–Χαίρετε! Mικρό παρασκήνιο από τη συμφωνία για τις φρεγάτες Belharra: Η συζήτηση, ουσιαστικά, άρχισε να γίνεται πιο συγκεκριμένη από το βράδυ της 17ης Σεπτεμβρίου, εκείνη την Παρασκευή που ήταν στην Αθήνα ο Μακρόν για τη Σύνοδο της Eumed και, φυσικά, συνέπιπτε χρονικά με το μεγαλοπρεπές «άδειασμα» των Αμερικανών στους Γάλλους με την ακύρωση της προμήθειας των 15 γαλλικών υποβρυχίων Baracuda προς την Αυστραλία. Το βράδυ εκείνης της Παρασκευής ο Μητσοτάκης και Μακρόν, μετά τις επίσημες εκδηλώσεις στο «Νιάρχος», πήγαν βόλτα μετά συζύγων στην Ακρόπολη.
-Ο Γάλλος Πρόεδρος έθεσε το θέμα και ο Μητσοτάκης έβαλε το πλαίσιο για την αγορά των γαλλικών φρεγατών. Το θέμα της υπεροχής ως όπλα των γαλλικών φρεγατών «δεν ετίθετο, ήταν δεδομένο», μου λέει η πηγή μου. Αυτό που ήταν πρόβλημα ήταν «πρώτον, η τιμή τους, γιατί ήταν ακριβές και, δεύτερον, τα ”politics” με βάση τη γεωπολιτική, ότι δηλαδή ήταν στη μέση οι Αμερικανοί οι οποίοι επίσης ήθελαν να πουλήσουν τις δικές τους». Και τα δύο παρακάμφθηκαν διότι οι Γάλλοι (πιεσμένοι που έχασαν το συμβόλαιο των 55 δισ. ευρώ από τους Αυστραλούς) έκαναν πίσω στις αρχικές τιμές και οι Αμερικανοί έκαναν επίσης πίσω στις απαιτήσεις τους για τις δικές τους φρεγάτες, σε ένδειξη… καλής θέλησης με τον Μακρόν. Η συζήτηση έκλεισε θετικά στη Νέα Υόρκη που πήγε ο Μητσοτάκης για τον ΟΗΕ και μίλησε με τους Αμερικανούς.
-Ας σημειωθεί ότι από την ιστορική αυτή συμφωνία δεν πρέπει να υποβαθμιστεί το σκέλος που αφορά το «ενιαίο αμυντικό δόγμα» όπου για πρώτη φορά στην Ευρώπη μια χώρα θα στηρίζει μία άλλη σε περίπτωση θερμού επεισοδίου ή πολέμου. Κάπως έτσι, λέει η πηγή, «θα αρχίσει να τίθεται και θέμα κοινής ευρωπαϊκής Αμυνας». Αυτά τα σπουδαία και συγγνώμη αν σας ζάλισα με εθνικές υποθέσεις ήσσονος σημασίας, την ώρα που ετοιμαζόμαστε για το «πάρτι Νο2» ελληνο-αραβικής συνεργασίας στο Μονακό. Τον γάμο υιού Ζέιν αυτό το Σαββατοκύριακο με τριπλάσιους καλεσμένους και πολύ μεγαλύτερη χλιδή. Γιατί εδώ μιλάνε τα… βαρέων βαρών πορτοφόλια!
-Για τη σύνοδο του G10 προσγειώθηκε στην Αθήνα το βράδυ της Δευτέρας το μεγάλο αφεντικό της Fairfax, Πρεμ Γουάτσα. Αν αναρωτιέστε τι είναι το G10 (κι εγώ χθες το έμαθα) είναι η σύνοδος των 10 επικεφαλής των ασφαλιστικών εταιριών του καναδικού ομίλου στην Ευρώπη και την ευρύτερη περιοχή, την οποία το αφεντικό αποφάσισε να συγκαλέσει στην Αθήνα. Ο Πρεμ Γουάτσα θα έχει συνάντηση σήμερα με τον Πρωθυπουργό, ενώ θα περάσει και από τα κεντρικά της Eurobank για να μιλήσει στα ανώτατα στελέχη. Αυτά σήμερα γιατί αύριο, Πέμπτη, προς το βράδυ αναχωρεί για τον επόμενο προορισμό. Ποιος έλεγε ότι ο χρόνος είναι χρήμα;
-Και αφού είμαστε στο τι θα γίνει σήμερα και τι αύριο, σημειώστε επίσης ότι μεθαύριο Παρασκευή (καλό μήνα) αν δεν πέσει ο ουρανός στο κεφάλι μας, υπογράφεται μεταξύ Εθνικής Τράπεζας και Do Value η πολυσυζητημένη συμφωνία για το Frontier, το πακέτο κόκκινων δανείων (κυρίως στεγαστικών) ύψους 6 δισ. Η συμφωνία κατεβάζει τον δείκτη των NPEs της ΕΤΕ στο 13% και με το Frontier ΙΙ που θα ακολουθήσει το πρώτο εξάμηνο του 2022 αναμένεται να μειωθεί στο 7%, ποσοστό που προσεγγίζει στον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
-Αλλά μεθαύριο Παρασκευή έχουμε καραμπόλες και αλλαγές στη διοικητική διάρθρωση της ΔΕΛΤΑ Τροφίμων που ανήκει στον όμιλο της Vivartia. Συγκεκριμένα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΛΤΑ, Μιχάλης Φυτάς, αποχωρεί για προσωπικούς λόγους την 1η Οκτωβρίου και είμαστε εν αναμονή του διαδόχου του. Ταυτόχρονα, ο Εμπορικός Διευθυντής της ΔΕΛΤΑ αναβαθμίζεται και μετακομίζει στη Βουλγαρία όπου θα προΐσταται της εκεί θυγατρικής του ομίλου United Milk Company. Τη θέση του Βαλιάδη στην εμπορική διεύθυνση αναλαμβάνει η Έλια Μπαϊμά, επίσης παλιό στέλεχος της εταιρίας. Τέλος, ένα άλλο στέλεχος της ΔΕΛΤΑ, ο Κώστας Θεοχάρης, αναλαμβάνει υπεύθυνος των εργοστασίων. Ευτυχώς, άλλη αλλαγή δεν έχουν γιατί κουράστηκα να γράφω.
–Ομόλογο άνω των 130 εκατ. ευρώ ετοιμάζεται να εκδώσει η Capital Product Partners L.P. (NASDAQ:CPLP), συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη. Το ομόλογο θα χρηματοδοτήσει την απόκτηση τριών νέων LNG carriers, τομέας στον οποίο η εταιρία στρατηγικά δίνει έμφαση καθώς το 2021 ενέταξε δύο LNG carriers στον στόλο της, ενώ ένα ακόμη θα παραδοθεί τον Νοέμβρη. Όλα τα πλοία είναι ναυλωμένα με μακροχρόνιες συμβάσεις από ενεργειακούς κολοσσούς, όπως η ΒΡ. Σημειώστε ότι τα συγκεκριμένα πλοία κινούνται με φυσικό αέριο, βελτιώνοντας το περιβαλλοντικό αποτύπωμα της εταιρίας. Η δημόσια προσφορά αναμένεται να ξεκινήσει τις επόμενες μέρες και το ενδιαφέρον είναι μεγάλο αφού, αυτή την περίοδο, οι αποδόσεις της ελληνικής ναυτιλίας αλλά και του ομίλου Μαρινάκη είναι υψηλές.
-Με τη φόρα που έχουν πάρει οι πλειστηριασμοί, θα δούμε και ψάρια να βγαίνουν στο σφυρί. Δεν κυριολεκτώ, βέβαια, γιατί είναι κάπως δύσκολο να εκπλειστηριαστούν οι… τσιπούρες και τα λαβράκια. Αναφέρομαι, όμως, στα «απόνερα» της μεγάλης κρίσης που γονάτισε τον κραταιό άλλοτε κλάδο των ιχθυοκαλλιεργειών. Θυμίζω ότι τα περίφημα «ψάρια» ανήκαν κάποτε στους λεγόμενους «εθνικούς πρωταθλητές». Μετά όμως την πολύχρονη περιπέτεια των δύο βασικών πυλώνων, Νηρέα και Σελόντα, που κατέληξαν στα χέρια των funds και τώρα συναποτελούν (μαζί με τις Ανδρομέδα και Περσέας) τον μεγάλο όμιλο της Avramar, ο χάρτης της αγοράς «γράφεται» από την αρχή…
-Στον πόλεμο των ελληνικών «ψαριών» με τις συνέπειες των διαδοχικών κρίσεων και τον απειλητικό ανταγωνισμό εξ Ανατολών (λέγε με Τουρκία) υπάρχουν βέβαια «θύματα» και κυρίως οι μικρότερες εταιρείες του κλάδου. Για μια εξ αυτών, την «Ελληνικές Ιχθυοκαλλιέργειες», δηλαδή τη γνωστή (πρώην εισηγμένη) ΕΛΙΧΘ, που το χαρτί της διαπραγματευόταν στο ΧΑ μέχρι τον Ιούνιο του 2015, φαίνεται ότι έφτασε το πλήρωμα του χρόνου. Η εταιρεία, με παρουσία από το 1987 και με βασικούς μετόχους τον Γ. Κατσιβέλη και L. Nigel, εδώ και πάνω από μια δεκαετία παλεύει με τη μείωση του τζίρου και για την αναδιάρθρωση του δανεισμού, ο οποίος ήδη από το 2015 είχε φτάσει τα 50 εκατ. ευρώ.
-Τα «νεότερα» είναι ότι δύο βασικές εγκαταστάσεις της εταιρείας, η οποία ωστόσο εξακολουθεί να λειτουργεί, οδηγούνται σε πλειστηριασμό. Η κατάσχεση έγινε τον περασμένο Μάιο από την Intrum και το σφυρί, που έχει προγραμματιστεί για τις 27 Απριλίου 2022, αφορά δύο ακίνητα με τις υποδομές τους. Ειδικότερα, ένα γεωτεμάχιο 6.810 τ.μ. «μετά των συστατικών αυτού μερών και παραρτημάτων και των εντός αυτού πάγιων εγκαταστάσεων ιχθυοκαλλιέργειας, του μηχανολογικού και ηλεκτρολογικού αυτής εξοπλισμού και των επί του εδάφους εμπεπηγμένων και μετ’ αυτού συνδεδεμένων μηχανημάτων, πολυεστερικών δεξαμενών νερού, πολυεστερικών δεξαμενών αποθήκευσης τροφών, αντλιών νερού, πλυντηρίων διχτύων και ψυκτικών θαλάμων», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, που βρίσκεται στη θέση Ιμπλέρμι του Δήμου Μαλεσίνας, στη Φθιώτιδα. Ακόμη, ένα δεύτερο γεωτεμάχιο, 10.014 τ.μ. κι αυτό με τις εγκαταστάσεις του (κτίσματα, συνολικής επιφάνειας 2.013,75 τ.μ.), που βρίσκεται στο Γαϊδουρονήσι ή Ταλαντονήσι της Αταλάντης. Η τιμή πρώτης προσφοράς για το πρώτο είναι στις 345.000 ευρώ και για το δεύτερο στις 400.000 ευρώ…
-Ερευνάται από τη στήλη η φημολογία ότι στην Attica Bank παίρνουν ταχύρρυθμα μαθήματα ιερογλυφικών, μόνο που ο επενδυτής είναι κομματάκι ώριμος σε ηλικία, αλλά στην Αίγυπτο αυτά τα πράγματα δεν έχουν μεγάλη σημασία. Η εικόνα είναι ακόμα συγκεχυμένη, με την «επίσημη» πληροφόρηση να κάνει λόγο για 4-6 προσφορές – περισσότερα, προσεχώς.