται νευραλγικός για τις προοπτικές της οικονομικής ανάκαμψης». Πάντως, η μητρική εταιρεία, ακόμη και την περσινή χρονιά, κατάφερε να δώσει μερίσματα ύψους 4 εκατ. ευρώ. Σημειώστε, ο “Mr. Sky Express” μπήκε και στη «ναυμαχία» για την παραχώρηση του λιμανιού Ηρακλείου, (όπου εδρεύει ο όμιλός του), ενώ κατά το παρελθόν ακουγόταν ότι «φλέρταρε» με την ιδέα να διεκδικήσει και τον στόλο της Attica Group. Δηλαδή, «μ’ αεροπλάνα και βαπόρια», που λέει και το τραγούδι…
-Προχωρά το σχέδιο της γερμανικής ανεξάρτητης βιομηχανίας κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων Next e.GO Mobile για δημιουργία μονάδας παραγωγής στην Ελλάδα. Τις επόμενες ημέρες θα παρουσιαστεί και επίσημα στη χώρα μας το ηλεκτρικό αυτοκίνητο e.Go Life, ενώ στελέχη της εταιρείας θα έχουν συναντήσεις για την Global Green Greece. Σημειώστε πως οι Γερμανοί είχαν κάνει λόγο για κατασκευή μονάδας παραγωγής έως και 30.000 ηλεκτρικών αυτοκινήτων ετησίως, που θα απασχολεί άμεσα 1.000 άτομα, με κέντρο R&D, επένδυση που ξεπερνά τα 100 εκατ. ευρώ.