search icon

dark room

Καλά νέα για τη ναυτιλία αλλά και ενδοοικογενειακοί εφοπλιστικοί καυγάδες, το Κρυφό Σχολειό, οι Πεταλιοί και ο Γκέιτς

    –Χαίρετε, τώρα να σας πω ότι είναι καλό που η πρώτη μεγάλη κι επικίνδυνη φωτιά του καλοκαιριού και μάλιστα σε κατοικημένες περιοχές έπιασε τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου δεν θα το έλεγα. Πάντως, η αντίδραση του μηχανισμού ήταν καλή και γρήγορη. Δημητριάδης και Θεοδωρικάκος βασικά και έπειτα το Πολιτικής Προστασίας, δηλαδή ο υπουργός […]

 

 

Χαίρετε, τώρα να σας πω ότι είναι καλό που η πρώτη μεγάλη κι επικίνδυνη φωτιά του καλοκαιριού και μάλιστα σε κατοικημένες περιοχές έπιασε τις πρώτες ημέρες του Ιουνίου δεν θα το έλεγα. Πάντως, η αντίδραση του μηχανισμού ήταν καλή και γρήγορη. Δημητριάδης και Θεοδωρικάκος βασικά και έπειτα το Πολιτικής Προστασίας, δηλαδή ο υπουργός Στυλιανίδης και ο υφυπουργός Τουρνάς που έλειπαν στην Αρχαία Ολυμπία σε άσκηση πυροσβεστικής ετοιμότητας με τη Μενδώνη και γύρισαν, βεβαίως, πάραυτα. Εγώ λέω, οι σχετικοί με φωτιές υπουργοί να μη φεύγουν όλοι μαζί από εδώ και στο εξής ούτε μια ημέρα από το πόστο τους γιατί προβλέπεται δύσκολο καλοκαίρι και, όχι τίποτα άλλο, έχουμε κι εκλογές. Μάλλον… Πάντως, η προετοιμασία έχει γίνει, ό,τι πρέπει να προμηθευτεί το κράτος το έχει πράξει από νωρίς (αεροπλάνα, πυροσβεστικά μέσα κ.λπ.), αυτό που δεν φαίνεται να έχει γίνει είναι κάποια προετοιμασία από τους δημάρχους με τα ξερά χόρτα και ξύλα που συνήθως φουντώνουν τις φωτιές και δεν αναφέρομαι στα χθεσινά, γιατί ο δήμαρχος το Σαββατοκύριακο ενήργησε γρήγορα και αποτελεσματικά, στον βαθμό που μπορούσε.

Η επιστολή Βεστάγκερ για τους Ελληνες εφοπλιστές

-Να ξεκινήσουμε σήμερα από τα Ποσειδώνια καθώς η ναυτιλία γιορτάζει, είχαν και πολύ καιρό λόγω της πανδημίας να βρεθούν οι εφοπλιστές, οπότε και πολλά συζητούνται και ενδιαφέροντα. Το πιο σημαντικό ειδησεογραφικά αφορά το φορολογικό πλαίσιο που διέπει την ελληνική ναυτιλία και το οποίο παρέμενε μέχρι τώρα ανοιχτό για την ΕΕ. Έχει σημειωθεί όμως μια θετική εξέλιξη: Σύμφωνα με εξαιρετικά έγκυρες πηγές, η Επίτροπος Ανταγωνισμού της ΕΕ, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, έστειλε επιστολή στην ελληνική κυβέρνηση με την οποία αναγνωρίζει το συνταγματικά κατοχυρωμένο πλαίσιο της ναυτιλίας και το παραπέμπει στην επόμενη συνταγματική αναθεώρηση.

Εφοπλιστικός καυγάς ή «Κράμερ εναντίον Κράμερ»

-Κι επειδή ξέρω πως αν δεν έχετε καράβια, οι θεσμικές ειδήσεις όσο σημαντικές και να είναι δεν σας συγκινούν, η στήλη περνά τη σκυτάλη στην οικογένεια Γιώργου Οικονόμου, όπου παίζουν με μεγάλη επιτυχία μια διαφορετική εκδοχή του το «Κράμερ εναντίον Κράμερ». O ιδρυτής της θαλάσσιας αυτοκρατορίας Γιώργος, υπ’ αριθμόν 34 στον κατάλογο της Lloyd’s List με τις 100 προσωπικότητες που διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην παγκόσμια ναυτιλία για το 2021 και ο γιος του Χρήστος (ένα από τα έξι παιδιά που έχει από τους τρεις γάμους του) φέρεται να βρίσκονται σε κόντρα και οι σχέσεις τους, αν δεν είναι πλέον ανύπαρκτες, είναι το λιγότερο ψυχρές. Οι πληροφορίες θέλουν τον Χρήστο να μη συμμετέχει ενεργά στην TMS Cardiff Gas στην οποία είναι CEO και ιδρύθηκε το 2011. «Τώρα αν ο Χρήστος ετοιμάζει κάτι δικό του θα το δείξει ο χρόνος» είπαν στη στήλη ναυτιλίας. Στο μεταξύ, στον Όμιλο του Γιώργου Οικονόμου έχουν γίνει σαρωτικές αλλαγές σε υψηλόβαθμες θέσεις που φθάνουν μέχρι «το δεξί χέρι» του Έλληνα πλοιοκτήτη. Έχει αλλάξει ή έχουν φύγει στελέχη που συνέβαλαν καταλυτικά στο μεγάλωμα του Ομίλου. Ο Χρήστος ήταν αυτός που δημιούργησε από το μηδέν τον βραχίονα των LNG στον Όμιλο, 11 χρόνια πριν, όταν σχεδόν κανείς δεν ασχολιόταν με τον κλάδο. Έχει εξελιχθεί σε έναν από τους κορυφαίους πρωταγωνιστές της συνεχώς αναπτυσσόμενης αγοράς LNG που βρίσκεται πλέον στο παγκόσμιο προσκήνιο λόγω της ενεργειακής κρίσης και της ανάγκης αναπλήρωσης των ποσοτήτων ρωσικού φυσικού αερίου που μπλοκαρίστηκε από τη Δύση λόγω του πολέμου στην Ουκρανία. Η εταιρεία, στο χρονικό διάστημα 2020-2021, έχει εντάξει στον στόλο της συνολικά οκτώ νεότευκτα LNG carriers. Ο στόλος της ανέρχεται στα 16 πλοία. Ο ναυτιλιακός Όμιλος του Γιώργου Οικονόμου έχει 124 πλοία εκ των οποίων 50 είναι δεξαμενόπλοια, 56 φορτηγά, 16 LNG και δύο άλλου τύπου. Κατόπιν αυτών και σε παραφθορά της γνωστής ατάκας σε εκείνη την παλιά ταινία, η στήλη καταλήγει: “Είναι πολλά τα καράβια, Χρήστο…”.

Τσάκος-Βαφειάς: Οι παραγγελίες και οι… καρέκλες

-Και συνεχίζω με τα κοινωνικά και τις εφοπλιστικές αβρότητες: Στο Grand Resort στο Λαγονήσι ο Lloyd’s Register, ο βρετανικός νηογνώμονας, υποδέχτηκε φίλους και συνεργάτες από όλο τον κόσμο σε δεξίωση που έδωσε στο πλαίσιο των Ποσειδωνίων. Εκεί , ξεχώρισε με την παρουσία του ο καπετάν Παναγιώτης Τσάκος τον οποίο όλοι έσπευσαν να χαιρετήσουν και να ανταλλάξουν μία κουβέντα. Εκεί και ο Χάρης Βαφειάς εκεί και ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Πλακιωτάκης. Οι τρεις άνδρες κάποια στιγμή βρέθηκαν να κάθονται στο ίδιο τραπέζι δίπλα δίπλα. Ο καπετάνιος σε μεγάλα κέφια είπε στον Βαφειά, γελώντας: «Με τόσα LPG πλοία που έχεις, θα έπρεπε να κάθεσαι δίπλα στον Μητσοτάκη», για να του απαντήσει ο Χάρης: «Και ‘σεις, καπετάνιε, με τις παραγγελίες container ships που δίνετε, θα έπρεπε να κάθεστε δίπλα στον Μπάιντεν.». Τώρα, θα μου πείτε «κι εσύ πώς τα άκουσες όλα αυτά;». Ε, ναι, λοιπόν, δεν είχα πάρει μαζί μου το πτυσσόμενο σκαμνάκι -σαν αυτό που κουβαλούν οι γριές στις εκκλησίες- οπότε περιφερόμουν ανάμεσα στα τραπέζια, κι όταν άκουσα να μιλούν για καρέκλες, μου τράβηξε την προσοχή.

Τσούνης: Greeks do it better

-‘Εντονες επαφές με την ελληνική ναυτιλιακή κοινότητα έχει από τις πρώτες ημέρες άφιξής του στην Αθήνα ο νέος πρέσβης των ΗΠΑ, Τζορτζ Τσούνης. Με την ενεργειακή κρίση να ταλαιπωρεί τον πλανήτη και τις ΗΠΑ να παίζουν καταλυτικό ρόλο ως εξαγωγική χώρα, τα πλοία των Ελλήνων που κυριαρχούν στην παγκόσμια ναυτιλία και μεταφέρουν πετρέλαιο, LNG, LPG, είναι δυνατοί παίκτες στη γεωπολιτικό-οικονομική σκακιέρα. Άρα, δεν είναι τυχαίο ότι ο Ελληνο-αμερικανός πρέσβης αναβαθμίζει τις ήδη πολύ καλές σχέσεις επί εποχής Πάιατ με εφοπλιστές. Πρόσφατα βρέθηκε σε εκδήλωση του Propeller Club Port of Piraeus όπου πρόεδρος είναι ο Κωστής Φραγκούλης. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στον Ναυτικό Όμιλο Ελλάδος στο Μικρολίμανο όπου πρόεδρος είναι ο Γιώργος Προκοπίου που έδωσε και το «παρών». «Δεν είναι τυχαίο ότι οι Έλληνες έχουν τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο», σχολίασε ο Τσούνης και προσέθεσε: «Greeks do it better από τον καθένα, ειδικά στους ωκεανούς». Αν και μπαίνω σε πειρασμό για τον πρέσβη, δεν λέω ούτε λέξη γιατί μου φαίνεται πρόσχαρος άνθρωπος και δεν θέλω να τα χαλάσουμε πριν καν γνωριστούμε.

Συνεδριάσεις αναμονής ενός μεγάλου γεγονότος

-Οσον αφορά το Χρηματιστήριο, είναι σύνηθες φαινόμενο, μετά από μία σημαντική αναδιάρθρωση δεικτών MSCI, την αμέσως επόμενη χρονική περίοδο να πέφτουν οι τζίροι και οι επενδυτές να αποτιμούν τις κινήσεις που προηγήθηκαν. Αυτό συμβαίνει και στο Χρηματιστήριο της Αθήνας που βρίσκεται μπροστά σε σημαντικά πολιτικά και οικονομικά γεγονότα. Θα ξεχωρίσουμε τις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, την Πέμπτη, τις σημαντικές ανακοινώσεις για τον πληθωρισμό και τα επιτόκια στην άλλη άκρη του Ατλαντικού την Παρασκευή και τις διαδοχικές εισαγωγές μετοχών ΑΕΕΑΠ στο Χρηματιστήριο, μέχρι τέλους του μήνα, ενώ και οι πολιτικές εξελίξεις θα έχουν τη δική τους σημασία.

Ούτε το «Κρυφό Σχολειό» του Γύζη, δεν σώζει την κατοικία Εμφιετζόγλου

-Ήταν καλοκαίρι του 1993. Ο Πρόδρομος Εμφιετζόγλου, τότε στην κορυφή της επαγγελματικής του διαδρομής, ως κορυφαίος κατασκευαστής της χώρας, ανακοίνωσε ότι προσέθεσε ένα ακόμη πολύτιμο κόσμημα στην καταπληκτική συλλογή έργων τέχνης που διατηρούσε. Το «Κρυφό Σχολειό» του Νικόλαου Γύζη για το οποίο ο Πρ. Εμφιετζόγλου πλήρωσε ένα αμύθητο για την εποχή ποσό (επίσημη τιμή 187,5 εκατ. δραχμές) για να το τοποθετήσει δίπλα στα έργα των Λύτρα, Βολονάκη, Μαλέα, Θεόφιλου που είχε τότε στην κατοχή του. Σήμερα, ο Εμφιετζόγλου προσφέρει τον μοναδικό αυτό πίνακα ως πρόσθετη εγγύηση προς την Εθνική Τράπεζα ότι θα πληρώνει στο εξής τις δόσεις των δανείων που χρωστά. Είχε πάρει ένα δάνειο 1,8 εκατ. ευρώ το οποίο σήμερα, με τις καθυστερήσεις, έχει φτάσει τα 3,5 εκατ. ευρώ. Η Εθνική πούλησε το δάνειο στην doValue. Οι επενδυτές της doValue (το fund Fortress) έχουν ήδη βρει αγοραστή για το καταπληκτικό, μοναδικής ομορφιάς ακίνητο του Πρόδρομου Εμφιετζόγλου (πρώην Κτήμα Βορρέ). Ο νέος αγοραστής είναι πρόθυμος να πληρώσει αμέσως πάνω από 3 εκατ. ευρώ για το ακίνητο. Κατά συνέπεια, όσες προσπάθειες και να κάνει ο Εμφιετζόγλου, όσες πρόσθετες εγγυήσεις και να προσφέρει (αποτίμησε τον Γύζη μόνο 600.000 ευρώ, αλλά τα στελέχη της Fortress δεν συμμερίζονται την «εθνική αξία» του πίνακα), ο πλειστηριασμός της 8ης Ιουνίου, δύσκολα δεν θα πραγματοποιηθεί.

Motor Oil: Εκπλήξεις και σχέδια για τον ΑΝΕΜΟ και το ΧΑ

Αποτελέσματα ανακοινώνει σήμερα η Motor Oil και η διοίκησή της θα μιλήσει στους αναλυτές αύριο το απόγευμα. Σε κάθε περίπτωση, η Motor Oil θα ανακοινώσει εκπληκτικά αποτελέσματα τριμήνου τα οποία «εγγυώνται» ότι στο τέλος του έτους τα λειτουργικά κέρδη του Ομίλου για το σύνολο του 2022, θα ξεπεράσουν τα 500 εκατ. ευρώ. Το δεύτερο τρίμηνο του έτους θα είναι ακόμη πιο δυνατό. Σε όλες τις γραμμές του ισολογισμού (διυλιστήρια, πρατήρια, αεροπορικά καύσιμα κ.λπ.) τα κέρδη είναι εντυπωσιακά. Αύριο, η διοίκηση της Motor Oil θα δώσει λεπτομέρειες για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και το «πρασίνισμα» του Ομίλου. Σημειώστε ότι στα σχέδια της Motor Oil μου λένε ότι είναι και η εισαγωγή το 2023 στο Χρηματιστήριο της ΑΝΕΜΟΣ.

Το χαρτοφυλάκιο των ΑΠΕ ξεπερνά τα 8GW

-Μπαράζ reports και notes ακολούθησαν τη γενική συνέλευση της MYTILINEOS και τις δηλώσεις που έκανε ο επικεφαλής του Ομίλου, Ευ. Μυτιληναίος. Οι αναλυτές εστίασαν κυρίως στην προοπτική αναβάθμισης του guidance και την επιβεβαίωση της εκτίμησης της ΓΣ του 2021 για διπλασιασμό των κερδών, παρά τις σημαντικές προκλήσεις, αλλά και στο γεγονός ότι η έκτακτη φορολόγηση δεν αναμένεται να επηρεάσει την κερδοφορία του 2022, καθώς η εταιρεία έχει λάβει σχετική πρόβλεψη. Δεν ήταν, όμως, μόνο αυτό, καθώς υπογραμμίστηκε επίσης η εκτίμηση για ισχυρή άνοδο της συνεισφοράς του τομέα RSD, με EBITDA 100 – 150 εκατ. ευρώ για το 2022 και 2023 αντίστοιχα. Παράλληλα, προσοχή δόθηκε στο αυξημένο μέγεθος του χαρτοφυλακίου ΑΠΕ, το οποίο ενισχύεται σημαντικά ξεπερνώντας τα 8GW, 3GW εκ των οποίων αναπτύσσονται σε Ελλάδα και Ιταλία και αναμένεται να παραμείνουν στο portfolio της εταιρείας. Και επιπλέον, με τη μετοχή στο +12% από την αρχή του χρόνου και το κατώφλι των 17 ευρώ ξανά, οι αναλυτές τόνισαν την προοπτική για αυξημένα μερίσματα τα επόμενα έτη.

Ο Γκέιτς, οι Πεταλιοί και… οι τσιγκουνιές

-Τώρα, εγώ δεν μπορώ να ξέρω τον πραγματικό σκοπό της επίσκεψης του μεγιστάνα Μπιλ Γκέιτς στην Ελλάδα. Ωστόσο, επειδή στα σενάρια που κυκλοφορούν γύρω από αυτό το μυστηριώδες ταξίδι, περιλαμβάνεται και αυτό της πρόθεσής του να εξαγοράσει τους Πεταλιούς, θυμήθηκα ορισμένες κρίσιμες παραμέτρους. Καταρχάς, υπάρχει σε εξέλιξη η γνωστή δικαστική διαμάχη μεταξύ των δύο εταίρων της εταιρείας «Κτήμα Πεταλιοί», δηλαδή του Μαρή Εμπειρίκου και του εφοπλιστή Σπύρου Καρνέση. Μπορεί τον περασμένο Φεβρουάριο το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών να δικαίωσε τον Εμπειρίκο σε σχέση με τα μετοχικά του δικαιώματα, αλλά μου φαίνεται δύσκολο η «ναυμαχία» να σταματήσει εδώ… Πάμε τώρα στα της αξίας των λεγόμενων και «Ελληνικών Μαλδίβων», που στο παρελθόν «μάγεψαν» πολλούς rich and famous, από την Κάλλας και τον Παζολίνι, μέχρι την Γκρέτα Γκάρμπο, τον Pούντολφ Nουρέγιεφ και τον Oυίνστον Tσόρτσιλ. Το σύμπλεγμα των Πεταλιών αποτελείται από 10 νησίδες, με σημαντικότερη (σε μέγεθος και αξία) το Mεγανήσι ή Mεγάλο Πετάλι. Προ πολλών ετών μια έκταση 200 στρεμμάτων στο Μεγανήσι αγοράστηκε από τα παιδιά του Πάμπλο Πικάσο, Παλόμα και Κλοντ και στη συνέχεια πέρασε στα χέρια της οικογένειας Δαυίδ. Σε υψηλά επίπεδα κινείται η αξία και των άλλων νησίδων, όπως το Χερσονήσι, όπου η βίλα Εμπειρίκου, αλλά και το Τραγονήσι, όπου υπάρχει η βίλα της οικογένειας Καρνέση. Στην αγωγή του Εμπειρίκου αναφερόταν ότι οι Πεταλιοί, πέραν των φυσικών κόλπων με αμμώδεις παραλίες, έχουν τουλάχιστον 1.500 στρέμματα αγροτικές εκτάσεις που είναι άρτιες και οικοδομήσιμες με δυνατότητα ανέγερσης κτιρίων συνολικής επιφάνειας 77 στρεμμάτων (επί συνόλου 16.000 στρ.). Λόγω χρέους ύψους 1 εκατ. που είχε ο Εμπειρίκος ξεκίνησε προ τριετίας και διαδικασία ηλεκτρονικού πλειστηριασμού για τις μετοχές του στην εταιρεία από την Alpha Bank, που έδωσε μια αφορμή για την αποτίμηση του συμπλέγματος. Και τούτο καθώς τον Νοέμβριο του 2019, μια εβδομάδα πριν το σφυρί, με αρχική τιμή εκκίνησης 2,7 εκατ. ευρώ, -για το 50% των μετοχών της «Κτήμα Πεταλιοί»-, το Mονομελές Πρωτοδικείο Aθηνών έκανε δεκτή την ανακοπή του Εμπειρίκου, ο οποίος επικαλέστηκε ότι η εκτίμηση της αξίας των μετοχών είναι αυθαίρετη και υπολείπεται κατά πολύ της πραγματικής (εσωτερικής) τους αξίας, που φτάνει στα 38,61 εκατ. ευρώ. Με βάση μελέτη της Deloitte Business Solutions Anonyme of Business Consultants, την οποία προσκόμισε, η συνολική αξία της εταιρείας έφτανε στα 77,23 εκατ. ευρώ. Έτσι το δικαστήριο διέταξε τη διόρθωση της έκθεσης αναγκαστικής κατάσχεσης ορίζοντας την αξία των 23.499 μετοχών στο ποσό των 38,61 εκατ. ευρώ και την τιμή πρώτης προσφοράς στα 2/3 της αξίας, δηλαδή στα 25,74 εκατ. ευρώ. Mε αυτή την τιμή έγινε πλειστηριασμός στις 5 Mαρτίου 2020 που κατέληξε άγονος. Τώρα εάν πράγματι ο Γκέιτς έχει βάλει στο μάτι τους Πεταλιούς και θέλει να βολευτεί δίνοντας 26 (ψωρο)εκατομμύρια ευρώ όπως μου λένε, τότε τον μεγιστάνα Μπιλ έπιασαν οι τσιγκουνιές του και τον βλέπω να παίρνει μόνον ένα μικρό μέρος του συμπλέγματος. Αλλά θα μου πεις, τι να τα κάνεις τα πολλά, όταν τα έχεις όλα…

Επειγόντως Πιερρακάκη και στην αστυνομία

-Την ιστορία διηγούνταν ιδιοκτήτης μιας από τις μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ στη χώρα. Όπως έλεγε, εδώ και κάποια χρόνια η εταιρεία του προσπαθεί να γίνει digital σε όλα σχεδόν τα επίπεδα, αποκτώντας έναν πιο «πράσινο» χαρακτήρα. Στο πλαίσιο αυτό μειώνει, μεταξύ άλλων, στο απολύτως απαραίτητο τη χρήση χαρτιού για τις ανάγκες της. Αυτό αφορά και τα δελτία αποστολής που έχει πλέον κάθε οδηγός σε ηλεκτρονική μορφή στα φορτηγά της αλυσίδας τα οποία διασχίζουν την Ελλάδα για την τροφοδοσία του δικτύου της. Τι συνέβη λοιπόν; Στα φορτηγά αυτά συχνά-πυκνά γίνονται έλεγχοι από αστυνομικά όργανα. Σε έναν από τους ελέγχους ο αστυνομικός περίμενε τη γνωστή χαρτούρα και μόλις είδε στο tablet τα δελτία αποστολής έδειξε… κατανόηση λέγοντας πως «εγώ καταλαβαίνω από αυτά τα τεχνολογικά, όμως σας λέω πως άλλοι συνάδελφοι δεν θα τα δεχτούν και θα σας κόψουν πρόστιμο». Επειγόντως Πιερρακάκη και στην αστυνομία…

Exit mobile version