-Χαίρετε! Όσο ανοίγει ο καιρός και έρχονται εμβόλια, τόσο θα ανοίγει η αγορά και για τους ανθρώπους της εργασίας – ειδικά στην ελεύθερη οικονομία – θα καθίσταται υποχρεωτικό να τα κάνουν για να μπορέσει να επανέλθει σταδιακά η καθημερινότητα. Αλλωστε, οι 40 έως 60 ετών θα αποδειχθεί ότι θέλουν να εμβολιαστούν και να τελειώνουν μια ώρα νωρίτερα. Το καλοκαίρι, από τον Ιούλιο και μετά, προβλέπεται καλό σε κίνηση και τουρισμό και τα μηνύματα έρχονται από παντού, αγορές όπως η Αμερική, η Βρετανία, το Ισραήλ, τα Εμιράτα και πιο «μαζεμένα» οι Ευρωπαίοι αρχίζουν και βλέπουν διακοπές. Ας το πάρουν απόφαση και εδώ ότι οι «παππούδες μας» είναι διστακτικοί να εμβολιαστούν και να τελειώνουμε, να δώσουν εμβόλια στους νεότερους και, κυρίως, στον τουρισμό, να ξεκινήσουμε σε κανέναν μήνα τις δουλειές. Ελάτε, κύριε Μητσοτάκη, μην το πολυπαιδεύετε, άλλωστε ο αντίπαλός σας ασχολείται με τα εσωτερικά του, δεν φαίνεται να μπορεί να κόψει την αλυσίδα με όλους αυτούς τους απίθανους τύπους που τον κρατάνε «μισοπνιγμένο».
-Η πιο εντυπωσιακή επιχειρηματική κίνηση όμως – που θα φανεί συντόμως και χρηματιστηριακά – είναι η είσοδος σε μία ομολογουμένως σημαντική και πολλά υποσχόμενη εταιρεία, την Τέρνα Ενεργειακή, ενός μεγάλου εγχώριου παίκτη με «διεθνείς προβολές» στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης. Ο Βαγγέλης Μαρινάκης μέσω εταιριών συμφερόντων του αγόρασε ένα αρκετά μεγάλο ποσοστό στην «πράσινη εταιρεία», έγινε partner με τον Γιώργο Περιστέρη και σχεδιάζει έναν συνδυασμό της ναυτιλιακής του δουλειάς με την «καθαρή ενέργεια» με σκοπό τις διεθνείς αγορές. Καράβια και ενέργεια όλα σε ένα, που λένε. Εξόχως ενδιαφέρον αφού τα επόμενα δύο χρόνια οι ναυτιλιακές εταιρίες θα πρέπει να μειώσουν δραστικά το “αποτύπωμά” τους σε ρύπους.
-Η είσοδος Μαρινάκη στην Tέρνα Ενεργειακή δεν είναι η μοναδική σημαντική επιχειρηματική εξέλιξη αυτό το διάστημα. Η στήλη εγκαίρως σας είχε ενημερώσει ότι όμιλος του Θεόδωρου Φέσσα είναι προ σημαντικών εξελίξεων όσον αφορά τις δραστηριότητες της Card link και της ACS. Η εταιρεία κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη που είχε με αναλυτές, ενημέρωσε ότι είναι σε επαφές και εξετάζει όλα τα ενδεχόμενα όσον αφορά την Card link. Στο μεταξύ, έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι το deal της Quest για την Card link έχει κλείσει με την ιταλική ΝΕΧΙ. Oι πηγές επιμένουν ότι πρόκειται για deal done και απομένουν οι σχετικές ανακοινώσεις οι οποίες θα γίνουν μόλις ολοκληρωθούν και τυπικά οι διαδικασίες. Σημειώστε ότι ο Θεόδωρος Φέσσας είχε αγοράσει την Card link έναντι 15 εκατ. ευρώ και τώρα -σύμφωνα με τις πηγές πάντοτε- το deal γίνεται σε “αποτίμηση Πειραιώς”, δηλαδή σε ανάλογα επίπεδα με αυτά που έκανε η τράπεζα τη συμφωνία για τα POS. Οπότε το ερώτημα που έπεται είναι πώς σχεδιάζει ο Φέσσας να αξιοποιήσει τη ρευστότητα που θα προκύψει από το συγκεκριμένο deal. Και πιθανόν κάπου εδώ, ανοίγει το επόμενο κεφάλαιο που αφορά την ACS.
-Η εβδομάδα αυτή πάντως δικαιωματικά είναι της Τράπεζας Πειραιώς καθώς έχει ξεκινήσει η αντίστροφη μέτρηση για την αύξηση κεφαλαίου. Καταρχάς, να ξεκαθαρίσουμε πως η μετοχή θα διαπραγματευτεί για δύο ακόμη συνεδριάσεις και συγκεκριμένα σήμερα Δευτέρα και αύριο Τρίτη. Στη συνέχεια η διαπραγμάτευση θα διακοπεί για να γίνει το reverse split (16,5 παλιές μετοχές προς μία νέα). Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή ειδικά από όσους προτίθενται να αγοράσουν μέσω ΧΑ μετοχές στις δύο αυτές συνεδριάσεις, με την ελπίδα ότι θα συμμετέχουν στην προνομιακή κατανομή για τους παλιούς Ελληνες μετόχους. Και αυτό γιατί θα ακολουθήσει συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της τράπεζας η οποία και θα καθορίσει την ημερομηνία κατά την οποία ένας μέτοχος της Πειραιώς προσμετράται στους παλαιούς μετόχους. Δηλαδή, το ΔΣ έχει την ευχέρεια να ορίσει ότι παλαιοί μέτοχοι είναι -για παράδειγμα- όσοι αγόρασαν μετοχές έως και τις 14 Απριλίου. Με την ίδια όμως ευκολία, μπορεί να αποφασίσει ότι ως παλιοί μέτοχοι νοούνται όσοι ήταν στο μετοχολόγιο π.χ. στις 31 Μαρτίου ή στις 7 Απριλίου ή οποιαδήποτε άλλη ημερομηνία επιλέξουν. Οπότε όσοι αγοράζουν μετοχές ή προτίθενται να το πράξουν σε αυτές τις συνεδριάσεις, αναλαμβάνουν τον κίνδυνο να μη συμμετάσχουν στην προνομιακή κατανομή και να υποστούν τη μείωση της αξίας των μετοχών τους, ανάλογα φυσικά με την ημερομηνία που θα καθορίσει το ΔΣ. Με βάση τα παραπάνω κι εφόσον οι σύμβουλοι δεν έχουν λάβει μέριμνα (το πιθανότερο) σήμερα θα είναι χρηματιστηριακά μια μάλλον δύσκολη ημέρα για τη μετοχή καθώς οι αγοραστές θα είναι (αρχικά τουλάχιστον) δυσεύρετοι.
-Με την ευκαιρία κι αφού η συζήτηση είναι για την αύξηση της Πειραιώς να προσθέσουμε ότι υπάρχει μία σκέψη -δεν έχει ακόμη ξεκαθαρίσει- να δοθεί ειδική περίοδος προαγορών για τους βασικούς επενδυτές του εξωτερικού. Δηλαδή, εάν το βιβλίο ανοίξει στο Λονδίνο στις 21 Απριλίου κι έχουμε μία έκδοση ύψους 900 εκατ. ευρώ, με το άνοιγμα του βιβλίου να ενημερωθούν οι ενδιαφερόμενοι ότι π.χ. τα 400 εκατ. της έκδοσης έχουν ήδη καλυφθεί από τους βασικούς επενδυτές και το βιβλίο θα τρέξει για τα υπόλοιπα 500 εκατ. Τώρα, όσον αφορά τους βασικούς επενδυτές παραμένουμε στα γνωστά ονόματα, δηλαδή Τζoν Πόλσον, Αριστοτέλης Μυστακίδης και η Bienville από κοινού με την GΑΜΑ από τη Σιγκαπούρη.
-Οι δεσμευτικές προσφορές για την Εγνατία Οδό κατατέθηκαν (από τις δύο υποψήφιες κοινοπραξίες, Vinci – Μυτιληναίος – Αβαξ και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ –Egis Projects), όμως η ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας απαιτεί υπομονή. Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει νομική γνωμάτευση για το εάν μπορεί να αποσφραγίσει τις προσφορές των δύο υποψηφίων επενδυτών, καθώς η αίτηση των ασφαλιστικών μέτρων που κατέθεσε η ΕΛΛΑΚΤΩΡ απορρίφθηκε, όμως εκκρεμεί η συζήτηση της προσφυγής στο ΣτΕ στις 10 Μαΐου. Κανείς δεν θέλει να ρισκάρει την παραμικρή νέα νομική εμπλοκή, οπότε το Ταμείο επιδιώκει να αποσαφηνίσει με κάθε λεπτομέρεια όλες τις πτυχές της διαδικασίας ώστε να προχωρήσουν με απόλυτη σιγουριά. Επιπλέον την κατάσταση επιβαρύνει και το γεγονός ότι η θητεία του υφιστάμενου ΔΣ έχει λήξει και αναμένεται (μάλλον έχουν καθυστερήσει…) το νέο. Τη διαδικασία για το νέο ΔΣ «τρέχουν» οι Εgon Ζehnder και Stanton Chase, με τη σχετική προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων να έχει εκπνεύσει από τις 3 Μαρτίου. Μέχρι να ξεκαθαρίσουν τα νομικά θέματα του διαγωνισμού, το πιθανότερο είναι να ανοίξουν τα νομιμοποιητικά έγγραφα ώστε να επικυρωθεί η εγκυρότητα των δύο προσφορών και στη συνέχεια να ακολουθήσει το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών.
-Το mediako νέο είναι ότι στα πωληθέντα περιουσιακά στοιχεία της Ναυτεμπορικής εκτός του Δημήτρη Μελισσανίδη συζητάει να «μπει» και ο Δημήτρης Μάρης, ο οποίος σχετικά πρόσφατα «φόρτωσε» και μερικές δεκάδες εκατομμύρια από την πώληση στον ΟΠΑΠ του ποσοστού του στη Stoiximan, οπότε έχει αρκετό μετρητό για… ξόδεμα. Δεν ξέρω αν θα καταλήξουν σε συμφωνία, αλλά κινητικότης υπάρχει ακόμη και στα μέσα ενημέρωσης.
-Τα απόνερα της υγειονομικής κρίσης φαίνεται πως δεν ταλαιπωρούν μόνον τα καταστήματα λιανικής και τους μικρομαγαζάτορες, αλλά και τους εφοπλιστές. Λέμε τώρα και καμιά… για να περνάει η ώρα, οπότε πάμε αμέσως στο θέμα μας: η Eletson, ναυτιλιακή εταιρεία που ανήκει οικογένειες Κέρτσικοφ, Καρασταμάτη και Χατζηελευθεριάδη έκανε αναχρηματοδότηση του leasing που είχε σε κάποια πλοία της από χρηματοδοτικούς βραχίονες κινεζικών ναυπηγείων. Μια από αυτές τις κινεζικές εταιρίες είναι η CSIC Leasing που ανήκει στην China Sea Building Industry. Με απόφαση Δικαστηρίου της Σιγκαπούρης, η κινεζική εταιρία Leasing κρατά (detention) στη Σιγκαπούρη τα πλοία “Στροφάδες” 69.400 τόνων και Αντίκερος 69.700 τόνων. Ταυτόχρονα η CSIC Leasing κρατά στις Μπαχάμες το πλοίο “Δονούσα” 69.500 τόνων, ενώ οι πληροφορίες κάνουν λόγο και για τέταρτο πλοίου που πρόκειται να κρατηθεί. Η ELETSON είχε συμφωνήσει να πληρώνει 150.000 δολάρια τον μήνα στη CSIC, μέσα από τη χρονοναύλωση του πλοίου “Στροφάδες”, αλλά δεν ήταν συνεπής στις πληρωμές. Οι Κινέζοι από την πλευρά τους τερμάτισαν τη συμφωνία και κινούνται δικαστικά.
-Ταυτόχρονα όμως αναχρηματοδότηση άλλων πλοίων της Eletson έχουν κάνει η COSCO Shipping Leasing και η Bocomm Leasing. Οι πληροφορίες θέλουν την COSCO Shipping Leasing να κράτησε ένα ακόμη πλοίο της Eletson και συγκεκριμένα το “Φολέγανδρος” στο Τέξας και το πλοίο “Καστελόριζο” στην Αγγλία, ενώ και η Bocomm Leasing από την πλευρά της απειλούσε να προσφύγει δικαστικά και να δεσμεύσει τα πλοία “Σαλαμίνα” και “Αργυρόνησος”. Ωστόσο η Eletson πούλησε τα δύο συγκεκριμένα πλοία στη Zodiac Maritime έναντι 41 εκατ. δολαρίων το καθένα, οπότε τα προβλήματα λογικά θα λυθούν σύντομα. Υπενθυμίζεται ότι η Eletson διαχειρίζεται 16 δεξαμενόπλοια (εκ των οποίων 10 σε αναχρηματοδότηση του Ιeasing) και η Eletson Gas 14 δεξαμενόπλοια. Παλαιότερα εκπρόσωποι της ναυτιλιακής εταιρείας είχαν δηλώσει ότι η πανδημία ήταν η αιτία να πέσει η ναυλαγορά.